PDA

View Full Version : Harley Benton MB22-2?



Candisa
29 maart 2010, 13:52
Hoi,

Ik zou graag een bas setje aanschaffen om wat op te leren spelen en uit te zoeken of het me ligt. Door wat rond te kijken en vooral luisteren op youtube en met het advies van mijn vriendin (die zelf gitaar speelt), ben ik er al aan uit dat ik een jazz-bas nodig heb voor wat ik wil (muzikale klank, maar ook diep kunnen spelen).

Vanwege het bredere bereik ben ik wel geďnteresseerd in 5 of 6-string basgitaren, maar om niet meteen al té veel geld er tegenaan te gaan gooien, zou ik beginnen met een leuke betaalbare 4-string basgitaar.

Via Thomann kan ik een Harley Benton MB22-2 basgitaar kopen voor een leuk prijsje en in dat éne fatsoenlijke introductie-filmpje dat ik er van vind op youtube, klinkt die wel lekker. De vraag is natuurlijk of dit in praktijk ook zo is.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze basgitaar en me kunnen vertellen of dit een goeie basgitaar is voor de beginner, of als ik deze beter links laat liggen?

groetjes,
Isabelle

FromBeyond
29 maart 2010, 14:21
Ik had gehoord dat Harley Benton (het thuismerk van Thomann, volgens mij) best redelijk spul is voor het geld. Met nadruk op "Voor het geld", want voor 100-200 euro nieuw kan je niet heel erg veel kwaliteit verwachten. Verder heb je ook het probleem dat ze niet echt goed hun waarde behouden, mocht je hem later nog eens willen verkopen. Je kan het proberen, en als je het niks vindt dan betaal je alleen de verzendkosten terug (volgens mij) maar het lijkt me verstandiger als je je budget wat verhoogt *naar pak em beet 250-300 euro* en ook vooral marktplaats en dergelijke in de gaten houdt. Verder veel succes, ik hoop dat ik nuttige dingen uitkraam :)

xeentje
29 maart 2010, 14:47
Hoi,

Ik ben de vriendin van candisa, en zoals je misschien hebt gelezen in het topic dat ze gestart heeft over de HB GA5H amp, zou het uit mijn portemonnee komen. Nu mag het wat mij betreft nog wel wat meer gaan kosten, maar dan zou ze haar schuldig gaan voelen omdat zij zich moeilijk een wat duurder cadeau kan veroorloven (ik wil al een hele tijd een laboga amp):rockon:.

We hebben dus wat rond gekeken bij de shops achter en niet te duur gitaartje (aan leuke amp kost toch ook wel wat)

Ik dacht zelf aan een leuk yamaha ofzo, maarja zoals gezegd: een amp...

Misschien moet de vraag eerder zijn: wat is een leuk beginners basgitaartje voor een beginners-budget?


Groetjes,
Xenia

Candisa
29 maart 2010, 14:52
...wat is een leuk beginners basgitaartje voor een beginners-budget?...die ook de klank heeft die ik zoek (of toch ongeveer), niet onbelangrijk!

FromBeyond
29 maart 2010, 15:48
Ik hoor altijd lovende reviews over de nieuwe Squier Vintage Modified bassen. Ze beginnen wel richting de 300+ euro, en ik vond het zelf eerlijk gezegd niet heel bijzonder. Ook bassen van het merk "Vintage" schijnen helemaal niet onaardig te zijn, maar zijn ook 200 euro+. Hier was ik zelf wel tevreden mee, maar ik had een betere deal gevonden.

Ik ben zelf ook een beginnende bassist *7 maanden inmiddels*, en ik ben na flink wat testen voor een Epiphone Ripper gegaan, alhoewel ik die echt voor een spotprijsje te pakken heb gehad (250 euro, of 200 na korting omdat ik veel dingen tegelijk kocht). Daar heb ik een Orange Crush 35 watter versterker bij genomen, die ook helemaal niet onaardig klinkt voor het geld (169 euro). De instapversterkers van Hartke en Gallien Kreuger krijgen ook goeie reviews, maar die zijn weer wat duurder.
Goeie snaren en een goeie afstelbeurt maakt al het verschil in ieder geval. Er zijn guides online te vinden over hoe je dit het beste kan doen.

