PDA

View Full Version : pa of versterker contrabas



theend1969
30 maart 2010, 14:28
hoi,

zit net in een nieuw bandje, gitaar, contrabas, drum, zang.

ik heb een jem en een marshall. de contrabassist heeft geen versterker en wil gaan spelen over de pa. heeft iemand een tip. ik denk dat hij beter een basversterker kan kopen. hij denkt dat er pá's zijn die een goed basgeluid leveren?????? Hij wil dus een pa kopen voor de zang, digitale drum en contrabas tegelijk. tips tips tips tips.

gr.,
rob.

tidalwave_sideburns
30 maart 2010, 15:25
Hoi Rob,



onze bassist gebruikt beide. Hij heeft een basversterker voor z'n normale element, en daarnaast nog een piezo (denk ik) op de hals voor de slap, die over de PA uitversterkt wordt. Wil prima, maar je hebt echt veel watts nodig (zeker 1000W voor een fatsoenlijk geluid). Hij speelt ook wel eens over een oude Laney 60 watt buizen PA versterker, klinkt ook erg mooi.

Ik heb zelf laatst een 100 watt transistor gitaarversterkertje in de oefenruimte geplaatst, met het idee hier de slap over uit te versterken. Ben benieuwd hoe dat klinkt (zit een verengalm op dat ding, :) )

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Thmz
30 maart 2010, 17:09
Ik zou kijken voor een PA met 15" driver en tweeter. Of als je groter (duurder wil) een 18" sub (subkick van drum + bas) een 12" + tweeter boxen (zang). Dan heb je het hele bereik maar kost een stukkie meer.

Trouwens, kijk NIET naar watt, maar naar SPL of sensitiviteit (bv: 90dB/1W/1m)

Bv: Je hebt PA speaker die 85db/1W/1m, die geeft op 100 watt maar 3 db (=verdubbeling van de geluidsdruk) meer dan op 50 watt. 1000 watt geeft dan ook maar 10 db meer dan 100 watt.
Maar een PA speaker van 105db/1W/1m gaat 20db harder en dat is het verschil tussen 100 en 10.000 watt.

(Copyright en berekeningen door Han_S zie hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2310274&postcount=5)

Dus je kan de bas en drum zeker over een PA laten gaan maar je PA moet zeker luid genoeg kunnen en een goed laag-geluid hebben.
Een voordeel van een elektrisch drumstel is dat alles niet zo luid moet omdat je niet over een akoestische drum moet gaan.

schwalbe
30 maart 2010, 18:21
Het kan prima. Maar als je er drums en contrabas overheen gaat gooien dan heb je zeker weten een systeem met naast topjes ook subs nodig. En monitoren.
Tegenwoordig zijn de leukste PA systemen trouwens actief. Dus met eindversterkers in de luidsprekers gebouwd.

theend1969
30 maart 2010, 19:39
dus als ik het goed begrijp heb je als bassist of gitarist eigelijk geen versterker nodig. een goede pa is dan voldoende.

dan ben je als band toch veel goedkoper uit als je een maal een goede pa koopt. of zie ik dat verkeerd.

Thmz
30 maart 2010, 20:28
dus als ik het goed begrijp heb je als bassist of gitarist eigelijk geen versterker nodig. een goede pa is dan voldoende.

dan ben je als band toch veel goedkoper uit als je een maal een goede pa koopt. of zie ik dat verkeerd.

Ooit al een Gain knop op een PA gevonden? Een PA heeft geen eigen gitaar-geluid, niet zoals je bv bij een Marshall zou hebben, ze zijn er ook niet voor gemaakt. Je hebt door een PA maar een heel clean geluid. Wat je eventueel wel kan doen is een goede micro voor je amp zetten en nog uitversterken.

Bas kan nog eventueel omdat daar toch niet veel effect op zit. Dat blijft goed clean meestal dus dat lukt wel.

Plant
30 maart 2010, 21:11
... een piezo (denk ik) op de hals voor de slap, die over de PA uitversterkt wordt. Wil prima, maar je hebt echt veel watts nodig (zeker 1000W voor een fatsoenlijk geluid).

Een piezo op de hals? Zal eerder bij de (brug)kam zijn! Iets anders kan ik me er niet bij voorstellen.

