PDA

View Full Version : Axe-Fx gebruikers: meeting!



Pagina's : 1 [2]

Dutch
13 mei 2010, 00:29
Er is één designfoutje: handvat zit aan de zijkant. Als je 'm dan neerzet na het dragen komt ie op de regelaars terecht.
Ja! Was me ook al opgevallen. Dat handvat had aan de achterkant moeten zitten en ik denk dat ik de pots er af haal. Kunnen die ook niet ongemerkt verdraaien.

Gewoon aanwennen dat je hem niet op de kant van de pots neerzet...

Ik ben gewoon enthousiast over dat ding. Gebeurt me niet vaak. Ik ben meestal best kritisch.
Ik heb een review van onze shootout op Fractal gezet.

Ga nog eens nadenken over covers. Flightcase is te groot en te zwaar.
'ns kijken of Larry Lecover nog in business is.

Dutch
13 mei 2010, 01:13
De Atomic heeft toch een aansluiting voor een externe versterker? Misschien eens proberen als je daar wat voor hebt. Dan weet je of het de amp of de speaker is.

MarcoB
13 mei 2010, 08:16
De Atomic heeft toch een aansluiting voor een externe versterker? Misschien eens proberen als je daar wat voor hebt. Dan weet je of het de amp of de speaker is.

Ik zat net gisteren te bedenken dat we dat niet hebben geprobeerd afgelopen zaterdag: de Art op de Atomics. Misschien wel tone-heaven?

MarcoB
13 mei 2010, 08:32
Ga nog eens nadenken over covers. Flightcase is te groot en te zwaar.
'ns kijken of Larry Lecover nog in business is.

Als de prijs in orde is (zeg plm. 100 dollar), kunnen we misschien met z'n allen doen (groepskorting, splitsen verzendkosten, e.d.). Ik wil er dan 2!
Zag dat de db's out of stock zijn bij Thomann. Die Alexander is snel, zeg!

Dutch
13 mei 2010, 12:11
Als de prijs in orde is (zeg plm. 100 dollar), kunnen we misschien met z'n allen doen (groepskorting, splitsen verzendkosten, e.d.). Ik wil er dan 2!
Zag dat de db's out of stock zijn bij Thomann. Die Alexander is snel, zeg!
Vond ik gisteravond:
http://www.evsound.be/nl/product/luidsprekers/dbtechnologies/m12-4_plus

Dutch
13 mei 2010, 12:11
Geintje:

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=edb731d5edec5356871a975200291c6f

MarcoB
13 mei 2010, 14:18
Geintje:

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=edb731d5edec5356871a975200291c6f

handvatten aan 2 kanten en geen inputs en controls.
Handig, kan je hem niet meer op z'n potmeters zetten!:)

harrie-beton
14 mei 2010, 00:00
Drie bladzijden over versterking.
Bij het spelen met diverse modellen van de line6 pod serie (heb nu een X3 pro 19 inch) speelde bij mij inderdaad ook meer discussie over de versterking dan de kwaliteit van het effect zelf. Ik koos na vele varianten voor 2 bas versterkers van Peavy. De TKO serie, lekker hard en toch helder. De bas was zelfs aan de harde kant vooral als de amps op de grond stonden.
Zaalgeluid was altijd in orde.

Jilles Lowden
14 mei 2010, 00:23
De meeting in Nieuwveen was super. Anderen die er bij waren hebben eigenlijk het technische verhaal uitstekend weergegeven.
Ikzelf vond de Db 12 " monitors ook erg goed uit de bus komen. Voor mij was de weergave voor akoestische gitaar ( Lowden O 32) het belangrijkste. En die Db's klonken erg natuurgetrouw. Maar ook met de elektrische gitaar ( die ik ook bescheiden speel) klonk het erg goed, beter dan de Atomics.
Kortom, alleen daarvoor al was de meeting een succes en wat mij betreft voor een herhaling vatbaar. Om weer eens wat verder te bomen over de Axe en alles wat daar bij komt kijken.
Bedankt voor de organisatie en wat kunnen jullie allemaal lekker gitaar spelen!:lp:

Dutch
14 mei 2010, 15:46
Drie bladzijden over versterking.
Bij het spelen met diverse modellen van de line6 pod serie (heb nu een X3 pro 19 inch) speelde bij mij inderdaad ook meer discussie over de versterking dan de kwaliteit van het effect zelf. Ik koos na vele varianten voor 2 bas versterkers van Peavy. De TKO serie, lekker hard en toch helder. De bas was zelfs aan de harde kant vooral als de amps op de grond stonden.
Zaalgeluid was altijd in orde.

D'r is al zoveel geschreven over de kwaliteit van de Axe-FX zelf... Dat wordt saai.

Gisteravond weer staan genieten in het hok. En alles in 1 keer mee te dragen. Maar ik speel mono.
Dat ding gaat hard zat. Zodanig veel over dat ik stond te denken dat ik misschien toch beter de M10-2 zou kunnen houden.

Not!

tnijland
14 mei 2010, 20:28
Heb er voor de verandering ook maar eentje aangeschaft....

1e indruk na een uurtje priegelen: Zeer goede effect kwaliteit (minstens vergelijkbaar met lexicon of TC electronics). Ook best redelijk tweakbare presets die zeker met de editor eenvoudig zijn aan te passen (wel hapert de sound wat tijdens midi veranderingen).

En veel mooie versterker sounds! Toch zal ik voorlopig mijn preamps er niet voor wegdoen omdat ik met name de meeste amps nog wat "te recht en dus te steriel" vind klinken. Het eindresultaat met de gitaar volume voluit is goed en benadert de orginelen (heb getest met de Soldano en de CAE3+ Lead) best redelijk maar cleanup of zachter aanslaan is gewoon minder goed als het orgineel (krijg een beetje "ik moet harder aanslaan" gevoel).

Kortom, ik moet gewoon nog wat door tweaken ;-)

Analie-G
14 mei 2010, 22:19
Heb er voor de verandering ook maar eentje aangeschaft....

1e indruk na een uurtje priegelen: Zeer goede effect kwaliteit (minstens vergelijkbaar met lexicon of TC electronics). Ook best redelijk tweakbare presets die zeker met de editor eenvoudig zijn aan te passen (wel hapert de sound wat tijdens midi veranderingen).

En veel mooie versterker sounds! Toch zal ik voorlopig mijn preamps er niet voor wegdoen omdat ik met name de meeste amps nog wat "te recht en dus te steriel" vind klinken. Het eindresultaat met de gitaar volume voluit is goed en benadert de orginelen (heb getest met de Soldano en de CAE3+ Lead) best redelijk maar cleanup of zachter aanslaan is gewoon minder goed als het orgineel (krijg een beetje "ik moet harder aanslaan" gevoel).

Kortom, ik moet gewoon nog wat door tweaken ;-)

Klinkt goed !
Ik zie dat je in Raalte woont en als ik me niet vergis , heb jij enkele goede preamps thuis ?
Mischien kunnen we deze eens naast de Axe zetten en kijken hoe goed het te benaderen is ?
Ben best wel benieuwd eigenlijk....
Anand

Henri H
14 mei 2010, 22:44
Zo'n Twents/Sallandse meeting lijkt me ook wel wat, zou er graag bij zijn. :ok:

tnijland
15 mei 2010, 09:13
Mischien kunnen we deze eens naast de Axe zetten en kijken hoe goed het te benaderen is ?


Heb vroeger de CAE3+SE, Egnater M4 en de Rover gehad zodat ik wel ongeveer wist hoe deze klinken. Aangezien het budget eindig is, heb ik helaas niet alle preamps meer maar bezit momenteel nog de Mesa Boogie Triaxis, GT Trio, Soldano SP77 en een Marshall 9000 icm een Lexicon MPX G2 en de Mesa Boogie 295 eindtrap. Alles buizen en iedere preamp heeft zijn eigen kleuring.

Jullie zijn natuurlijk van harte welkom om wat A/B checks te doen en om ervaringen uit te wisselen. Dat kan ook mooi bij mij thuis, heb een leuk studiootje aan huis en zoals ze bij ons in Salland zeggen: de koffie staat klaar :)

Ik heb de Axe-Fx nog maar net dus kan ik ook nog niet echt een eindoordeel geven. Wat me wel opviel was het feit dat er bijv. weinig echt goed ontworpen presets is zitten (bijv. voor akoustisch gitaar etc.). In dat opzich is het sowiso interessant om te experimenteren en op termijn wat sounds uit te wisselen. Goeie tip, de TC GMajor heet smaakvolle presets die vaak tot inspiratie kunnen leiden voor het maken van de effecten.

Theo

Henri H
15 mei 2010, 11:04
Hoi Theo, gooi je de Axe over de Mesa eindtrap op dit moment, of gebruik je een Full range monitor systeem/koptelefoon o.i.d.?

Laat je 't even weten als jij en Anand een datum hebben geprikt?
Als jullie liever apart willen afspreken is uiteraard ook goed.

Niet dat ik interesse heb om een Axe te kopen, maar het lijkt me zeker een interessant ding.
Je rack-amps spreken me veel meer aan. :p

srv-man
15 mei 2010, 11:50
Ik heb de Axe-Fx nog maar net dus kan ik ook nog niet echt een eindoordeel geven. Wat me wel opviel was het feit dat er bijv. weinig echt goed ontworpen presets is zitten (bijv. voor akoustisch gitaar etc.). In dat opzich is het sowiso interessant om te experimenteren en op termijn wat sounds uit te wisselen. Goeie tip, de TC GMajor heet smaakvolle presets die vaak tot inspiratie kunnen leiden voor het maken van de effecten.

Theo

Wat mij tijdens de meeting opviel was dat de meer ervaren gebruikers er in no-time mooie geluiden uitkregen: zowel acoustisch als electrisch. En volgens mij was de filosofie alles zo vlak mogelijk te houden. Anand weet er alles van...

Analie-G
15 mei 2010, 12:14
Heb vroeger de CAE3+SE, Egnater M4 en de Rover gehad zodat ik wel ongeveer wist hoe deze klinken. Aangezien het budget eindig is, heb ik helaas niet alle preamps meer maar bezit momenteel nog de Mesa Boogie Triaxis, GT Trio, Soldano SP77 en een Marshall 9000 icm een Lexicon MPX G2 en de Mesa Boogie 295 eindtrap. Alles buizen en iedere preamp heeft zijn eigen kleuring.

Jullie zijn natuurlijk van harte welkom om wat A/B checks te doen en om ervaringen uit te wisselen. Dat kan ook mooi bij mij thuis, heb een leuk studiootje aan huis en zoals ze bij ons in Salland zeggen: de koffie staat klaar :)

Ik heb de Axe-Fx nog maar net dus kan ik ook nog niet echt een eindoordeel geven. Wat me wel opviel was het feit dat er bijv. weinig echt goed ontworpen presets is zitten (bijv. voor akoustisch gitaar etc.). In dat opzich is het sowiso interessant om te experimenteren en op termijn wat sounds uit te wisselen. Goeie tip, de TC GMajor heet smaakvolle presets die vaak tot inspiratie kunnen leiden voor het maken van de effecten.

Theo

Hoi Theo,
Ik zou dolgraag eens de Soldano en Groove Tubes willen horen en vergelijken met de Axe FX , dus wat mij betreft graag en kan ik je heel simpel enkele goede presets laten zien.....je hebt wel de Redwirez cab IRs ?

Heb je ook evt een Load Box om achter je combi preamp + mesa te hangen zodat we em door kunnen lussen naar de Axe FX en daarin de cab impulse gebruiken zodat we het op 1 dezelfde monitor kunnen terug luisteren en een goede vergelijking maken ?

