PDA

View Full Version : Lengte van sets



petpas
31 maart 2010, 12:05
Ik vraag mij af ten eerste hoelang de totale speeltijd moet zijn van een live optreden, ten tweede de lengte van de sets tijdens dat optreden en ten derde hoe lang de pauzes zijn tussen de sets.

Wij zijn een band in wording die geregeld t podium op willen. Maar worstelen nog met bovenstaande vragen. Voor eventuele bruiloften lijkt mij een speeltijd van een uurtje of 3 handig. Maar wat voor als je in een kroeg aan de slag gaat.

Help:???:

lindstrom
31 maart 2010, 12:32
een beetje afhankelijk van de muziekstijl.
Bruiloftbandjes etc die worden vaan geacht een avond vol te spelen "avond vullend programma"

rockbandjes die net beginnen zullen vaak eerst wat bandwedstrijdjes etc aflopen waar speeltijd vaak beperkt is tot 15 tot 30 min.

Het is goed om een uitgebreid repetoir te hebben, zo kunnen jullie meerdere sets vormen wanneer jullie in korte tijd meerdere optredens hebben in dezelfde regio.

maargoed, wat is je doel met je band?

pimmetje
31 maart 2010, 12:58
Idd nogal verschillend.
Omdat je bruiloft als optie zegt, neem ik aan dat 't geen metal of grindcore of zo is :D.

Wij spelen met een rockband en met een bluesband 3 x 45min in kroegen. Eventueel nog 1 of 2 nummertjes erachteraan. Voor festivalletjes is 1x 45 minuten vaak genoeg... soms een uur, heel soms maar een half uurtje (heb ik een hekel aan :D).

Als je 2x een half uurtje kunt spelen, is dat waarschijnlijk al best aan kroegen te verkopen.

Uitgebreid repertoire voor meerdere optredens in dezelfde regio is geen must volgens mij. Wel leuk voor jezelf om niet constant 'tzelfde rondje te hoeven draaien, maar je hoeft er niet al te snel bang voor te zijn dat steeds dezelfde mensen bij je voor je snuffert staan.

bert k
31 maart 2010, 14:05
Zo lang mogelijk!!!


[edit] Pardon, ik las de titel verkeerd, ik las seks.

EuroCinema
31 maart 2010, 14:25
Wij spelen ofwel twee sets van 45 min (zaal), ofwel 1 van een uur (festival/dance-avond).

Baker
31 maart 2010, 14:32
Is helemaal niet zo verschillend,

Wij spelen in kroegen en motorclubs bijna altijd 3 sets van 45 minuten.
Dit is afhankelijk van de lengte van de nummers, een nummertje of 11 per set. Daartussen in een kwartiertje pauze. Op het eind soms nog een toegiftje. Al met al ben je drie uur bezig.

Als je dan om 22.00 begint ben je dus om 1.00 uur klaar.

lindstrom
31 maart 2010, 14:39
Zo lang mogelijk!!!


[edit] Pardon, ik las de titel verkeerd, ik las seks.

Foei Bert, foei! :sneaky:

petpas
31 maart 2010, 16:34
Guys bedankt voor de vele reacties. Welke kant wij op willen als band is nog niet duidelijk. Zitten te denken om de bruiloftmarkt en feesten en partijen te gaan verkennen.

pimmetje
31 maart 2010, 17:24
Als je die markt opgaat, zou ik wel naar Lindstroms advies luisteren en voor een zo uitgebreid mogelijk repertoire gaan....

Niet omdat je misschien dezelfde lui in je publiek hebt of zelfs niet eens per se om het voor jezelf leuker te houden, maar je komt dan waarschijnlijk veel meer in de positie dat mensen verzoekjes doen. As je naast je verder voor die zooi geschikte sets ook daaraan kan voldoen, ben je natuurijk een dot centen meer waard :D.

Hellsbellsnl
2 april 2010, 08:55
Als je 2x een half uurtje kunt spelen, is dat waarschijnlijk al best aan kroegen te verkopen.
Da's mooi.
Dan hebben we met Radar Love, Smoke on the water al bijna een set vol.

Comfortably Daniel
2 april 2010, 13:33
Een uur of drie totaal is wel een vaak voorkomende tijd, geloof ik.
In de bruiloften en partijen business is 't inderdaad een ander verhaal. Vaak gaat 't dan eerder om 5 tot 6 uur...of zelfs langer. Uiteraard kun je ook iets langere pauzes houden en wat muziek draaien. Je hebt natuurlijk ook nog vaak de praatjes van familie e.d. tussendoor.

kungalo
18 mei 2010, 16:48
Ik zou altijd 3x45 met een toegift achter de hand klaar hebben liggen. Minder kan echt niet zomaar. Wij spelen weleens korter, maar de gemiddelde kroeg wil vaak live muziek tussen 2200 en 0100 zo ongeveer.

showband
18 mei 2010, 18:23
Standaard in het commerciële circuit:

Sets van 45 tot 50 minuten met 10 tot 15 minuten pauze (maakt een uur per set + pauze)

+/- 10 tot 12 nummers in een set bij standaard covers.

normale avond:
Soundcheck 20:00
Zaal open 21:00
Eerste bezoek binnen 21:30
Eerste set 21:30 (vaak voor handjevol hartstikke nuchtere, pratende, mensen dus)
Tweede set 22:30
Derde set 23:30
definitief einde laatste toegift 00:30
Uitloop feest tot 00:45
Oprotnummer van hases op zaalinstallatie en lichten aan tot 01:00

Bij bruiloften e.d. kan er nog een dinee voor zitten. Dan wordt je vaak geacht daarbij uiterst zacht een extra “akoestische set” te spelen met weke instrumentaaltjes / fakejazz / singersongwritershit enzo.

Mitch
18 mei 2010, 21:11
Het ligt misschien aan mij, maar ik ben toch echt meer gewend aan twee sets van tussen de 50-60 minuten en een toegift van een nummer of twee, drie. Een bruiloft waar een band een uur of vijf speelde ben ik ook nog nooit tegengekomen. En kroegen die voor 250E willen dat je 3 uur komt spelen... doe maar niet dan.

@topic starter: als je de bruiloftenmarkt wil peilen, weet dan wel waar je aan begint. Er wordt nogal eens gedacht dat dat 'makkelijk' is, maar niets is minder waar.

bert k
18 mei 2010, 21:21
De ervaring met bruiloftsbands heb ik vooral als gast. Publiek dus. Al de bands die ik gezien heb waren zeer professionele muzikanten die zich echt urenlang in het zweet stonden te werken. Knap, respect, maar het is hard werken.

petpas
19 mei 2010, 17:11
Nog bedankt voor de reacties. Ik lees wel dat we nog een leuke uitdaging hebben staan.

Of we de bruiloftmarkt op gaan is nog de vraag aangezien we recentelijk weer wat schommelingen hebben gehad in onze bezetting. Eerst maar flink oefenen, sets creeeren en veel tryouts spelen.

pikasso
19 mei 2010, 18:00
De ervaring met bruiloftsbands heb ik vooral als gast. Publiek dus. Al de bands die ik gezien heb waren zeer professionele muzikanten die zich echt urenlang in het zweet stonden te werken. Knap, respect, maar het is hard werken.

Klopt helemaal.
Speel nu 4 jaar in een all round coverbandje, waar we 4*45 minuten spelen op een bruiloft. Het is een stuk harder werken, ook qua voorbereiding, dan de metal waar ik voorheen in speelde. Bij buriloften komt er ook nog eens bij dat je deel uitmaakt van "hun" grote dag, die wil je niet verkloten door een slecht optreden.

episua
19 mei 2010, 18:12
Ik speel in een rock&roll bandje waarin wij eigenlijk altijd, dus ongeacht kroeg of bruiloft 2x 30 min. + 2x 45 min. spelen, 4 sets in totaal dus. Dan kan je ook beter tijd rekken omdat je meer pauzes hebt. Totaal spelen wij ongeveer 60 songs op een avond.

berolios
30 juni 2010, 19:48
Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik zie het toch iets anders:
Als je het hebt over een goede performance neerzetten heb je het vaak ook over een goede energie-opbouw. Wij spelen daarom liever 1 x 2 of 2,5 uur dan verdeeld over meerdere sets.

3 sets doen we zo min mogelijk. Vaak doen we 1 x 1 uur en 1 x 1,5/2 uur als het avondvullend moet zijn.

Reacties van het publiek zijn erg goed en op plekken waar normaal de pauze zou komen gebruiken we nu de afwisseling met wat rustigere nummers. De typische leegloop tussen de 2e en 3e set (in geval van openbaar avondvullend, laatste pauze vaak tussen 0:00 en 01:00) wordt in deze opzet in ieder geval beduidend minder!

DeiDRagonas
30 juni 2010, 22:15
Wij spelen vaak 4 setjes van een uur, maar we kunnen als t moet nog veel langer. En zoals al eerder genoemd: zorg dat je verzoeknummers kunt spelen!! Doen wij ook, en dat wordt zeer gewaardeerd. Vaak met pauzes van 10min tot een kwartiertje. Bruiloften zijn vaak tegen 01.00u afgelopen, maar in kroegen wil het nog wel eens voorkomen dat we tot in de late uurtjes doorgaan... (4.00u of 05.00u ofzo). Zeker weten dat je daar vaker geboekt wordt. Zo'n man is dolblij als tot die tijd zn kroeg vol zit! We zijn daarentegen geen goedkope band, if you pay peanuts, you get monkeys... Voor 250,- eutjes kun je beter een andere band bellen. En als mensen een goede bruiloft band willen, zet je daar rustig een 1-tje voor.

