PDA

View Full Version : Vox ac15vr & ac30vr



Autumnkid
31 maart 2010, 08:20
Hi

Er staat her en der wat sprokkelhout over de VOX AC15VR & AC30VR op dit forum; maar er is nog geen topic aan gewijd; vandaar...

Wat ik me afvraag; is dit weer zo'n 'half-tube'? Een beetje vergelijkbaar met de Valvetronix-reeks (maar zonder alle digitale snufjes?)

Vox claimt dat dit 'best of both worlds' is en 'vintage sound' heeft; maar als ik het goed heb heeft dit cabinet een digitale eindtrap? Of is het gewoon een eindtrap zonder lampen?

Al die keus, ik vind het ingewikkeld worden...

Gearjunkie
31 maart 2010, 09:17
Ik zie helemaal niets over buizen op de site, dus ik neem aan dat het geheel transistor is.

Autumnkid
31 maart 2010, 09:50
Ooops; tja, wat doet die AC daar dan? Idd. beter VR15 geheten... Is VOX selling out? :chicken:

caliban
31 maart 2010, 14:44
Ik begrijp er ook niet zo veel van. Ik dacht een moment enkel lampen-poweramp...

iWishmaster
31 maart 2010, 15:01
Beetje googelen bracht me op wat meer info vanaf een vertaalde japanse site: ze hadden het in ieder geval over 'the 12ax7' en iets van tonelab technologie, maar ook over 'valve power tube'. Wellicht een combinatie van beide? Eén 12ax7 in de preamp (analoog) met wat truukjes voor distortion (diode clipping oid) en een solid state fasedraaier met buizen power amp? Adviesprijs zat rond de 250 euro las ik ergens anders: flink onder de AC15, dus zal toch ergens een comprimis gemaakt zijn ...

caliban
31 maart 2010, 15:11
Die digital voxjes, die maken toch gebruik van een tube fasedraaier hè?

iWishmaster
31 maart 2010, 15:25
Die digital voxjes, die maken toch gebruik van een tube fasedraaier hè?

De valvetronics volgens mij wel ja. Staat echter ook ergens op het vox-forum dat deze serie aanvullend bedoeld is op die serie en dat de VR's geen modelling amps zijn.

Swampash
31 maart 2010, 20:47
De VR serie is een transistor versterker met het gepatenteerde Valve reaktor circuit wat ook in de VT series zit. Kort gezegd zit er een 12ax7 buisje in de eindtrap met een 1 watt trafo, wat weer een simulatie moet zijn van een volwaardige buizen eindtrap (correct me if I'm wrong?)
Je krijgt wel de looks en vox sound van zijn grote buizen broers maar dan voor een betaalbare prijs. De AC30VR heb ik gehoord en was behoorlijk onder de indruk.

Autumnkid
31 maart 2010, 21:02
Wat ik graag zou willen weten: voor een lampenversterker is '15 watt' veel luider dan voor een transistorversterker.

Heeft die VR AC15 evenveel power dan een 'echte' AC15? Of het volume van een 15 watt transistor?

caliban
31 maart 2010, 23:03
Als de techniek solid state is vrees ik zoals bij een transistor

stikel
1 april 2010, 00:34
Ik heb (vind ik zelf) al een van de beste trannies die er zijn n.l. De Roland blues cube 60/310. 75 watt twee kanaalscombo met drie 10 inch speakers. Zelfs effectloop ontbreekt niet. Zeker niet te verwarren met de huidige cubes. Geen moddeling en ingebouwde effecten. Tot zover de Roland. Ik heb genoemde Voxen reeds drie maanden geleden gehoord hier bij een muziekzaak in het Noorden en was behoorlijk onder de indruk (zit heel dicht tegen buizen aan). Ze zien er ook net zo uit als hun buizenbroeders. Je herkend ze eigenlijk alleen aan het blauwe "dashbord". Voor het geld aanraders en gelukkig geen moddeling en effecten. Mocht ik mijn bluescube ooit weg doen en ik wilde door met een solid state dan wist ik het wel.

Groet Jan

Mitch
1 april 2010, 19:09
De VR serie is een transistor versterker met het gepatenteerde Valve reaktor circuit wat ook in de VT series zit. Kort gezegd zit er een 12ax7 buisje in de eindtrap met een 1 watt trafo, wat weer een simulatie moet zijn van een volwaardige buizen eindtrap (correct me if I'm wrong?)

Not wrong: right. Op zich werkt het wel redelijk en een solid state versterker zonder modelling poespas is op zich wel prettig voor een hoop gitaristen. Maar om dit nou onder dezelfde AC-noemer te doen... :stop:

Autumnkid
2 april 2010, 00:01
Wat ik zou willen weten is of hij hetzelfde volume haalt als een lampenversterker.
'k Ga hem dinsdag eens testen bij Key in Roeselare.