PDA

View Full Version : Nova Delay en Parallelle fx loop



gobius
30 maart 2010, 23:20
Ik heb een laney LC-30 met een parallele fx loop. Ik ben van plan een nova TC electronic nova delay te kopen. Ik lees alleen overal op internet verhalen dat ie alleen goed werkt als die op 100% wet staat ingeschakeld (oftewel volume voluit). Ik wil de nova delay nu juist, omdat ik mijn delay op verschillende volumes in presets kan instellen.

Mijn vragen zijn:
- werkt de nova delay echt alleen goed op 100% wet;
- zo ja, kan ik dan de parallele fx loop serieel maken?

gobius
31 maart 2010, 11:27
Niemand die antwoord heeft?

Comfortably Daniel
31 maart 2010, 12:13
100% Wet houdt alleen in dat je geen orgineel signaal meer doorlaat. Het heeft in princiepe niks met je volume te maken. Dus je zet met de Mix knop alles 100%.

gobius
31 maart 2010, 12:56
Ok, dat snap ik, maar dat betekent dat ik dan met mix knop op mijn versterker de hoeveelheid delay in moet mixen. Wat ik nu juist wil, is de mixknop op mijn versterker op een vast niveau laten staan met de mix level op de nova delay, de delay in het orginele signaal mixen. Maar ik lees op een aantal plekken dat dat in de parellelle fx loop niet werkt. Daarom mijn vragen:
- klopt dat en zo ja;
- kan ik dan mijn parallele fx loop serieel maken.

Nitefly7
31 maart 2010, 14:21
waarom wil je het op deze manier doen?
wil je bijvoorbeeld constant (tijdens nummer) het volume van de delay aanpassen? zo ja, dan kun je het beste gewoon een laagohmig volumepedaal ACHTER de delay zetten; dan kun je constant het volume van de delay regelen, terwijl je de basisverhouding versterker/delay hetzelfde houdt..

wat je hier effectief mee bereikt is een parallel delay in een seriële loop (parallel 100% wet = vrijwel gelijk aan seriële loop)..

je hebt dan in de loop je analoge versterker geluid (ongekleurd/analoog) + je effectgeluid (digitaal/analoog) + 'ongekleurde versterkergeluid dat door de A/D omzetters van de Nova gaat' (analoog/digitaal)..
het is -qua geluid- beter om je originele geluid + je 100% wet geluid (zonder analoge signaal dat 'in' je Nova zit) te mengen d.m.v. de parallelle loop..

MAAR
de parallele loop is zo opgebouwd dat je het 'pure' signaal van je versterker, kunt 'inkleuren' met het volume van de delays..
een seriële loop werkt zoals jij de loop voor je ziet, maar het is minder 'puur' dan een parallele loop-optie...


Ok, dat snap ik, maar dat betekent dat ik dan met mix knop op mijn versterker de hoeveelheid delay in moet mixen. Wat ik nu juist wil, is de mixknop op mijn versterker op een vast niveau laten staan met de mix level op de nova delay, de delay in het orginele signaal mixen. Maar ik lees op een aantal plekken dat dat in de parellelle fx loop niet werkt. Daarom mijn vragen:
- klopt dat en zo ja;
- kan ik dan mijn parallele fx loop serieel maken.

Liquid_Metal
31 maart 2010, 14:35
Ik zou je fxloop inderdaad op 1 volume houden. Vergeet niet dat harder zetten van de delay ten koste zal gaan van je droge signaal (bij 100% wet in die fxloop hoor je alleen nog delay).

gobius
31 maart 2010, 16:22
Mijn bedoeling is dus dat ik bij het ene liedje een soort U2-delay gebruik en bij het andere liedjes de delay weer wat 'zachter' wil zetten, zodat ik alleen het geluid wat aandik. De nova repeater heeft een kill dry switch, maar dat heeft de nova delay niet.

Optie is dan volgens mij alleen nog om mijn parallelle fx loop serieel te maken.