D.

pdk
7 augustus 2010, 10:10
Een vraagje betreffende de indeling van de sets.
Hebben jullie na de pauze het niet moeilijk om de aandacht
van het publiek terug te winnen ?

Heb al een hele hoop coverbands aan het werk gezien die na een
pauze niet gemakkelijk de sfeer (aandacht) er terug in krijgen.

Hebben jullie een soort van stage-rituelen die herhaald worden in gigs,
het zogezegde show-element (zoja: welke? enkele voorbeelden)
Is alles ingestudeerd of word er spontaan gereageerd op wat er gebeurt?
Want een te "gemaakt" showtje komt echt niet spontaan over.

Wij zijn nl. op zoek om onze live-performance te upgraden met enkele sfeermakers

EuroCinema
7 augustus 2010, 11:45
In de praktijk valt dat gelukkig mee. Heeft ook te maken met hoe je je sets opbouwt en vooral met het aanvoelen van de sfeer in de zaal. Soms komen we gewoon weer op en gaan we spelen, soms houd ik een praatje en soms gaat onze organist als eerste op om met wat vette hammonddingen de spanning op te bouwen. Dat bespreken we even in de kleedkamer. We hebben sowieso wel een nummer met een erg sterk intro gereserveerd voor die plek. Maar neem de tijd, ze mogen best bij nummer 3 pas weer helemaal bij de les zijn, neem het publiek gewoon gestaag mee in de opbouw van je set ipv als een schoolmeester de aandacht te vragen. Die mensen willen ook nog even hun biertje afrekenen of hun gesprek afmaken en gelijk hebben ze toch?

Verder herhalen we sommige "trucjes" wel af en toe, maar na drie of vier keer gaan ze dan weer een tijdje in de koelkast, het moet niet routine worden. En onze band is dusdanig ingespeeld, dat ik gewoon tijdens een nummer kan bedenken om een stukje publiek participatie te doen (ik doe de praatjes etc) en dat ze dat dan meteen oppikken. Zo blijft het "echt" en spontaan. We doen ook nooit een voorbereide toegift onder een streepje op de setlist. Liever weg uit een super enthousiaste zaal dan zo'n nep-toegift die iedereen doorziet. Soms doen we wel een "echte", dan bepalen we ter plekke welk nummer past. Maar dan moet er echt hard om greoepen worden en niet door vier mensen.

Ook de setlist passen we weleens op het podium aan. Als er een groep enthousiaste mensen naar voren komt en heftig begint te dansen, gaan we niet een moeilijker jazzstuk doen "omdat we dat hebben afgesproken", dan halen we een paar funknummers naar voren. Hoe meer je inspeelt op wat er gebeurt, hoe beter het effect. D.w.z. in ons circuit!

pimmetje
7 augustus 2010, 14:54
+1 voor Eurocinema.

Heb vertrouwen in je eigen sets als je ze goed hebt opgebouwd. Zorg ook dat je een paar nummertjes lekker zonder complete feedback van het publiek kunt spelen en die aandacht weer kan pakken met de eerste paar nummers van de set, dan komen er vanzelf weer mensen aansjokken.

En wees een beetje flexibel. Als je in een eerdere set merkt dat ze niet echt reageren op een bepaald soort nummer, en je volgende set begint daar officieel mee... dan pas je het nummer aan of je speelt een ander nummer. Pauze is niet alléén maar om zelf het vochtgehalte op peil te krijgen :D.
Tijdens de set hetzelfde... gewoon een beetje reageren op de situatie.

Wat misschien nog wel het belangrijkst is om die aandacht vast te houden van set tot set: de lengte van de pauze. Als er geen goede reden is om de pauze langer dan pakweg 10 minuutjes te houden, doe dat dan ook niet.
Het kan soms wel gezellig zijn, maar als je pas na een klein half uur weer begint, moet je ook echt weer opnieuw beginnen.
Die val trappen wij jammer genoeg zo heel nu en dan nog wel eens in bij hele gezellige kroegjes :(.

pdk
7 augustus 2010, 18:23
Dank voor reactie,

Dus als ik het goed begrijp is het vooral spontaan reageren op de situaties
die zich voordoen, maar hoe gaat dat bij jullie dan in de praktijk?
En zijn de ingestudeerde "trucjes" (misschien enkele voorbeelden)niet echt aan te raden?
Bij onze band gaat de ronde om een paar verkleedacties te doen, doen of echt af te raden, het is nl wel een rock-band.

