PDA

View Full Version : Bariton Gitaar



ronaldcamonier
29 maart 2010, 15:08
Hallo,
Wie van jullie heeft er ervaring met bariton gitaren?
Ik speel momenteel in een band die in een lagere stemming speelt namelijk
C/G/C/F/A/D.
Met mijn huidige gitaar zijn mijn snaren veel te slap, zou het met een bariton gitaar opgelost zijn, of is de stemming daar niet laag genoeg voor?

alvast bedankt!

arcane
29 maart 2010, 15:17
welke dikte snaren gebruik je? Het zal al kunnen helpen om er een stuk dikkere snaren op te zetten.

Woml
29 maart 2010, 16:21
Mijn bariton staat in B-E-A-d-f#-b.
Met die stemming van jou zouden de snaren dus zeker niet te slap komen te staan, mogelijk zelfs weer te strak. Maar het zijn wel dikkerds, dus die kunnen vast wel wat hebben.

Of je moet inderdaad zelf aan de slag met een exotisch setje snaren, eventueel aangevuld met wat losse... Op de site van d'Addario staat een pdf (http://www.daddario.com/upload/tension_chart_13934.pdf) met al hun snaren, en hoe strak ze staan bij welke toonhoogte bij een standaard mensuur. Voor als je het echt grondig wilt aanpakken :cooler:

ronaldcamonier
29 maart 2010, 16:40
Momenteel heb ik er GHS Boomers 0.10 op liggen...misschien nog dikkere snaren gebruiken, dat maar eerst proberen voordat ik een nieuwe gitaar koop.
Mocht ik toch een bariton gitaar willen aanschaffen...iemand een idee welke betaalbaar en goed zijn?? (zo rond de 1000 Euro)

UnDefined
29 maart 2010, 18:04
Probeer inderdaad even dikkere snaren :P
Een setje .12 misschien of misschien nog wat dikker (.14)

En anders enkele mooie en toch wel goede BaritonEs zijn de volgende:

Voor post-metal / post-rock / rock /...:
Fender Jaguar Baritone Special:
http://www.playbsides.com/media/JaguarHH_sm.jpg
Soms zijn de pickups wel wat aan de stille kant maar dan zet je gewoon de amp wat luider. :soinnocent:

Voor metal / metalcore / death metal / ...:
ESP LTD mhb401:
http://www.guitarshop.net/esp/mhb401.jpg

Agile Interceptor pro:
http://agileguitarforum.com/gallery/albums/userpics/1000010209/100_0300.JPG (foto was te groot)

Wiellem
29 maart 2010, 18:07
Speel ook drop C en drop D met een setje skinny top heavy bottom snaren, gaat zo nog best prettig qua spanning :)

Venlonaer
29 maart 2010, 18:15
Ik heb ook een Jaguar in drop d staan...gaat prima...zelfs drop c wil nog wel ;)

Jaguars FTW!!!!:rockon:

ronaldcamonier
29 maart 2010, 18:41
Ik denk dat ik sowieso wel een andere gitaar ga aanschaffen.
Ik speel momenteel met een Ibanes jem 7 BSB. Voor de band waarin ik nu gitaar ga spelen heb ik toch een andere "look" nodig. Wat ik uit de voorgaande reacties gelezen heb is de C/G/C/F/A/D stemming op een baritone ook goed mogelijk.
Bedankt voor de reacties....nu op zoek naar een leuke baritone!

vulvasonic
29 maart 2010, 18:46
Met zo'n stemming doe je er goed aan op zoek te gaan naar een bariton plank. Daarmee krijg je gewoon een beter en strakker geluid met meer definitie.
Succes ermee!

wietse
29 maart 2010, 19:31
Momenteel heb ik er GHS Boomers 0.10 op liggen...misschien nog dikkere snaren gebruiken

je noemt dat toch hopelijk geen dikke snaren? want dit zijn bij mij de standaard snaren, en bij velen trouwens.
0.12 of 0.13 gebruiken zou ik zeggen.

ronaldcamonier
29 maart 2010, 21:13
nee, ik noem dat ook geen dikke snaren. Deze snaren liggen dus standaard op mijn jem. Zoals ik al zei, waarschijnlijk wordt het toch een nieuwe gitaar, maar bedankt voor de reacties!....nog iemand anders een idee voor een goeie bariton??

Gothra
29 maart 2010, 22:44
Wat voor muziek speel je eigenlijk met die stemming?

Misschien een Devin Townsend signature?
http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=48634966&blogId=526683965

Tankman
29 maart 2010, 22:50
Wat voor muziek speel je eigenlijk met die stemming?

Misschien een Devin Townsend signature?
http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=48634966&blogId=526683965

Die is 7-snarig. Niet wat de TS zoekt denk ik, maar wel supervet. Als je deze wilt mag je nog wel een jaartje wachten. Ik verwacht hem iig niet voor het einde van dit jaar.

Met een setje .12 snaren hoor je makkelijk in C te kunnen stemmen. Daar heb je helemaal geen baritone voor nodig. 9 van de 10 baritones staan standaard in BEADf#B gestemd. Dat is dus weer een stapje lager. Probeer gewoon eens een .12-56 setje oid.

Liquid_Metal
29 maart 2010, 22:54
In C kun je prima spelen met een 'gewone' gitaar. De gitaar die ik daarvoor gebruik is 25,5", dus vrij standaard. Wat mij betreft werkt het prima.

Gothra
29 maart 2010, 23:00
Die is 7-snarig. Niet wat de TS zoekt denk ik, maar wel supervet. Als je deze wilt mag je nog wel een jaartje wachten. Ik verwacht hem iig niet voor het einde van dit jaar.

Met een setje .12 snaren hoor je makkelijk in C te kunnen stemmen. Daar heb je helemaal geen baritone voor nodig. 9 van de 10 baritones staan standaard in BEADf#B gestemd. Dat is dus weer een stapje lager. Probeer gewoon eens een .12-56 setje oid.

Klopt maar volgens mij heeft ie ook baritons met 6 snaren, maar die kon ik niet zo even vinden



In C kun je prima spelen met een 'gewone' gitaar. De gitaar die ik daarvoor gebruik is 25,5", dus vrij standaard. Wat mij betreft werkt het prima.


Inderdaad, ik speel met mn band ook gewoon in C, ook met 25,5" mensuur. Met een 24,75" zul je meer problemen krijgen

Tankman
29 maart 2010, 23:09
Klopt maar volgens mij heeft ie ook baritons met 6 snaren, maar die kon ik niet zo even vinden

Die Vicious komt alleen in zijn signature baritone 7-string of als 2 verschillend 24 3/4 inch 6-strings. Hij heeft wel op ESP's gespeeld een tijd terug. Misschien dat hij gewoon die gebruikte ofzo.

pimmedoris
29 maart 2010, 23:43
Ik speel op mijn Epi G400 in C... 24,75" scale en geen problemen. Je moet natuurlijk wel dikkere snaren gaan gebruiken. Ik gebruik een setje 7-snaar regular slinkies en dan zonder de dunne 0.010 snaar (dan hou je een setje .013 over). Dat gaat echt prima!

De TS speel toch drop C? Dus alles in D en de lage "E" naar C gestemd? Dan hoef je echt geen Baritone te kopen als je niet wilt... Zo'n 27" scale lijkt me meer iets voor B en A stemmingen en lager.

wietse
30 maart 2010, 07:54
nee, ik noem dat ook geen dikke snaren. Deze snaren liggen dus standaard op mijn jem. Zoals ik al zei, waarschijnlijk wordt het toch een nieuwe gitaar, maar bedankt voor de reacties!....nog iemand anders een idee voor een goeie bariton??

ik vraag het maar, omdat je het als nog dikkere gebruikt en de toevoeging nog suggereert dat je wat er nu op zit ook al dik vindt.

