PDA

View Full Version : Gewoon een bluesje in B :)



ThaBluesBreaker
31 maart 2010, 12:26
http://www.youtube.com/watch?v=IZMz9T3c45I

Er zit niet bepaald opbouw of een climax in, maargoed blues is altijd leuk of je het nou goed kan spelen of niet :ok:

Fender75
31 maart 2010, 22:58
Klinkt lekker!

DeiDRagonas
1 april 2010, 01:38
Klinkt oke... Nog een beetje oefenen en DAN klinkt het echt lekker. Maar goede poging idd!
Opbouw mist inderdaad.. En ik hoor af en toe ook nog wat houterige lickjes. Het had iets vloeiender en melodieuzer gemogen.

(Alleen is dit natuurlijk geen "bluesje in B"... ;) )

edit: Het is Bm.. lol

Rock on, D.

:punk:

ThaBluesBreaker
1 april 2010, 11:51
Ja Bm niet zo pietje precies hé haha. Inderdaad het moet meer een geheel worden etc.

Ik maak om de zoveel tijd zo'n video maar je verbeterd echt heel snel als het gaat vergelijken. Dus dat is mooi :D

Riky
1 april 2010, 12:23
eens met DeiDRagonas. Bends mogen soms ook wat zuiverder. Verder erg lekker!

Die joe bonamassa lick:lovelove: Was niet aan het kijken, alleen luisteren en hoorde gelijk dat die lick veel weg had van JB!

Staat er een tutorial op youtube voor die licks of zo?

Goed gespeeld! Vond het tof om te luisteren.

ThaBluesBreaker
1 april 2010, 12:44
http://www.youtube.com/watch?v=P6ZCgcsTiCM

Ik speelde de lick niet helemaal, alleen een bepaald gedeelte ervan.

Die lick werkt trouwens altijd goed

Riky
1 april 2010, 12:47
Haha! Zag hem al bij het pedalboard topic.

Thanks ben hem aan het kijken!

DeiDRagonas
1 april 2010, 13:41
Wat me opvalt.. Dat er zo veel 'grote' bekende artiesten zijn die echt geen flauw idee hebben van muziektheorie en harmonie!! Dat filmpje van Joe Bonamassa ook weer... Hij is een mega gitarist (!!), maar hij heeft echt geen flauw idee waar ie t over heeft!

Ook bij erg veel shredders zie ik dat.. Dat noem ik dan ook liefkozend You-Tube gitaristen. Zelfs soms hele grote jongens! *Doet Zwitsers accent: "I am ze best guitarplayer in ze world. And America is ze best country in ze world. Oh, and did I already say I am ze best guitarplayer in ze world?"

En als ze dan toch hun theorie kennen, dan kunnen ze het vaak niet uitleggen! Dan gaan ze van: "Dit is een mooi lydisch lickje... piele piele piele wiew wiew. Daar gebruik ik dan graag wat Vai invloeden bij.. piele piiiiele wiiiieew." En ondertussen weet je nog helemaal net niks. En maar aan de lopende band lesfilmpjes maken die helemaal nergens over gaan.

Totaal off-topic I know...

Wat betreft dat bluesje.. Bmineur is toch zwaaaaar iets anders dan Bmajeur. Als je simpele akkoorden (drieklanken) speelt lijkt het vrij weinig uit te maken.. Maar oh man.. Kijk eens goed naar die 2 toonladders!


Grt D.!

Riky
1 april 2010, 13:54
zo zie je maar dat je theorie niet/amper nodig hebt.
Speel gewoon vanuit je gevoel. Als je muzikaal bent en hoort dat je goed zit is het toch prima.
Ik ben theoretisch ook niet mega onderbouwd, maar kan overal wel overheen soleren. Soms moet het nummer wel een paar opnieuw proberen, maar dat is toch ook geen probleem. Als ik soleer kan ik ook niet 1,2,3 zeggen welke noot ik speel of ik welk schema.

DeiDRagonas
1 april 2010, 14:18
Volledig eensch!! Met 1 kanttekening: Ik vind dat je dan geen lesfilmpjes moet gaan maken. Dat zie je zoooo veel namelijk, dat iets totaal verkeerd (of niet..) uitgelegd wordt. En da's jammer... Maar idd, wat Riky zei: Je gevoel en je oren zijn het belangrijkste.

D.

Riky
1 april 2010, 14:22
Volledig eensch!! Met 1 kanttekening: Ik vind dat je dan geen lesfilmpjes moet gaan maken. Dat zie je zoooo veel namelijk, dat iets totaal verkeerd (of niet..) uitgelegd wordt. En da's jammer... Maar idd, wat Riky zei: Je gevoel en je oren zijn het belangrijkste.

D.

Hmm, maar vaak worden die gitaristen ook gewoon gevraagd om wat voor te doen en staat het op youtube als tutorial... Ik ben wel blij dat je het doen. Als je gewoon goed kunt zien wat ze doen heb ik er voldoende aan. Ik vind het juist mega irritant als ze gaan praten over allemaal theoretische dingen waar ik toch niks van snap:D. Dan denk ik: Spelen!!

Ibanez666
1 april 2010, 14:49
Volledig eensch!! Met 1 kanttekening: Ik vind dat je dan geen lesfilmpjes moet gaan maken. Dat zie je zoooo veel namelijk, dat iets totaal verkeerd (of niet..) uitgelegd wordt. En da's jammer... Maar idd, wat Riky zei: Je gevoel en je oren zijn het belangrijkste.

D.

Ik heb ook de ballen verstand van wat ik speel, maar ik zou best wat lesfilmpjes kunnen maken voor mindere goden hoor.

DeiDRagonas
1 april 2010, 16:41
Fair enough... Misschien ligt het aan mezelf inderdaad. Ik moet voor mezelf alleen helaas wel constateren dat ik me regelmatig aan You-tube 'lessen' zit te ergeren. Maar inderdaad... Als je technisch goed kan spelen (geen fauten en valse nootjes in je spel..) dan moet het in principe mogelijk zijn goede You-tube lessen op te nemen. Kan ook zijn dat ik een mieren-copuleerder ben, maar ik denk zelf vaak "dit had ik anders uitgelegd.." Die shred-mongolen die echt totaal niets uitleggen erger ik me btw wel de pest aan... Ik kan evt een paar goede shredlessen aanraden, maar er zijn toch ook een hoop leipo's out there... Niet te zuinig!

D.

ThaBluesBreaker
1 april 2010, 17:34
Totaal off-topic I know...

Wat betreft dat bluesje.. Bmineur is toch zwaaaaar iets anders dan Bmajeur. Als je simpele akkoorden (drieklanken) speelt lijkt het vrij weinig uit te maken.. Maar oh man.. Kijk eens goed naar die 2 toonladders!


Grt D.!

Ja dat snap ik hoor, ik ben zelf wel vrij goed op goed op de hoogte van de theorie :seriousf: