PDA

View Full Version : Actie! (oftewel post je snaarhoogte)



EuroCinema
31 maart 2010, 10:15
Het gaat hier vaak over hoge en lage actie, maareh... hoeveel mm actie hebben jullie nou precies? Afstand meten tussen 12e fret en lage/hoge e en hier posten aub!

Ik nu: lage e 1,8 hoge e 1,4

Rinze
31 maart 2010, 10:34
Op die manier van meten sluit je de invloed van de topkam niet uit, ik meet altijd met een capo bij de eerste fret en dan meten bij de 17de (de Fendermethode, jij volgt de Gibsonmethode zeg maar)..

Met mijn methode zit ik op de 17de fret op 1,8 mm bij de lage e en 1,6 bij de hoge e. het verschilt wle iets per gitaar, hangt van de hals af. En dit geldt alleen voor mijn elektrische gitaren.

Hendriks
31 maart 2010, 11:13
Rinze , even over de topkam , ik heb net even op jou site gekeken.
Hoeveel hou jij aan tussen de eerste fret en de lage E , bij mij is dit nu 0,45 mm en gevoelsmatig vind ik dit veel .

Kingfisher
31 maart 2010, 11:54
Zet de vinger op de eerste fret en meet de snaarhoogte boven de tweede fret . Dezelfde hoogte moet je eigenlijk hebben wanneer je een open E speelt aan de eerste fret. Anders moet je de kam invijlen.

Rinze
31 maart 2010, 11:54
Rinze , even over de topkam , ik heb net even op jou site gekeken.
Hoeveel hou jij aan tussen de eerste fret en de lage E , bij mij is dit nu 0,45 mm en gevoelsmatig vind ik dit veel .
Net even gechecked, tussen snaar en eerste fret zit bij mij ongeveer 0,4 mm.

Ik zet een capo voor de eerste fret, druk de snaar in tussen de tweede en derde fret. Dan meet ik met een voelermaat de ruimte tussen snaar en toest tussen de eerste en tweede fret. Daar tel ik 0,2 mm bij op, maak met de voelermaat die dikte en schuif hem tegen de topkam aan onder de snaren. Een voor een de snaren opzij en vijlen maar, de voelermaat geeft aan wanneer je ver genoeg bent. Je kunt natuurlijk ook gewoon even de snaar indrukken tussen de tweede en derde fret en dan kijken of ie net niet tegen de eerste fret aan komt, dan is het ook goed.

Hendriks
31 maart 2010, 12:18
Net even gechecked, tussen snaar en eerste fret zit bij mij ongeveer 0,4 mm.

Ik zet een capo voor de eerste fret, druk de snaar in tussen de tweede en derde fret. Dan meet ik met een voelermaat de ruimte tussen snaar en toest tussen de eerste en tweede fret. Daar tel ik 0,2 mm bij op, maak met de voelermaat die dikte en schuif hem tegen de topkam aan onder de snaren. Een voor een de snaren opzij en vijlen maar, de voelermaat geeft aan wanneer je ver genoeg bent. Je kunt natuurlijk ook gewoon even de snaar indrukken tussen de tweede en derde fret en dan kijken of ie net niet tegen de eerste fret aan komt, dan is het ook goed.

Zoiets zat ik ook aan te denken , alleen dan moet ik eerst vijlen aanschaffen en dat is boven budget momenteel .
Bij een strat die ik had zat ook 0,2 mm tussen snaar en eerste fret die speelde geweldig ,dat wil ik met deze ook bereiken.
Vanmorgen al even met Don Hofstee gemailt ,maar dan ben ik de gitaar een week kwijt, dus dat is ook lastig , maar dat kost de helft van een setje topkam vijlen.

EuroCinema
31 maart 2010, 12:45
@ Rudolf...
Omdat je (als ik goed herinner) een beginner bent, ga ik je tegen beter weten in een serieus antwoord geven. Lage actie speelt fijner, hoge actie klinkt beter. Veel gitaristen sleutelen erg aan de actie op hun gitaar om de perfecte mix van bespeelbaarheid en klank te vinden. Zelf ben ik er minstens eens in de maand mee aan het sleutelen. Vandaar dat ik benieuwd ben waar andere gitaristen op uit zijn gekomen.

@ Rinze: is de Fender methode ook voor Fenders en de Gibson methode voor Gibsons? En op je site noem je 1 hoogte, hoe zit het wat jou betreft met het verschil tussen hoge en lage e?

McVenco
31 maart 2010, 13:09
Ik heb volgens mij een metershoge actie. Ik heb het nog nooit gemeten, maar het zou me niet verbazen als boven de eerste fret twee millimeter ruimte zit, en misschien wel dubbele ter hoogte van de 17e. En nee: ik speel geen slide :)

Het zou geen kwaad kunnen als ik mijn gitaar eens wat beter afstelde, maar aan de andere kant ben ik het zo gewend geraakt en ik heb er geen moeite mee.

rudolf
31 maart 2010, 13:43
@ Rudolf...
Omdat je (als ik goed herinner) een beginner bent, ga ik je tegen beter weten in een serieus antwoord geven. Lage actie speelt fijner, hoge actie klinkt beter. Veel gitaristen sleutelen erg aan de actie op hun gitaar om de perfecte mix van bespeelbaarheid en klank te vinden. Zelf ben ik er minstens eens in de maand mee aan het sleutelen. Vandaar dat ik benieuwd ben waar andere gitaristen op uit zijn gekomen.

@ Rinze: is de Fender methode ook voor Fenders en de Gibson methode voor Gibsons? En op je site noem je 1 hoogte, hoe zit het wat jou betreft met het verschil tussen hoge en lage e?

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is: Waarom wil je van andere gitaristen de "actie" weten. Actie heeft m.i. vooral met persoonlijk voorkeur te maken en ik denk dat het soort/model gitaar ook wel meespeelt. Dus voor iedere gitarist zal zijn actie voorkeur anders zijn.

Tupelo
31 maart 2010, 13:48
Hoe meet je millimeters..? :confused:

Hoe het ook zij, hoge actie.
Ik kan lekker spelen met hoge (duhhu) actie.
Ik heb de weerstand nodig om minder fouten te maken en om meer dynamiek te kunnen aanbrengen.

Lage actie heeft me nooit bevallen, op e.o.a. wijze kost het mij dus dynamiek, en snel spelen vind ik helemaal niet interessant. :)

EuroCinema
31 maart 2010, 13:59
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is: Waarom wil je van andere gitaristen de "actie" weten. Actie heeft m.i. vooral met persoonlijk voorkeur te maken en ik denk dat het soort/model gitaar ook wel meespeelt. Dus voor iedere gitarist zal zijn actie voorkeur anders zijn.

Geldt ook voor snaren, plectrums, versterkers, gitaren en ga zo maar door. Zullen we de hele boel maar opheffen hier dan? :seriousf: Serieus, zoals ik in m'n beginpost zei: op het forum lees je vaak "ik speel met torenhoge actie" of "deze gitaar heeft zelfs bij heel lage actie geen fretbuzz". Omdat laag en hoog zulke subjectieve termen zijn, ben ik benieuwd wat er nou concreet gebruikt wordt. En van veel forumregulars heb ik inmiddels wel een beeld van hun stijl en gear, ik kan zelf wel bedenken wiens settings voor mij relevant zijn.

geert1976
31 maart 2010, 14:04
Bij mijn Gibsons staat de actie vrij laag rond de 1,8 mm, bij mijn strat-achtigen staat de actie gek genoeg altijd rond de 2 a 2,2 mm.

Maar actie is zeer persoonlijk denk ik, ik ken er ook velen die met een hogere actie spelen, omdat ze het gewend zijn maar ook meer toon willen

Rinze
31 maart 2010, 14:08
@ Rinze: is de Fender methode ook voor Fenders en de Gibson methode voor Gibsons? En op je site noem je 1 hoogte, hoe zit het wat jou betreft met het verschil tussen hoge en lage e?

Beide methodes zijn universeel toepasbaar, de Fendermethode heeft als voordeel dat de topkam als factor geëlimineerd wordt bij het afstellen. Het zijn domweg de methodes zoals door de fabrikanten worden toegepast. De lage e zet ik tegenwoordig op ongeveer 1.8 mm, de hoge op 1.6 mm, bij een relief van 0.3 en .011 snarensetjes. Maar het is ook allemaal weer afhankelijk van je speelstijl, gewenste geluid, snaardikte en hoe je wilt dat de gitaar aanvoelt.