Als iemand dan met een CAE pre amp komt, zijn we klaar :)

Wat mij betreft , kan ik bijv zaterdag de 29ste mei ....eerder lukt niet.
Thanks en kijk ernaar uit !
:strat:

tnijland
15 mei 2010, 16:24
Hoi Theo, gooi je de Axe over de Mesa eindtrap op dit moment, of gebruik je een Full range monitor systeem/koptelefoon o.i.d.?

Ik was eigenlijk van plan om een setup te maken met de Axe-Fx en mijn Rocktron Velocity 300 eindtrap, die klinkt ook behoorlijk goed en daarmee wilde ik m'n 2 Paul Lenders 2x12" speakerkasten aansturen. De 2 andere outputs van de Axe-Fx zouden tijdens een optreden spelen de mengtafel in kunnen. Helaas is het ene kanaal van de Velocity gesneuveld dus moet ik mij even bezinnen. Nou treed ik niet zo vaak op dus ik heb de tijd...

Mijn andere set houd ik voorlopig mooi aan ook omdat de Axe-Fx mij momenteel nog niet volledig overtuigt.

Ik zou zeggen 29 mei is een mooie datum, en geeft mij ook wat tijd om er iets meer in te duiken. Als we een beperkt groepje houden dan is het denk ik ook eenvoudig om wat sounds van de preamps proberen te reproduceren (maar jullie mogen als jullie dat liever willen ook rustig apart een keertje komen hoor :)).

Analie-G
15 mei 2010, 16:52
Ik was eigenlijk van plan om een setup te maken met de Axe-Fx en mijn Rocktron Velocity 300 eindtrap, die klinkt ook behoorlijk goed en daarmee wilde ik m'n 2 Paul Lenders 2x12" speakerkasten aansturen. De 2 andere outputs van de Axe-Fx zouden tijdens een optreden spelen de mengtafel in kunnen. Helaas is het ene kanaal van de Velocity gesneuveld dus moet ik mij even bezinnen. Nou treed ik niet zo vaak op dus ik heb de tijd...

Mijn andere set houd ik voorlopig mooi aan ook omdat de Axe-Fx mij momenteel nog niet volledig overtuigt.

Ik zou zeggen 29 mei is een mooie datum, en geeft mij ook wat tijd om er iets meer in te duiken. Als we een beperkt groepje houden dan is het denk ik ook eenvoudig om wat sounds van de preamps proberen te reproduceren (maar jullie mogen als jullie dat liever willen ook rustig apart een keertje komen hoor :)).

Super Theo,
Wat mij betreft kom ik dan zaterdag 29 mei om het een en ander te testen......mischien kan ik wel een loadbox regelen....
Iemand anders nog met een CAE preamp ?
A+

hole
15 mei 2010, 18:52
Super Theo,
Wat mij betreft kom ik dan zaterdag 29 mei om het een en ander te testen......mischien kan ik wel een loadbox regelen....
Iemand anders nog met een CAE preamp ?
A+

Ik heb een CAE en zou graag meedoen, maar dan zit ik in L.A. (als de British Airways staking geen roet in het eten gooit).

Ná 10 juni zou ik wel kunnen

tnijland
15 mei 2010, 19:44
Da's wel een top idee! Een CAE erbij maakt het al mooi compleet. LA is ook wel een reden om ff te wachten :) en 10 juni is ook geen probleem voor mij.

Gezien het aantal preamps wordt het overigens wel een beetje werken om de sounds na te bootsen/vergelijken.

M.b.t. versterking, ik heb standaard studio monitoren (Yamaha MSP-5) + ESI Sub, de Mesa Boogie 295, de Rocktron Velocity (1 kanaal) en nog 2 Yamaha MSR 100W actieve PA monitoren. Ik gok dat de MSP het minst kleuren.

Boxen: 1 maal Marshall 4x12" Greenback, 2 maal 2x12" Emince combi PL, 1 maal 4x12" GT75 zelfbouw cabinet. Wil je ook op amp + box testen dan zou iemand eventueel nog een V30 cabinet kunnen meenemen.

Misschien dat het handig is om (als je ze hebt) nog een extra paar monitoren mee te nemen. Neem sowiso je eigen gitaar mee. Wat ik zelf gemerkt heb is dat de Line6 Variax erg goed combineert met de Axe-Fx (veel instant sounds tot de beschikking).

Analie-G
15 mei 2010, 21:40
Da's wel een top idee! Een CAE erbij maakt het al mooi compleet. LA is ook wel een reden om ff te wachten :) en 10 juni is ook geen probleem voor mij.

Gezien het aantal preamps wordt het overigens wel een beetje werken om de sounds na te bootsen/vergelijken.

M.b.t. versterking, ik heb standaard studio monitoren (Yamaha MSP-5) + ESI Sub, de Mesa Boogie 295, de Rocktron Velocity (1 kanaal) en nog 2 Yamaha MSR 100W actieve PA monitoren. Ik gok dat de MSP het minst kleuren.

Boxen: 1 maal Marshall 4x12" Greenback, 2 maal 2x12" Emince combi PL, 1 maal 4x12" GT75 zelfbouw cabinet. Wil je ook op amp + box testen dan zou iemand eventueel nog een V30 cabinet kunnen meenemen.

Misschien dat het handig is om (als je ze hebt) nog een extra paar monitoren mee te nemen. Neem sowiso je eigen gitaar mee. Wat ik zelf gemerkt heb is dat de Line6 Variax erg goed combineert met de Axe-Fx (veel instant sounds tot de beschikking).


okidokie , na 10 Juni is ook goed.......Oh, die versterkers moeten vrij snel na te boosten zijn hoor zolang het allemaal op 1 dezelfde monitor gebeurd..: ik zorg voor een Load Box zodat we alle preamps + mesa eindtrap via jou monitoren kunnen laten lopen.....Yamaha`s moeten goed voldoen !
let`s do it !
A+

Henri H
15 mei 2010, 23:48
Ik neem niks mee, behalve een goed humeur, en zou er graag bij zijn.
Het lijkt me reuze leerzaam.
Als Anand en Mark (hole) ook komen, wordt het dan teveel in je studio, of gaat dat passen?

tnijland
16 mei 2010, 10:33
Ik neem niks mee, behalve een goed humeur, en zou er graag bij zijn.
Het lijkt me reuze leerzaam.
Als Anand en Mark (hole) ook komen, wordt het dan teveel in je studio, of gaat dat passen?

Ja hoor, dat past prima. 4 tot 5 man is ook een mooi aantal om wat meer gericht werk uit te kunnen voeren. Ik heb in principe de hele dag gereserveerd. Ik neem aan dat de presets op termijn gewoon ter beschikking komen voor axe-fx bezitters op gitaarforum?

Hydra
16 mei 2010, 11:32
Ja hoor, dat past prima. 4 tot 5 man is ook een mooi aantal om wat meer gericht werk uit te kunnen voeren. Ik heb in principe de hele dag gereserveerd. Ik neem aan dat de presets op termijn gewoon ter beschikking komen voor axe-fx bezitters op gitaarforum?

Dat zou super zijn ... ik had jouw al een pm gestuurd ivm jouw trio .. het zou fantastisch
zijn als de mean en scream channel uit de axe gehaald kunnen worden..
Iig als jullie ze gaan reproduceren dan hou ik me enorm aanbevolen voor de patches :)

Yek1
16 mei 2010, 13:28
Heb er voor de verandering ook maar eentje aangeschaft....

1e indruk na een uurtje priegelen: Zeer goede effect kwaliteit (minstens vergelijkbaar met lexicon of TC electronics). Ook best redelijk tweakbare presets die zeker met de editor eenvoudig zijn aan te passen (wel hapert de sound wat tijdens midi veranderingen).

En veel mooie versterker sounds! Toch zal ik voorlopig mijn preamps er niet voor wegdoen omdat ik met name de meeste amps nog wat "te recht en dus te steriel" vind klinken. Het eindresultaat met de gitaar volume voluit is goed en benadert de orginelen (heb getest met de Soldano en de CAE3+ Lead) best redelijk maar cleanup of zachter aanslaan is gewoon minder goed als het orgineel (krijg een beetje "ik moet harder aanslaan" gevoel).

Kortom, ik moet gewoon nog wat door tweaken ;-)

Misschien handig voor een kickstart? ;-)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134522&page=2

Gemaakt voor direct/FRFR, dus niet met een aparte poweramp+cabinet.

En met geuploade Red Wire user cabs. Maar je kan nagenoeg alles vervangen door de stereo cab: 4x12 German/R121 + 4x12 V30/sm57. Voor de Fender: 2x12 Black. Voor de Uberschall: 4x12 German/R121 + 4x12 T75/sm57.

MarcoB
16 mei 2010, 19:57
Vandaag 2 db Technologies M12-4 plus besteld.
Waren alleen niet op voorraad bij Thomann, dus het kan nog even duren.

Maar ach, op de axe-fx heb ik ook heel lang moeten wachten.

Dutch
16 mei 2010, 21:44
Vandaag 2 db Technologies M12-4 plus besteld.
Waren alleen niet op voorraad bij Thomann, dus het kan nog even duren.

Maar ach, op de axe-fx heb ik ook heel lang moeten wachten.

Deze niet gezien?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2370356&postcount=255

Is idd wel een beetje vaag. Nergens bedrijfsinfo, voorwaarden, alleen een videootje dat ik niet heb bekeken... Maar ze bestaan al wel een tijdje. Kan blijkbaar allemaal in Belgie.

MarcoB
17 mei 2010, 08:16
Deze niet gezien?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2370356&postcount=255

Is idd wel een beetje vaag. Nergens bedrijfsinfo, voorwaarden, alleen een videootje dat ik niet heb bekeken... Maar ze bestaan al wel een tijdje. Kan blijkbaar allemaal in Belgie.

wel gezien, maar had nog wat andere dingetjes nodig, en waarschijnlijk wordt de "korting" weer opgeheven met de verzendkosten.
En ik ben eigenlijk wel tevreden met Thomann, dus dan zie ik geen reden om over te stappen op een vage (jouw woorden!) andere aanbieder.

tnijland
17 mei 2010, 20:01
Kortom, ik moet gewoon nog wat door tweaken ;-)

Heb weer wat geprutst en ik moet zeggen dat ik al wat gematigd enthousiast wordt. Ik ben van nature namelijk nogal een pietlut mbt sounds en orginele versterkers nabootsen. Vandaag heb ik eens een paar Fender-achtige modellen (Basman, Deluxe en de OD1) gepakt en die kloppen wel aardig. Toch heb ik na aanzetten al een aantal beginners foutjes gemaakt:

Het eerste foutje dat ik maakte was dat ik bleef spelen met effecten. Omdat de effect kwaliteit zo goed is, heb je de neiging om de delay aan te laten staan.

Het tweede foutje dat ik maakte was dat ik de gate nog default had aanstaan. Een gate zou verboden moeten worden...

De derde (grotere) fout was dat ik alles met dezelfde gitaar (Gibson Les Paul) probeerde. Na een tijdje lijkt alles op elkaar en wordt het een beetje frustrerend. Je krijgt het gevoel dat alle versterkers een vergelijkbare rafel bij high gain settings krijgen.

Ik kwam pas bij de OD1 amp op een beter idee, de manual refereerde namelijk naar Larry Carlton en die heeft natuurlijk een Gibson ES-335. Even de Variax op de ES-335 gezet en jawel hoor, bijna instant een mooie soepele Carlton sound die het orgineel behoorlijk benaderd en daar wordt een mens vrolijk van. Het kan dus ook subtieler :)

High gain sounds nabootsen is meestal niet zo moeilijk maar low-to medium gain amps blijft kritisch werk en stelt ook hogere eisen aan de modeler. (Zo is de Blackface van de POD XT/X3 overigens ook niet verkeerd) De Axe-Fx is dus wel een tweakbak die veel geduld vereist maar dat is aan zich niet verkeerd.