Maar zelfs na veel testen en korting en uitzoeken was ik nog steeds in totaal rond de 500 euro kwijt (denk aan kabels, een standaard, eventueel nog een tas, nieuwe snaren,etc.) Vooral als bassist ben je nu eenmaal behoorlijk veel kwijt als je begint.

muziekschuur
29 maart 2010, 15:52
Harley Benton HotRod Bas. (175)
FENDER SQUIER STANDARD P-BASS SP.WS (239 euro heeft namelijk een P bas element en een single coil zodat het een combinatie van P & J bas geeft).

5 snaar;

HARLEY BENTON HOT ROD 5 BASS (125 euro). Ik moet zeggen, dat ziet er knap uit voor die centjes...

De Peavey Grindbas NTB5 is met 371 euro wel wat duurder, maar je koopt daar eigenlijk een bas mee die uit de 1300 euro segment komt....

Als basversterker is een SWR LA15 voor net geen 300 euro een mooie keus omdat je dan meteen kan optreden. Gallien Kruger en anderen hebben vanaf 150 euro mooie startercombo's met 10 inch, 12 inch en 15 inch. Iets met 15 inch is aan te raden omdat je daarmee meteen in een band kan spelen. Maar een 10 inch en 12 inch zijn ook leuk, maar dan meer voor thuis.

arcane
29 maart 2010, 17:32
De Peavey Grindbas NTB5 is met 371 euro wel wat duurder, maar je koopt daar eigenlijk een bas mee die uit de 1300 euro segment komt....


De 5-snarige grind heb ik ook. Geweldig ding, speelt super en klinkt fantastisch.

Heb zelf ook onlangs een 5-snarige fretless bas gekocht van Harley Benton, en ik ben verbaasd over de kwaliteit voor zo weinig geld.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=133950

Candisa
29 maart 2010, 19:06
Ik heb nog even gekeken op de site van thomann naar de iets duurdere modellen van harley benton, ook de 5-string, maar afgaande op de klankfragmentjes op de site van thomann, lijkt die goedkoopste mb22-2t het meest verfijnd te klinken, zonder té verfijnd te zijn...

Qua versterker-speaker combo had ik gedacht aan de Harley Benton HB-80B. Deze heeft een 12" Celestion speaker aan boord waar 40W op staat en de versterker kan 65W leveren als er nog een extra 8ohm speaker aan hangt...

Wabbie
29 maart 2010, 21:16
De Peavey Grindbas NTB5 is met 371 euro wel wat duurder, maar je koopt daar eigenlijk een bas mee die uit de 1300 euro segment komt....

Als basversterker is een SWR LA15 voor net geen 300 euro een mooie keus omdat je dan meteen kan optreden. Gallien Kruger en anderen hebben vanaf 150 euro mooie startercombo's met 10 inch, 12 inch en 15 inch. Iets met 15 inch is aan te raden omdat je daarmee meteen in een band kan spelen. Maar een 10 inch en 12 inch zijn ook leuk, maar dan meer voor thuis.

Nu wil ik toch nog even wat dingen rechtzetten. Die Peavey is een goede basgitaar, maar komt niet mee met de echte high-end handgebouwde bassen ( die je dus ook al vanaf een eurootje of 1100 kunt krijgen tegenwoordig). Verder is het zeker een erg goede bas om op te beginnen maar valt waarschijnlijk buiten budget.

Qua speakers snap ik niet waarom je mnet een 15" meteen mee zou kunnen in een band, als je een 100 watt combo hebt met een 15" erin kom je gewoon vermogen tekort in een band, net zoals met een 10" of een 12" speaker. Wil je in een band mee kunnen komen heb je toch al gauw een versterker nodig met een vermogen van 200 a 300 Watt. Het menselijk gehoor is namelijk een stuk minder gevoelig voor lage tonen.

