PDA

View Full Version : barree nog steeds pijnlijk na 2 jaar spelen



rainier
31 maart 2010, 12:02
Hallo allemaal!

Ik zit met het volgende probleem:
Als ik een nummer speel waarbij veel barrees worden gespeeld, en ik ook veel mute met mijn linker hand, begint mijn duim pijn te doen. Nu heb ik al wel vaker gelezen over de houding van je hand en kracht en dergelijke, maar vind het raar dat ik na 2 jaar nog steeds dit probleem heb.

Een nummer waarbij ik het heb is bijvoorbeeld Flake van Jack Johnson. Na een 1 couplet en halverwege het refrein begin ik mijn duim te voelen en verlies ik kracht waardoor ik niet lekker door kan spelen.

Is mijn houding gewoon verkeerd of zal het ergens anders aan liggen? ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

jaspie
31 maart 2010, 12:42
het kan je houding zijn, kan niemand wat over zeggen zonder je te zien spelen. Heb je een leraar? vraag het dan aan hem. Het kan ook aan de actie van je gitaar liggen. is die erg hoog?

rainier
31 maart 2010, 13:16
Ik heb geen leraar, ook nooit gehad trouwens, dus heb geen houding van iemand aangeleerd. Actie van de gitaar is juist erg laag, ik speel op een afgestelde ovation met 0.11 snaren.

Het zal dus waarschijnlijk aan mijn houding liggen ben ik bang.

terrasbeest
31 maart 2010, 14:03
Zelf heb ik nooit enig probleem gehad om barrés te spelen,ik weet zelfs niet welke problemen iemand daarmee kan hebben, of het nu door pijn is, of het gewoon niet kunnen want dat komt hier ook wel eens voor.

In dit geval, twee jaar, lijkt er me toch wel iets aan de hand dat eventueel een 'andere' oplossing vraagt dan ' blijven oefenen '.

Ergens is er iets verkeerd : de gitaar, de techniek of iets ' medisch'.
Op je eentje vinden wat het probleem is lukt niet, dus moet je de hulp inroepen van bvb een leraar of een ervaren gitarist. Als je je vraag hier stelt kan niemand zien wat je eventueel verkeerd doet.

Als het probleem om één of andere reden niet kan verholpen worden, weet dan dat het NIET strikt noodzakelijk is om dat vingertje over die zes snaren te leggen om mooie akkoorden te spelen.Het is perfect mogelijk, en ik doe het zelf zo, om met vier vingers alle mogelijke akkoorden te spelen.

Afhankelijk van welke muziek je speelt, moet je misschien je manier van aanslaan aan die ' stijl' aanpassen.Maar dan ga je dus weer moeten leren.

Gitaro
31 maart 2010, 15:26
Probeer je gitaar eens wat 'voorover' te hellen. Veel mensen (ik ook) spelen als ze niet opletten met de klankkast te veel richting het plafond ipv richting de muren. Dat maakt een barré akkoord aanzienlijk moeilijker

Het kan natuurlijk ook iets groters zijn. Maar wie weet heb je er wat aan. :ok:

rainier
31 maart 2010, 20:03
Probeer je gitaar eens wat 'voorover' te hellen. Veel mensen (ik ook) spelen als ze niet opletten met de klankkast te veel richting het plafond ipv richting de muren. Dat maakt een barré akkoord aanzienlijk moeilijker

Het kan natuurlijk ook iets groters zijn. Maar wie weet heb je er wat aan. :ok:

zo speel ik altijd, een beetje achterover geleund, ik ga het meteen proberen, thnx voor de tip!

Fireburst
31 maart 2010, 20:06
Gitaar niet te laag hangen ? Dan wordt de hoek die je hand moet maken wel moeilijker.

Riky
1 april 2010, 13:04
Ik kan me trouwens ook wel herinneren dat het lang geduurd heeft voor ik echt zuiver en vaak achter elkaar barre's kon pakken.
Ook wel iets van 2 jaar. Zoiets kost tijd helemaal op akoestische gitaar.

Maar in jou geval kan het ook heel goed zijn dat je inderdaad een verkeerde houding hebt aangeleerd.

teajay
3 april 2010, 10:56
als ik een heel nummer lang zonder loslaten barré-akkoorden zou spelen zou ik ook moe worden. De truuk is om steeds je hand te kunnen ontspannen op het moment dat je niet aanslaat, zonder dat je de klank teveel afkapt. En je hoeft niet de hele tijd 6 snaren tegelijk te horen, dus probeer eens te experimenteren met slechts alleen de hoogste snaren aanslaan en af en toe een lagere noot, in een logisch ritme natuurlijk.

Vaak overpakken van akkoorden is niet alleen vanwege de diversiteit in klank, maar ook gewoon prettiger voor je handen, merk ik zelf.