Gearjunkie
31 maart 2010, 14:27
Volgens de Fender-methode gemeten op een van mijn Strats, zowel hoge als lage E 1,9mm
Ik heb de hoge E dus even hoog als de lage, omdat ik bij bends nog steeds een zuivere toon wil hebben. Staat 'ie te laag dan loopt hij net tegen de frets midden op de toets aan.

flitslicht
31 maart 2010, 15:10
Zoiets zat ik ook aan te denken , alleen dan moet ik eerst vijlen aanschaffen en dat is boven budget momenteel .
Bij een strat die ik had zat ook 0,2 mm tussen snaar en eerste fret die speelde geweldig ,dat wil ik met deze ook bereiken.
Vanmorgen al even met Don Hofstee gemailt ,maar dan ben ik de gitaar een week kwijt, dus dat is ook lastig , maar dat kost de helft van een setje topkam vijlen.

Ik laat de bovenkant van de topkam intact en haal de onderkant van de topkam over een schuurpapiertje. Je moet dan wel heel vaak meten, dus de kam weer terugzetten en kijken of de hoge en lage E goed zijn, maar het voordeel is dat je de inkepingen van de fabriek kan blijven gebruiken.

Actie zal ik starks wel even meten.

Hendriks
31 maart 2010, 15:19
Ik laat de bovenkant van de topkam intact en haal de onderkant van de topkam over een schuurpapiertje. Je moet dan wel heel vaak meten, dus de kam weer terugzetten en kijken of de hoge en lage E goed zijn, maar het voordeel is dat je de inkepingen van de fabriek kan blijven gebruiken.

Actie zal ik starks wel even meten.

Zo doe ik het ook met een nieuwe topkam , maar deze is verder nog goed , dan zou ik deze er eerst uit moeten "slaan".

McVenco
31 maart 2010, 15:32
Maar actie is zeer persoonlijk denk ik, ik ken er ook velen die met een hogere actie spelen, omdat ze het gewend zijn maar ook meer toon willen

Minder kletterende snaren kan ook een reden zijn. Als je voornamelijk akkoorden speelt en geen zuinige aanslag hebt is een hoge actie fijner lijkt me. Omgekeerd, als je heel veel snelle loopjes speelt (of shred) lijkt me juist een lage actie fijner....

Gearjunkie
31 maart 2010, 15:39
Bij een grote(re) bolling van de toets kan je geen hele lage actie hebben, omdat de snaren dan aanlopen bij het opdrukken.

EuroCinema
31 maart 2010, 15:56
Ja, compound radius (zo heet dat toch?) is ook best een onhandige vinding als je niet zoveel in dat hoge register speelt. Of ik snap het verkeerd.

Steven Otto
31 maart 2010, 16:01
Compound radius is voor het lage register ook fijn.

Rinze
31 maart 2010, 16:16
Compound radius is ideaal, speelt over de hele hals het fijnste. Is ook logisch, de toets loopt in feite evenwijdig aan de baan van de snaren. Bij een cylindrische toets is dat niet zo en dat levert de problemen bij opdrukken hoger op de hals op.

@ Hendriks: mocht je hier eens in de buurt komen, dan mag je mijn topkamvijltjes wel even lenen hoor. Ik heb er maar twee maar dat is voor mij ruim voldoende.

Hendriks
31 maart 2010, 16:21
@ Hendriks: mocht je hier eens in de buurt komen, dan mag je mijn topkamvijltjes wel even lenen hoor. Ik heb er maar twee maar dat is voor mij ruim voldoende.

Super ik PM je wel even als ik een auto ter beschikking heb.

iWishmaster
31 maart 2010, 17:03
Volgens mij was het zo ongeveer (correct me if I'm wrong):

Je hebt halzen waarbij de toets en frets enigsinds 'rond' zijn: dit speelt met barré akkoorden fijn aangezien je vingers niet echt kaarsrecht zijn. Fender Strats hebben dit volgens mij altijd (misschien bepaalde jaartallen/uitvoeringen niet?). Nadeel is dat bij opdrukken de snaar sneller aanloopt en dus de actie iets hoger moet.

Andere variant is waarbij de toets en frets helemaal plat zijn. Gibson Les Pauls hebben dit normaal gesproken. Voordeel is dat de actie lager is (zijn er nog andere voordelen?).

Compound is een combinatie van beide: bolling bij de headstock (topkam) die geleidelijk minder wordt tot vrijwel plat bij de joint met de body. Idee is dat je barré akkoorden dichter bij de topkam speelt (dus fijner met bolling) en enkele noten (dus bends / (snellere) solo's) hoger op de hals bij de body waar lage actie tevens 'belangrijker' is.