Axe-Fx Tip: als je het geld voor de orginelen niet hebt, schaf een redelijke Variax gitaar aan want die gitaar is zo enorm veelzijdig qua sounds dat het een perfecte aanvulling is op je favoriete gitaar. 2e tip, als je ook geen geld hebt voor de Axe-Fx, koop dan de POD X3 of blijf lekker bij die ene amp sound.

Pruts nog ff verder...

Henri H
17 mei 2010, 21:16
Hehe, stellige mening, wat die gate betreft.
Ik ben het er in principe ook wel mee eens, maar als je erg veel last van ruis hebt, kan ie wel handig zijn, ik vond destijds de gate van m'n GT-8 met wat tweaken erg goed bruikbaar i.c.m. m'n toenmalige JVM.

Wat dat tweaken betreft, dat is wat me het meest tegenstaat bij de Axe, maar ook dat is tegelijk ook weer z'n kracht blijkbaar.

Jij stelt dat je of een Axe moet kopen of een POD XT/X3.
Zit daar niks tussen volgens jou?
Ik zou een 11Rack of een GT-10 en misschien ook de Tonelab niet uitvlakken.
En voor €200,- heb je ook nog wel leuk beginnersspul (Zoom, Digitech(??))

Soms denk ik er wel aan om voor thuis, en kleine optredens een modeler te kopen, maar neig het meest naar de 11R, omdat ik geen zin heb in tweaken, daar ben ik na m'n GT-8 avontuur voorlopig klaar mee. :stop:

Als je een hoop gevarieerde sounds nodig hebt, en je bent niet vreemd van wat tweak-werk, of simpeler, je bent (semi-)prof, dan is de Axe the way to go lijkt me.

tnijland
17 mei 2010, 22:23
Jij stelt dat je of een Axe moet kopen of een POD XT/X3.
Zit daar niks tussen volgens jou?Ik zou een 11Rack of een GT-10 en misschien ook de Tonelab niet uitvlakken. En voor €200,- heb je ook nog wel leuk beginnersspul (Zoom, Digitech(??))

Als je een hoop gevarieerde sounds nodig hebt, en je bent niet vreemd van wat tweak-werk, of simpeler, je bent (semi-)prof, dan is de Axe the way to go lijkt me.

Nee, ik zeg niet dat je zou moeten kiezen tussen Axe-Fx en POD want dat is geen vergelijking.

Maar als je weinig geld hebt, is de POD gewoon heel veel waar voor je geld.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de Axe-Fx inderdaad een echte high end oplossing voor de veeleisende rack gitarist maar hij is eigenlijk in prijsvergelijking met andere modelers wel wat aan de hoge kant. Dat gezegd hebbende, het is wel een feit dat de updates gratis verstrekt worden en dat de kwaliteit alleen maar toe lijkt te nemen.

Een 11R heb ik niet geprobeerd maar ik ben zelf een beetje uitgegaan van het feit dat gitaar en toetsen spelen mijn grote hobbies zijn en dan steek ik liever wat extra geld in de apparatuur dan in weer een nieuw model auto. Bovendien blijft gitaar apparatuur redelijk waardevast zodat je echt wel eens wat nieuws kunt proberen om het later weer door te verkopen.

Analie-G
17 mei 2010, 23:29
Goed bezig Theo : je bevindingen kloppen aardig.....als je een beetje draait , krijg je met vercshillende amps toch beetje hetzelfde geluid MITS je dezelfde gitaar + cab gebruikt.....vrij logisch denk ik wat zet maar eens verschillende tops op hetzelfde cab en bespeel hetzelfde gitaar en neem ze maar eens allemaal op via hetzelfde mic en luister dan maar eens terug via je studio monitor....goed naar mekaar te tweaken...

Succes,
A+

Yek1
19 mei 2010, 23:21
Vandaag 2 db Technologies M12-4 plus besteld.
Waren alleen niet op voorraad bij Thomann, dus het kan nog even duren.

Maar ach, op de axe-fx heb ik ook heel lang moeten wachten.

De dB bevalt goed. Heb de test nog eens herhaald, doet 't beter (buiten de huiskamer althans) beter dan een single Atomic.

Twee Atomics is weer een ander verhaal, maar dat vind ik niet handig voor rep's/gigs. En duur.

Kan de dB niettemin ook laten clippen, 't blijft een 50w-er.
Ben dus toch nog a/h twijfelen of ik uiteindelijk niet gewoon voor de FBT Verve 12ma zal gaan.... ;-)
Gewoon één keiharde 100w mono wedge monitor. Betrouwbaar, goede reviews. Duurder dan de dB maar goedkoper en handiger dan 2 Atomics.

Daarom: als je een van je dB's eerder / goedkoper wilt, PM me, dan krijg je 'm met korting (en Thomann garantie). Heb alleen stom genoeg de doos niet meer.

De Atomics houd ik voorlopig voor thuis. Mooie toon, thuis in stereo. Misschien verkoop ik er uiteindelijk eentje.

MSNL
19 mei 2010, 23:47
Als je op zoek bent naar een (hele) goede en compacte monitor moet je eens kijken naar de Sound Projects X-act. (http://www.soundprojects.com/i/1548)

http://www.klundertmuziek.nl/products/14176_2.jpg

Echt top, maar wel iets prijziger dan een DB of Atomic!
Maar als je een high end apparaat als de AxeFx koopt, horen daar eigenlijk ook top speakers bij, toch?

Mr.Bluesbreaker
20 mei 2010, 00:23
Ze klinken mooi, maar heel eerlijk gezegd vind ik die Sound Projects niet top meer als het hard gaat en er toetsen nog bij opkomen, zang etc. Dan heb ik het wel over volumes waar ik zelf ook niet graag in werk, maar je hebt van die bands...in dat geval vind ik de Martin Audio (LE1200) wat fijner werken. Moet er wel bij zeggen dat ik ze niet zou willen tillen, waar de SP dan weer goed te doen is. Gisternacht nog een invalklus gedaan bij een (luide) band met die LE1200's die er lagen en enkel een Tonelab...best lekker hoor.

MSNL
20 mei 2010, 01:27
Als het (echt) hard moet, is de X-act ook niet mijn keus, maar voor de 'doorsnee' optredens op kleinere podia is het een hele goede en compacte monitor.
Als je optreedt met een axeFx (of andere modeller) met een FRFR speaker, vind ik het altijd heel prettig om 1 monitor te hebben voor enkel de gitaar, en eventueel een andere monitor voor zang en andere instrumenten.

Yek1
20 mei 2010, 17:45
Goed bezig Theo : je bevindingen kloppen aardig.....als je een beetje draait , krijg je met vercshillende amps toch beetje hetzelfde geluid MITS je dezelfde gitaar + cab gebruikt.....vrij logisch denk ik wat zet maar eens verschillende tops op hetzelfde cab en bespeel hetzelfde gitaar en neem ze maar eens allemaal op via hetzelfde mic en luister dan maar eens terug via je studio monitor....goed naar mekaar te tweaken...

Succes,
A+

Hee Anand, waar heb je de Low Cut staan? 149Hz, of nog steeds 502Hz?

tnijland
20 mei 2010, 23:08
Vanavond even bezig geweest met de Triaxis Clean channel, de Soldano SP77 en de CAE3+SE Lead. Ook hier begin ik wel enig respect te krijgen voor de mate waarin de klank kleur de orginelen benaderd. Ook het verschil tussen de CAE en de SP-77 is duidelijk en redelijk accuraat. Heb nog geen directe A/B test uitgevoerd (ben nog te leuk aan het priegelen en de verschillende modellen een beetje aan doorbladeren). De Axe-Fx wiki is overigens een echte aanrader voor tips!!! Had wel de indruk dat de buizen vervorming van de Triaxis Clean met een high gain (op 10) wel een andere rafel dan die van de Axe. De Triaxis vervorming van het cleane kanaal is veel meer smoother en ronder en krijgt meer een soort Robben Ford klankkleur terwijl de Axe er een Marshall rafeltje van bakt. Maar, overall is de sound wel weer redelijk in balans te krijgen met wat EQ, en warmth van de power amp sectie.

Wat me wel enigszins stoort is het feit dat de feel er nog steeds niet helemaal is in vergelijking met mijn buizen amps. Als vergelijking: Heb van de week een mooi simpel Groove Tubes Soul-O-45 1x12" 45 Watt combootje opgehaald van de SRV-man (Theo nogmaals bedankt!). Inpluggen maar en een instant dikke clean sound die gewoon echt aan je vingers blijft kleven. Nu is een GT amp niet de minste maar dat is de Axe-Fx ook niet...

Een ander aspect dat ik jammer vindt is dat de eindtrappen en type buizen alleen in te stellen via een stel buitengewoon vage parameters zoals SAG, Damp en transformator instellingen waardoor je gewoon niet weet wat je krijgt en maar een beetje hulpeloos gaat prutsen tot je een sound krijgt (onwetend of er uberhaubt een betere instelling had kunnen zijn). Had persoonlijk liever wat instellingen voor type eindbuizen of zelfs aanvullende selecties voor een specifieke eindtrap (bijv. VHT290, MB290 etc.) gehad. Snap wel dat dit heel generiek is maar het wordt mij een iets te abstract "dial to taste" verhaaltje. Jammer want de preamps zijn namelijk wel heel accuraat gemodelleerd.

Ik denk dat als je geen 100% perfecte high-end kwaliteit buizensound van je amp verwacht maar wel waarde hecht aan een professioneel rack met zeer goede en getrouwe simulaties van een groot aantal populaire amps & preamps, dan is de Axe-Fx echt de grote aanrader en op het podium zul je volgens mij geen betere keuze kunnen maken. Aan de andere kant, als je een hele mooie buizen amp hebt waar je heel erg blij mee bent en die jou die "wauw" feel geeft, blijf dan gewoon bij die amp want die is gewoon echt beter. Punt.

Yek1
21 mei 2010, 00:03
De Axe-Fx wiki is overigens een echte aanrader voor tips!!! .

Ff pluggen: Lees dan vooral "mijn" pagina want daarop vat ik alle belangrijke dingen in de rest v/d wiki samen" :-)
http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=Yeks_How_Tos

tnijland
21 mei 2010, 00:13
Klinkt goed. You did some serious work there! Ik zal het eens bestuderen :)

morris
21 mei 2010, 00:41
Vanavond even bezig geweest met de Triaxis Clean channel, de Soldano SP77 en de CAE3+SE Lead. Ook hier begin ik wel enig respect te krijgen voor de mate waarin de klank kleur de orginelen benaderd. Ook het verschil tussen de CAE en de SP-77 is duidelijk en redelijk accuraat. Heb nog geen directe A/B test uitgevoerd (ben nog te leuk aan het priegelen en de verschillende modellen een beetje aan doorbladeren). De Axe-Fx wiki is overigens een echte aanrader voor tips!!! Had wel de indruk dat de buizen vervorming van de Triaxis Clean met een high gain (op 10) wel een andere rafel dan die van de Axe. De Triaxis vervorming van het cleane kanaal is veel meer smoother en ronder en krijgt meer een soort Robben Ford klankkleur terwijl de Axe er een Marshall rafeltje van bakt. Maar, overall is de sound wel weer redelijk in balans te krijgen met wat EQ, en warmth van de power amp sectie.

