PDA

View Full Version : Charvel stratocaster model



Mikos
29 maart 2010, 23:57
Hallo forummers,

Ben eens opzoek geweest naar een lege body als opknappertje.
Nou kwam ik er bij uit, dat iemand nog een charvel body had liggen, uit ik geloof '82 een strat model.
Waarschijnlijk een 1A uit de waarschijnlijk de U.S.A zou ook Japan kunnen zijn
Pas nieuwe tuners en slagplaat erop, ik heb 'm nog niet gezien. Zodra ik foto's heb of meer weet laat ik van mij horen

Nu had ik een vraag;
Kan iemand mij meer vertellen over de kwaliteit van deze gitaren, wat voor hout het zou kunnen zijn en boven al: zou die 135 euro die ervoor gevraagd worden waard zijn?

Alvast bedankt !

marc_o
30 maart 2010, 00:04
In 1982 waren er nog geen Japanse Charvels.
Ik kocht de mijne in 1987 (model 2a) en toen waren ze net uit.
135 voor een USA zou ik direct doen.
De Jappen hebben geen echt goede body, het is wel okay hout, maar aan de voor en achterzijde met kunststof beplakt om de lak strak te krijgen, wat feitelijk een geniaal idee is. Toen ik de body van mijn Charvel verving, was het ineens een supergoede gitaar.

Sanderltd
30 maart 2010, 02:11
Die Model series van Charvel uit die periode staan anders wel bekend om de uitstekende kwaliteit, hoor. Ik heb er zelf ondertussen 2 in handen gehad (een model 1 en een model 3) en ik was erg tevreden over de gitaren. Voor dat geld kun je er zeker geen buil aan vallen!
Wat betreft het hout; dat is waarschijnlijk lindehout, maar dat hoeft zeker geen nadeel te zijn.

Wat betreft de verwarring USA/Japan: Op de Model series heeft de neckplate het opschrift "Texas blablabla", maar toch werden de gitaren vervaardigd in Japan. Ik geloof dat ze enkel geassembleerd werden in USA. Maar het zijn dus wel degelijk "made in japan" gitaren.

Maar wat betreft het jaartal; ik denk niet dat er in die periode al Models werden gemaakt, dus hij zal wellicht ietsje ouder zijn.

mesaman
30 maart 2010, 09:17
plaats eens een foto,want ik twijffel of het wel een 82 charvel is.
er zijn hier wel kenners.

marc_o
30 maart 2010, 10:05
Die Model series van Charvel uit die periode staan anders wel bekend om de uitstekende kwaliteit, hoor. Ik heb er zelf ondertussen 2 in handen gehad (een model 1 en een model 3) en ik was erg tevreden over de gitaren. Voor dat geld kun je er zeker geen buil aan vallen!
Wat betreft het hout; dat is waarschijnlijk lindehout, maar dat hoeft zeker geen nadeel te zijn.

Wat betreft de verwarring USA/Japan: Op de Model series heeft de neckplate het opschrift "Texas blablabla", maar toch werden de gitaren vervaardigd in Japan. Ik geloof dat ze enkel geassembleerd werden in USA. Maar het zijn dus wel degelijk "made in japan" gitaren.

Maar wat betreft het jaartal; ik denk niet dat er in die periode al Models werden gemaakt, dus hij zal wellicht ietsje ouder zijn.


Ze zijn op zich wel prima hoor, ik heb de mijne nog altijd, maar het verschil met een goede body van toonhout, in mijn geval Korina is echt belachelijk. De elementen van die Models waren ook wel wat vlak van klank.

Sanderltd
30 maart 2010, 11:07
Het hout was inderdaad een budgetoplossing in die periode, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet altijd direct het verschil merk met een gitaar van baswood. Akoestisch hoor je het veelal wel, oké. Maar als de gitaar uitversterkt is, kan ik het echt moeilijk horen. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk! :D

Wat betreft de elementen; volgens mij waren alleen die van de model 4, 5 en 6 echte scheurmonstertjes, de lagere models waren inderdaad wat dof.

