PDA

View Full Version : frets vlakken, zelf doen of laten doen?



rozh
31 maart 2010, 13:39
ik ben bang dat mij gitaar een vlakbeurt nodig heeft maar ik zag dat het laten vlakken van de frets al gauw 200 euro kost hier in leiden.
weet iemand een goedkoop adresje?
en als ik het zelf wil doen, wat heb k dan allemaal nodig?

Arjan12
31 maart 2010, 13:49
Frets vlakken 200 euro? Voor dat geld kun je een gitaar met bindingen op de hals laten herfretten bij sommige gitaarbouwers...

Ik zou nog eens wat rondbellen, wat 200 euro is echt niet normaal. Ik betaalde een aantal maanden geleden 60 euro (helaas niet echt bij je in de buurt).

Heynis
31 maart 2010, 14:10
Zeker bij Just Music langs geweest? Stelletje afzetters zijn het, en dan leveren ze nog niet eens goed werk. Je zou eens kunnen informeren bij Music All In in Noordwijk, al zou ik niet durven zeggen wat het daar kost (veel minder in ieder geval). Ik haal daar in ieder geval altijd m'n snaren en plectra/plectrums/plectrici/plectra's/plectricums vandaan, kost letterlijk de helft van wat het in Leiden kost.

Jilles
31 maart 2010, 14:13
200 eypo is inderdaad een aardige smak geld voor dat geld.
Ik heb het ook een eerste keer zelf gedaan, en het viel me alles mee. (Als je geduldig bent) Mijn oefen-object was alleen geen dure gitaar.

Wat je nodig hebt als je het zelf gaat doen:
Vijl (er zijn speciale grote vijlen te krijgen voor dit klusje). Ik heb gewoon een aardig brede zoete ijzervijl genomen en daarmee gelijkmatig over de hele lengte en breedte van het fretboard gevijlt.
Daarnaast heb je een fretvijltje nodig om de fretjes weer rond te krijgen.
Dan nog een kleiner zoet vijltje om de zijkanten van de frets mooi af te werken.
Als laatste een stukje 00000 staalwol om de frets te polijsten (een stukje plastic met een gleufje ter grootte van een fret ter bescherming van je toets is hier aan te raden.)
En natuurlijk tape om het hele zwikkie mee af te plakken.

Of je brengt hem natuurlijk naar een zaak die er een kleiner prijskaartje op na heeft.

Ik denk dat ik waarschijnlijk wel iets vergeten ben, maar dat zul je zo wel van anderen horen gok ik zo. :soinnocent:

rozh
31 maart 2010, 17:02
200 eypo is inderdaad een aardige smak geld voor dat geld.
Ik heb het ook een eerste keer zelf gedaan, en het viel me alles mee. (Als je geduldig bent) Mijn oefen-object was alleen geen dure gitaar.

Wat je nodig hebt als je het zelf gaat doen:
Vijl (er zijn speciale grote vijlen te krijgen voor dit klusje). Ik heb gewoon een aardig brede zoete ijzervijl genomen en daarmee gelijkmatig over de hele lengte en breedte van het fretboard gevijlt.
Daarnaast heb je een fretvijltje nodig om de fretjes weer rond te krijgen.
Dan nog een kleiner zoet vijltje om de zijkanten van de frets mooi af te werken.
Als laatste een stukje 00000 staalwol om de frets te polijsten (een stukje plastic met een gleufje ter grootte van een fret ter bescherming van je toets is hier aan te raden.)
En natuurlijk tape om het hele zwikkie mee af te plakken.

Of je brengt hem natuurlijk naar een zaak die er een kleiner prijskaartje op na heeft.

Ik denk dat ik waarschijnlijk wel iets vergeten ben, maar dat zul je zo wel van anderen horen gok ik zo. :soinnocent:
waar kan ik zo een grote vijl en een fretvijl halen dan? de rest heb ik al (kheb een dremel en nog wat losse vijltjes)
een beetje nog goedkoper dan vox humana (afzetters met hun 31 euro voor een vijl)

flitslicht
31 maart 2010, 17:17
Als je het geen probleem vindt om naar Amsterdam te komen met je gitaar wil ik ze wel even vlakken, is zo gebeurd. Ik heb er een speciaal stuk gereedschap voor gemaakt. Moet je de fretjes alleen nog zelf bijvijlen aan de randjes, dat is het meeste werk.

toneblo
31 maart 2010, 17:34
Hoeveel waarde hecht je aan die gitaar?
200,- is wat veel maar voor 50 minder is ie gevlakt en na geveild.

Belangrijk voor DHZ:

Zo gelijkelijk mogelijk werken, dan komt het vaak ook wel goed!
Succes!

