PDA

View Full Version : Snaren steeds kapot!



niekrhcpniek
30 maart 2010, 12:05
Ik heb de laatste maanden veel problemen met mijn snaren die steeds kapot gaan. Ik speel tegenwoordig veel metalcore en dat is dan in drop C of B. Voordat ik mijn LTD had, moest ik het doen op een Fender strat (zoiezo al totaal niet geschikt) Daar brak? mijn dikke E snaar steeds bij de brug. Ik met mijn domme kop naar de gitaarwinkel, want ik dacht dat het aan de brug zelf lag. Dit was een paar keer gebeurd en vervolgens een keer laten afstellen en meteen maar een 0.10 setje gepakt ipv 0.09. Niet lang daarna heb ik een LTD Mh-250nt gekocht, trouwens een geweldige gitaar voor het geld! Ik heb deze tweedehands gekocht en de man waar ik hem van kocht had er altijd 0.10 op liggen. Maar naar niet een al te lange tijd brak hij weer... Toen ben ik toch even naar de gitaarwinkel gegaan om te vragen hoe dit dan kwam. Zij vertelden me dat de snaren dan te dun waren en zo teveel bewogen. Zij raden me een 0.10-0.52 setje aan. Ik deze dus gekocht en was er wel tevreden over... Tot vorige week. Brak me weer de dikke E snaar.
Mijn vraag is dus nu, wat voor snaren moet ik nu anders kopen? Want ik heb eigenlijk geen zin om steeds nieuwe snaren te blijven kopen...
Of ligt het dan nu toch aan de brug van mijn LTD?
PS: De snaren breken zeg maar niet door midden, maar ze rekken meer uit. Ik weet niet precies de benaming, dus dan maar een beetje vaag zo

Ik hoop dat iemand me dan hiermee kan helpen

Liquid_Metal
30 maart 2010, 12:23
Je breekt alleen snaar 6? Het zou kunnen dat het zadeltje bij de brug versleten en/of scherp is, maar aangezien je het bij twee gitaren hebt lijkt het me nogal simpel: je speelt te agressief. Zelfs voor metalcore hoef je niet té hard te rammen, daar heb je je distortion voor.

Ukeloeder
30 maart 2010, 12:26
Je speelt nog altijd in C of B? En dat op .010-.052? Veel palmmuting en heel hard ook natuurlijk? Ik zou het inderdaad in het zadel zoeken en misschien ook eens een maatje dikker gaan.

HaroldA
30 maart 2010, 12:37
Bij mij braken Ernie Ball snaren altijd op meerdere gitaren. Ben toen overgestapt op GHS 010-060 en nooit meer een snaar gebroken.

niekrhcpniek
30 maart 2010, 13:27
Misschien speel ik ook wel te aggresief, maar dan zou je toch juist verwachten dat de snaren bij de elementen kapot gaan? Of zie ik dat dan verkeerd?
Maar dikkere snaren zouden dan het probleem op moeten lossen? Maar welke set en van welk merk zal ik die dan moeten pakken? Want volgens mij is 0.52 toch al vrij dik

Gearjunkie
30 maart 2010, 14:53
Nee, daar waar de snaar vast zit en/of een scherpe hoek maakt breekt hij. Niet halverwege ergens.

Tankman
30 maart 2010, 18:10
Laat eerst je brugzadels ff controleren op scherpe randjes. Dikke snaren zullen op scherpe randjes alsnog breken.

Met hard aanslaan horen je snaren alsnog niet te breken. Ik sla af en toe ook belachelijk hard aan, en ik breek zelden snaren. Ik gebruik standaard voor Eb tuning Ernie Ball 10-52, en voor E tuning Ernie Ball 9-46. Ik speel metal. Gewoon je zadles controleren.

JeroenP
30 maart 2010, 20:02
Misschien dat graphtech een idee is? (nut en zadeltjes) Dan glijden de snaren makkelijker. Klinkt ook nog eens beter! Kost een paar tientjes maar is het geld zeker waard in mijn ogen!

ER!K
30 maart 2010, 20:52
Misschien speel ik ook wel te aggresief, maar dan zou je toch juist verwachten dat de snaren bij de elementen kapot gaan? Of zie ik dat dan verkeerd?
Maar dikkere snaren zouden dan het probleem op moeten lossen? Maar welke set en van welk merk zal ik die dan moeten pakken? Want volgens mij is 0.52 toch al vrij dik

een 0.52 lijkt mij juist eigenlijk vrij dun voor B of C tuning, ik heb een 11-54 set, EXL120-7 van D'addario (het was eigenlijk een 7 string set, maar ik heb de hoge E, een 0.09, weggelaten ;)) En dan is voor mij eigenlijk perfect voor C tuning. En in heb nog nooit een D'addario gebroken, terwijl ik het nooit langer als 3 dagen vol kon houden met Ernie Balls...

niekrhcpniek
30 maart 2010, 21:23
een 0.52 lijkt mij juist eigenlijk vrij dun voor B of C tuning, ik heb een 11-54 set, EXL120-7 van D'addario (het was eigenlijk een 7 string set, maar ik heb de hoge E, een 0.09, weggelaten ;)) En dan is voor mij eigenlijk perfect voor C tuning. En in heb nog nooit een D'addario gebroken, terwijl ik het nooit langer als 3 dagen vol kon houden met Ernie Balls...

je zegt dat 0.52 dun is, maar je gebruikt zelf 0.54. Volgens mij is het verschil dan toch niet zo heel erg groot...


