PDA

View Full Version : goed onderbouwd artikel over gibsons financiele problemen



fred dons
31 maart 2010, 09:00
Gibson heeft in het laatste jaar een aantal convenanten gebroken (afspraken met banken onder welke voorwaarden men krediet krijgt) en Henry is blijkbaar van mening dat deze afspraken niet voor hem gelden (ter info, een verbroken convenant geeft de bank (of het bankensyndicaat) de lening per directop te eisen dan wel de onderliggende zekerheden te verkopen)

http://www.ft.com/cms/s/2/cad42764-3924-11df-8970-00144feabdc0,dwp_uuid=e8477cc4-c820-11db-b0dc-000b5df10621.html

RS-Rik
31 maart 2010, 09:34
Steeds meer signalen van een arrogant kutbedrijf. Was het niet dat winkeliers aan steeds meer eisen moesten voldoen om Gibsons te mogen verkopen...

UnDefined
31 maart 2010, 09:35
Dacht ik ook, de lokale muziekwinkel heeft nog een laatste hangen omdat het zo vervelend is om aan hun eisen te voldoen etc...

rijsberman
31 maart 2010, 12:05
Mijn samenvatting: het bedrijf draait dus best goed, maar geeft de geldverstrekkers niet wat ze hebben afgesproken, om onduidelijke redenen. Arrogantie? Er gaat wel dividend naar aandeelhouders en verlieslatende dochterbedrijven. De geldverstrekkers zouden hun lening kunnen opeisen, maar trekken er vooralsnog niet de stekker uit omdat het bedrijf best goed loopt en het een sterk merk is (lees: waardevol). Vraag is hoe lang ze nog geduld hebben. En behalve geschoffeerde geldschieters, heeft Gibson ook de winkeliers en consumenten tegen zich in het harnas gejaagd. Fender is ook zo'n groot bedrijf en doet het wel goed, zonder ruzie met geldschieters, winkeliers of consumenten.

Tsja.

hezz
31 maart 2010, 12:25
Precies de sfeer om Gibson heen die mij nogal wantrouwerig maakt van het merk. Naast heel vaak echt slechte afwerking tegen te zijn gekomen voor €2000 Gibsons...

Chocola
31 maart 2010, 12:36
Precies de sfeer om Gibson heen die mij nogal wantrouwerig maakt van het merk. Naast heel vaak echt slechte afwerking tegen te zijn gekomen voor €2000 Gibsons...

+1

En dat terwijl ik de gitaren van hen gewoon echt waardeer. Je kunt mij in de nacht wakker maken voor een Gibson :D. Maar wat een kut bedrijf...

Rembull1980
31 maart 2010, 12:44
Jammer dat dit moet gebeuren met in mijn mening het beste Gitaarmerk te wereld. Ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. Tevens ook benieuwd of er verandering in de prijzen gaan komen. Blijkbaar doordat Gibson moeilijk doet drijft dat ook de prijzen van de gitaren op met dus de verkeerde uitkomst. Ik lees ook meer en meer over de kwaliteitsproblemen bij Gibson.

We wachten af!

hezz
31 maart 2010, 14:45
+1

En dat terwijl ik de gitaren van hen gewoon echt waardeer. Je kunt mij in de nacht wakker maken voor een Gibson :D. Maar wat een kut bedrijf...

Oh ik ook hoor, ik waardeer vooral de 'goedkopere' modellen zoals een aantal SG modellen en LP Juniors. Gewoon toffe basic rock&roll planken die goed aanvoelen. En dan de semi-hollows... yummmm!

EuroCinema
31 maart 2010, 15:08
Ik vraag me ook ernstig af in hoeverre meneer nu Gibson "gered" heeft.
Een oud-collega van me werkt bij een reclamebureau in Moskou. Hij vertelde dat het een nachtmerrie is: elke klant vindt zichzelf een zakelijk genie en is dus onuitstaanbaar arrogant. "15 jaar geleden was er niks en nu hebben we 30 vestigingen". Klopt, maar dat komt door de economie en niet door de directie!

Kijk eens naar Gibson: in 1985, toen de huidige CEO aantrad, waren strats en superstrats extreem hot en Gibsons niet. Wat wil je met Van Halen, SRV en Knopfler als trendsettende gitaarhelden. Bovendien waren gitaren voor het eerst wat minder hot bij jonge muzikanten omdat synthesizers opkwamen. In de jaren daarna veranderde de markt weer enorm in het voordeel van Gibson: Slash met zijn LP, harde rock terug in de top 40 en een enorme retro-trend. En kijk: Gibson vertoont een stijgende lijn! Goh, wat knap van de CEO van Gibson he? :sssh: