PDA

View Full Version : Een microfoon aanschaffen



Pirate
30 maart 2010, 19:48
goedendag,
ik ben een beetje aan het oriënteren over microfoons omdat het mij wel leuk lijkt om er eentje te hebben. ik wil hem dan gaan gebruiken om me akoestische gitaar mee op te nemen, en om tegebruiken samen met mijn loop pendaal en electriche gitaar verstreker om zo loops te maken met mijn akoestische gitaar.

ik heb uit een verhaaltje hier op het forum begrepen dat ik een condensator microfoon nodig heb, klopt dat? ik wil het gaan gebruiken icm een gitaar van ik dan elke microfoon gebruiken of moet het er eentje zijn met een jack plug?

maakt het veel verschil uit tussen een mircofoon van 40 euro en eentje van 80 of van 150euro? budget gewijs was ik aan het kijken voor eentje van 40euro (zo goedkoop mogelijk)

is een standaard nodig of eigenlijk niet? ik denk namenlijk van wel, ookal wil ik het alleen thuis gaan gebruiken?

nou dit zijn een boel vragen, zijn hier mensen die mij kunnen helpen hier mee?
alvast bedankt!

skabouter
1 april 2010, 20:34
Tussen microfoons zit veel prijs en kwaliteits verschil, maar ook sommige goedkope doen het prima! ik had 2x een superlux condensator mic gekocht van E20,- en die zijn echt helemaal niet verkeerd. Het kan altijd beter, maar wil je echt goedkoop dan kan je hier prima mee beginnen! Voor akoestische gitaar kan je hem goed gebruiken.

Een standaard is wel vrij noodzakelijk, de mic staat dan vrij, en kan je richten hoe je maar wilt! Een mic MOET trouwens een XLR connector hebben, anders zit je sws al niet goed met het ding.

Let wel op: voor je een condensator mic kan gebruiken moet je eerst fantoom voeding regelen (dit heeft de mic nodig, en wordt geleverd via mixers en preamps/interfaces). Daarbij heb je dus ook een interface nodig en software, wil je via de computer gaan opnemen. Hier zijn genoeg andere topics voor! Succes!

Thmz
1 april 2010, 21:01
Ik heb geen verstand wat voor microfoon je nodig hebt, maar ik denk al niet een condensator. Dat is denk ik redelijk overkill want dan heb je fantoomvoeding nodig.

Ik heb ook een tijd gezocht naar een mooie microfoon voor klein budget en de Behringer XM8500 was een héle goede voor het geld. Ik kan niet vergelijken met een andere maar er komt geluid uit :cheerup:
En die koste maar 20 euro, 35 euro met standaard en kabel bij musicstore keulen (musicstore.de)

Maar heb jij een XLR-input of een jack input? Anders moet je even een verloopje nemen van XLR-female-> Jack male.

En een standaard zou ik zeker nemen, ook al is het de goedkoopste van 10 euro die je kan vinden! Anders moet je je microfoon gewoon ergens leggen en dan kan is je geluid helemaal niet zo gericht.

bert k
1 april 2010, 21:27
Met alle respect voor als je echt geen geld meer hebt, maar voor 20 euro koop je alleen maar bagger. Ja, er komt geluid uit, dat is wel zo'n beetje alles. Een condensator is geen overkill voor een akoestische gitaar, hoor, en niet zo duur meer. Maar XLR is belangrijk, net als fantoomvoeding (Nog belangrijker, anders doet ie niks:))

Van mij ook de vraag: waar sluit je hem op aan? Computer? Heb je al een interface? Die ga je ook nodig hebben, maar dan heb je ook meteen fantoomvoeding, meestal.

Pirate
7 april 2010, 20:50
hoi!

bedankt voor de informatie, hier kan ik wel wat mee
ik wil de mircofoon gaan aansluiten op een boss rc-20 en dan naar een gitaar versterker, de aansluitingen op het pendaal zijn jack input.
een voeding heb ik alleen nodig bij een condensator mic?
wat zijn de voordelen van een voeding?


voor mircofoons tussen de 20-40 euro weet iemand redelijke merken?

bert k
7 april 2010, 21:19
Aha, nou snap ik je situatie beter. Die Boss heeft idd een mic input, maar geen fantoomvoeding. Dat betekent dat condensatormics het niet doen, dat wordt dus een dynamische. Bekende en redelijk betaalbare zijn de Shure SM 57 en SM 58, die kosten rond de 100 euro, dat is te duur voor je. Het goedkoopste wat ik zo vind is Samson, op deze pagina (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/browse_list.html) staan er een paar vanaf 19 euro. Niet echt goed, maar het beste wat je voor dat geld kan kopen. Vergeet niet om een kabel van XLR naar jack erbij te kopen.

Pirate
7 april 2010, 21:40
bedankt voor je info, ik heb even gekeken op die site, daar staan een aantal microfoons, bijvoorbeelt een goedkope met Frequentiebereik 80Hz tot 12 kHz. (samson R21s - ?Cardoide karakter?) en een duurdere met Frequentie bereik: 50Hz - 15kHz. (sure sm 58 - dynamisch)

wat betekent het frequentie bereik en het dynamisch en cardoide karakter?

bert k
7 april 2010, 22:41
Frequentiebereik wil zeggen hoeveel lage en hoge tonen de microfoon hoort. Lage tonen zijn vanaf 20 hertz hoorbaar, hoe hoger de frequentie hoe lastiger het voor een mic is. Mensen kunnen horen tot pakweg 18.000 hertz.

Dus de eerste mic die je noemt hoort net wat minder hoog en laag dan de tweede. Het is dus net wat je er aan uit kan geven.

Han S
7 april 2010, 23:09
Ik was vanmiddag bij Action en daar liggen microfoons voor € 1.49, dus als het goedkoop moet.

Thmz
7 april 2010, 23:24
Ik was vanmiddag bij Action en daar liggen microfoons voor € 1.49, dus als het goedkoop moet.
:chicken:

Ik blijf erbij, een Behringer XM8500 is een van de beste in z'n prijsklasse (€20). Zoek en vergelijk maar eens wat reviews op internet. Ik heb m'n huiswerk maanden geleden gedaan en ben op deze uitgekomen.
Een reviewtje van Google gehaald: http://www.humanbeatbox.com/plugins/p2_news/printarticle.php?p2_articleid=181
En luister even naar die Audio Samples.

Hoe ze het zo goedkoop en goed maken moet je niet aan mij vragen, wellicht komt het omdat er geen 'Shure' opstaat. ;)

flitslicht
8 april 2010, 00:11
Ik heb nog een setje liggen met twee Sennheiser microfoons en een Phonic tweekanaals mengpaneel dat weg mag voor €100. Heb je alles in 1 en kan je stereo opnamen maken. Heeft me een paar jaar geleden €250 gekost. Het is geen studio kwaliteit maar ik heb er een tijd prima mee kunnen werken. Nu heb ik een Shure SM57 met een M-audio interface (samen €300) en dat is wel duidelijk beter om een versterkte gitaar op te nemen, akoestisch heb ik het verschil nog niet geprobeerd.

bert k
8 april 2010, 10:17
:chicken:
Hoe ze het zo goedkoop en goed maken moet je niet aan mij vragen, wellicht komt het omdat er geen 'Shure' opstaat. ;)
Die Behringer kan je ook rustig kopen, is van dezelfde kwaliteit als de Samson mics.
En ik heb ervaring met allebei, dus geloof me, Thmz, het is bagger. NIET goed. Gewoon wat je krijgt voor 2 tientjes.