Swan
31 maart 2010, 18:39
maar is de nova delay op 100% wet niet ook alleen maar wet?
je amp ombouwen voor dit lijkt me nogal drastisch!

gobius
31 maart 2010, 23:57
Yep, dat klopt. De nova delay is 100% Wet ook helemaal Wet (dus geen dry signal). Alleen, dan kan ik dus in mijn presets niet verschillende volumes opslaan, omdat het ding dan 100% voluit staat.

Volgens mij is de conclusie dat dit met een parallelle fx loop gewoon niet gaat werken en dat ik die dus moet ombouwen naar een seriele loop. Indien mensen nog andere ideeen hebben hoor ik dat graag.

Riky
1 april 2010, 00:15
ik snap volgens mij het hele probleem niet... Als je veel delay wil horen draaien je hem meer naar wet, als je minder aanwezige delay wil draai je hem naar dry...

Als je met presets werkt kun je toch gewoon je presets erop instellen?

Of snap ik het echt niet?

dml
1 april 2010, 01:53
Nadeel van de Nova Delay is inderdaad dat je 'm bij gebruik van een parallelle FX-loop op 100% wet moet zetten, anders ontstaat er een kamfiltereffect, daar de Nova Delay geen analoog dry signaalpad heeft. Het droge signaal gaat evengoed door de AD/DA converter waardoor een minimale vertraging van het droge signaal ontstaat die pas gaat opvallen als dit bij het signaal van je amp gevoegd wordt (het zng. kamfilter effect). Mooier zou zijn als er een kill-dry functie op de Nova Delay zou zitten. De Nova Repeater heeft dit wel maar is weer niet programmeerbaar, maar dus wel veel beter te gebruiken bij een parallelle FX-loop.

Als je de Nova Delay altijd 100% wet gebruikt, heb je dus ten alle tijde hetzelfde delayvolume/ verhouding tussen wet - dry (50/50) en dat is niet altijd wenselijk.

gobius
1 april 2010, 09:23
Ok, dat is dan duidelijk. Het probleem is zoals het is. Dan moet ik dus gaan kijken hoe ik mijn parallele loop ombouw naar een seriële. Misschien ff een mailjte naar Laney sturen.

Nitefly7
1 april 2010, 09:34
Mijn bedoeling is dus dat ik bij het ene liedje een soort U2-delay gebruik en bij het andere liedjes de delay weer wat 'zachter' wil zetten, zodat ik alleen het geluid wat aandik. De nova repeater heeft een kill dry switch, maar dat heeft de nova delay niet.

Optie is dan volgens mij alleen nog om mijn parallelle fx loop serieel te maken.

je parallelle loop 100% open = toch vrijwel serieel, zonder analoog signaal?
Je hoort dan alleen de nova, incl. Verhouding wet/dry van de nova..?

een u2 delay (dotted 8ths?) is toch ook niet 100% delay/wet?
Misschien 50-75, maar zeker geen 100%?
Je wilt toch je 1e noot + herhalingen horen...

Voor jouw gebruik zou ik zelf proberen om een Xotic/EWS X-Blender te gebruiken:
dit is eigenlijk een (extra?) parallelle fx-loop/mixer die je met je voet bedient..

-gewoon de nova 100% wet zetten
- de fx-loop van amp zet je op de 'extreme' U2 setting instellen (ergens tuseen 50 en 80% lijkt mij, maar 100 kan i.c.m. De X-Blender volgens mij ook...)
- vervolgens m.b.v. x-blender de Nova mix regelen..

Ik zou afraden je par. Loop te laten uitbouwen tot serieel, feit is en blijft nl. Dat parallel, juist voor delay, 't fijnste resultaat geeft..
Voor dat geld heb je ook een X-Blender, zodat je ook eenvoudig terug kan naar je'originele' versterkersituatie..

Swan
1 april 2010, 10:29
of je doet (zoals eerder voorgesteld) een volumepedaal in je loop na de delay?
of je loopt even tussen die nummers door naar je amp en draait aan je fxloop mix?