Ik heb persoonlijk geen ervaring met de Harley Benton bassen, maar ze zien er wel okee uit.

fastfolkert
29 maart 2010, 22:59
Voor wat het waard is: ik speel al -tig jaar gitaar en wilde een bas "voor erbij"; gewoon om een beetje te pielen dus.
Na wat rondsurfen en kijken heb ik anderhalf jaar terug deze (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Bassen/Elektrische-bassen/Jack-Danny-JB-BK-Black/art-BAS0000913-001) gekocht.
Het is me 200% meegevallen; geweldige afwerking; geen braampje, geen krasje etc. Netjes afgesteld en intoneren was eigenlijk ook niet eens nodig.
Zelfs onversterkt klinkt hij al lekker; op de bank een beetje klooien, je voelt de resonantie.
Ik versterk 'm via een 75W 1x12 versterker; en jam ermee met de kids op drums en gitaar. Het zal allemaal geen topkwaliteit zijn, maar de "funfactor" is i.i.ig. hoog:gitarist:
Het hangt er dus vanaf wat je er precies mee wilt; maar in jouw prijssegment is er m.i. best iets te vinden.

YMMV, F

Candisa
30 maart 2010, 10:11
Ik heb net even gekeken naar die J&D en ik kreeg spontaan de neiging om deze eens in detail te bekijken, naast die HB MB22...
Ligt dat nu aan mij, of is dat gewoon identiek dezelfde basgitaar met een ander likje verf (en ook tegen een iets hogere prijs verkrijgbaar met dezelfde lik verf)? En die Rockson J-bass ook? :???:

FromBeyond
30 maart 2010, 10:50
Nee nee, ze zijn gewoon allebei gebasseerd op hetzelfde voorbeeld (Namelijk de Fender Jazz Bass). Geen 2 instrumenten spelen en/of klinken ooit hetzelfde, zelfs van het zelfde merk/type niet. Het is gewoon een klassieke vorm waar mensen simpelweg gewend aan geraakt zijn,en daarom verkopen ze ook net even wat beter.
Hoewel de J&D en de Harley Benton qua uiterlijk op elkaar lijken zullen ze waarschijnlijk heel anders spelen/klinken. En da's altijd moeilijk als je iets besteld over internet, je hebt geen kans om van tevoren te weten of het wel iets voor jou is :dontgeti:

Candisa
30 maart 2010, 17:41
Aangezien een basgitaar + amp tegen een laag budget nieuw nogal een riskante investering lijkt te zijn en het goedkoopste fatsoenlijke nieuw spul dan nog altijd een heel stuk duurder zal uitdraaien dan het gitaarversterkertje + cabinet dat ik van plan ben te kopen voor Xenia, hebben we even wat tweedehands sites bekeken.

Na wat selecteren en elimineren bleven er 2 setjes over:
setje 1:
Yamaha RBX 370A basgitaar met draagtas en Stagg versterkertje

setje 2:
Bass: Cort Action - Walnut Satin - 4 Strings
Versterker combo: Lanay Hardcore Max - HMC 10
Accordeur: Joyo JT 35
Kabel: Jack 3m
Steun: RXT G1NX
Gespt: Fender Poly Logo Yellow

Het tweede setje is dus nog net wat completer en kost bovendien wat minder.
Dat Laney 10wattertje lijkt me wel héél licht?
Ik weet ondertussen dat ik van Stagg ook niet veel hoef te verwachten, maar deze heeft toch al 20watt, nog niet veel en geen topkwaliteit, maar liever een leuke tweedehands gitaar met een wat minder versterkertje dat later te vervangen valt, dan voor hetzelfde geld of meer een mindere gitaar én een mindere versterker die ik uiteindelijk allebei zou weg doen...


Ondanks we zelf praktisch niets van het merk bezitten (enkel een cd-speler), hebben we wel veel vertrouwen in Yamaha. Ik ken Yamaha voornamelijk van de uitstekende high-end home-audio producten, Xenia kent het óók van de drums...
De prijs lijkt me wel correct (geen koopje, maar ook niet te veel), dus heb ik ondertussen al gereageerd op het eerste setje.