UnDefined
30 maart 2010, 14:13
Ik heb ook een Jaguar in drop d staan...gaat prima...zelfs drop c wil nog wel ;)

Jaguars FTW!!!!:rockon:

Ik heb geen maar m'n medegitarist in ons beginnend bandje wel :P.
Speelt wel lekker zo'n ding maar dat van de pickups viel me wel op. En in vergelijking met m'n SG (Special) is dat ding wel zwaar.
Maar de looks en sounds van een Jaguar kunnen mij zeker wel bekoren, zit er ook aan te denken voor als volgende gitaar evt. een Jaguar te nemen.

marc_o
30 maart 2010, 14:17
Ronald, vriend!

Wat leuk dat jij hier ook bent, werd verdomme wel tijd ook, 1 van Zeelands meest toonaangevende muzikanten...ben je nog bezig met die gitarist van Channel Zero?

Marc

Kampenaar
30 maart 2010, 18:44
Wat je ook kunt nemen in plaats van een bariton is een Ibanez RGD. Dat zijn gitaren met normale snaren, maar met een mensuur van 26,5''. Ze zijn fabriek af al een volledige stap lager gestemt. Ook verkrijgbaar in 7 snaar.

Ik heb me`n gitaar een tijdje in C gehad met 010-046 snaren, was er tevreden mee. Maar inmiddels staat de gitaar lager gestemt ;)

Terminus
30 maart 2010, 21:43
Wat je ook kunt nemen in plaats van een bariton is een Ibanez RGD. Dat zijn gitaren met normale snaren, maar met een mensuur van 26,5''. Ze zijn fabriek af al een volledige stap lager gestemt. Ook verkrijgbaar in 7 snaar.

Ik heb me`n gitaar een tijdje in C gehad met 010-046 snaren, was er tevreden mee. Maar inmiddels staat de gitaar lager gestemt ;)

Drop C had ik ook een keer met 010-046 geprobeerd. Was echt een ramp. Die bovenste snaren gingen nog, maar je moest je lage E ongeveer aaien wilde je hem niet vals slaan, zo slap stond hij. Ik duwde hem ook steeds van de neck af.

Maar een baritongitaar voor Drop C lijkt me te veel van het goede. Dat gaat prima op 25,5", zelfs op 24,75" is het denk ik wel te doen.

ronaldcamonier
31 maart 2010, 09:31
Hmmmm....Ibanez RGD....zal eens wat surfen op het net!
Bedankt!

Gothra
31 maart 2010, 10:03
Maar alsnog, voor drop C heb je echt geen bariton nodig, koop gewoon een 25,5"..

marc_o
31 maart 2010, 10:48
Ronald, een bariton speelt qua mensuur ook anders, je zult daar flink aan moeten wennen, vrees ik, zeker in verhouding tot jouw gemakkelijk spelende JEMs. Ben erg benieuwd naar je nieuwe werk.

groet,

Marc

Dick Wolkendeck
31 maart 2010, 12:04
Hoi ik had nog ergens een tweede Charvel/Jackson model 4 over :makeup: en daar heb ik de GHS Zakk Wylde boomers op gezet omdat ik wat wil experimenteren met de lagere regionen. Tjonge, dat is dus

011,014,018,036w,052w,070w....


Lage B op 0,070 klinkt wel goed, maar de 0,018 en hoger is wat floppy in standaard gitaar stemming. Die ga ik dus wat omhoog draaien, misschien in kwinten? Suggesties?

sjaak1990
31 maart 2010, 12:40
Voor je dropped c stemming zou ik geen baritone nemen... gewoon 012 of 013 snaren. Zelf had ik een gitaar een tijdje in dropped c met 011 snaren, daarmee speel ik nu gewoon in E maar met 011 in dropped c ging het gewoon goed. Denk dat baritone voor een erg hoge spanning gaat zorgen, want het is maar 1 toon lager behalve op de lage e...

ronaldcamonier
9 april 2010, 16:03
Hallo allen,

Bedankt voor de reacties van jullie allemaal,.
Ik heb ondertussen dikkere snaren op m'n jem gezet, en het gaat prima zo.
Ik heb wel het een en ander moeten aanpassen aan de brug (veren strakker, en m'n actie wat veranderd), maar het gaat nu prima zo.
Nog bedankt allen!

(Nu nog kijken of ik een goedkope Peavey 6505 top ergens kan te pakken krijgen)