PDA

View Full Version : Tele paintjob zelf doen, how to?



Amnesiac
31 maart 2010, 11:17
Hey allemaal, ik kijk al een tijdje op het net, maar ik kom er niet helemaal uit, dus ik probeer het hier maar.
Ik heb zelf een Fender Telecaster, Highway one model, met een sunburst finish, matlak. Nu ben ik de looks van de gitaar eigenlijk een beetje zat, en wil ik wat nieuws proberen.
Op het internet kwam ik deze gitaar tegen;
http://www.thepaintedplayer.co.uk/images/The%20Jimmy%20Page%20Dragon%20Telecaster.jpg
En dit lijkt me wel wat. Alleen heb ik totaal geen verstand van verf en lak, dus ik hoop dat iemand me een beetje het proces kan vertellen om dit netjes te doen.
Moet de huidige lak eraf geschuurd worden, wat voor verf en wat voor lak (geen matlak dit keer) kan ik het best gebruiken? En natuurlijk hoe gebruik ik dat, zodat dit project niet grandioos verpest wordt :p
Alvast bedankt!

barno
31 maart 2010, 12:36
over het lakproces van die gitaar staat er volgens mij een topic op TDPR. Ik spreek me niet uit over de looks (wat ik bij deze mss wel heb gedaan :) ). Als je dit wil, zal je idd de gitaar blank moeten schuren.

Dan kan je in principe kiezen welk soort lak je gebruikt maar blijf voor kleurlagen en blanke lak wel in dezelfde soort, liefst in hetzelfde merk van lak.

Ga er wel van uit dat het heel moeilijk is een strakke lakjob te doen voor de eerste keer. het zal waarschijnlijk een stuk minder zijn dan de huidige fabrieksafwerking. maar laat dit je zeker niet tegenhouden. succes

blank schuren
kleurlak
blanke eindlak (high gloss) en deze polijsten, daar komt de glans van (niet van de glans van de kleurlakken eronder)

Amnesiac
1 april 2010, 17:13
Bedankt voor de reactie!
Als ik het goed begrijp de huidige laklaag eraf schuren, met uiteindelijk een hele fijne korrel,
dan weet ik veel wat voor kunstzinnigs erop verven,
en dan lakken met hoogglans.

Is er nog een bepaald soort verf die ik het beste kan gebruiken (of juist niet gebruiken vanwege chemische reacties) in combinatie met die hoogglans lak?

Alvast bedankt

barno
1 april 2010, 17:55
zorg ervoor dat je hetzelfde type lak gebruikt voor de kleurlagen als voor de eindlagen. veel laksoorten reageren verkeerd op mekaar. alkhyd en acryl bv, of cellulose en acryl enz...
teststukje lakken om verrassingen te verlmijden.

jan jansen
2 april 2010, 10:05
Hey allemaal, ik kijk al een tijdje op het net, maar ik kom er niet helemaal uit, dus ik probeer het hier maar.
Ik heb zelf een Fender Telecaster, Highway one model, met een sunburst finish, matlak. Nu ben ik de looks van de gitaar eigenlijk een beetje zat, en wil ik wat nieuws proberen.
Op het internet kwam ik deze gitaar tegen;
http://www.thepaintedplayer.co.uk/images/The%20Jimmy%20Page%20Dragon%20Telecaster.jpg
En dit lijkt me wel wat. Alleen heb ik totaal geen verstand van verf en lak, dus ik hoop dat iemand me een beetje het proces kan vertellen om dit netjes te doen.
Moet de huidige lak eraf geschuurd worden, wat voor verf en wat voor lak (geen matlak dit keer) kan ik het best gebruiken? En natuurlijk hoe gebruik ik dat, zodat dit project niet grandioos verpest wordt :p
Alvast bedankt!



Daar is nu die lakfaq voor opgezet...ffe doorlezen....


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=43489