Ik heb nog nooit een gitaar vastgehad met een compound radius, maar het idee vind ik erg goed en lijkt me een ideaal compromis.

barno
31 maart 2010, 17:36
Volgens mij was het zo ongeveer (correct me if I'm wrong):

Je hebt halzen waarbij de toets en frets enigsinds 'rond' zijn: dit speelt met barré akkoorden fijn aangezien je vingers niet echt kaarsrecht zijn. Fender Strats hebben dit volgens mij altijd (misschien bepaalde jaartallen/uitvoeringen niet?). Nadeel is dat bij opdrukken de snaar sneller aanloopt en dus de actie iets hoger moet.

Andere variant is waarbij de toets en frets helemaal plat zijn. Gibson Les Pauls hebben dit normaal gesproken. Voordeel is dat de actie lager is (zijn er nog andere voordelen?).

Compound is een combinatie van beide: bolling bij de headstock (topkam) die geleidelijk minder wordt tot vrijwel plat bij de joint met de body. Idee is dat je barré akkoorden dichter bij de topkam speelt (dus fijner met bolling) en enkele noten (dus bends / (snellere) solo's) hoger op de hals bij de body waar lage actie tevens 'belangrijker' is.

Ik heb nog nooit een gitaar vastgehad met een compound radius, maar het idee vind ik erg goed en lijkt me een ideaal compromis.
gibson heeft standaard radius 12 " dacht ik, de snelheidsmonsters van jackson en ibanez gaan naar 16, hetgeen nog stuk platter is. klassieke gitaren hebben geen radius, en fretloze bassen ook niet, meen ik;

benden op een kleine radius. heb er geen problemen mee: is een kwestie van wat meer kracht zetten, dus gewenning, maar idd liefst ook wat hogere actie

actie: ik vijl mijn topkam iets minder diep dan officeel correct zou zijn. de brug zet ik ook vrij hoog, ik hou gewoon van een hoge actie, toegegeven enkel ifv tone, maakt een groot verschil imo.

EuroCinema
31 maart 2010, 17:44
Als er nou 1 ding is wat ik nooit doe, is het benden hoog op de nek. Ondertussen zit je dan wel met een toets die daarop gemaakt is. Nou ja.
Ik zou eigenlijk voor m'n linkerhand best lage actie willen, maar de boel slaat zo snel dood als je dan een beetje stevig aanslaat, zo'n lelijke compresie-achtige klank. Herkenbaar?

Tho
31 maart 2010, 17:46
zo laag dat m'n B (sta in B gestemd) in m'n PU snijdt

Daan_B
31 maart 2010, 17:56
zo laag dat m'n B (sta in B gestemd) in m'n PU snijdt

Buzzt dat niet als de tering?:???:

barno
31 maart 2010, 18:49
Als er nou 1 ding is wat ik nooit doe, is het benden hoog op de nek. Ondertussen zit je dan wel met een toets die daarop gemaakt is. Nou ja.
Ik zou eigenlijk voor m'n linkerhand best lage actie willen, maar de boel slaat zo snel dood als je dan een beetje stevig aanslaat, zo'n lelijke compresie-achtige klank. Herkenbaar?

absoluut, echt lage actie is niet weggelegd voor mensen die het vooral moeten hebben van de acoustische, rijke, cleane klank. hoe die dunne gecompresseerde klank er komt bij lage actie weet ik niet, mss is het toch een soort hele lichte fretbuzz

Rinze
31 maart 2010, 18:57
Doordat ik met .011 speel kan ik de boel toch vrij laag afstellen, heb geen last van dat "doodslaan". Nou moet ik er wel bij vermelden dat ik eigenlijk nooit echt heel hard aan sla.

Het afstellen van je gitaar blijft een compromis tussen bespeelbaarheid en klank. Vroeger had ik daar veel moeite mee (ben niet zo van de compromissen), tegenwoordig weet ik wat ik wel en niet prettig vind en laat het daarbij.

EuroCinema
31 maart 2010, 21:38
Hmm ik speel ook met 11, maar ik hou ook erg van de klank van een dik jazzplectrum. Als ik dan enthousiast ga aanslaan, kan het nog wel eens gaan ploinken.