Misschien dat graphtech een idee is? (nut en zadeltjes) Dan glijden de snaren makkelijker. Klinkt ook nog eens beter! Kost een paar tientjes maar is het geld zeker waard in mijn ogen!

Ja dat zei mijn gitaarleraar een tijd terug ook over mijn oude gitaar, maar ik heb op het moment niet heel veel geld. Ik zal hem eerst maar eens even laten controleren en dan kan ik dat altijd alsnog aanschaffen.

Maar over de snaren, welke kan ik nu het beste dan kopen?

ER!K
31 maart 2010, 15:02
je zegt dat 0.52 dun is, maar je gebruikt zelf 0.54. Volgens mij is het verschil dan toch niet zo heel erg groot...
Ik merkte anders vrij duidelijk verschil tussen de 0.52 van mn oude set en de 0.54 van mn nieuwe hoor! inderdaad niet super veel, maar het was wel merkbaar :p en bovendien lees ik op andere fora vrij vaak dat mensen minsten een 0.12-0.60 set ofzo gebruiken voor C of B tuning, en dan is een 0.52 in vergelijking natuurlijk wel heel dun ;)

niekrhcpniek
31 maart 2010, 22:16
Ik merkte anders vrij duidelijk verschil tussen de 0.52 van mn oude set en de 0.54 van mn nieuwe hoor! inderdaad niet super veel, maar het was wel merkbaar :p en bovendien lees ik op andere fora vrij vaak dat mensen minsten een 0.12-0.60 set ofzo gebruiken voor C of B tuning, en dan is een 0.52 in vergelijking natuurlijk wel heel dun ;)


Ik geef je gelijk dat er wel een groot verschil zit tussen 0.52 en 0.60, maar ik doelde meer op die 0.02 mm verschil. Maar als ik nu zou overstappen op die 0.54 zouden mijn snaren denk ik nog steeds breken, want dat verschil is zo minimaal. Ik denk dat ik dan toch maar een setje 0.12 pak. Ik had nu de set van 0.10-0.52 (waar de dikste 3 snaren in verhouding dikker zijn). Maar is er ook zoiets van 0.11-0.60? Omdat het anders misschien vervelend wordt in het begin door de grote sprong van dikte?

Mocht dat er niet zijn dan neem ik zoiezo dan wel een 0.12-0.60 setje, maar welk niet al te duur merk kan ik dan het beste pakken?

HaroldA
31 maart 2010, 23:32
Ik speel op 010-060 GHS Zakk Wylde setjes. Dunlop heeft ze ook...

Ze hebben ook 011-070, maar da's echt dik...

universe777
1 april 2010, 07:47
Het is maar een idee, maar kijk er toch even naar.. Ik heb een 7string LesPaul met een tune o matic. Was helemaal braamvrij maar ik bleef maar (B) snaren breken..
Op een gegeven moment kwam ik er achter dat het kanaaltje waar de snaar doorheen liep in het zadeltje, te smal was. Iedere keer als ik aansloeg vrat de snaar zich vaster in dat tunneltje totdat hij knapte. Sinds dat ik dat sleufje wat wijder heb gemaakt gaat het goed.

0.02 aan snaardikte is best voelbaar hoor. Ik ben van 0.58 naar 0.60 gegaan op die LP en dat is een wereld van verschil.

Fenderfan
1 april 2010, 10:29
Je breekt alleen snaar 6? Het zou kunnen dat het zadeltje bij de brug versleten en/of scherp is, maar aangezien je het bij twee gitaren hebt lijkt het me nogal simpel: je speelt te agressief. Zelfs voor metalcore hoef je niet té hard te rammen, daar heb je je distortion voor.

Dat denk ik ook. Sla de snaren wat minder hard aan/verbeter je techniek. Toen ik net begon brak ik alle weken wel een snaar. Nu letterlijk nooit meer.

guitarXlord
2 april 2010, 09:19
Het kan zijn dat die niet goed afgesteld is... Maar dat lijkt me eerlijk gezegd best sterk. Om eerlijk te zijn heb ik niet super veel ervaring met E snaren die breken. Het beste is gewoon als dit nog veel vaker gaat gebeuren gewoon even terug naar de winkel te gaan en even te vragen wat er mee aan de hand is;)

guitarXlord
2 april 2010, 09:21
Dat denk ik ook. Sla de snaren wat minder hard aan/verbeter je techniek. Toen ik net begon brak ik alle weken wel een snaar. Nu letterlijk nooit meer.