Mikos
30 maart 2010, 16:06
De gitaar is verder elementloos, dus over de elementen maak ik me niet druk.
Zodra ik foto's heb zal ik ze eens gauw gaan posten ;)

Het jaartal is ook niet zeker, dat is iets waarvan hij dacht dat 't zo was, maar daar heb ik verder nog niet naar gekeken.

M@rtijnd
30 maart 2010, 19:47
Aangezien Mike me de foto's van de betreffende Charvel al heeft gestuurd, alvorens ze hier te plaatsen, zie ik voor mij geen reden om dat niet te doen.

http://img708.imageshack.us/i/charvel.jpg/

http://img695.imageshack.us/i/charvel5.jpg/

http://img52.imageshack.us/i/charvel4.jpg/

http://img232.imageshack.us/i/charvel3.jpg/

http://img532.imageshack.us/i/charvel2.jpg/

You're welcome, Mikos! ;)

M

EDIT: Om een of andere reden, kan ik ze niet direct op het forum plaatsen.

marc_o
30 maart 2010, 19:53
Het is een jap (je kunt dat zien aan het logo, dat gitaartje heeft de punt naar beneden en bij de USA's is het kopje stomper), maar wel met seethrough, als ik de foto mag geloven, dus een wat beter stuk hout dan de gemiddelde dichtgekleurde body. Zeker voor die 135 Euro zou ik het direct doen!

fred dons
30 maart 2010, 20:27
inderdaad MIJ (de officiele term is overigens 3 om 3 headstock of six in line voor het logo :D )
de body is wel geconverteerd van vintage trem naar kahler en je houd een lelijk gat over als je geen kahler installeerd, ik heb zelf een oude san dimas charvel met zo'n conversie en zelfs met een floyd zie je het het originele gat van de kahler nog zitten (mij stoort het verder niet)
op zich was de 1A een prima gitaar dus ik zou het zeker als project nemen

Mikos
30 maart 2010, 22:50
Als eerste bedankt Martijn voor de foto's voor mij te uploaden ! :ok:

Ik weet nu in ieder geval al een heel stuk meer over deze gitaar, ik ga binnenkort eens over tot aanschaf van deze !

Ik was overigens ook van plan er een Floyd Rose in te zetten, maar als het gat dan zo goed zichtbaar blijft zal ik er misschien nog een tweede keer over nadenken.

Iemand hier verder nog wat leuke ideetjes voor?

Ikzelf was aan 2 seymour duncan pu's, beide met een coiltap voor te switchen naar single coil.


Mikos.

Sanderltd
30 maart 2010, 23:19
Wat betreft dat gat; je kunt ook drastische maatregelen treffen en het gat volledig dichtmaken en de boel opnieuw (laten?) frezen.
Maar het zou op zich geen ramp zijn, zoals Fred zegt.

Wat betreft het model; ik denk dat het een Model 3 is. Het is sowieso geen model 4, 5 of 6, want die hadden een actieve boost systeem en hadden nooit een slagplaat.
De Model 1 en 2 hadden maar 1 humbucker (+ soms een single coil) geloof ik, dus dan blijft de Model 3 over. Ik heb zelf ook een Model 3 in handen gehad en die leek eigenlijk exact op deze; rood, zwarte slagplaat en 2 humbuckers. :)

Mikos
31 maart 2010, 16:46
Als ik het goed heb, is de slagplaat zelf gemaakt.
Deze gitaar had volgensmij eerst 3 singles

bert k
31 maart 2010, 16:56
De modellen 5 en 6 hadden een doorlopende hals, die vallen dus af.

Ik heb die lak nog nooit gezien op een Model serie (Heb zelf een M4 en een M2) en de datum is te vroeg voor een model serie. Raar verhaal trouwens van dat plastic, Marc, de Modellen die ik vast heb gehad waren allemaal gewoon dekkend gelakt. Hou is AFAIK basswood ofwel lindenhout. Niks mis mee, redelijk goed voordelig toonhout. Pups zijn van Jackson, idd beetje vlak. De singles heb ik nog steeds, niks mis mee, maar de hums kunnen echt beter.
Dat plaatje achterop heb ik ook, zit op alle Jappen.

Mijn oordeel: meteen doen, supergitaar.

