PDA

View Full Version : Gitaarloos vingeroefeningen



Fvddungen
21 april 2003, 21:32
Stel je zit op de bank tv te kijken. Dan zitten je handen dus niets te doen. Zou je dan terwijl je tv kijkt vingeroefeningen kunnen doen zonder dat je een gitaar in je handen hebt? Zo ja, wat voor oefeningen?

wietse
21 april 2003, 21:47
koop een paar van die chinese stalen ballen en ga daar mee in je hand zitten te spelen.

pimmetje
22 april 2003, 09:27
Er zijn idd tijden waarop je zonder gitaar zeer goed kan oefenen. Ik zet dan wel 'ns m'n hals-hand op een deel been en til beurtelings m'n vingers op. Twee 'basis'-bewegingen die ik wel 'ns doe zijn:
- wijs, middel, ring, pink, wijs, ring, middel, pink
- wijs en ring tegelijk, middel en pink tegelijk

Na enkele minuten ga je dan zelf wel andere varianten verzinnen :grin:. Natuurlijk proberen de beweging te minimaliseren en te versnellen.

Het is natuurlijk wel zwaar beperkt oefenen, maar 't is (waarschijnlijk) beter dan niet oefenen. Je hebt ook van die apparaatjes die in je handpalm passen. die geven dan ook nog wat tegendruk bij dit soort oefeningen. Heb ik zelf nog nooit gebruikt, maar misschien werken ze fijn.

Overigens kan je, als je op de bank tv kijkt, ook een gitaar op schoot gooien. Allerlei muziekjes en geluidjes van de tv naspelen is ook een goede oefening. Daar hoef je je plank ook niet per se voor op een versterker aan te sluiten, dus de tv-beleving hoeft er niet enorm onder te lijden :grin:.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2003-04-22 09:29 ]</font>

moretel
22 april 2003, 09:50
Je kan ook alternate opicking oefenen op de naad van je broek.
Verder vind ik persoonlijk dat gitaarspelen tijdens het TV kijken niets meer, ik heb dat vroeger wel regelmatig gedaan maar verder dan een beetje pielen kom je niet , als je echt wat wil leren kun je beter geconcentreerd oefenen zonder TV.

angus
22 april 2003, 22:02
je hebt ook zoiets
http://www.musicware.com.br/daddario/gripmaster.jpg
ik heb het ff mogen lenen van men gitaarleraar,en het helpt wel voor meer kracht in je vingers te krijgen, je kan het krijgen in verschillende muziekwinkels,en kost iets van een €10

grtzz angus young

hoofd
22 april 2003, 22:19
Zo'n gripmaster of soortgelijk spul lijkt me vrij riskant om te gebruiken, met het oog op een RSI-aandoening. Ik denk dat het beste is om gewoon je gitaar erbij te pakken (pak je je electrische, niet inpluggen en niemand hoort je (bijna)).

Nocki
23 april 2003, 00:00
kzou toch alleen maar oefeningen doen met een gitaar. snelheid moet gepaard zijn met precies de noten netjes kunnen spelen. heel snel met je vingers op je been oefenen is geen garantie voor een snelle toonladder spelen. je moet namelijk een hele andere houdening dan hebben. t beste lijk me dan toch een ell. gitaar unplugged ook al wordt iedereen die mee kijkt naar de tv dan gek... moet je de tv maar wat harder zetten.

Nocki

Mitch
23 april 2003, 09:25
Je leert alleen goed als je ook af en toe ontspant, dus als je voor de TV zit.......kijk dan ook lekker TV :wink:

Theije
23 april 2003, 22:11
Ik pak tijdens colleges altijd een pen over van vinger naar vinger, telt dat ook?? :smile:

ben79
24 april 2003, 17:13
een vriendin is ook leuk voor vingeroefeningen :wink:

Antal
24 april 2003, 19:05
Op 2003-04-24 17:13, schreef ben88:
een vriendin is ook leuk voor vingeroefeningen :wink:


Precies, dus als er nog vrouwen zijn die zich daar in naam van de muziek beschikbaar voor willen stellen;)

basswasp
24 april 2003, 19:55
Die grap kennen we nu wel...


Op school ben ik er trouwens eens mee begonnen om op de tafelrand te gaan slappen en poppen. M'n klasgenoten kunnen zeggen wat ze willen, maar ik ben de snelste slapper in de school :grin: (ik geloof ook de enige...)

Verder pluk ik op m'n broek zoals ik dat ook op m'n bas zou doen; handig voor het niet frustrerend leren van de 3-vinger techniek.