PDA

View Full Version : Deluxe reverb reissue, erg heet!



Mimasu
30 maart 2010, 00:16
Ik heb een Fender Deluxe reverb reissue. Klinkt fantastisch. Maar na een avondje repeteren begint het wat te ruiken naar vers verbrand plastic. Nog net geen rook maar het chassis wordt zo heet dat je het niet meer aan kunt raken zonder het idee je vingers te branden, vooral in de buurt van de eindbuizen.

Heb altijd op grotere Fenders gespeeld (twin en super reverb), die werden ook wel warm maar nooit zo erg dat ik de behoefte had een brandblusser naast te zetten.

Iemand dezelfde ervaring met de Deluxe Reverb RI?

Leon

crapton
30 maart 2010, 07:16
Nee niet helemaal dezelfde ervaring. Wel vergelijkbaar. Had een Bugera 6262 combo en die werd ook tamelijk warm. 4 x 6L6 buizen worden behoorlijk heet zonder ventilator. Beetje warm niet erg, maar heet is niet goed.

In een top kunnen ze de warmte mooi kwijt (naar boven) maar in een combo komt de warme lucht tegen het chassis aan.

Staan je eindbuizen goed gebiased?

Anders toch een kleine fan inbouwen. Heb in Bugera betrouwbaarheid een voorbeeld staan hoe dat kan.

Herman
30 maart 2010, 10:12
Ik had dit een tijdje terug met m'n Koch. Ik kon toen duidelijk zien dat een van de enidbuizen duidelijk te vel brandde. Misschien kun je dit ook zien? Gare buis dus misschien?

Pepe
30 maart 2010, 10:17
Op mijn Bassman kon je een eitje bakken maar ik denk dat het de trafo was waar de hitte van af kwam.
Ik zag bij openmaken dat het board schroeiplekklen en heb hem later servicen om erger te voorkomen. De buizen had ik er lukraak ingeduwd dus een bias lag voor de hand.

Of het probleem is opgelost weet ik eigenlijk niet, ik zou er eens over moeten gaan spelen http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon9.gif

Mimasu
9 april 2010, 19:46
Staan je eindbuizen goed gebiased?

Heb wat gevarieerd met m'n bias. Met de bias op ca. 19 mA wordt het niet warm. Is wel wat "koud" maar zou moeten kunnen in een Deluxe Reverb RI. Met de bias op 24 mA wordt het zaakje bloedheet inclusief schroeilucht. Zouden ze eigenlijk volgens de serviceschema ruim aan moeten kunnen.

Is wel wat eigenaardig. Ik lees op internet dat deze RI's erg koud uit de fabriek komen (soms tot 17 a 18 mA). Volgens het bijgeleverde schema zouden ze afgeregeld moeten zijn op 24 mA. Maar dat gaat bij mij dus niet goed.

Ik zag ook dat ik 2 mA verschil tussen beide buizen heb. Is dat te veel en moet ik een beter gematched setje kopen.

groeten
Leon

nico verduin
9 april 2010, 20:00
Niet om het een of ander, maar als je de anode spanning niet weet, weet je eigenlijk nog niets. Ooit wel eens de spanning gemeten op pin-3 van de 6V6 tov. pin-8?
Kijk als er 425V op zou staan, dan heb je
7.25W dissipatie bij 18mA
9.7W dissipatie bij 24mA.

Het laatste is wel wat warm, maar zou moeten kunnen. Wordt die trafo ook soms warm? Die zijn nog wel eens wat aan de zwakke kant.

2mA verschil is niets. En welke buis is bepalend voor de bias bij jou? Diegene die de minste stroom trekt of de meeste?

Mimasu
9 april 2010, 23:40
Ooit wel eens de spanning gemeten op pin-3 van de 6V6 tov. pin-8?

Zal ik eens doen. Volgens het serviceschema dat er bij zit zou het 391 Vdc moeten zijn. Volgens mij is het hele ding nog stock dus dat zou nog moeten kloppen.

Leon

Mimasu
19 april 2010, 23:52
Wordt die trafo ook soms warm? Die zijn nog wel eens wat aan de zwakke kant.

Nog geen kans gehad om de spanning te meten. Wel om de trafo te voelen. Na twee uurtjes spelen is de voedingstrafo loeiheet. Die lijkt dus de reden van het probleem. Wordt bevestigd door het feit dat na 15 minuten zonder spanning de trafo nog steeds bijna niet aan te raken is.

groeten
Leon

Agent_Smith
20 april 2010, 09:01
Nog geen kans gehad om de spanning te meten. Wel om de trafo te voelen. Na twee uurtjes spelen is de voedingstrafo loeiheet. Die lijkt dus de reden van het probleem. Wordt bevestigd door het feit dat na 15 minuten zonder spanning de trafo nog steeds bijna niet aan te raken is.

groeten
Leon

Da´s wel erg warm idd. Trafo te klein bemeten?