Zeker 1000 Watt vermogen voor een fatsoenlijk geluid? Nooit zulke onzin gelezen! Wat een advies :seriousf:

Populaire versterkers voor jazzgitaristen en (contra)bassisten waren ooit de Polytone Minibrute (III of IV) combo versterkers. Ik had ooit een Mibibrute IV en heb nu nog spijt dat ik deze weer heb ingeruild voor iets anders. Deze waren 100 Watt, zo kompakt als het met 1 15 inch speaker maar zijn kon, licht en konden hard zat.

tidalwave_sideburns
31 maart 2010, 08:55
Een piezo op de hals? Zal eerder bij de (brug)kam zijn! Iets anders kan ik me er niet bij voorstellen.

Zeker 1000 Watt vermogen voor een fatsoenlijk geluid? Nooit zulke onzin gelezen! Wat een advies :seriousf:

Populaire versterkers voor jazzgitaristen en (contra)bassisten waren ooit de Polytone Minibrute (III of IV) combo versterkers. Ik had ooit een Mibibrute IV en heb nu nog spijt dat ik deze weer heb ingeruild voor iets anders. Deze waren 100 Watt, zo kompakt als het met 1 15 inch speaker maar zijn kon, licht en konden hard zat.

Nou, met 2x200 watt redden we het anders niet met zang en die slap erbij. Dan wordt het een gecomprimeerde brij.
En onze bassist heeft wel degelijk een extra pickup onder de hals om die slap uit te kunnen versterken. Het is geen magneetje maar meer een microfoon.

Basversterkers van 100 watt kunnen zeker mooi uitversterken met een efficiente 15 inch speaker, maar ik had over een PA systeem waarbij je ook nog de zang uitversterkt. TS wil ook nog een electronisch drumstel erover uitversterken. Dan red je dat niet met 100 watten heb je echt meer vermogen nodig.

altheka
31 maart 2010, 12:10
Laten we het er op houden dat je dus een aardige p.a. moet hebben met 1 of meer subs.
Ik heb zelf een p.a. met een 2500 watt sub (18 inch), met ingebouwde versterker, daarnaast twee aktieve fullrange en twee passieve fullrage (de vier leveren samen 800 watt).
Ik gebruik hem o.a. om bas en digitale drum uit te versterken en dat gaat heel mooi, is wel erg overdreven voor thuis maar ach ik heb de set nu eernmaal dus waarom niet gebruiken.

Overigens speel ik er ook gitaar over, met een voorversterker (roland, line6 ofzo) gaat dat erg goed. Die dingen komen juist goed tot hun recht over een p.a./fullrage systeem.
Ik merkte een heel groot verschil met mijn lexicin g2 over combo niet super of p.a. veel, heel veel, beter.

Persoonlijk zou ik het liefst de hele band over deze p.a. gooien maar helaas zijn gitaristen hardnekkig in hun opvattingen en schijnen ze zelfs dingen te kunnen horen die elk ander niet hooort :soinnocent:
Ik zeg niet dat dat voor elke band kan, maar zoals bij ons (coverband) kan dat prima en maak je het hezelf een stuk makkelijk met uitversterken van de hele band.
En het publiek interesseerd het werkelijk geen ruk of je een marshall, mesa of fender bak hebt.

theend1969
31 maart 2010, 14:34
mannen,
na alle info.

wat kost een pa, merk, type die alles aan kan.

ga onze bassist dan informeren.

gr.,

rob.

vincent136
3 april 2010, 12:00
Doet me weer denken aan: ik ben een advocaat, maar ik heb geen werk. Ik wil wat anders doen en metselaar lijkt me wel wat. Leg mij even in een paar zinnetjes uit hoe dat moet en dan begin ik gelijk maar.

De wereld van de PA versterking ed. is niet zo 1 2 3 uit te leggen.

Waarom moet je een PA hebben? Eigen versterking is toch het belangrijkste om te repeteren enzo? Koop dan gewoon een goed, clean klinkend combo. Denk aan Glockenklang, Hevos, Markbass, enzovoort. Daarmee kom je een heel eind. Ik zie het nut niet in om een PA te kopen voor alleen de bassist, om eerlijk te zijn is 't ook allemaal een groot, vaag verhaal

Wabbie
3 april 2010, 12:06
Plus dat het volgens mij goedkoper is om een bascombo te kopen dan een hele PA set. Ik zou inderdaad een goed combo of een goede top en een cabinet erbij kopen. En dan iets uitzoeken wat niet zoveel kleurt, dingen als Hartke of Glockenklang bijvoorbeeld.