Nou.. Tjaa het kan liggen aan me Gretsch of Ibanez maar om eerlijk te zijn sla ik ook vrij hard (niet als een kleuter ofzo;)) maar me snaren braken letterlijk nooit! Ik heb op me Gretsch Slayer lopen spelen en al en dat past niet bij elkaar. Maar het kan wel zijn dat je gelijk hebt maar ik denk persoonlijk niet

rozh
2 april 2010, 11:57
wat gebruiken jullie dikke snaren zeg, wat heeft dat nou voor voordeel dan?

HaroldA
2 april 2010, 12:08
wat gebruiken jullie dikke snaren zeg, wat heeft dat nou voor voordeel dan?

Ik stem mijn 060 snaar in C, als je een snaar dunner dan 056 een lekkere mep geeft zal deze in stemming omhoog schieten bij het aanslaan.

Ook is een 060 snaar veel stabieler als je een beetje snelheid wil maken...

rijsberman
2 april 2010, 17:56
wat gebruiken jullie dikke snaren zeg, wat heeft dat nou voor voordeel dan?

Op mijn gitaren klinkt dikker lekkerder.

niekrhcpniek
4 april 2010, 23:01
Sorry dat ik nu weer pas reageer. Ik ben even naar de gitaarwinkel gegaan en het probleem uitgelegd. Ik heb toen een 0.56 gepakt, maar naar 2 dagen kan ik daar nog niet veel over zeggen. Ik vroeg eerst naar een 0.60, maar ze vertelden me dat de snaar dan te dik zou zijn en de gleufjes breder gemaakt moesten worden. Dus dan maar de 0.56. De dag erna was ik weer zonder enkel probleem aan het spelen, breekt de A snaar... bij de brug.....
Op dat moment speelde ik in drop D, dus de A was dus als A gestemd.... (duh)
Ik had van te voren wel in drop B en C gespeeld ;)
Maar wat is het probleem dan nou? Want het is dus bij 2 verschillende snaren zo

Exi
4 april 2010, 23:30
Misschien moet je maar bassist worden:chicken:

niekrhcpniek
4 april 2010, 23:39
Misschien moet je maar bassist worden:chicken:

Doneer me dan maar een mooie basgitaar en amp :ok:

Exi
4 april 2010, 23:47
Doneren? Daar doe ik niet aan:stop:
Vooral niet aan een snarenverslindende houthakker
Wordt dan maar drummert

FruscianteFan
5 april 2010, 00:13
Ik weet niet hoeveel je heen en weer stemt, maar dat is niet heel goed voor de snaren. Verder kan het ook zo zijn dat je eens een keer een snaar breekt - misschien is die A-snaar gewoon toeval?

Wabbie
5 april 2010, 00:54
Heb je niet gewoon een braampje bij de brug zitten? Dan kun je er nog zulke dikke snaren op zetten, dan blijven ze breken.

niekrhcpniek
5 april 2010, 11:36
Ik weet niet hoeveel je heen en weer stemt, maar dat is niet heel goed voor de snaren. Verder kan het ook zo zijn dat je eens een keer een snaar breekt - misschien is die A-snaar gewoon toeval?

Ik stem best vaak heen en weer ja, maar ze gaan dan toch niet zo snel kapot?
Het kan natuurlijk toeval zijn, maar waarom dan bij de brug? Ik ga volgende week dan maar eens mooi naar de gitaarwinkel en kijken wat ze ervan zeggen.

FruscianteFan
5 april 2010, 11:44
Het kan inderdaad een braampje zijn, dan is de kans sowieso wat groter dat ze bij de brug breken. Maar ook als ze toevallig breken, dan nog komt het volgens mij het vaakst voor dat ze bij de brug breken.

Ik heb zelf gehad dat toen ik regelmatig op een gitaar tussen C# en E stemde, de hoge E-snaar bij het stemmechaniek brak. Metaalmoeheid, denk ik. Misschien is het bij jou vergelijkbaar.

Madcow
5 april 2010, 12:37
gewoon niet op dunne homo snaren spelen! 11. in E uber alles.




Maar het kan inderdaad ook liggen aan een braampje bij je zadel. Pak effe een stukje schuurpapier en wrijf daar wat heen en weer. Of slijt een oude snaar erover

aaronstonebeat
5 april 2010, 21:20
Lijkt mij ook een scherp randje aan de brugzadels, mogelijk in combinatie met ruw aanslaan.

Overigens zijn die getallen waarmee diktes van snaren aangeduid worden geen millimeters maar inches. Een snaar van dikte 0.010'' is 0,254 mm. Het verschil tussen 052 en 054 is niet 0,02 mm maar een dikke 0,05 mm. Dat lijkt inderdaad weinig maar toch is de doorsnede van de 054-snaar zo'n 6% groter.

Schoolmeester-modus uit ;)