Jilles
1 april 2010, 15:57
Ik geloof dat een fretvijl wel wat aan de dure kant is ja. Gelukkig had ik een kennis met alle benodigde gereedschappen.
Je zou op guitarsupplies.nl kunnen kijken, dat is een betrouwbare site met eigenlijk alles voor gitaar(bouw). Ze verkopen vast wel fretvijlen.

rozh
1 april 2010, 16:09
http://guitarsupplies.nl/index.php?action=article&aid=456&lang=NL
:D

flitslicht
1 april 2010, 16:51
http://guitarsupplies.nl/index.php?action=article&aid=456&lang=NL
:D

Daarmee kan je je fretten niet vlakken. Vlakken doe je met een rechte staaf die over alle fretten tegelijk heen ligt. Daarna moet je ieder fretje apart weer rondmaken en daarvoor is dat vijltje van gitaarsupplies.

rozh
1 april 2010, 17:48
Daarmee kan je je fretten niet vlakken. Vlakken doe je met een rechte staaf die over alle fretten tegelijk heen ligt. Daarna moet je ieder fretje apart weer rondmaken en daarvoor is dat vijltje van gitaarsupplies.

jaja dat bedoelde ik ook, jij vlakt ze toch voor me en dan ga ik ze wel vijlen

Hedge
2 april 2010, 07:54
Als je het geen probleem vindt om naar Amsterdam te komen met je gitaar wil ik ze wel even vlakken, is zo gebeurd. Ik heb er een speciaal stuk gereedschap voor gemaakt. Moet je de fretjes alleen nog zelf bijvijlen aan de randjes, dat is het meeste werk.

Je maakt me nieuwsgierig wat voor tooltje dat is. Iets voor de tooltopic?

rozh
3 april 2010, 16:57
nou ze zijn gevlakt hoor(heel erg bedankt flitslicht!) ik krijg dinsdag ofzo me fretvijl binnen dus dan kan ik ze crownen en eindelijk weer spelen :P

flitslicht
3 april 2010, 17:49
Je maakt me nieuwsgierig wat voor tooltje dat is. Iets voor de tooltopic?

Gedaan: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2334950&postcount=207

rozh
6 april 2010, 21:02
ik wacht nog steeds op me vijl... xD
intussen heb ik stiekum geprobeerd om met van die kleine vijltjes de frets te crownen, het is wel redelijk gelukt maar ik probeer t morgen nog es met de goeie vijl.
ik heb t fretboard ook een klein beetje beschadigd in mn enthousiastheid

Jilles
7 april 2010, 13:31
je weet wat ze zeggen over haastige spoed.. ;)

rozh
10 april 2010, 13:17
hmm ik heb nog steeds fretbuzz en de actie is niet eens zo laag ofzo:(

jutter
10 april 2010, 13:38
Om wat voor gitaar gaat het?

flitslicht
10 april 2010, 15:03
:dontgeti: Waar zit de fretbuzz? bij de topkam, rond 5e / 7e of hoog op de hals? Wat is de actie bij de 12e fret?

rozh
10 april 2010, 16:46
:dontgeti: Waar zit de fretbuzz? bij de topkam, rond 5e / 7e of hoog op de hals? Wat is de actie bij de 12e fret?

beetje bij de 5e en vooral hoog op de hals 12-14+
actie is 2mm

aaronstonebeat
10 april 2010, 17:07
Staat de hals dan niet te krom misschien?

Druk eens een snaar, de g bijvoorbeeld, in de 1ste en de 17de positie tegen de toets en kijk hoeveel speling er halverwege is, bij de 7de fret. Dat zou enkele tiende millimeter moeten zijn, zeg 0,2 of 0,3.

Op mijn gitaren kom ik doorgaans op een actie van net iets minder dan 2 mm boven de 22ste fret.

Voor je gaat vlakken moet je ook zorgen dat de hals zo recht mogelijk is.

jutter
10 april 2010, 18:28
Om wat voor gitaar gaat het?

Ben nog steeds erg benieuwd......

rozh
10 april 2010, 18:54
kijk eens in mijn sig:P ik heb maar 1 gitaar
@aaron ja dat klopt ongeveer mischien iets meer .4 ofzo

jutter
10 april 2010, 18:56
kijk eens in mijn sig:P ik heb maar 1 gitaar

Okay, had ik even niet gezien :seriousf:

gengar
13 april 2010, 15:34
in het verlengde van wat Aaron zegt, voordat je gaat vlakken moet je wel begrijpen hoe een hals werkt enz. Je moet goed een hals kunnen afstellen om op de juiste manier te kunnen vlakken.
Begin bij de uitgangssituatie voor het vlakken. Gewoon zo vlak mogelijk dmv de halspen ervan uitgaande dat je niks wilt herstellen of compenseren bij het vlakken om het zo maar even te zeggen. Ik ga er van uit dat je fretboard in principe gewoon goed is en dat je zeer kleine onregelmatigheden er uit wilt halen.
Bij het vlakken dan wil je werken met een gereedschap dat ook werkelijk vlak is. En dan heb ik het dus niet over een zoetvijl, de toleranties in de gewenste richting zijn veel te ruim en de vijl zelf is niet echt lang genoeg.
Wat je kunt doen: koop een stuk dik glas, ca 30 bij 12cm en plak hier schuurpapier op. Het schuurpapier moet ook weer superstrak geplakt worden.
Bij de schilder/ glazenman krijg je zo'n stukje meestal wel gratis.
Zo zou je in ieder geval in staat moeten zijn om goed te vlakken, de afwerking is een ander verhaal. Ik werk door de verschillende grits heen, na het crownen, tot 2000 en dan ga ik polijsten.
De afstelling als laatste is weer een heel boek op zich. Koop eventueel zo'n boek, daar heb je de rest van je leven plezier van.