M@rtijnd
31 maart 2010, 19:03
Dus Mike, niet zeiken, maar doen! ;)

Even kijken naar wat mooie pups en andere shit en shredden met dat beest!:blast: Okay, niet shredden, want shredden is lame...:soinnocent::makeup:

marc_o
31 maart 2010, 20:26
Raar verhaal trouwens van dat plastic, Marc, de Modellen die ik vast heb gehad waren allemaal gewoon dekkend gelakt. Hou is AFAIK basswood ofwel lindenhout. Niks mis mee, redelijk goed voordelig toonhout. Pups zijn van Jackson, idd beetje vlak. De singles heb ik nog steeds, niks mis mee, maar de hums kunnen echt beter.
Dat plaatje achterop heb ik ook, zit op alle Jappen.

Mijn oordeel: meteen doen, supergitaar.

Wellicht een raar verhaal, maar het is wel de waarheid, ik heb de body hier nog liggen. Tegen de tijd dat de laag aan de voor en achterkant eraf was, was ie een stuk dunner en oerlelijk om nog goed te gebruiken. Gelukkig heeft zwer stapels goed hout liggen, daar knappen ze flink van op.
Scoor op de 2ehands markt een lekker stel humbuckers, bijvoorbeeld Gibson en voila, je hebt een prima klinkende rockbak.

bert k
31 maart 2010, 20:57
Ik geloof je wel, dat is het punt niet. Maar ik heb op een Charvel (de 4) natuurlijk een buts zitten (Ik heb hem al 25 jaar) en dat is gewoon dunne lak met hout eronder. Ik had er nog nooit van gehoord. Het is niet toevallig een Koreaan of Indonees? In die tijd begonnen ze net uit te besteden aan die landen.

marc_o
31 maart 2010, 22:56
Ik geloof je wel, dat is het punt niet. Maar ik heb op een Charvel (de 4) natuurlijk een buts zitten (Ik heb hem al 25 jaar) en dat is gewoon dunne lak met hout eronder. Ik had er nog nooit van gehoord. Het is niet toevallig een Koreaan of Indonees? In die tijd begonnen ze net uit te besteden aan die landen.

Nee hoor, het is model 2a, uit die eerste Jappenserie die ze maakten. Het was eentje met 1 humbucker....later omgebouwd naar meer elementen en slagplaatje. Nu issie wel ruig met een Korina body, schildpad slagplaat, 2 Gibson 500 Humbuckers en een EVH D-Tuna op een gotoh black Floyd.

Mikos
31 maart 2010, 23:13
Nu ik al een hoop meer weet over de gitaar zelf, bedankt daarvoor allemaal.
Ben ik eens gaan kijken voor wat elementen, ik kwam uit bij seymour duncan's of DiMarzio's, iemand suggesties en informatie ?

Hierna was natuurlijk de brug aan de beurt, hoewel ik eerst graag een floyd rose wilde en nu ineens bij kahler aan ben gekomen, vraag ik me af of iemand een idee heeft waar ik goedkoop een kahler brug vandaag kan halen.
De bruggen die ik vond waren namelijk 340 tot 420 dollar, wat me iets teveel van het goede is.
Ik zoek eigenlijk een goede floyd rose of kahler (tweedehands is geen probleem) voor 75 tot 100 euro.

bert k
31 maart 2010, 23:15
Oei, dat klinkt vuil... Ik heb ook een 2, weet niet of het een A is (Is dat niet de versie met de maple hals?) maar ik heb slechts een enkele humbucker. Nou heb ik ook die 4, dat is de main axe, en die heeft heel beschaafd een SD JB brulbeest, erg mooi voor allerlei stijlen. Dus heb ik de 2 maar voorzien van een EMG 81 (ex Tho) en het ding in D gestemd. Nou heb ik ook een metalgitaar...:blast::seriousf:

marc_o
31 maart 2010, 23:24
Nu ik al een hoop meer weet over de gitaar zelf, bedankt daarvoor allemaal.
Ben ik eens gaan kijken voor wat elementen, ik kwam uit bij seymour duncan's of DiMarzio's, iemand suggesties en informatie ?