Wat me wel enigszins stoort is het feit dat de feel er nog steeds niet helemaal is in vergelijking met mijn buizen amps. Als vergelijking: Heb van de week een mooi simpel Groove Tubes Soul-O-45 1x12" 45 Watt combootje opgehaald van de SRV-man (Theo nogmaals bedankt!). Inpluggen maar en een instant dikke clean sound die gewoon echt aan je vingers blijft kleven. Nu is een GT amp niet de minste maar dat is de Axe-Fx ook niet...

Een ander aspect dat ik jammer vindt is dat de eindtrappen en type buizen alleen in te stellen via een stel buitengewoon vage parameters zoals SAG, Damp en transformator instellingen waardoor je gewoon niet weet wat je krijgt en maar een beetje hulpeloos gaat prutsen tot je een sound krijgt (onwetend of er uberhaubt een betere instelling had kunnen zijn). Had persoonlijk liever wat instellingen voor type eindbuizen of zelfs aanvullende selecties voor een specifieke eindtrap (bijv. VHT290, MB290 etc.) gehad. Snap wel dat dit heel generiek is maar het wordt mij een iets te abstract "dial to taste" verhaaltje. Jammer want de preamps zijn namelijk wel heel accuraat gemodelleerd.

Ik denk dat als je geen 100% perfecte high-end kwaliteit buizensound van je amp verwacht maar wel waarde hecht aan een professioneel rack met zeer goede en getrouwe simulaties van een groot aantal populaire amps & preamps, dan is de Axe-Fx echt de grote aanrader en op het podium zul je volgens mij geen betere keuze kunnen maken. Aan de andere kant, als je een hele mooie buizen amp hebt waar je heel erg blij mee bent en die jou die "wauw" feel geeft, blijf dan gewoon bij die amp want die is gewoon echt beter. Punt.

Ik ben het helemaal met je eens en had het niet beter kunnen verwoorden. Met name de advanced parameters in de eindtrap sectie vind ik ook buitengewoon ingewikkeld voor een simpele gitarist, niet gehinderd door enige kennis van natuurkunde, zoals mijzelf. En toch zit er - na veel tweaken en luisteren - een soft spot in die sectie. En die is bij elke preamp weer anders ;-) Maar het heeft mij een jaar gekost om me er enigszins comfortabel bij te voelen qua programmeren en te voelen welke parameter wat doet. Eén tip, wen je aan om te programmeren via het apparaat zelf en niet via de editor. Er zitten veel vreemde bugs in de editor en bovendien verleer de het programmeren als je de computer even niet bij de hand hebt. Er gaat helemaal niets boven een echte amp, dat staat buiten kijf, maar als je de tijd wil investeren is dit ding toch wel geniaal. Het geeft geen instant gratification zoals een gitaar in direct in een goede amp pluggen, maar vooral voor live via PA of studiowerk met beperkte budgets (dus secundaire afluistering) klinkt dit ding onnavolgbaar. Ik heb een haat/liefdeverhouding met dat ding hahaha!!
;-)

Morris

Yek1
21 mei 2010, 07:59
Eén tip, wen je aan om te programmeren via het apparaat zelf en niet via de editor
Morris

+1!

Verder: die adv. params zijn een moeras. Maar vooral sinds firmware 9.x is het steeds minder nodig ze aan te passen. Ik wijzig alleen nog maar Low Cut.
Verder hou ik het bij Drive, Master, B/M/T, Presence en Bright.

Kijk ook eens in de Amp List in de Wiki, wordt helemaal bijgewerkt.

MarcoB
21 mei 2010, 09:16
Kan de dB niettemin ook laten clippen, 't blijft een 50w-er.
Ben dus toch nog a/h twijfelen of ik uiteindelijk niet gewoon voor de FBT Verve 12ma zal gaan.... ;-)
Gewoon één keiharde 100w mono wedge monitor. Betrouwbaar, goede reviews. Duurder dan de dB maar goedkoper en handiger dan 2 Atomics.



Alexander,

Dit soort spullen kun je niet van papier vergelijken. Een power-rating zegt heel weinig als er niet meer gegevens bijstaan (vervormings-getallen, is dit de power met witte of roze ruis, of op 1 frequentie, etc.). Daarbij komt nog dat verschillende drivers (in een kast-ontwerp) verschillende rendementen hebben. Daar kan zomaar 3 dB verschil in zitten (en dat is hetzelfde verschil als 50 en 100W). Als we toch naar de specs kijken: de dB heeft (voor het hoog) een 50W class AB versterker, en de FBT een class G versterker. Over het algemeen wordt klasse AB beschouwd als beter.
Ik blijf mijn mijn keus van de db's. Gewoon omdat ik ze gehoord heb, en dat dat erg beviel. Natuurlijk zijn er betere monitoren. Ga maar eens kijken in de 1500-2000 euro range. Maar er moet wat te wensen blijven;);)

Oh en lovende reviews moet je je ook niet blind op staren. Ik heb eerst lovende reviews van de QSC gezien (voornl. veroorzaakt door Scott Peterson). Toen hij overging naar een Verve, was dat ineens de favoriet. En dan nu weer de Atomics. Zo'n middagke als wij gedaan hebben zegt uiteraard veel meer dan 2 weken internet research om reviews te vergelijken.

Analie-G
21 mei 2010, 09:45
@ Yek : mijn lowcut staat meestal op 149hz en bij sommige bassige amps tot 250hz en heel af en toe tot 502hz...(JTM45 en Bassman)

@ Theo: Gewoon afblijven van die advanced parameters......als je het geluid wat je in je hoofd hebt niet uit de basic amp kunt halen met de juiste cab IR , zoek dan een andere amp......Je gaat in het echt toch ook niet sleutelen aan je weerstandjes etc in je eindtrap , behalve buizen dan ...??

Tuurlijk kan en MAG je de Axe niet vergelijken met een real amp gevoel naast je.....alleen dan als je je real amp oko eens miced en dan door je studio monitor beluisterd...ik denk dat een groot deel van je real amp gevoel dan `weg` is.....maar goed, checken we wel bij je meeting....
:lp:

Yek1
21 mei 2010, 10:36
Alexander,

Dit soort spullen kun je niet van papier vergelijken. Een power-rating zegt heel weinig als er niet meer gegevens bijstaan (vervormings-getallen, is dit de power met witte of roze ruis, of op 1 frequentie, etc.). Daarbij komt nog dat verschillende drivers (in een kast-ontwerp) verschillende rendementen hebben. Daar kan zomaar 3 dB verschil in zitten (en dat is hetzelfde verschil als 50 en 100W). Als we toch naar de specs kijken: de dB heeft (voor het hoog) een 50W class AB versterker, en de FBT een class G versterker. Over het algemeen wordt klasse AB beschouwd als beter.
Ik blijf mijn mijn keus van de db's. Gewoon omdat ik ze gehoord heb, en dat dat erg beviel. Natuurlijk zijn er betere monitoren. Ga maar eens kijken in de 1500-2000 euro range. Maar er moet wat te wensen blijven;);)

Oh en lovende reviews moet je je ook niet blind op staren. Ik heb eerst lovende reviews van de QSC gezien (voornl. veroorzaakt door Scott Peterson). Toen hij overging naar een Verve, was dat ineens de favoriet. En dan nu weer de Atomics. Zo'n middagke als wij gedaan hebben zegt uiteraard veel meer dan 2 weken internet research om reviews te vergelijken.

Ah, kijk, da's helder en duidelijk! Thanks.

Dutch
21 mei 2010, 22:55
De dB bevalt goed. Heb de test nog eens herhaald, doet 't beter (buiten de huiskamer althans) beter dan een single Atomic.

Kan de dB niettemin ook laten clippen, 't blijft een 50w-er.
Ben dus toch nog a/h twijfelen of ik uiteindelijk niet gewoon voor de FBT Verve 12ma zal gaan.... ;-)

Doen!
Ben heel benieuwd naar de bevindingen!

De M12-4 is 300W volgens de opgave, 126dB peak, 50W op de tweeter. Maar zoals ik steeds gezegd heb, een echte Dual Recto met cab scheurt je hoofd schoon van je romp, dat redt de dB echt niet. Ik heb die van mij ooit eens vol open gedraaid in de oefenruimte, een ex-koelcel van 5x9m. Kon ik niet binnen blijven staan.
Misschien redt de Verve dat wel, die is 400W, 123 dB, maar zet 100W op de tweeter. De K12 is 1000W. 131 dB peak, 500W op de tweeter... Allemaal volgens ietwat vage opgave, dus een stevige slag om de arm natuurlijk. Maar zoals Marco al schreef, 1 manier om daar achter te komen.

Ik denk trouwens dat het niet zo'n probleem is dat ledje op de dB regelmatig op te laten lichten. Ik zet mijn dB op zijn zij op een tafel, het paneel aan de bovenkant. Dat wordt nauwelijks warm aan het eind van de avond. Nu draai ik niet keihard...

Dutch
21 mei 2010, 22:59
Oh en lovende reviews moet je je ook niet blind op staren. Ik heb eerst lovende reviews van de QSC gezien (voornl. veroorzaakt door Scott Peterson). Toen hij overging naar een Verve, was dat ineens de favoriet. En dan nu weer de Atomics. Zo'n middagke als wij gedaan hebben zegt uiteraard veel meer dan 2 weken internet research om reviews te vergelijken.

Je hebt de eerste zeker niet meegemaakt? Scott had eerst JBL PRX512Ms... Je leert mensen wel aardig kennen zo, he?

MarcoB
22 mei 2010, 01:07
Doen!
Ben heel benieuwd naar de bevindingen!

De M12-4 is 300W volgens de opgave, 126dB peak, 50W op de tweeter. Maar zoals ik steeds gezegd heb, een echte Dual Recto met cab scheurt je hoofd schoon van je romp, dat redt de dB echt niet. Ik heb die van mij ooit eens vol open gedraaid in de oefenruimte, een ex-koelcel van 5x9m. Kon ik niet binnen blijven staan.
Misschien redt de Verve dat wel, die is 400W, 123 dB, maar zet 100W op de tweeter. De K12 is 1000W. 131 dB peak, 500W op de tweeter... Allemaal volgens ietwat vage opgave, dus een stevige slag om de arm natuurlijk. Maar zoals Marco al schreef, 1 manier om daar achter te komen.

Ik denk trouwens dat het niet zo'n probleem is dat ledje op de dB regelmatig op te laten lichten. Ik zet mijn dB op zijn zij op een tafel, het paneel aan de bovenkant. Dat wordt nauwelijks warm aan het eind van de avond. Nu draai ik niet keihard...

Je hebt gelijk: allemaal vage opgaves. Ik heb 1 keer mijn 100 W Marshall JCM900 met 4x12" vol opengehad met een dB meter op 1 meter afstand.
Dit was natuurlijk afgrijselijk hard, maar de meter gaf "maar" 126 dB aan.
Lijkt me sterk dat de dB het tot 126 dB redt (of de verve tot 123)

tnijland
24 mei 2010, 19:31
Heb gisteren een kameraad op visite gehad en die wilde natuurlijk de Axe-Fx ook eventjes proberen. Resultaat, 2 uur later kwamen hadden we pas ons eerste biertje op...(uniek)

Afijn, het valt wel op dat de CAE en de Soldano snel favoriet worden bij moderne rock lead sounds. De CAE3+SE lead is heel erg mooi voor strak ritme werk terwijl de Soldano wat meer body heeft voor Borsato-achtige solos. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de shoot-out binnenkort met een echte CAE uit gaat vallen!

Bij de comparison met de Triaxis en de GT ben ik nog wat minder positief en neig ik persoonlijk nog wat meer naar de orginelen omdat die vintage marshall/fender achtige sounds voor mijn gevoel levendiger/echter en met meer dynamiek uit de speakers komen. Aan de andere kant, ik heb me nog niet goed verdiept in de advanced parameter secties...

harrie-beton
25 mei 2010, 19:50
De GT10 vond ik tegenvallen.