Brewskie
31 maart 2010, 22:34
klassieke gitaren hebben geen radius, en fretloze bassen ook niet, meen ik;


Mijn fretloze bas heeft wel een radius.

http://img.photobucket.com/albums/v40/Brewskie/IMG_9492-1.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4049/4293825872_6f53013caf_o.jpg
En het nadeel van een Les Paul en Westerngitaar vind ik dat je de snaren niet separaat in hoogte kunt stellen. Alleen de hele brug kantelen.

Ik ben zelf ook liefhebber van lage actie. Ik zal morgenavond even de actie van mijn gitaren opmeten, EuroCinema.

strat58
31 maart 2010, 22:44
Hoi Gibsons 2mm bass en 1,5 mm treble, Fenders 2,4 mm bass en 2mm treble.
Zo speel ik al jaren en dat bevalt mij het best, hals is niet kaarsrecht maar met klein beetje relief.
Peace Strat58

DaveItUp
31 maart 2010, 22:54
Vrij hoge actie, puur om 't feit dat toen ik gitaar ging spelen, ik geen reet wist van actie en whatnot. Altijd zo gehouden. Weet niet hoeveel mm though. De keren dat ik op een ander z'n gitaar speel, is de actie altijd lager. Keer een 80s gibson sg van een voormalig bandlid bespeeld en die actie was echt heel erg laag. Ik vond het helemaal niks, wellicht gewenning, maar ik voelde zeg maar niet echt dat ik iets deed. De tone vond ik sowieso niks.

FruscianteFan
1 april 2010, 12:30
Doordat ik met .011 speel kan ik de boel toch vrij laag afstellen, heb geen last van dat "doodslaan". Nou moet ik er wel bij vermelden dat ik eigenlijk nooit echt heel hard aan sla.

Het afstellen van je gitaar blijft een compromis tussen bespeelbaarheid en klank. Vroeger had ik daar veel moeite mee (ben niet zo van de compromissen), tegenwoordig weet ik wat ik wel en niet prettig vind en laat het daarbij.
Toch grappig, John Frusciante heeft eens aangegeven dat hoe dunner de snaren, hoe lagere actie je kunt hebben. Maar ik vraag me af of dat echt te maken heeft met fretbuzz.

Ik heb gister eens gemeten, puur omdat ik toch beneden zat met m'n indie. Ik heb niet gelet op methodes ofzo, maar zonder indrukken staat de lage E op 3 mm van de 12e fret af (misschien een micrometer meer). Met capo op de 1e is dat grofweg 2,7 mm. Op mijn Jaguar staan ze denk ik iets hoger. Op mijn Indie eerst waarschijnlijk ook, want ik heb er nu 011-049 op liggen ipv 012-052, en heb aan de afstelling niets veranderd (wel de intonatie gecheckt, maar that's it). Ik had eerst op mijn gitaren een zo laag mogelijke actie, maar ik heb gemerkt dat ik dat helemaal niet fijn vind spelen.

Nobler
1 april 2010, 12:50
Ik zit op het werk, dus kan nog niet meten, maar hoop daar met Pasen eens naar te kijken.

Duidelijk is inderdaad dat actie een kwestie is van persoonlijke voorkeur. Probleem is, zoals hier ook genoemd, dat veel mensen, met name beginners, niet goed weten wat hun voorkeur is. Het hangt ook erg af van wat je speelt en hoe. Iemand die alleen slag speelt gaat gewoonlijk meer voor de kwaliteit van het geluid, en komt vaak uit bij dikkere snaren en een hogere actie.

Zelf speel ik vooral voor het soleren, maar ik shred ook weer niet, en tussen de solo’s door moet er natuurlijk ook slag gespeeld worden en dat moet goed klinken. Ik heb het al heel vaak anders geprobeerd, maar ik kom toch elke keer weer uit bij dunne snaren, een lage actie en de elementen erg dicht op de snaren.

Het nadeel dat je dan geluidskwaliteit in moet leveren heb ik nooit zo erg ervaren. Via de versterker weet ik gewoonlijk toch wel weer een geluid te bereiken dat me bevalt, en nog nooit heeft iemand me er op aangesproken wat een k**geluid ik heb, eerder het tegendeel. Als andere gitaristen mijn gitaar bespelen klinkt het vaak vals omdat ze te hard op de snaren drukken, maar zelf heb ik daar geen last van, ik ben er aan gewend.