Hierna was natuurlijk de brug aan de beurt, hoewel ik eerst graag een floyd rose wilde en nu ineens bij kahler aan ben gekomen, vraag ik me af of iemand een idee heeft waar ik goedkoop een kahler brug vandaag kan halen.
De bruggen die ik vond waren namelijk 340 tot 420 dollar, wat me iets teveel van het goede is.
Ik zoek eigenlijk een goede floyd rose of kahler (tweedehands is geen probleem) voor 75 tot 100 euro.


Ligt aan je smaak, kijk op Gitaarmarkt en je vindt zo een paar mooie elementen hoor. Er staat zelfs een setje PAF's op, ben je direct klaar.
Voor zover ik weet worden de Kahlers weer gemaakt....prijzen weet ik niet, maar zodra je van de 2e hands markt af gaat stappen, wordt het toch een prijzige aangelegenheid in vergelijking met de waarde van je project.

@ Bert...vuil past goed bij het baasje, hehehe...ik heb overigens een rosewood toets.

universe777
1 april 2010, 07:17
Koop een Kahler Hybrid die zijn veel goedkoper dan een US en kwalitatief evengoed. Hebben ook nog eens de imbus achterop waardoor je een vaste brug van het ding kan maken. Echt een tof systeem.

b.v.:
http://www.stijlvorm.nl/kahler.htm

bert k
1 april 2010, 11:55
de body is wel geconverteerd van vintage trem naar kahler en je houd een lelijk gat over als je geen kahler installeerd, ik heb zelf een oude san dimas charvel met zo'n conversie en zelfs met een floyd zie je het het originele gat van de kahler nog zitten (mij stoort het verder niet)

Misschien is het zelfs omgekeerd. De eerste Models hadden een Kahler trem ipv een Floyd. Dus de conversie zou dan van Kahter naar vintage gegaan zijn. Dus het hermonteren van een Kahler zou een goed idee zijn, het is in ieder geval wel vintage correct.:)

fred dons
1 april 2010, 13:40
Misschien is het zelfs omgekeerd. De eerste Models hadden een Kahler trem ipv een Floyd. Dus de conversie zou dan van Kahter naar vintage gegaan zijn. Dus het hermonteren van een Kahler zou een goed idee zijn, het is in ieder geval wel vintage correct.:)

niet op dat model, die waren volledig vintage trem en later kahler fulcrum, de kahler flatmounts werden alleen op de "duurdere" modellen gezet
deze gitaar heeft ook een uitfrezing voor de veren en dat zou niet het geval zijn als hij altijd al voor een kahler gebouwd was

hier is mijn originele san dimas strat en daar kun je net onder de floyd de opening van de kahler zien (lijkt een beetje alsof het een recessed trem cavity is)
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/440038/page/130

marc_o
1 april 2010, 14:38
Potverdorie fred, jij hebt toch wel de lekkerste, en meest foute collectie die er is. Vooral die oude Charvels en ESP's.
En bovendien heb je 1 van mijn favorieten, waar ik de afgelopen jaren mijn grijpgrage klauwtjes maar niet om heb kunnen krijgen....de Redwing! Ik heb er lang naar gezocht, maar nooit kunnen vinden, of ja, wanneer ik door mijn geld heen was, dan zag ik er af en toe eentje...maarja, ik heb geen GAS meer.

Goed idee: we houden een gitaarmeeting.....jij neemt alles mee en ik een krat bier.

fred dons
1 april 2010, 15:00
je bent altijd welkom om langs te komen hoor (wel effe waarschuwen van te voren zorg ik dat ik bier in huis heb :D )

bert k
1 april 2010, 15:13
Je hebt gelijk, zoals meestal.:D

fred dons
1 april 2010, 15:46
nee hoor, maar de posts waar ik fout zit delete ik altijd :D

bert k
1 april 2010, 21:23
Ha, ik ben mod, die kan ik zien! Ik ga maar eens een Fred Dons Failtopic aanmaken. :D

marc_o
1 april 2010, 23:35
Iedere keer wanneer hij fout zit, straft hij zichzelf met de aanschaf van een gitaar....pak aan...dat zal me leren!