Ik ben wel benieuwd tussen een shootout van de axe-fx en de pod x3 pro (ik heb een x3 pro).

herrieman
25 mei 2010, 21:19
100 euro bovenop beide modellen

http://www.g66.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=940&Itemid=61

Zou toch niet door onze meeting komen...... toch?? Wel bijzonder dat electronica met de tijd duurder wordt. Meestal is het net andersom:rockon:

tnijland
25 mei 2010, 21:38
Ik ben wel benieuwd tussen een shootout van de axe-fx en de pod x3 pro (ik heb een x3 pro).

Absoluut geen vergelijk. Ik heb ze beide toevallig onlangs nog met elkaar vergeleken en de Axe-Fx is echt een heel stuk beter. De POD X3 heeft wel aardige basis amp simulatie sounds (bijv JCM800) maar klinkt heel compressed in vergelijking met de Axe-Fx.

Bij de POD X3 zijn bij mij de Soldano, JCM en de Fender Blackface redelijk bruikbaar maar dat is pas na veel tweaken en ook accepteren dat er gewoon niet meer in zit. Een instelling bij de POD levert meestal een minimale variatie van de basis sound op die ook vaak resulteert in een beetje een buzz-achtige klank. Aan de andere kant speelt een compressed sound vaak wat eenvoudiger weg met solos etc. Grappig is wel dat de presets voor akoestische gitaar behoorlijk goed klinken en dat ook de combi POD/Variax wel hele leuke herkenbare sounds oplevert. Ze zijn alleen niet extreem goed. Kortom, geen slecht apparaat maar gericht op de low tot mid-end markt.

De Axe heeft daarentegen veel meer dynamiek en diepgang in de amp modellen. Daarnaast zijn er vrij veel instellingen die de sound subtiel veranderen en je houdt dus veel langer een bruikbare sound.

Ik hoop dat dit je vraag enigszins beantwoord.

tnijland
25 mei 2010, 21:48
To Anand, H.Huisjes & Hole,

Even terugkomend op de komende meeting die moet plaatsvinden na 10 juni, ik stel dan voor om deze meeting op 12 of 26 juni deze A/B test te houden. Verdere communicatie over de meeting is waarschijnlijk handiger via email.

LordRiffenstein
26 mei 2010, 08:30
100 euro bovenop beide modellen

http://www.g66.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=940&Itemid=61

Zou toch niet door onze meeting komen...... toch?? Wel bijzonder dat electronica met de tijd duurder wordt. Meestal is het net andersom:rockon:

Dit is natuurlijk pure onzin:


DOLLAR vs EURO
The value of the Dollar has risen by over 22% compared with its lowest level and we thus can no longer avoid having to adapt our prices slightly. This means a first small increase of just 4.8%, bringing the Ultra up to 2199.- and the Standard up to 1699.-

Toen de dollar laag stond is de prijs verlaagd?? Dacht het niet...

Maar uiteindelijk is die prijsverhoging geen probleem, er zijn gekken genoeg die het willen betalen :seriousf::seriousf:

Henri H
26 mei 2010, 09:17
@tnijland: ik heb je mail-adres in m'n adresboek gezet, en zal je z.s.m. even mailen.
Als ik jou was, zou ik het adres wel verwijderen, anders loop je het risico op spammers.
Stuur het adres anders even via een PM naar hole en Anand.
Zoals het er nu uitziet, kan ik beide data wel, heb er zin an! :)

Dutch
26 mei 2010, 10:03
Dit is natuurlijk pure onzin:



Toen de dollar laag stond is de prijs verlaagd?? Dacht het niet...

Maar uiteindelijk is die prijsverhoging geen probleem, er zijn gekken genoeg die het willen betalen :seriousf::seriousf:
Vanaf de introductie 21/2 jaar geleden heeft de dollar vrij laag gestaan. Je kon een hele tijd rond de 1,40 en zelfs meer dan 1,50 dollars voor een Euro krijgen. http://www.wisselkoersen.nl/currency/showgraph.aspx?valutaid=638299 , schuif het balkje onderaan de grafiek maar een stukje terug.
Nu staat die op 1,22. En nu valt niet zo snel te verwachten dat de Euro binnenkort snel sterker wordt, met dat gedoe met Griekenland en misschien ook Spanje en Portugal...

Ik schrok dit weekend toen ik de koersen zag. Spulletjes rechtstreeks uit de USA zijn stevig duurder. Ik keek toen even of ik iets rechtstreeks kon bestellen. Veel leveranciers doen het ook niet meer.

Je kunt het onzin vinden, maar G66 moet die dingen toch in dollars betalen. Dus zo gek is dat niet. Maar ik heb ook stevig de indruk dat de marges niet denderend waren bij de introductie, Cliff had ook al eerder zoiets geschreven op het Axe-forum. Ze moeten wel blijven draaien, natuurlijk. Ik had al gezien dat ze de prijzen eerder al verhoogd hadden. Mijn Ultra had ik voor 1870. 8-)
Ik had hem besteld in mei 2007 en gekregen in mei 2008. Toen stond de koers een heel eind gunstiger voor ze. Meevaller.

Analie-G
26 mei 2010, 11:41
To Anand, H.Huisjes & Hole,

Even terugkomend op de komende meeting die moet plaatsvinden na 10 juni, ik stel dan voor om deze meeting op 12 of 26 juni deze A/B test te houden. Verdere communicatie over de meeting is waarschijnlijk handiger via email. Mijn mail adres is t-nijland@hetnet.nl

OK, heb gemaild......
A+

herrieman
26 mei 2010, 12:59
Benieuwd of ze de prijs na 15 Juni verder gaan verhogen. Lijkt de MFC 101 gelijk weer goedkoper. Slim

Yek1
27 mei 2010, 12:22
Schrok me gisteren een hoedje... Baggergeluid op repetitie! Dun, schel, weinig volume (moest Axe opendraaien).
Global en I/O menu gecheckt, stond goed. Cabs stonden goed. Dacht dat ik de dB had opgeblazen.
Blijkt het de XLR-kabel te zijn, die ergens middenin een storing heeft. Pffff....
Alles weer goed. :-)

Dutch
31 mei 2010, 11:21
Schrok me vorige week ook een hoedje. Speelde lekker. Ineens geen geluid. Volume pedaal op de controller gecheckt, niks. Andere patch getikt op de controller, niks. dB gecheckt, niks. Aan uit gezet, niks. Kabeltjes aan de achterkant van de Axe-FX, niks. Axe-FX uit en aan, niks.

Was de kabel aan de voorkant uit de input gesukkeld... Die knijpt niet erg hard...

Had jij nou al een Verve besteld, Alex?

Yek1
31 mei 2010, 11:33
Schrok me vorige week ook een hoedje. Speelde lekker. Ineens geen geluid. Volume pedaal op de controller gecheckt, niks. Andere patch getikt op de controller, niks. dB gecheckt, niks. Aan uit gezet, niks. Kabeltjes aan de achterkant van de Axe-FX, niks. Axe-FX uit en aan, niks.

Was de kabel aan de voorkant uit de input gesukkeld... Die knijpt niet erg hard...

Had jij nou al een Verve besteld, Alex?

Stond op het punt om ... Toch maar even opgeschort omdat de dB goed werkt, mits met een goede kabel ;-).
De Verve is qua decibels niet harder toch, maar heeft wellicht meer headroom vanwege het grotere amp-vermogen.
Deze maand twee "grote" optredens. Afhankelijk daarvan laat ik de Verve wel/niet 'op proef' komen.
Jij?

MarcoB
1 juni 2010, 08:20
Ik ga vanavond de dB's (2 stuks :blast:) uitproberen. Zal later in de week rapport uitbrengen. Ik ben wel bang dat ik nog heel wat te tweaken heb (en daar neem ik met oefenen te weinig tijd voor, en thuis met hoge volumes doe ik eigenlijk ook niet).
Anyway: ik heb er zin in.

srv-man
1 juni 2010, 10:41
Ben zeer benieuwd. Zou voor mij ook een omslagpunt kunnen worden....

Zal ik voor de zekerheid dan ook maar een extra cab meenemen.....;)

Yek1
4 juni 2010, 12:46
Ik ga vanavond de dB's (2 stuks :blast:) uitproberen. Zal later in de week rapport uitbrengen. Ik ben wel bang dat ik nog heel wat te tweaken heb (en daar neem ik met oefenen te weinig tijd voor, en thuis met hoge volumes doe ik eigenlijk ook niet).
Anyway: ik heb er zin in.


Het is later in de week.... ;-)

tnijland
4 juni 2010, 21:52
Heb vanavond even geprobeerd om de Egnater SL en de SL2 preamp modules na te bootsen. Ondanks het feit dat de feel bij de Axe-Fx er nog niet helemaal is, moet ik toegeven dat ik er verbluffend dicht in de buurt kon komen. Heb zelf ooit de Egnater speciaal aangeschaft voor die prachtige SL warme rhythm sound en de SL2 met die mooie lead sound.

Uitgangspunt waren de videoclipjes op de "Indoor Storms" site waar zowel de SL en de SL2 waren gespeeld met een telecaster en een Anderson Atom gitaar.

Ik heb de SL met het JTM model in combinatie met een V30 4x12" cabinet en een S58 mic benaderd. De SL2 had een meer zingende toon en is met het PLEXI model benaderd (zelfde setup).

Het is toch knap hoe met wat tweakwerk een goede sound is na te bootsen!

Yek1
4 juni 2010, 22:00
Patches! :-)

MarcoB
5 juni 2010, 08:31
Het is later in de week.... ;-)

Klopt.
Ik moet eerlijk zijn: het was geen "instant gratification". Klonk toch weer heel anders dan verwacht. En dan bedoel ik vnl. heel anders dan op laag volume.
Er komt op hoog volume toch "teveel" hoog in, en met tergdraaien van het hoog wordt het weer wat levenloos.
Wat erg hielp was de gain terugschroeven. Daar knapte het geluid meer van op dan door mijn andere set.
Wat me wel meeviel: ik kon mezelf erg goed horen, feedback kon makkelijk bereikt worden en het laag was erg strak. En met twee van die dingen heb je een lekker breed geluid, zelfs als beiden hetzelfde signaal versterken.
Het kon ook meer dan hard genoeg.

Dus wat ik moet doen binnenkort is een avondje in de repetitieruimte eens een avondje patches programmeren. (en ik ga eens wat patches van jou proberen, alexander). Is de high-gain patch van herrieman wel eens ergens geport trouwens? En de patches van Anand? Daar ben ik ook wel zeer geinteresseerd in. Ik hoop dan veel te leren van al die patches.
En ik moet waarschijnlijk ook eens gaan experimenteren met de blocking-EQ truuk.

Kortom: ik ben er nog niet.

Is dat trouwens ook jullie observatie, dat patches die goed klinken op laag volume, op hoog volume heel anders (en niet zo goed) klinken?

Rinze
5 juni 2010, 09:51
Is dat trouwens ook jullie observatie, dat patches die goed klinken op laag volume, op hoog volume heel anders (en niet zo goed) klinken?

Ik heb geen Axe, maar is het niet zo dat alle gitaarversterkersystemen op laag volume ingesteld, op hoog volume met de zelfde instellingen kut klinken?

MarcoB
5 juni 2010, 09:58
Ik heb geen Axe, maar is het niet zo dat alle gitaarversterkersystemen op laag volume ingesteld, op hoog volume met de zelfde instellingen kut klinken?