Vorig jaar heb ik nog een oude LP gekocht van een fantastisch gitarist die hem altijd door een hele goede gitaartech liet afstellen. Hij dacht dat ik zou schrikken als ik aangaf dat hij ‘hele dunne’ 009 snaren gebruikte, maar ik gebruik zelfs 008! Ik heb de 009’s er bijna een jaar op laten zitten, maar uiteindelijk besloten dat ik dan toch niet lekker speel, dus er afgelopen weekend 008’s opgezet. Dat vond ik al veel beter, maar het was toch nog niet optimaal, dus de actie een stuk omlaag gedraaid.

Dat speelt een stuk makkelijker en sneller, en hij blijft mooi geďntoneerd en kletter nog niet, dus het kan nog lager denk ik. Wel merk ik dan dat ik, met die dunne snaren en lage actie problemen krijg met benden, wat ik heel veel doe, doordat ik de snaar niet meer met mijn vinger opzij kan wegduwen, daarvoor hangt hij niet hoog genoeg meer boven de toets. Dat betekent dat je bij het benden nog wel eens over de snaar wegglijdt en dan springt de snaar te vroeg terug. Kennen jullie dat?

FruscianteFan
1 april 2010, 13:01
Nee, ik heb vaker dat een snaar over mijn vinger heen glijdt als ik de snaar eronder flink opdruk.

Overigens, ik speel dus vooral met 012-052 (en tegenwoordig ook op 011-049, waarbij de A en D nog steeds 028 en 038 zijn), maar ik heb wel duidelijk gemerkt dat ik liever wat dunner heb dan wat dikker. Laatst had ik een keer thomastik bebops, en daar kon ik weinig mee omdat het te strak stond en omdat ik er daardoor te weinig power uit kon persen. Nu ik op snaren speel die voor mijn gevoel echt wel dun zijn, vind ik dat eigenlijk wel weer lekker spelen en klinken. Die gitaar klinkt zelf al behoorlijk donker en 'gesloten', dus een half maatje dunner laat haar weer net wat opener klinken denk ik, ondanks dat het Elixirs zijn die niet de venijnigheid hebben van gloednieuwe GHS'jes.

flitslicht
3 april 2010, 18:01
Ik heb mijn €88 Harley Benton Telecaster gemeten en die heeft bij de 12e fret op de lage E een actie van 1,6mm. Bij de hoge E kom ik op 1,15mm. Dit na het vlakken met mijn home-made vlakstaaf, zie: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2334950&postcount=207

EuroCinema
4 april 2010, 16:43
Nee, ik heb vaker dat een snaar over mijn vinger heen glijdt als ik de snaar eronder flink opdruk.

Overigens, ik speel dus vooral met 012-052 (en tegenwoordig ook op 011-049, waarbij de A en D nog steeds 028 en 038 zijn), maar ik heb wel duidelijk gemerkt dat ik liever wat dunner heb dan wat dikker. Laatst had ik een keer thomastik bebops, en daar kon ik weinig mee omdat het te strak stond en omdat ik er daardoor te weinig power uit kon persen. Nu ik op snaren speel die voor mijn gevoel echt wel dun zijn, vind ik dat eigenlijk wel weer lekker spelen en klinken. Die gitaar klinkt zelf al behoorlijk donker en 'gesloten', dus een half maatje dunner laat haar weer net wat opener klinken denk ik, ondanks dat het Elixirs zijn die niet de venijnigheid hebben van gloednieuwe GHS'jes.

Herkenbaar. 12 geeft een lekkere volle sound, maar na een tijdje gaat dat stijve karakter me toch weer tegenstaan. Ik speel nu met 11 en mijn toon een stukje dicht, net zo warm maar er zit wat meer leven in de gitaar lijkt wel.

Hendriks
6 april 2010, 21:36
Vandaag heb ik de topkam van mijn telecaster 0,2 mm dieper ingevijlt en het is een wereld van verschil , ik heb nu de ideale actie voor mij : 1,6 lage E en 1,15 mm hoge E.

Rinze bedankt voor het lenen van de vijlen en het praatje en een bakkie.

joey-t
20 september 2011, 15:33
Wat voor liniaal gebruiken jullie eigenlijk om de actie nauwkeurig op te meten?

Gearjunkie
20 september 2011, 15:42
Er zijn van die metalen linealen (bouwmarkt), waarbij de schaal direct aan de zijkant begint.

iWishmaster
20 september 2011, 15:42
Persoonlijk zal het mij een worst wezen hoe hoog de actie is in millimeters, als het maar fijn speelt, dus ik heb zelf niks in huis om ze te meten, maar veel mensen gebruiken zogenaamde 'voeler plaatjes'. Metalen plaatjes die precies een bepaalde dikte hebben, worden veel in de metaal sector gebruikt.