Nog een ander vraagje i.v.m. optredens regelen, hoe is de beste manier om deze vast te krijgen?
Wij zijn nog niet echt zo lang bezig, maar hebben toch al een goede setlist samengesteld om regelmatig te kunnen optreden.
Nu is het echter om aan de bak te komen en om te laten zien en vooral laten horen wat we in onze mars hebben.

pimmetje
7 augustus 2010, 19:04
Dus als ik het goed begrijp is het vooral spontaan reageren op de situaties
die zich voordoen, maar hoe gaat dat bij jullie dan in de praktijk?
En zijn de ingestudeerde "trucjes" (misschien enkele voorbeelden)niet echt aan te raden?
Bij onze band gaat de ronde om een paar verkleedacties te doen, doen of echt af te raden, het is nl wel een rock-band.Of verkleedacties werken, ligt helemaal aan jullie band en het beoogd publiek / de beoogde podia. Ieder actie valt en staat goeddeels bij context.

Het spontaan reageren op situaties is bijvoorbeeld muzikaal. Zoals Eurocinema al zei: geen verplicht ingestudeerd stukje per se willen doen als men in de zaal net een beetje in de groove van de muziek komt.
Maar ook de setlist niet als heilig zien. Als je merkt dat mensen op bepaalde nummers reageren niet bang zijn om wat meer van dat soort nummers te spelen dan gepland. Dan maar een wat minder gevarieerde set.

Natuurlijk allemaal met mate. Je hoeft niet op ieder klein prikkeltje uit de zaal te reageren.

Maar 't kan ook verbaal. Het scheelt een boel als mensen uit de band tussen de nummers ook nog iets kunnen communiceren met het publiek. Een geintje over iets dat net is gebeurd of een reactie op iets dat wordt geroepen helpt vaak meer dan een ingestudeerd verhaal over waar het volgende nummer over gaat :D.


Nog een ander vraagje i.v.m. optredens regelen, hoe is de beste manier om deze vast te krijgen?
Wij zijn nog niet echt zo lang bezig, maar hebben toch al een goede setlist samengesteld om regelmatig te kunnen optreden.
Nu is het echter om aan de bak te komen en om te laten zien en vooral laten horen wat we in onze mars hebben.Bellen, bellen, bellen... initiatief ZELF houden, dus ook zelf terugbellen. Ook zeggen dat je terugbelt en (ongeveer) wanneer.
Niet je zooi bij iemand afgeven en dan wachten tot ZIJ bellen.

En zorg dat je voordat je belt een net verhaaltje klaar hebt. Geen gehakkel aan de telefoon :D.
Je hoeft ook niet bij het eerste gesprek al het optreden te pakken. Als je met de band een simpel, net uitziend info-pakketje kan opsturen, dan kan je DAT in het eerste gesprek regelen.
In dat info-pakket zit natuurlijk een begeleidende brief verwijzend naar het eerdere telefoongesprek. Meteen in die brief zeg je dat je binnen een week terugbelt.
Als je dat dan ook doet, kan je naar het eerdere telefoongesprek en het info-pakket verwijzen. In principe hebben ze dan voor hun gevoel al A gezegd, dus heb je al meer kans om ook die B - het optreden - eruit te slepen.

MusicXtra
7 augustus 2010, 20:17
Nog een ander vraagje i.v.m. optredens regelen, hoe is de beste manier om deze vast te krijgen?
Wij zijn nog niet echt zo lang bezig, maar hebben toch al een goede setlist samengesteld om regelmatig te kunnen optreden.
Nu is het echter om aan de bak te komen en om te laten zien en vooral laten horen wat we in onze mars hebben.

Zadel potentiële opdrachtgevers niet met jouw problemen op, zinnen zoals; 'wij zijn met onze band op zoek naar optredens' zijn dus echt NOT DONE.
Er is echt op de hele wereld geen opdrachtgever te vinden die dat probleem voor jullie op gaat lossen.
Veel beter is om een inventarisatie te maken van zaken waarmee je je onderscheid van andere artiesten, heb je bijvoorbeeld veel fans die meekomen naar een optreden dan is dat interessant voor de bar omzet.

Hallie
17 september 2010, 17:52
3 x 45 minuten met daartussen 10-15 minuten pauze. zo vul je van 21:30 tot half 1 ongeveer... loopt vaak iets uit.
veel zalen moet je half 1 of 1 uur klaar zijn..

Kim Wilson
17 september 2010, 19:16
Wij hadden met de bluesband drie sets van 40 minuten tot een uur, afhankelijk van hoe goed het publiek meedeed (bij enthousiast volk werden de solo's vaak langer). Gemiddeld hadden we 3,5 uur gevuld.

Als je een band hebt die wat professioneler van opzet is, is 2 keer een uur redelijk gangbaar. En idd, met bruiloften moet je de hele avond vullen. Dat is al gauw een uurtje of vier. Als er veel stukjes zijn, heb je geluk, dan zijn de pauzes mooi lang. Maar dat komt niet altijd voor.