PDA

View Full Version : [help] Zit vast...



servowire
21 april 2003, 21:25
Ik zit met een probleempje, ik speel nu 3 kwartjaar gitaar, maar zit een beetje vast met de vooruitgang, akoorden e.d. zijn geen probleem, en moeilijke dingen leren opzich ook niet.... Alleen het rare is dat ik alleen van anderen schijn te kunnen leren

Zo heb ik in 5 minuten Wanted dead or alive helemaal (naja de solo niet, maar verder alles) geleerd van een vriend van me, maar van tabs was me dat nooit zo gelukt (de timing e.d.).

En b.v. Little Wing kan ik ook totaan de solo, maar b.v. kan niet eens altijd snel akoorden wisselen. Of van een pentatonische scale een coole solo maken, terwijl ik gitaristen dit wel zie doen (ken opzich alle wazige ladders wel van tabs).

Dit word erg frustrerend, eerst was ik blij als ik b.v. Wer BistDu van twarres beetje redelijk kon spelen, maar ik sta nu een beetje stil laatste paar maanden..

Advice?

Negative K3 fan
21 april 2003, 21:29
ga je verdiepen in muziek theorie, ga andere genres spelen (tip metal zoals bv ouded metallica, dat heeft mij echt enorm geholpen!).

en ga domme technische oefeningen spelen

zoals het dom op en neer spelen van allerlei toonladders en rare patroontjes etc.

Hitpoint
21 april 2003, 21:38
Wat ook goed is om te doen, is om eerst het hele nummer te beluisteren en daarna met de gitaarpartij mee te zingen. Als je dat kunt probeer dan zonder de muziek de gitaarpartij te zingen. Zo word het in je geheugen geprent en kan je het wel dromen. Daarna pak je je gitaar en speelt en zingt de gitaarpartij. Je zult dan zien dat het veel makkelijker gaat. Hoe vaker je dit doet hoe makkelijker het word en hoe sneller je ook moeilijke stukken kunt spelen.

Wilson
21 april 2003, 23:01
verder is het natuurlijk zo dat naarmate je beter gaat spelen de vooruitgang langzamer zal gaan en dus minder snel merkt dat je vooruitgaat, maar als je over een paar maanden terugkijkt op wat je nu speelt, dat je dan zeker wel verschil zal merken

alhambra
22 april 2003, 09:10
Het lijkt mij dat jij nu precies die problemen hebt die veel beginnende gitaristen (mijzelf incl) hebben/hadden zo snel mogelijk liedjes leren meespelen maar niet verdiepen in de basis (of als het ff kan meer) van muziek theorie.
Tja dan zit heb je een paar mogelijkheden:
1. Les nemen, naar mijn idee de beste manier, een goede leraar kan je de theorie bij brengen en deze prima koppelen aan de praktijk.

2. Zelf alles uitzoeken via boeken en/of internet, kijk maar is op gitaarnet daar staat toch redelik duidelijk de basis omschreven, en dan oefenen heel veel oefenen.

Denk dat iedere gitarist daar vroeg of laat tegen aan loopt je bent lekker bezich (vindt je zelf) en opeens kom je er achter dat je iets mist dat het opeens niet zo snel meer gaat.

Kitaarhiero
22 april 2003, 10:05
idd. De liedjes even terzijde schuiven en je op techniek en theorie gaan richten... Liedjes als opwarmers en "beloning" gebruiken ofzo. daartussen in oefen je op toonladders en picking patronen.

moretel
22 april 2003, 10:27
Maak een map met een aantal onderwerpen.
Hak b.v. een nummer als Little Wing in stukken , als er accoorden wissels niet lukken moet je je alleen daarop concentreren.
Oefen de overgang die niet gaat langzaam, heel langzaam en let op wat je vingers doen, ontspan en zorg voor een correcte houding.
Als de accoorden goed gaan ga je je op de solo richten,

maak een lijstje van basistechnieken en oefen daar apart op : bends, vibrato, legato, picking techniek etc. etc.
Het is heel normaal om elke dag dit soort basistechnieken te oefenen tot je ze kunt dromen.
Als je de basistechnieken een beetje in de vingers krijgt kun je ze in een solotje stoppen, speel eens mee op backingtracks zodat je direkt de context hoort.

Alhambra heeft gelijk,
maar met een leraar moet je het treffen, wat belangrijk is om goed overzicht te hebben.
Als ik momenteel tien minuten geconcentreerd speel dan leer ik al wat, dit in tegenstelling tot vroeger dat ik maar wat aan pielde.
Als ik het over kon doen zou ik les nemen, nu heb ik daar geen behoefte aan, ben nog weleens op zoek maar ik heb het oefenen aardig onder de knie en kan tot nog toe geen geschikte leraar vinden, samenspelen met andere gitaristen en muzikanten leer je veel van en altijd kritisch naar je eigen techniek kijken want dat kan altijd beter.

Verder moet je allereerst de vraag stellen wat voor gitarist je wil worden, wil je veel kunnen dan moet je daar ook veel tijd in stoppen, om een goede gitarist te worden die meer kan spelen dan de standaard accoorden moet je je toch vaak urenlang kunnen vermaken op je gitaar.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-04-22 10:30 ]</font>