Zoiets dus:
https://sites.google.com/site/ukulelebelgium/Home/snaren----stemming/sized_P1000915.JPG

hole
20 september 2011, 15:59
1,6 lage e, iets minder op de hoge e voor mijn Luke en Silo.

iets van 1.4 voor de Axis SS.

met .09's

joey-t
20 september 2011, 16:07
Ik heb ook van die voelermaatjes, maar dan moet je ze 'opstapelen' en dat vind ik lastig...


Dit lijkt me ideaal, weet iemand waar dit te verkrijgen is in NL?

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Straightedges/String_Action_Gauge.html

Methoxy7
20 september 2011, 16:12
Stom vraag mss, maar ik zie dat vaak de maat genomen wordt met de dikke en dunne e-snaren, maar hoe zit dat met de rest van de snaren?
Bij mijn strat kunnen ze allemaal apart hoger of lager gezet worden?
Moeten deze dan lager staan dan de dikke, en hoger dan de dunne?

hole
20 september 2011, 16:18
Ze moeten de radius (kromming) van het fretboard volgen.

Duane
20 september 2011, 16:24
Op mijn strat heb ik last dat de hoge e snaar gaat buzzen (bij het benden van de 14e fret en hoger)

Dit kan ik wel verhelpen door het zadeltje wat hoger te zetten, maar is de actie van deze snaar te hoog in verhouding met de andere snaren. Die lopen niet aan...en liggen perfect.

Hoe is dit juist af te stellen?

Gearjunkie
20 september 2011, 16:36
enkel buzzen of loopt de snaar dood tegen de fret? Bij een kleine toetsradius hoort een wat hogere actie om dit te voorkomen.

Mr.Fingers
20 september 2011, 16:39
3mm op de hoge e en 3.5 op de lage E. Fender Telecaster met 0.012's
5mm op de Strat, met 0.013's

Rinze
20 september 2011, 16:53
3mm op de hoge e en 3.5 op de lage E. Fender Telecaster met 0.012's
5mm op de Strat, met 0.013's
Da's in ieder geval geen compromis meer :seriousf:



Hoewel ik me kan voorstellen dat de octaafzuiverheid wel een beetje lastig wordt..

Rinze
20 september 2011, 17:01
Stom vraag mss, maar ik zie dat vaak de maat genomen wordt met de dikke en dunne e-snaren, maar hoe zit dat met de rest van de snaren?
Bij mijn strat kunnen ze allemaal apart hoger of lager gezet worden?
Moeten deze dan lager staan dan de dikke, en hoger dan de dunne?

Ze moeten idd de radius (kromming) van de toets volgen. Dit kan ook met de voelermaatjes, makkelijker is een radiusgauge (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for_Neck,_fingerboard/Radius_Gauges.html), waarmee je ook meteen kunt checken wat de radius van je toets is, of met een understring radius gauge. (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for_Neck,_fingerboard/Understring_Radius_Gauges.html)

Ik heb zelf van een stuk karton ooit een radius gauge gemaakt, stel dan eerst de hoge en lage E in met de voelermaatjes, vervolgens de rest door de radius gauge vlakbij de brug op de snaren te leggen, aan te slaan en te checken of de snaar gedempt wordt. Die understring dingetjes lijken me erg handig maar het geld is (weer eens) even op. En dan moet je nog wel eerst weten wat de radius van je toets is.

Met de voelermaatjes per snaar gaat ook maar met mijn radius gauge blijkbaar beter, zal toch beter de kromming van de toets volgen want het voelt meteen beter op die manier. Instellen door meten is het begin, daarna moet je natuurlijk spelen, voelen en luisteren, finetunen en ga zo maar door.

Mr.Fingers
20 september 2011, 17:12
Da's in ieder geval geen compromis meer :seriousf:

Hoewel ik me kan voorstellen dat de octaafzuiverheid wel een beetje lastig wordt..

