PDA

View Full Version : Hellup! hals afstellen Gibson SG



deftone82
30 maart 2010, 21:23
Sinds ik al enige tijd met een stevige buzz zit, wou ik toch zelf proberen de hals af te stellen...volgens de fora en info op internet, draai je best rustig per kwartslag. Nu zat die schroef in mijn gitaar (waar je dus aan moet draaien) al na 2 keer draaien los. helemaal los...is dat normaal?

Achter die schroef zit nog een klein plaatje maar dat is precies vastgeplakt in door de verf/lak...

is dit normaal?

crapton
30 maart 2010, 21:36
Ten 1ste - staat/stond je hals hol of bol? Hoe heb je dat bepaald? Staan je snaren misschien te laag, of zijn het oude snaren?

Ten 2de - indien HOL dan de stelbout aandraaien met 1/4 en een tijdje rustig wachten. Nog hol dan nog 1/4 of beter nog 1/8ste. Voorzichtig enkele malen herhalen tot hij goed staat. Normaliter is 1/2-3/4 slag al voldoende.

Ten 3de- Indien bol dan stelbout losdraaien, zie boven maar dan los.

Ik vraag me af aan welk schroefje jij hebt gedraaid... het afdekplaatschroefje? Feauteau?


Hoe bevalt die Mesa Boogie Mk IV trouwens? Goede sounds uit te krijgen? Flexibel, ook goede clean?

deftone82
30 maart 2010, 21:53
het probleem is dat ik niet goed zie hoe ze staat. Ik zou denken te bol en dus zou ik de schroef (stelbout, niet afdekplaat-schroefje :)) 'losser' moeten draaien, maar toen kwam ie helemaal lot.

Ik had in eerste instantie de tailpiece een pak hoger gezet en de kam ook. Maar de buzz was nooit helemaal weg. Plus volgens sommigen moet de tailpiece helemaal beneden staan. Maar als ik de kam dan zo hoog laat staan, schuren de naalden op de rand (wat ook weer niet goed is...).

Ik wou foto opladen, maar flickr wil niet mee.

Mark IV bevalt geweldig! Echt geweldig flexibel (soms beetje té).
Het rare is dat ik heel snel een heel goede (voor mij) warme clean krijg. Ook de scheur zit er redelijk goed in. Ik ben nu nog op zoek naar een vettige rock sound à la slash...maar dan moet ik weer tweaken aan EQ...

Midwolda
30 maart 2010, 22:20
Weet je zeker dat de buzz van de snaren komt die tegen de frets raken?
Zo ja, op welke snaren en op welke posities ongeveer?

bass blom
30 maart 2010, 22:46
te bol dan moet je losser ja
en dan kan hij helemaal los komen

je moet hem ook even helpen, vriendelijk en stevig duwen loodrecht op toets.
gisteravond/vandaag ook gedaan met mijn nieuwe beauty :cheerup:

barno
30 maart 2010, 23:14
het probleem is dat ik niet goed zie hoe ze staat. Ik zou denken te bol en dus zou ik de schroef (stelbout, niet afdekplaat-schroefje :)) 'losser' moeten draaien, maar toen kwam ie helemaal lot.

.

je kan perfect zien of een hals hol, bol of recht staat: gewoon de gitaar vlak voor je houden en kijken van achter de brug naar de kam. Je kan ook een capo zetten op eerste fret, en dan hoog fretten met een vinger. de fretten in het midden zouden dan de snaar net niet mogen raken (dan staat de hals iets hol, wat meestal wenselijk is)

Als je truss rod helemaal los staat: altijd even wachten tot het hout van de hals zich heeft gezet. je zou ook (tijdelijk) een zwaarder setje snaren kunnen opleggen om dehals zo terug wat hol te dwingen.

BamBuFan1
30 maart 2010, 23:38
http://www.everythingsg.com/images/stories/articles/howto/gibson_truss_rod_2.jpg

deftone82
31 maart 2010, 20:39
als de bout bijna helemaal los staat, buzzt 'ie. Als ik de bout wat meer aandraai, lijkt het alsof de hals richting (post hierboven) "figure b" gaat.
Dan gaat zelfs de A-snaar buzzen als ik em open speel.

Anders is het vooral de E- snaar op fretten 4/5 tot 9/10 die buzzen.

Misschien toch maar gewoon eens laten afstellen.

...vind het trouwens raar dat buzzen, want dat is hij zomaar plots beginnen doen.

Midwolda
31 maart 2010, 21:33
Controleer even of het stelschroefje van de E-snaar op de brug niet meerammelt?
Schroevendraaier er tegenaan zetten en een tikje geven.

