PDA

View Full Version : pauwlownia hout ???



Acdc
30 maart 2010, 19:22
Hallo Leden,

Ik wil voor een vriend van mij een leuke strat gaan bouwen en deze hem op zijn verjaardag overhandigen hier een korte uitleg:

2 maanden geleden is zijn gitaar gestolen en hij is maar een arme studentje dus geen geld om een nieuwe strat aan te schaffen.
Nu heb ik nog nieuwe Fender 57/62 vintage elementen liggen en een leuke allparts halsje. aangezien ik zelf de kosten ook laag wil houden aangezien ik hem deze gitaar ga schenken zou ik graag van jullie willen weten of jullie bekend zijn met het pauwlownia houtsoort. ( orpheo mischien? )
Plank kost nieuw 45 euro en word op mp aangeboden dus het zal dan uiteraard geen top kwaliteit zijn. maar kan ik dit vergelijken met een squire body ???

mijn dank is groot

Nicks
30 maart 2010, 19:36
Volgens mij is Paulownia wel goed, op tdpri zijn ze er positief over maar anderzijds zijn ze daar wel snel opgehyped. Het is een goedkoop snelgroeiend stuk hout wat onder Japanse instrumenten al een bekende toonhout is. Het is zo goedkoop omdat het makkelijk te cultiveren is en snel te groeien. Vergeet overigens niet dat Leo Fender ook ooit begonnen is met hout waar zelfs de goedkoopste gitaarbouwer zijn handen niet aan wilde branden.

Daarbij is het handiger om deze vraag in de zelfbouw te stellen, daar zitten meer houtkenners. Overigens, Paulownia schijnt wel heel er gulzig te zijn wat verf betreft omdat het een hele zachter houtsoort is. Meestal is dat ook een indicatie voor een gitaar met meer mids dan hoog, niet noodzakelijk.

http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&hs=O1f&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&q=paulownia+guitar&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

PS Orpheo is meer van de pick ups.

G.G.
30 maart 2010, 19:39
Voor €45 kan je ook elzen of essen krijgen dat het sowieso goed doet op een strat. Amsterdamse of Arnhemse Fijnhouthandel, Westerhouthandel in Rotterdam o.a.

Acdc
30 maart 2010, 20:03
Voor €45 kan je ook elzen of essen krijgen dat het sowieso goed doet op een strat. Amsterdamse of Arnhemse Fijnhouthandel, Westerhouthandel in Rotterdam o.a.


Dan moet je hoogwaarschijnlijk zelf de body maken of niet. dat is niets voor mij

Gearjunkie
30 maart 2010, 20:14
zacht, bros en licht. Ik zou een paar tientjes doorsparen voor Elzen of Essen.

SRV2000
30 maart 2010, 20:15
Dan moet je hoogwaarschijnlijk zelf de body maken of niet. dat is niets voor mij

Wat aardig van je dat je een gitaar voor hem gaat bouwen :ok:
Ik zou me niet zorgen maken over het geluid maar om de afwerking, aangezien je leuke pu`s en een goede hals gebruikt denk ik niet dat het je geluid zal
verhinderen.

@ gearjunkie: zoals hij al aangaf schenkt hij een gitaar aan een vriend van hem. dan koop je geen allparts body :S

mischien dat iemand anders een nl adresje heeft voor goedkope body`s

http://www.mainmusic.nl/nl/product/4879/353/gitaar/gitaaronderdelen/bodies/overige/body_st_model_alder_with_sealer_coated_finish.html

Nauw weet ik niet of deze gelijk aan de standaard fender maten ???

bass blom
30 maart 2010, 20:23
ziet er wel leuk uit die plank, mooi transparant vaag lakje erover :P

G.G.
30 maart 2010, 20:25
Dan moet je hoogwaarschijnlijk zelf de body maken of niet. dat is niets voor mij

Ja, maar ik dacht ook dat je dat bedoelde met een gitaar "maken"

Met een beetje handigheid is een strat of tele best te doen hoor. Het moeilijkste is de hals, maar die heb je al.

Acdc
30 maart 2010, 20:29
Ja, maar ik dacht ook dat je dat bedoelde met een gitaar "maken"

Met een beetje handigheid is een strat of tele best te doen hoor. Het moeilijkste is de hals, maar die heb je al.


Sorry voor de misverstand laten we daar dan maar opbouwen van maken.
Of ik het zelf kan? nee ik ben absoluut niet handig :S
Maar die link die SRV2000 stuurde lijkt me een goede body of niet ???
hij word hot rod red trouwens zoals de mark knopfler signature

G.G.
30 maart 2010, 20:33
Of het past? Vaak blijft het toch een heel klein beetje aanpassen met een shim of een fineertje als je het 100% wilt hebben. De hals, all parts, is in ieder geval volgens fender specs. Als de body dat ook is zit je goed. Ik zou het aandurven om hem te bestellen (alleen is ie noet op voorraad), Kijk ook eens of guitarsupplies wat heeft. De eigenaar mailt altijd snel terug en wil de boel zeker weten ff voor je opmeten.

