PDA

View Full Version : SM57 kan je verbazen



JvD.
29 maart 2010, 23:31
http://www.youtube.com/watch?v=uY8fifc4VRY

Dat had ik nooit voor mogelijk gehouden.

ik vind het verder saaie muziek maar het is een mooi kanaal om een subscription op te hebben. er komen ook wel eens rare postrock bandjes langs enzo.

JeroenSchaaf
29 maart 2010, 23:42
Te gek filmpje ja! ook mooi gefilmd!

Ik dacht het kanaal al te herkennen! Ik ben zelf helemaal fan van deze kerel:

The Tallest Man On Earth
http://www.youtube.com/watch?v=zG2ccH8jlCA&feature=channel

Han S
30 maart 2010, 11:24
Ik vraag me af hoe dit kan, de SM57 is een richtinggevoelige microfoon met een wat minder fraaie off axis response. Ik gebruik hem voor talkback en daarvoor ligt hij op een orgel in de opnameruimte. Als de band dan gaat spelen kan ik luisteren naar die SM57 en ik weet hoe dat klinkt.

Op deze film zie je dat hij gericht staat op de plek waar de bassist staat en de gitaren en ook de vrouwelijke stem komt er dus off axis in. En toch klinkt het zeer behoorlijk. Ik zou bij deze opname de SM57 boven de hele groep hebben gezet en naar beneden gericht.

Wat je ook kan doen is het kapsel van een rondomgevoelige klein membraan condensator in een SM57 body bouwen, bijvoorbeeld een Earthworks of een DPA 4006, maar dat is wel een hele klus. :D

JvD.
30 maart 2010, 12:05
Ik vraag me af hoe dit kan, de SM57 is een richtinggevoelige microfoon met een wat minder fraaie off axis response. Ik gebruik hem voor talkback en daarvoor ligt hij op een orgel in de opnameruimte. Als de band dan gaat spelen kan ik luisteren naar die SM57 en ik weet hoe dat klinkt.

Op deze film zie je dat hij gericht staat op de plek waar de bassist staat en de gitaren en ook de vrouwelijke stem komt er dus off axis in. En toch klinkt het zeer behoorlijk. Ik zou bij deze opname de SM57 boven de hele groep hebben gezet en naar beneden gericht.

Wat je ook kan doen is het kapsel van een rondomgevoelige klein membraan condensator in een SM57 body bouwen, bijvoorbeeld een Earthworks of een DPA 4006, maar dat is wel een hele klus. :D
Ik geloof het ook niet echt, vandaar de post.

misschien hebben ze dan dat laatste gedaan.

skabouter
30 maart 2010, 13:37
ik kan t ook maar moeilijk geloven, vooral dat die balans zo netjes is....maar wie weet, goed testen en gericht opstellen als band....kvind het een leuk voorbeeld, te gek als dit echt kan!

JvD.
30 maart 2010, 14:10
Misschien zit hier een leuke recording contest in.
is er niet een of andere 10 euro samson mic ofzo. en dan als contest:
Wie maakt de mooiste 1 take opname met de 'el cheapo mic!

Harald
30 maart 2010, 14:28
Dan moet je dus goede muzikanten hebben die gewend zijn een balans op gehoor te maken... Misschien is dat bij dit filmpje ook wel het 'geheim'

Speciaal om Han te plezieren, doe die contest dan met een SM57. Denk dat genoeg mensen die hier hebben. Een bandje waarmee dit lukt wordt denk ik al lastiger trouwens. Werk je dan met voorgeschreven bezetting, of moet het gewoon meer dan x partijen zijn? 1 solo instrument lukt tenslotte sowieso wel.

Rewind
30 maart 2010, 14:29
Ik heb een keer geluid gedaan (ergens in tirol voor een groep nederlandse toeristen) bij een Oostenrijks gezin dat weigerde door meerdere microfoons te zingen. Met z'n vieren stonden ze om 1 sm87. Klonk toch ook wel best ok. Ze hielden goed rekening met de balans enzo.

skanky
30 maart 2010, 14:54
Ik heb een keer geluid gedaan (ergens in tirol voor een groep nederlandse toeristen) bij een Oostenrijks gezin dat weigerde door meerdere microfoons te zingen. Met z'n vieren stonden ze om 1 sm87. Klonk toch ook wel best ok. Ze hielden goed rekening met de balans enzo.

Ja ok, maar een sm87 is een condensator mic die stiekem toch wel iets beter klinkt dan een sm57......

bert k
30 maart 2010, 15:16
Ok, maar dat heeft niks met de balans te maken.