Fenderfan
1 april 2010, 09:31
Deftone. Het is duidelijk dat jij niet in staat bent goed te beoordelen of je hals convex of concaaf staat. In dat geval kun je draaien tot je een Ons weegt.

Draai je gitaar met de snaren richting een lichtbron en kijk vanaf de kop over de snaren heen. De schaduw die het licht - vallend op de snaren - op je toets achterlaat, laat zien van welke situatie sprake is.
Probleem is, dat dit herkennen een getraind oog vergt. NIet iedereen ziet dit. Bij overdreven Convex/concaaf situaties waarschijnlijk wel trouwens. Aangezien jou hals waarschijnlijk overdreven convex is, kun je dit waarschijnlijk zien, en vandaar steeds met 1/4 aanhalen corrigeren en kijken of je verschil ziet. Hals een half uurtje laten rusten tussen aanhalen in en snaren op spanning houden.

Gelukt --> dan intoneren. Nog steeds buzz? --> niet intoneren maar eerst brughoogte afstellen en dan intoneren. Tennminste...ervan uit gaande dat Sg geen verstelbare hals heeft.

Ricochet
1 april 2010, 10:54
Hals checken doe ik door de 1ste en laatste fret(21,22,24ste) van een snaar in te drukken. In het midden tussen de 7-9de fret zie je dan wat de hals doet.
Doe dit voor beide E-snaren!

Ik heb zelf een voorkeur voor een rechte hals, maar als de hoge E kant recht is, mag de lage E kant best een beetje hol zijn.

Rinze
1 april 2010, 10:58
Meten is weten, kijk bij Don Hofstee of op mijn site voor instructies. Om het euvel te verhelpen moet je eerst weten wat de kwaal precies is.. Een foto zal ons niet verder helpen, de minieme marges waar het om gaat zijn niet op een foto te zien.

Fenderfan
1 april 2010, 10:58
Hals checken doe ik door de 1ste en laatste fret(21,22,24ste) van een snaar in te drukken. In het midden tussen de 7-9de fret zie je dan wat de hals doet.
Doe dit voor beide E-snaren!

Ik heb zelf een voorkeur voor een rechte hals, maar als de hoge E kant recht is, mag de lage E kant best een beetje hol zijn.

Als dat het geval is , is je hals getordeerd. Hetgeen niet goed is.

Rinze
1 april 2010, 11:01
Als dat het geval is , is je hals getordeerd. Hetgeen niet goed is.
Nee hoor, de lage-e kant is bij al mijn gitaren ook altijd iets holler, komt gewoon doordat de trekkracht van de snaren aan die kant groter is. Het moet natuurlijk niet te gek worden, maar goed.

@TS: het afstellen van je gitaar is een combinatie van factoren, niet alleen de kromming van de hals maar ook de hoogte van de snaren bepaalt het speelgemak/al of niet aanlopen in bepaalde gebieden/toon. Je moet altijd naar het hele plaatje kijken.

Ricochet
1 april 2010, 11:14
Als dat het geval is , is je hals getordeerd. Hetgeen niet goed is.

Smartass...;)
We hebben het over een holte waar je met moeite een papiertje onder door schuift. En daarbij lijkt me door de grotere trekkracht van de bass kant van de snaren een logisch gevolg dat de hals iets holler komt te staan.

21.86 om 25.12 Kilo bij een standaard D'addario .010-0.46 setje.

Als m'n hals kaarsrecht is aan beide zijden zou ik me zorgen gaan maken. :soinnocent:

deftone82
1 april 2010, 12:12
@TS: het afstellen van je gitaar is een combinatie van factoren, niet alleen de kromming van de hals maar ook de hoogte van de snaren bepaalt het speelgemak/al of niet aanlopen in bepaalde gebieden/toon. Je moet altijd naar het hele plaatje kijken.

En die hoogte kan ik niet bepalen omdat ik niet de juiste tools heb (zo'n milimeter latje). Daarnaast heb ik nu mijn lage E-snaar flink omhoog staan (hoger van de hoge e) en nog is er buzz, terwijl de hoge e helemaal niet buzzt. Die verhoging zorgt er dan weer voor dat de snaar over de scherpe kant van kam loopt, richting tailpiece...wat ook weet niet goed schijnt te zijn (of maakt dit niet uit?).

Daarom, ik ga er met mijn fikken van afblijven, naar de winkel en tegelijk nieuwe pups laten steken. Dat wordt wel nog moeilijk kiezen tussen Pearly Gates, Alinco II pro of de Seth lover...