Exi
30 maart 2010, 20:33
zacht, bros en licht. Ik zou een paar tientjes doorsparen voor Elzen of Essen.
+1 Paulownia is een zachte gatenkaas (en weegt daarom ook bijna niets)
Zonde om zo'n body te gebruiken met die hardware.

knarf
31 maart 2010, 01:48
Ik dacht begrepen te hebben dat Paulownia (een soort) populier is: idd licht, goedkoop en lakvretend. Je vindt het vooral terug in die goedkope bouwsetjes geloof ik.
Zoals ik het zie kreeg de benaming "poplar" te denigrerende commentaar en moesten de marketing boys met iets nieuws op de proppen komen...

rijsberman
31 maart 2010, 02:31
Paulownia is wel een andere houtsoort dan poplar, al is de populierenfamilie erg groot en divers. Daar zitten naast de Hollandse peppels ook allerlei wilgen in.

Paulownia is de enige boom binnen de familie van de leeuwenbekachtigen (Scrophulariaceae).

Populier is een geslacht van loofbomen uit de wilgenfamilie (Salicaceae). En in 't Engels, volgens de Encyplopedia Brittanica: Poplar is any of several species of trees belonging to the genus Populus of the willow family (Salicaceae). Da's dus geen Paulownia.

Liriodendron Tulipifera is dan weer geen populier, maar wordt in de VS ook wel Poplar genoemd. "The soft, fine-grained wood of tulip trees is misleadingly known (http://www.absoluteastronomy.com/topics/Liriodendron_tulipifera) as "poplar" (short for "yellow poplar") in the U.S." Dit is de poplar die ze wel in gitaren en andere muziekinstrumenten gebruiken (zoals orgels). Maar dus ook een andere boomsoort dan Paulownia.

Nicks
31 maart 2010, 07:43
Ik dacht begrepen te hebben dat Paulownia (een soort) populier is: idd licht, goedkoop en lakvretend. Je vindt het vooral terug in die goedkope bouwsetjes geloof ik.
Zoals ik het zie kreeg de benaming "poplar" te denigrerende commentaar en moesten de marketing boys met iets nieuws op de proppen komen...

lekker snobistisch, je hebt het niet eens geprobeerd en gelijk al afgeven.

knarf
31 maart 2010, 13:34
Paulownia is wel een andere houtsoort dan poplar, al is de populierenfamilie erg groot en divers. Daar zitten naast de Hollandse peppels ook allerlei wilgen in.

Paulownia is de enige boom binnen de familie van de leeuwenbekachtigen (Scrophulariaceae).

Populier is een geslacht van loofbomen uit de wilgenfamilie (Salicaceae). En in 't Engels, volgens de Encyplopedia Brittanica: Poplar is any of several species of trees belonging to the genus Populus of the willow family (Salicaceae). Da's dus geen Paulownia.

Liriodendron Tulipifera is dan weer geen populier, maar wordt in de VS ook wel Poplar genoemd. "The soft, fine-grained wood of tulip trees is misleadingly known (http://www.absoluteastronomy.com/topics/Liriodendron_tulipifera) as "poplar" (short for "yellow poplar") in the U.S." Dit is de poplar die ze wel in gitaren en andere muziekinstrumenten gebruiken (zoals orgels). Maar dus ook een andere boomsoort dan Paulownia.


I stand corrected :confused: . Zeer mooie info!

Mijn verhaal: vorig jaar kocht ik een tele body op ebay die werd verkocht als Korina. Bij ontvangst bleek het om gewoon populier te gaan. Na de verkoper hierop te hebben gewezen werden z'n bodies plots allemaal aangeboden als... juist, Paulownia. Het ging wel duidelijk om dezelfde houtsoort, zelfde grain & kleur,... Het kan hier natuurlijk gewoon om een frauduleuze verkoper gaan maar een beetje onderzoek op ebay leerde me dat bouwsetjes die voorheen met populieren body werden aangeboden, nu dikwijls een Paulownia body hebben. Ze zagen/zien er nochtans (op foto welliswaar) identiek uit.

Nadat ik na wat google-werk niks kon terugvinden over Paulownia heb ik dus maar bovenstaande conclusie getrokken. Dat ik over de houtsoort zelf fout zat blijkt nu. Dat de naam event. foutief wordt gebruikt in de gitaarbouwbusiness, daarover vind ik hier geen uitsluitsel.

knarf
31 maart 2010, 13:36
lekker snobistisch, je hebt het niet eens geprobeerd en gelijk al afgeven.

zie hierboven.

speedmusic
31 maart 2010, 16:24
Inderdaad Poplar (tulpenboom) is geen Populier.