Nou, eigenlijk vind ik "traditionele" systemen (bijv. mijn egnater MOD100) op laag volume helemaal nergens naar klinken. Je moet de boel flink openschroeven, voor je die smooth buizensound gaat ervaren. (Hoewel dat waarschijnlijk niet eens met de buizen te maken heeft?).

Analie-G
5 juni 2010, 10:26
Hey Marco,
gefeli met de monitors !
bekend verhaal : laag volume > hoog = te scherp......ook met real amps.....
Probeer al tijdens het programmeren zo te denken en alles stukken minder hoog te geven......en zekers weinig gain !
Mijn patches zijn niet opgeslagen , maar heel simpel : laat alle eq recht , geen extra eq block , WEL de lowcut in advanced van 150hz-502 hz toepassen....afhankelijk per amp.

In basis heb je heel weinig tweak werk nodig : neem de amp , hou em helemaal standaard op de lowcut na , zoek een goede IR (redwirez sm57 Bogner / greenbags ) en die 2 samen moeten al je gewenste resultaat geven voordat je met andere fx gaat werken.

Succes,
A+

Yek1
5 juni 2010, 11:20
+1

Fletcher Munson: op lagere volumes hoor je minder laag en hoog. Vandaar de Loudness knop op veel hifi systemen.

Ik stel mn patches vwb EQ altijd af op optreden-volumes. En ik probeer er thuis verder vanaf te blijven, ook al lijkt er dan bv te weinig hoog in te zitten. De Global EQ kan dit snel oplossen.

Anand tovert op zijn manier prachtige tonen. Ik ga een heel eind met m mee: zo min mogelijk eq'n en low cut gebruiken. Maar ik ontkom niet a/h gebruik v blocking PEQ na de amp, meestal 120 low en 6.1 high. Legt alles lekkerder in de mix en haalt scherpe randjes eraf. Misschien omdat Anand geen eigen versterker gebruikt (met EQ van de mengtafel) en ik wel?

Analie-G
5 juni 2010, 11:51
Hey Alexander : ik laat de monitor op het podium altijd op flat terugzetten door de monitor guys......en ook op de meeting had ik helemaal geen extra eq blockings.....gewoon smaak kwestie denk ik ...in de bands hoor ik mijzelf super helder terug onafhankelijk van de type monitor.....ook speel ik vaak met backings en inderdaad : als je de high cut erbij gebruikt , wordt je sound wat strakker.....ikzelf hou meer van een `open` sound....in het hoog.....

Gr,
A+

Dutch
7 juni 2010, 00:02
Ik ook. Ik heb altijd al mijn cabs gekanteld om wat meer hoog terug te krijgen en de eerste rij niet te verdoven met het hoog dat langs mijn knieën komt. Maar ik wankel ook altijd op het evenwicht tussen 'open' en schel. De sleutel ligt in de cab selectie.

Het Fletcher-Munson effect is heel bekend. Als het harder gaat wordt het oor procentueel gevoeliger voor hoog en laag en vooral hoog kan dan erg schel gaan worden. Daar hebben alle geluidssystemen last van en ook gitaarversterkers.


Ik heb wat te veel modder in mijn sounds. Ze worden erg onduidelijk in het laag. Moet ze wat opstrakken.

LikCharmant
9 juni 2010, 20:49
Tsja, na alle goede verhalen over de dB's kon ik mijn nieuwsgierigheid ook niet bedwingen. Gisteren arriveerde er een, vandaag de hele dag er mee gerepeteerd. De tweede is inmiddels al onderweg - voor de stereo situatie. Dat zegt dus wel genoeg denk ik.

Mijn patches, die ik op mijn studio monitors heb afgeregeld, bleven wonderwel overeind. Het laag heb ik d.m.v. de global eq iets terug gedraaid. Bij mijn hi-gain patches heb ik de presence iets teruggezet, de clean en crunch patches hoefde ik verder niets mee te doen.

Het geluid van de AXE door de monitors is erg direct en heeft een lekkere punch. Het klankbeeld verandert ook niet heftig als je een stapje opzij doet, in tegenstelling tot een gewone gitaarcab.

Langs deze weg wil ik jullie allen bedanken voor het nuttige voorwerk dat jullie voor mij gedaan hebben. Komende dagen zal ik jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Yek1
9 juni 2010, 21:00
Tsja, na alle goede verhalen over de dB's kon ik mijn nieuwsgierigheid ook niet bedwingen. Gisteren arriveerde er een, vandaag de hele dag er mee gerepeteerd. De tweede is inmiddels al onderweg - voor de stereo situatie. Dat zegt dus wel genoeg denk ik.

Mijn patches, die ik op mijn studio monitors heb afgeregeld, bleven wonderwel overeind. Het laag heb ik d.m.v. de global eq iets terug gedraaid. Bij mijn hi-gain patches heb ik de presence iets teruggezet, de clean en crunch patches hoefde ik verder niets mee te doen.

Het geluid van de AXE door de monitors is erg direct en heeft een lekkere punch. Het klankbeeld verandert ook niet heftig als je een stapje opzij doet, in tegenstelling tot een gewone gitaarcab.

Langs deze weg wil ik jullie allen bedanken voor het nuttige voorwerk dat jullie voor mij gedaan hebben. Komende dagen zal ik jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Te gek. Heb trouwens ff wat clips beluisterd op je site, klinkt erg fijn allemaal. Ik houd me aanbevolen voor je autowah stellingen!!

LikCharmant
9 juni 2010, 23:04
Te gek. Heb trouwens ff wat clips beluisterd op je site, klinkt erg fijn allemaal. Ik houd me aanbevolen voor je autowah stellingen!!
Thanx. Alle clips zijn overigens nog uit het pre-AXE tijdperk.

Ik ben overigens nog zoekende naar een paar bruikbare autowah geluiden. Ik houd je hierover op de hoogte!

Yek1
11 juni 2010, 12:04
Thanx. Alle clips zijn overigens nog uit het pre-AXE tijdperk.

Ik ben overigens nog zoekende naar een paar bruikbare autowah geluiden. Ik houd je hierover op de hoogte!

De WIKI bevat de instellingen voor een Mutron. En er zitten voorbeelden tussen de factory presets. Maar 't luistert erg nauw, ben nog aan het finetunen... Mijn favoriet was altijd de Emma Discobobulator: warm, dik, niet te agressief.

http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=Yeks_How_Tos#How_to_deal_with:_Env elope_filter

Dutch
11 juni 2010, 15:40
Tsja, na alle goede verhalen over de dB's kon ik mijn nieuwsgierigheid ook niet bedwingen. Gisteren arriveerde er een, vandaag de hele dag er mee gerepeteerd. De tweede is inmiddels al onderweg - voor de stereo situatie. Dat zegt dus wel genoeg denk ik.

Mijn patches, die ik op mijn studio monitors heb afgeregeld, bleven wonderwel overeind. Het laag heb ik d.m.v. de global eq iets terug gedraaid. Bij mijn hi-gain patches heb ik de presence iets teruggezet, de clean en crunch patches hoefde ik verder niets mee te doen.

Het geluid van de AXE door de monitors is erg direct en heeft een lekkere punch. Het klankbeeld verandert ook niet heftig als je een stapje opzij doet, in tegenstelling tot een gewone gitaarcab.

Langs deze weg wil ik jullie allen bedanken voor het nuttige voorwerk dat jullie voor mij gedaan hebben. Komende dagen zal ik jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Jippie!
Jippie nog eens. (ik moet minimaal 10 tekens invoeren...)

Analie-G
11 juni 2010, 20:34
Hey,
Ik heb ff wat nieuwe songs gemaakt met de Axe ...check hier :

http://soundcloud.com/anandmahangoe

Gr,
A+

Yek1
11 juni 2010, 21:58
Mooi spel, A. Ik hoor Satriani-invloeden, klopt dat?

Henri H
11 juni 2010, 23:23
Da's een retorische vraag. ;)

Klinkt goed Anand!

Analie-G
12 juni 2010, 00:59
Mooi spel, A. Ik hoor Satriani-invloeden, klopt dat?

:sssh:

hahaha , ach wat kan ik daarop zeggen....Satriani is wel degene geweest waarom ik instrumentale muziek ben gaan maken...Hij heeft zo`n goed gevoel in zijn spel ...Voor mij tenminste....ik denk dat ik dat idee van hem heb meegenomen....maar luister eigenlijk al jaren bijna geen instrumentale muziek meer van anderen,.......
:harmony:

Henri H
12 juni 2010, 21:30
Vandaag was de "Sallands/Twentse Axe-FX meeting" in Raalte.
We wilden eigenlijk proberen om de GT Trio preamp van Theo te emuleren op de Axe FX, wat gedeeltelijk wel gelukt is, maar doordat we de speakerkast, die op de Trio + Mesa eindtrap was aangesloten, niet konden elimineren, konden we geen goede vergelijking maken.
We hadden de Axe (en de Trio) in eerste instantie op een Mesa 295 eindtrap aangesloten, en beide uitgangen van de Mesa op een eigen 2x12 PL cabinet aangesloten.
Ik was toen zeker niet overtuigd van de Axe, beetje dunne levenloze sound.
Ook hebben we hem even op mijn Mesa Stiletto ingeprikt (return v.d. FX-loop), dat klonk wel wat beter naar mijn mening, maar ik was nog niet onder de indruk.

Pas toen ik de Axe over een paar FR 8" monitors hoorde, viel bij mij het kwartje, wat een sounds! en wat een supergave effecten ook!
De Axe-FX lijkt dus niet erg geschikt om op een buizen-poweramp aan te sluiten, maar misschien dat het met een andere eindtrap/speakercab beter gaat?

Anand draaide er een paar gave plexi sounds in, oef!, wat mooi zeg!
De JCM 800 haalde ik er nog niet zo uit, maar dat valt vast nog wel te tweaken.
Soldano, Rectifier, Bassman, Twin Reverb, erg mooi allemaal.

Nu heb ik dus wel een beetje GAS gekregen, ik was vooral onder de indruk van zowel de cleane Plexi alsook 2 stuks AC/DC plexi sounds, de één had wat meer gain dan de ander, echt geweldig, en dat op laag volume.

Ik vond het een zeer geslaagde dag!

Bedankt Theo en Anand.

tnijland
12 juni 2010, 23:05
Daar kan ik me volledig bij aansluiten. Ik vond het een leuke dag met veel gelegenheid tot experimenteren. Het mooiste moment kwam voor mijzelf eigenlijk dat ik naar het gitaarspel aan het luisteren was en mezelf niet meer realiseerde dat er al een hele tijd over de Axe-Fx gespeeld werd... En dat met MSR 100W monitoren van Yamaha en dat doet eigenlijk onvoldoende recht aan dit rack.

Waarschijnlijk moeten we de meeting nog wel een keertje overdoen omdat we een load-box misten waardoor we geen impulse response konden maken. We zijn we voornamelijk wat A/B testen gaan doen (GTTrio mean channel, various Triaxis sounds en de Mesa Boogie Stilletto). Ik vond wel dat de Orange, en JTM sounds redelijk dicht bij de GT Trio mean kanaal kwamen. De Soldano was imo helemaal geen probleem. Anand had duidelijk zeer veel ervaring met de Axe-Fx en kon ook vrij snel sounds benaderen.

Doe ik mijn preamps weg? Het rauwe van een een optimale preamp+eindtrap of een goede amp blijft nog wel favoriet maar het scheelt niet veel meer want de veelzijdigheid en oneindige mogelijkheden maken de Axe-Fx wel een echte winnaar...

De Axe-Fx geeft een zeer accurate weergave van de meeste sounds en ik vond met name de rectifier sounds ook behoorlijk overtuigend. Henri had namelijk een vette (jawel, ze zijn er nog, snakeskin ;-)) Stiletto meegenomen.