"there's no money above the fifth fret" ;)

Nee, ik speel graag met hoge actie en zware snaren, omdat ik eigenlijk bassist ben, en alles lichter dan 0.010 kapot trek, en ik vrij stevig aansla, dus anders ratelt dat als een malle. Qua octaafzuiverheid heb ik niet te klagen hoor. Ik speel wel op halzen met lage, vintage frets, en 7.25" radius, en ik bend extreem veel/diep :)

Methoxy7
21 september 2011, 11:20
Ze moeten idd de radius (kromming) van de toets volgen. Dit kan ook met de voelermaatjes, makkelijker is een radiusgauge (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for_Neck,_fingerboard/Radius_Gauges.html), waarmee je ook meteen kunt checken wat de radius van je toets is, of met een understring radius gauge. (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for_Neck,_fingerboard/Understring_Radius_Gauges.html)

Ik heb zelf van een stuk karton ooit een radius gauge gemaakt, stel dan eerst de hoge en lage E in met de voelermaatjes, vervolgens de rest door de radius gauge vlakbij de brug op de snaren te leggen, aan te slaan en te checken of de snaar gedempt wordt. Die understring dingetjes lijken me erg handig maar het geld is (weer eens) even op. En dan moet je nog wel eerst weten wat de radius van je toets is.

Met de voelermaatjes per snaar gaat ook maar met mijn radius gauge blijkbaar beter, zal toch beter de kromming van de toets volgen want het voelt meteen beter op die manier. Instellen door meten is het begin, daarna moet je natuurlijk spelen, voelen en luisteren, finetunen en ga zo maar door.

Ziet er inderdaad wel interessant uit.

Hendriks
21 september 2011, 11:31
uitprinten, plastifiseren , uitknippen en klaar : http://www.pickguardian.com/pickguardian/Images/Pickguardian%20Neck%20Radius%20Gauges.pdf

Rinze
21 september 2011, 12:10
uitprinten, plastifiseren , uitknippen en klaar : http://www.pickguardian.com/pickguardian/Images/Pickguardian%20Neck%20Radius%20Gauges.pdf
Die is mooi Henk, handig!

jutter
21 september 2011, 12:18
Beide gitaren gemeten op de 12e fret, open snaren.
Fender Telecaster:
hoge E:1.10mm
lage E: 1.40

PRS:
hoge E:0.80
lage E: 1.10

Beide gitaren hebben een reliëf van een vloeipapiertje!
Topkam en 3e fret ingedrukt: 2 vloeipapiertjes tussen de snaar en 1ste fret.
Geen buzz of rammeltjes.

Majmun
10 januari 2014, 13:01
Gibson LP Custom:

De actie is gemeten vanaf de onderkant van de snaar tot de bovenkant van de 17de fret, waarbij een capo op de eerste fret is geplaatst.

Hoge E-snaar: 1mm
Lage E-snaar: 1mm

De boog van de nek is gemeten vanaf de onderkant van de snaar tot de bovenkant van de 7de, 8ste en 9de fret, waarbij er een capo op de eerste fret is geplaatst en tegelijkertijd een vinger de 16de fret indrukt (bij de 16de fret begint de body van mijn gitaar).

De gemeten boog heeft een gat van ongeveer 0.3mm (0.008 inch).

Ik concludeer dat dit een lage actie is. Ik heb krijg geen buzz tijdens het spelen met deze actie, enkel op het aanslaan van de open lage E-snaar en A-snaar, maar dit komt doordat deze snaren te diep in de topkam liggen. Ik moet de topkam binnenkort een keer laten opvullen.

motorhan
11 januari 2014, 23:36
Ik heb een metalen strip die gelijk is aan de hoogte van de eerste fret. deze strip schuif ik tegen het stukje kunststof en ligt dan de snaren 1 voor 1 een stukje op en vijl de opening voor de betreffende snaar net zo diep dat ik het stripje raak. dan is de hoogte gelijk aan de eerste fret.
En dan nog vind ik dat de hoge E iets te hoog ligt. maar dat ligt aan mij ik heb ooit een stukje van mijn wijsvinger gezaagd, (ja beetje dom) dat hebben ze er gedeeltelijk weer aangezet maar het blijft dan lastig om vooral de hoge E in het eerste vak goed in te drukken.

Overigens begrijp ik niet waarom de fabrikanten niet standaard een stukje fretdraad voor dat geleide blokje maken. bij sommige modellen zie je het wel eens maar vaker niet dan wel. dan ben je van die discussie in ieder geval af. en hoef je alleen de hoogte bij de brug nog maar aan te passen. Maar er zal wel een reden voor zijn die ik niet ken.

Met vr gr
Han