Nu ben ik net bezig om een nieuwe telecaster samen te stellen, ik heb de keuze uit ash en Poplar. Na wat zoeken over Poplar ben ik tot een voorlopige conclusie gekomen dat Poplar een goed stukje toonhout is en tonewise vergelijkbaar is met Alder.

Voordeel van Poplar tov Ash:
Lichter
Neemt veel minder verf op (is dus makkelijker te spuiten)

Nadeel van Poplar tov Ash:
Associatie met Populier en de algemene bekendheid.
Minder sustain dan Ash
Houtkleur is groenig, dus alleen geschikt om dekkend te spuiten.

Poplar is veel gebruikt door Jackson, door Gibson voor de M3 en ook regelmatig door Fender.

Orgasmocaster
31 maart 2010, 16:52
Niks mis met poplar, en het kan ook nog best wel mooi zijn!.. behalve als je het helemaal op fucked met mislukte experimenten.... zoals ik :)

before (unfinished met wat naphta)
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/SoloistRaw003.jpg

na wat bruine stain:

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/Soloist1001.jpg
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/Soloist1005.jpg

wat ik te donker vond, dus een beetje er af geschuurd, en weer met wat amber stain er over heen..... eind resultaat: een paarse gitaar!!! WTF? deze body ligt nu al een jaar in een kast stof te verzamelen...

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/Soloist2004.jpg

Nicks
31 maart 2010, 18:11
zie hierboven.

welke verkoper is dat dan geweest? Dikke kans dat ik dezelfde heb gehad :makeup:

knarf
31 maart 2010, 21:42
@ Nicks: de verkoper was feuer-tifli op eBay Duitsland. Hij zit er nog steeds geloof ik. Jij 'm ook gehad?

@ Orgasmocaster: wat een knappe body, gauw opschuren en opnieuw beginnen zou ik zeggen!

Wat de benaming betreft, ik doelde op het populier zoals wij het hier kennen, niet op het engelse "poplar" (wat blijkbaar een heel mooie houtsoort kan zijn!). My bad, maar blijkbaar gaat ad hoc dikwijls iets "lost in translation".

Nicks
31 maart 2010, 22:01
@ Nicks: de verkoper was feuer-tifli op eBay Duitsland. Hij zit er nog steeds geloof ik. Jij 'm ook gehad?

@ Orgasmocaster: wat een knappe body, gauw opschuren en opnieuw beginnen zou ik zeggen!

Wat de benaming betreft, ik doelde op het populier zoals wij het hier kennen, niet op het engelse "poplar" (wat blijkbaar een heel mooie houtsoort kan zijn!). My bad, maar blijkbaar gaat ad hoc dikwijls iets "lost in translation".

Jep, ik vond de body voor een mahoniesoort al veel te licht maar nu blijkt die gutfeeling dus ook nog eens waar te zijn :( Maar goed, het was toch voor een eerste zelfbouw en ik ben meer dan tevreden met de uiteindelijke klank. Hij mist voor een tele wel wat hoog maar hij resoneert als de gekke en klinkt op de neckpup lekker akoestisch. De hals die er bij kwam speelt ook lekker alleen waren al die onderdelen niet passend. Ik ga er dus ook nooit meer bestellen, dat moge duidelijk zijn. Heb ondertussen nog een ander leuk bedrijfje gevonden met goedkope elzen bodies.

Alleen vind ik het dus wel genaaid dat hij dus opzettelijk verkeerd hout heeft geleverd en er nog mee wegkomt ook.

knarf
1 april 2010, 13:10
Heb ondertussen nog een ander leuk bedrijfje gevonden met goedkope elzen bodies.


Welk, welk, welk?:crazyhappy:

Nicks
1 april 2010, 19:42
Welk, welk, welk?:crazyhappy:

CH Guitars. Ze verkopen ook gave semi hollow strat bodies met flame maple :lovelove:

Orgasmocaster
1 april 2010, 22:45
CH Guitars. Ze verkopen ook gave semi hollow strat bodies met flame maple :lovelove:

die Flame maple semi hollow strats zien er inderdaad mooi uit.... prijs is the vergelijken met mighty mite, ook koreaans, dus zal wel een redelijke qualiteit zijn.

maarrrrr... ze zijn van achteren ge-rout voor een trem spring cavity, terwijl er aan de voorkant geen trem cavity zit!! wtf?

ik heb ze even gemaild om te vragen of ze tegen betaling ook een trem cavity kunnen frezen, en of ze eventueel trem stud holes kunnen boren..

Dat wilden ze dus niet doen, en vindt ik het de extra moeite ook al niet meer waard, want andere "vendors" of bouwers doen dat wel voor niet veel meer geld.

knarf
7 april 2010, 00:02
mja, was ze ook al tegengekomen. 't Ziet er heel mooi uit maar hun afmetingen zijn nogal ruim geloof ik? Neck pocket van 57mm breed is 1,5mm breder dan standaard.

Zelfde specs voor hun halzen. Dan ben je bijna verplicht neck & body bij hun te halen. Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk als de kwaliteit ok is...