Kortom, zeker voor herhaling vatbaar!

Dutch
12 juni 2010, 23:31
Coolness...

Lekkere tracks, Anand!

Yek1
13 juni 2010, 01:06
Zeker cool!
Morgen mag ik mn Axe op de proef stellen voor 4000-8000 motormuizen in Vianen.
Heb er alle vertrouwen in.

Dutch
13 juni 2010, 22:59
?

Nou? Nou? Nou?

En?

Synx
13 juni 2010, 23:04
Beetje offtopic, geen axe meer maar wel een DB onderweg ;)

Yek1
13 juni 2010, 23:43
?

Nou? Nou? Nou?

En?

Nou er waren zeker duizenden mensen, maar vooral buiten, niet in de tent waarin wij stonden geprogrammeerd. ;-) Ook nog een tire burnout voor t podium terwijl we speelden, dus rook en verbrand rubber :-)

Axe / dB hielden zich goed. Volume genoeg. Vind de crunch en high-gain tonen (Euro2) wel wat 'knijpen' in het middengebied, tijdens het spelen. Weet niet of het de dB is. Ik heb wat mids teruggedraaid in de amps, de PEQ wat breder gemaakt (100 - 6.1). Kan ook aan de RW-positie liggen (CapEdge 1).

Opvallend is t geluid op de opnames van vandaag (Edirol, lag op de Axe) super! Erg tevreden over.

Heb al besloten dat ik toch de 12ma op proef bestel. Ik wil t toch weten. Morgen bestellen.

Analie-G
14 juni 2010, 00:26
Zo, eindelijk tijd om ff over de meeting te schrijven ....
Bij aankomst : wat heeft die Theo daar lekker spul staan zeg in zijn ruimte hahahah...al die oude preamps, absoluut niet wegdoen maar zekers proberen te evenaren met de Axe als het op de juiste manier kan dus preamp + poweramp via een loadbox de Axe in en dan daaruit een speakersim gebruiken , opname in de pc en dan proberen te benaderen....

in ieder geval duidelijk mening: als je naast een buizen setup staat met speakers en je zet de Axe ernaast ......zal er VERSCHIL hoorbaar zijn......:

ikzelf zou kon met beide sounds (GrooveTubes versus Axe vergelijking) makkelijk in een band kunnen spelen , verschil zat em voor mij in : de GT klonk een tikkeltje voller....(hetgeen Cliff van fractal er vast wel in kan draaien !!!)

Je zou als je geblindoekt werd niet kunnen zeggen dat de sound van de Axe geen BUIZEN setup was......

Bij de Mesa vergelijking : triaxis - Axe, vond ik de Axe beter omdat je het onstrakke laag van de Triaxis makkelijker kwijt was met de lowcut van de Axe en voor mij dus strakker en beter hoorbaar.

De Stilletto : absoluut een lekkere top ,maar goed : daar zijn er veel van en om ze allemaal bij de hand te hebben....daar hebben de meesten van ons geen budget en roady voor ...dus mijn oplossing ; de Axe ...:)

Inderdaad : bij de FRFR monitor , blonk de Axe eruit en das ook waar het beestje eigenlijk voor is gemaakt....

Zo heeft ieder setup zijn voor / nadelen en afhankelijk van een ieder zijn wens en gevoel etc....

Nu nog 2 goede FRFR monitoren halen Theo en je bent helemaal klaar !
succes allen en tot de volgende keer ....
:lp:

Dutch
14 juni 2010, 10:14
Nou er waren zeker duizenden mensen, maar vooral buiten, niet in de tent waarin wij stonden geprogrammeerd. ;-) Ook nog een tire burnout voor t podium terwijl we speelden, dus rook en verbrand rubber :-)
Nasty. Weet hoe dat ruikt, dat wil je niet lang.


Axe / dB hielden zich goed. Volume genoeg. Vind de crunch en high-gain tonen (Euro2) wel wat 'knijpen' in het middengebied, tijdens het spelen. Weet niet of het de dB is. Ik heb wat mids teruggedraaid in de amps, de PEQ wat breder gemaakt (100 - 6.1). Kan ook aan de RW-positie liggen (CapEdge 1).

Opvallend is t geluid op de opnames van vandaag (Edirol, lag op de Axe) super! Erg tevreden over.

Heb al besloten dat ik toch de 12ma op proef bestel. Ik wil t toch weten. Morgen bestellen.

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

:cooler: ;)

Yek1
15 juni 2010, 13:02
FBT Verve 12ma is in Da House. Wilde 'm toch eens proberen.

Fysiek:
Breder en korter dan de dB. Alleen XLR In/Thru aansluitingen (geen jack). Wel aparte hoog en laag regelaars, toch wel handiger dan die op de dB. Helaas weer geen clip-LEDje aan de voorkant (QSC wel), wel aan de achterkant. Schakelaars ook aan de achterkant, daar moet je tijdens een gig niet bij willen komen ... Maar ze steken gelukkig niet uit zoals op de dB.

Volume:
Met hetzelfde input signaal zijn de dB en FBT ongeveer even luid.
FBT is hard genoeg, althans dat denk ik: ik kan 'm helaas nu niet helemaal voluit zetten. Blijft lekker clean op de volumes waarop ik testte.

Geluid:
Is echt anders dan op de dB!

dB = vlakker, wat minder hoog, rustiger.
FBT = meer mids, meer hoog, directer geluid ('into your face'), komt meer in de buurt van een gitaarcabinet, basweergave bevalt me wat beter.

Voorlopige, volstrekt onwetenschappelijk onderbouwde, subjectieve conclusie: de dB is vooral een vlakke en daardoor algemeen toepasbare, goede monitor, zeker ook voor de Axe. De FBT leent zich meer specifiek voor gitaar, en dat bevalt me wel.

Voorbeeld:
Een cab-combinatie van Red Wirez Uberkab V30 + Marshall G12M (allebei SM57, CapEdge 1) werkt goed op de dB om door de mix heen te prikken.
Maar op de FBT kan ik de G12M beter weglaten, de mids zitten er al in en met de G12M wordt het overkill.

Is de FBT z'n meerprijs waard t.o.v. de veel goedkopere dB? Tja, da's subjectief. De dB is een prima monitor, veel waar voor zijn geld, qua bouw ook niet veel minder.
Maar het eigen karakter van de FBT is me goed bevallen. Moest er even aan wennen.

Kortom, FBT blijft. De dB gaat want het klankverschil met de FBT is niet handig bij het tweaken.
Eén Atomic staat al te koop, en eentje houd ik, want die dingen klinken op lage volumes erg goed, het geluid ligt dicht(er)bij de FBT en een cab kan altijd van pas komen bij optredens zonder PA.

Quick'n'dirty clipjes:
http://www.xs4all.nl/~engelen/clips/db1.MP3
http://www.xs4all.nl/~engelen/clips/db2.MP3
http://www.xs4all.nl/~engelen/clips/fbt1.MP3
http://www.xs4all.nl/~engelen/clips/fbt2.MP3

srv-man
15 juni 2010, 22:30
Afgaande op de clips lijkt de FBT inderdaad wat feller in het mid - midhoog te klinken. De DB heeft in deze clips naar mijn smaak wat te veel laag en te weinig hoog. Ben het met je eens, de FBT klinkt zo wat frisser en meer "gitaar".
Het risico is wel dat je gaat tweaken op de monitor terwijl het uiteindelijk om het zaal geluid gaat. En als die versterking dan weer wat vlakker a la DB is schiet je je doel voorbij.

MSNL
15 juni 2010, 22:47
Elke (PA)monitor die je erop aansluit zal een ander geluid geven.
Welke de beste, meest eerlijke of mooiste is, weet ik niet.
Misschien iets om bij een volgende meeting te testen.

Wat mij opvalt, is dat je eigenlijk alleen verhalen leest over de (high end) Axe Fx aangesloten op 'budget' monitoren.
Maar merk dan ook weer, dat Alexander een paar heeft getest en elke keer ook wat duurdere kiest (de Atomic ff buiten beschouwing gelaten- vind dit geen PA monitor).
Ben benieuwd wat het resultaat is als een high end PA monitor getest wordt....

BeeJee
15 juni 2010, 23:57
Heeft iemand de Axe al met een Dynacord AM-12 getest?

Dutch
16 juni 2010, 08:06
OK, Alex!

Bedankt voor de directe vergelijking. Ik kan er prima mee leven, denk ik.
Ben niet van plan ook voor een FBT te gaan. Ik hou wel van de laagweergave van de dB.
Aangezien ik bij de vergelijking met de EV SX-3 ongeveer dezelfde resultaten had, is het best mogelijk dat de dB de bas wat meer aanzet dan gemiddeld. Ik vond daarbij de dB prettiger.

Ga je ze nog wat meer op gig-niveau vergelijken?

Yek1
16 juni 2010, 09:12
OK, Alex!

Bedankt voor de directe vergelijking. Ik kan er prima mee leven, denk ik.
Ben niet van plan ook voor een FBT te gaan. Ik hou wel van de laagweergave van de dB.
Aangezien ik bij de vergelijking met de EV SX-3 ongeveer dezelfde resultaten had, is het best mogelijk dat de dB de bas wat meer aanzet dan gemiddeld. Ik vond daarbij de dB prettiger.

Ga je ze nog wat meer op gig-niveau vergelijken?

Denk het niet. Moet zaterdag wel weer optreden (ik neem de FBT mee), geen repetitie tussendoor en verder weinig tijd. Misschien volgende week als ik ze dan allebei nog heb.

Het is een beetje zoals met mooie hifi audiospeakers ... Als je ze allemaal naast elkaar zet en beluistert, kies je (lees: ik) steeds degenen die net iets beter klinken dan degenen ernaast en meestal dus ook duurder zijn..... Terwijl als je de wat goedkopere neemt en thuis neerzet, die op zichhzelf meer dan goed genoeg klinken. Story of my life. ;-)

Yek1
16 juni 2010, 09:25
Afgaande op de clips lijkt de FBT inderdaad wat feller in het mid - midhoog te klinken. De DB heeft in deze clips naar mijn smaak wat te veel laag en te weinig hoog. Ben het met je eens, de FBT klinkt zo wat frisser en meer "gitaar".

Het risico is wel dat je gaat tweaken op de monitor terwijl het uiteindelijk om het zaal geluid gaat. En als die versterking dan weer wat vlakker a la DB is schiet je je doel voorbij.

Hecht niet al teveel waarde aan de clips, dat was echt minutenwerk, met een Edirol recordertje op mijn knie. :-)

Ik tweak idd op de monitor, niet op studioboxen, of op de P.A. Dat kan vertekenen inderdaad. Maar ik ben te lui om te "calibreren", ik merk het wel. :-) Vooralsnog wil ik op de 1e plaats zelf een toon horen die ik mooi vind. Dat is het geval met de Atomic (thuis), dat is het geval met de dB (voluit) en - zoals het er nu voorstaat - nog nét een tikkeltje meer met de FBT. Qua prijs/kwaliteit is de dB the way to go.

LikCharmant
18 juni 2010, 11:22
Gisteren op De Parade voor de tweede keer gespeeld met twee dB's. Wauw! Dat werkt goed zeg! De hele band klaagde over de belabberde akoestiek in zo'n tent, maar ik was helemaal het baasje. Vanmiddag nog een beetje de levels van de verschillende patches afstemmen, dan kan mijn zomer niet meer stuk.

Dutch
23 juni 2010, 11:23
Gisteren op De Parade voor de tweede keer gespeeld met twee dB's. Wauw! Dat werkt goed zeg! De hele band klaagde over de belabberde akoestiek in zo'n tent, maar ik was helemaal het baasje. Vanmiddag nog een beetje de levels van de verschillende patches afstemmen, dan kan mijn zomer niet meer stuk.

Ik heb een kastje gemaakt met twee schakelaars en een Y-kabel naar de twee pedal inputs op de achterkant. Ingesteld als increment en decrement schakelaars. Daarmee kan ik on the fly het volume verhogen en verlagen en dat wordt meteen opgeslagen. Dus naar een ander preset en terug, dan staat het level even hard als eerder. Kan natuurlijk ook met midi.


Ik merk wel dat dezelfde patch in verschillende nummers en zelfs vaak in hetzelfde nummer op verschillende levels ingesteld moet zijn. Al naar gelang hoe hard de rest herrie maakt natuurlijk.

Yek1
23 juni 2010, 12:35
Ik heb een kastje gemaakt met twee schakelaars en een Y-kabel naar de twee pedal inputs op de achterkant. Ingesteld als increment en decrement schakelaars. Daarmee kan ik on the fly het volume verhogen en verlagen en dat wordt meteen opgeslagen. Dus naar een ander preset en terug, dan staat het level even hard als eerder..

+1

Om clippen te voorkomen: stel een veelgebruikte preset vooraf zo in dat ie niet clipt, en laat 'm dan met rust. Dat werkt het beste met een cleane amp zonder compressie. Dat is je referentie. Zorg er vervolgens voor dat de andere presets nooit harder dan die ene zijn.


Ik merk wel dat dezelfde patch in verschillende nummers en zelfs vaak in hetzelfde nummer op verschillende levels ingesteld moet zijn. Al naar gelang hoe hard de rest herrie maakt natuurlijk.

Gewoon dynamisch spelen toch? Is dit niet hetzelfde met 'normale' amps?

LikCharmant
23 juni 2010, 14:07
Ik heb een kastje gemaakt met twee schakelaars en een Y-kabel naar de twee pedal inputs op de achterkant. Ingesteld als increment en decrement schakelaars. Daarmee kan ik on the fly het volume verhogen en verlagen en dat wordt meteen opgeslagen. Dus naar een ander preset en terug, dan staat het level even hard als eerder. Kan natuurlijk ook met midi.

Zoiets heb ik inderdaad al - dus met midi - op mijn Ground Control ingesteld.


Ik merk wel dat dezelfde patch in verschillende nummers en zelfs vaak in hetzelfde nummer op verschillende levels ingesteld moet zijn. Al naar gelang hoe hard de rest herrie maakt natuurlijk.

Daar heb ik gelukkig een volumepedaal voor. Die heb ik overigens na de drive en amp blocks, en voor de delays geplaatst.

hole
23 juni 2010, 14:17
Zo...hij is besteld :cheerup:

Nu hopen dat de 28ste inderdaad weer een levering binnenkomst bij G66....

Liquid_Metal
23 juni 2010, 15:55
Zo...hij is besteld :cheerup:

Nu hopen dat de 28ste inderdaad weer een levering binnenkomst bij G66....

Wow, het zal eens tijd worden Mark!! Dan kun je weer uuuuuuuuuuuuren gaan tweaken (hopelijk vind je dat net zo leuk als ik).

hole
23 juni 2010, 16:13
Wow, het zal eens tijd worden Mark!! Dan kun je weer uuuuuuuuuuuuren gaan tweaken (hopelijk vind je dat net zo leuk als ik).

Nou ik ga niet kloten met die advanced zooi hoor (SAG, DAMP, Flux-Capacitor etc etc).........hou ik mezelf voor tenminste ;)

herrieman
23 juni 2010, 18:13
Nou ik ga niet kloten met die advanced zooi hoor (SAG, DAMP, Flux-Capacitor etc etc).........hou ik mezelf voor tenminste ;)

HOLE, Gefeliciteerd met je aankoop! Nu nog even wachten en dan vet uit je plaat! :blast:

Overigens in den beginne fors aan ALLE knoppen draaien zodat je weet wat het effect is van de desbetreffende knop, het is tenslotte niet je schoonmoeder. Gezien de gebruikte onderdelen is het meer een Commando/Navy Seal doorontwikkelde Geluidswerper die wel tegen een stootje kan!

Groeten vanuit het zonnige Bonaire!

Yek1
23 juni 2010, 19:08
Groeten vanuit het zonnige Bonaire!

Haha, vanuit Bonaire ... Zo zat ik een paar weken te posten op dit forum vanuit de zonnige Franse Riviera. Waar 2 weken later de modderstromen door de straten golfen....

Yek1
24 juni 2010, 10:03
Zo...hij is besteld :cheerup:

Nu hopen dat de 28ste inderdaad weer een levering binnenkomst bij G66....

Cool! Hoe sluit je m aan?

Kom n keer een middag of avond tweaken, you're welcome

hole
24 juni 2010, 12:56
Vooralsnog via de VHT/CAA2x12, maar uiteindelijk FRFR (dB's)

Maar eerst óf de VHT óf de CAA verkopen

En 'I might take you up on that offer' voor wat betreft tweaken!

tnijland
24 juni 2010, 18:08
Mooi hoor! Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat andere monitoren al klinkt de Axe-Fx zeker niet slecht over m'n huidige MSR-100 actieve monitoren. Verwacht dat ik op termijn voor de DB's zal gaan maar vond de geluidsfragmenten met FBT een wat natuurlijker klank hebben. Ben er nog niet over uit en wacht nog ff met aanschaf totdat ik zeker weet wat ik wil hebben...

Heb vandaag wel het 1987x amp model uitgeprobeerd. Ik ben een echte liefhebber van de vintage Marshall sounds en deze klinkt zonder meer erg goed. In combinatie met een greenback + SM57 had ik instant een mooie blues/rock tone! Echt een aanwinst voor de vintage collectie.

Yek1
24 juni 2010, 18:13
Precies, die 1987x is ook wat gemakkelijker in te stellen dan de Plexi's.
Master helemaal open en dan gewoon Drive opdraaien tot de 'sweet spot'.
De bas wordt wel wat flubberig op die niveaus maar dat is op te lossen.

hole
25 juni 2010, 08:40
Bleh, ze komen nu pas "begin juli" binnen bij G66 :S

Yek1
26 juni 2010, 16:11
bleh, ze komen nu pas "begin juli" binnen bij g66 :s

2010 .... ?

hole
26 juni 2010, 20:31
Dat staat er niet bij :stop:
:soinnocent:

update :(
from Sussi Isler <sussi@g66.eu>
to AXE-FX ULTRA SHIPMENT <info@g66.eu>
date Sun, Jun 27, 2010 at 10:59 AM
subject Ultra Shipping Update..

Dear Upcoming Ultra Owners,

The Ultra shipment has been further delayed unfortunately – it should be ready for pickup middle or end of this week and from then it takes about 3-5 days to get to us. We will inform you when the shipment is on its way to us.

Thanks again for all your patience with this!

Kind Regards
Sussi

Yek1
15 juli 2010, 23:00
Thanx. Alle clips zijn overigens nog uit het pre-AXE tijdperk.

Ik ben overigens nog zoekende naar een paar bruikbare autowah geluiden. Ik houd je hierover op de hoogte!

Ik stootte op deze settings, vind ik wel een heel aardig alternatief voor het Wah block:

Filter block: Low Pass
Freq koppelen aan Envelope controller
Envelope parameters: standaard
Freq modifier settings:
start 22.8
mid: 42,5
end: 100
Damping 43

hole
19 juli 2010, 11:20
Even iets anders, maar toch over de meeting:

In de Controlroom van de studio hingen nogal wat gitaren. Ook een aantal strats van een bepaald type, die de eigenaar van de studio opkocht en opleukte.

Was een nogal (voor mij) onbekend type Fender strat, die je niet vaak tegen komt.

Welk type? Ik kom er niet meer op....Was het een Plus? geloof het niet.

Yek1
19 juli 2010, 11:48
Het zijn Strat Ultra's. Met een humbucker.
Voorganger van de American Deluxe.

http://en.wikipedia.org/wiki/Strat_Plus

hole
19 juli 2010, 11:50
thanks..

en, voor de liefhebber (mezelf incluis): de Db's m12 zijn weer leverbaar via Thomann (en volgens mij in prijs verlaagd?)

@Yek Die amp-stand die je voor de axe gebruikt, die heb je ook van thomann toch? deze? (http://www.thomann.de/nl/millenium_as2001.htm). Dat zou dan ook weer een kostenmeevaller zijn.

Yek1
19 juli 2010, 12:03
Yep, dat klopt!

Dutch
20 juli 2010, 08:49
thanks..

en, voor de liefhebber (mezelf incluis): de Db's m12 zijn weer leverbaar via Thomann (en volgens mij in prijs verlaagd?)

@Yek Die amp-stand die je voor de axe gebruikt, die heb je ook van thomann toch? deze? (http://www.thomann.de/nl/millenium_as2001.htm). Dat zou dan ook weer een kostenmeevaller zijn.

Wel, je hoeft zo'n standaard niet te gebruiken, hoor. Ik heb er niet eens een. Ik kan die rackbag altijd wel ergens kwijt. Maar ik zal in afzienbare tijd wel zo'n ding halen. Toch handiger.

Gefeli met de levering van je baby!

hole
26 juli 2010, 10:00
dB besteld :rockon:

Dutch
26 juli 2010, 13:50
dB besteld :rockon:

:blast::blast::blast::strat::punk::gitarist::zz:

.

Kreeg jij ook chocolaatjes bij je Axe?

hole
26 juli 2010, 14:24
:blast::blast::blast::strat::punk::gitarist::zz:

.

Kreeg jij ook chocolaatjes bij je Axe?

Nee, die kreeg mijn vrouw :seriousf:

Dutch
26 juli 2010, 23:23
WATFALLEME%**$&*##$&#*#!

11 en een halve maand (Klopt, bijna een jaar.) gewacht op mijn Ultra en geen chocolaatjes gehad. Vijf keer de doos doorzocht, zaten er niet bij.

Ben er nog pissig over.




Sorry hoor, traumatiserende tijd geweest. Ik heb er geloof ik eerder in deze thread over geschreven, maar dit is ook een lange thread...

hole
27 juli 2010, 08:28
http://debloemist.nl/download/?id=3449382

Dutch
27 juli 2010, 09:24
Aaaach. Wat lief!

Word helemaal warm van binnen...


Ik ben een beetje Chocofiel. Cote d'Or melk is mijn favoriet, maar Merci staat ook hoog op mijn lijstje.

hole
27 juli 2010, 10:04
Die met "koffie en crème" is mijn favo!

hole
27 juli 2010, 10:20
Hulde aan Thomann: gisteren besteld, en nu al in de afleverroute.

Kan de dB vanavond meteen mee naar de repetitie.


Nog niet veel tijd gehad om patches in te stellen, dus ik gebruik die van Yek..klinken lekker over mijn stereo installatie...

ben benieuwd.

Analie-G
27 juli 2010, 11:20
:blast::blast::blast::strat::punk::gitarist::zz:

.

Kreeg jij ook chocolaatjes bij je Axe?


Hebben jullie naast die Choco geen kusjes gehad dan van Sussie .....???
:mmmm:

Liquid_Metal
27 juli 2010, 11:36
Stelletje wijven, met je chocola. Ga nou maar lekker spelen Mark!

hole
27 juli 2010, 11:50
haha..

zou wel willen, maar eerst nog even een dagje schades afwijzen ;)

hole
28 juli 2010, 12:07
Zo, en wéér een tevreden lid erbij bij de dB club

herrieman
28 juli 2010, 19:58
Hole,

CONGRATS!!!