Het tweede setje is zeer sterk geprijsd, maar een paar dingen houden me tegen:
- de kleur van de gitaar (maar die 2tone Harley Benton vind ik ook niet alles)
- het 10 watt versterkertje
- het feit dat het in een franstalig deel van Brussel is


Beide gitaren zijn trouwens voorzien van een single-coil Jazz brug pickup en een Precision pickup. Ik was eigenlijk aan het rondkijken naar een pure jazzbas en een pure precision-bass is mijn ding niet, maar volgens Xenia is de combinatie wel nog leuk en zal ik hoogst waarschijnlijk toch meestal op de brug-pickup spelen...

groetjes,
Isabelle

Wabbie
30 maart 2010, 19:28
Qua kwaliteit zullen die Cort en die Yamaha elkaar niet veel ontlopen. Dat zijn allebij prima beginners bassen.
Ik zou me niet te druk maken om een verschil van 5 watt tussen de twee versterkers. Dat hoor je namelijk toch niet, en al helemaal niet omdat dit nu niet echt topversterkers zijn. Maar ziet er allebij uit als wel goede beginnners setjes.

Ik ben overigens ook ooit begonnen op een multiplexe Vantage Super P ( een P met een J element erin). Je kunt nog best leuke geluiden uit zo'n combi halen inderdaad.

succes ermee!

Duhsjaak
2 april 2010, 10:39
Hi Candisa
Als je de aankoop van een budget bas overweegt, neem dan eens de tijd om naar www.Gear4Music.com te surfen.
Zij zijn een club, vergelijkbaar met Thomann (waar ik goed ervaringen mee heb). Zij leveren de normale merken maar hebben ook een budgetbudget lijn (Gear4Music) en een budgetlijn (Black Knight) waar ze onvoorstelbare kwaliteit voor je geld leveren. Hun spullen klinken iets minder braaf dan het spul van hun Duitse broeders. Ook nooit weg. Wel MIC, of te wel Made in China.
€ 215,00 is ongeveer het duurste basje dat je kunt kopen en dat is fabelachtig afgewerkt en actief (als je daar wat mee hebt). Ook de wat meer basic uitgevoerde spullen zijn OK. Er staat het een en ander van op YouTube.
Gitaren en bassen van Vintage (een Engels merk; ook MIC) zijn ook erg goed, maar wel weer wat duurder.
Als je je afvraagt of een 4 snarige bas OK is, overweeg dan eens je bas te stemmen als een cello; je hoogste snaar wordt dan iets hoger en je laagste wat lager. Heb je een groter bereik zonder dat je dit extra kost. Een bas met een lage B klinkt dan interessant, maar de gear die je moet kopen om dat lage gedoe een beetje weer te geven kost bakken met geld.
Veel succes.
Duhsjaak

Candisa
2 april 2010, 11:34
Wat bedoel je met minder braaf?
Die RS-40 lijkt wel interessant (is een PJ-bass, de nog goedkopere zijn P's), alhoewel ik van het idee aan het afstappen ben om een budget gitaar te kopen, maar een leuk tweedehandje van een merk in de plaats.
Heeft die RS-40 trouwens een truss-rod afstelling onder dat kapje zitten, of is dat gewoon voor de sier?

Ik heb ondertussen reactie gehad van die Yamaha + Stagg advertentie dat deze al verkocht is. Misschien toch eens een mailtje sturen voor die Cort, als ik me toch niet te hard zorgen moet maken over dat versterkertje (in vergelijking met de Stagg die bij die Yamaha zat). Jammer dat die Cort op foto wel niet echt mijn smaak is, maar misschien ziet ie er beter uit in het echt...

groetjes,
Isabelle

Wabbie
2 april 2010, 12:01
Je kunt ook gewoon marktplaats even een beetje in de gaten houden, er komen wel vaker goedkope Yamaha's of Corts voorbij. Een kameraad van mij heeft sinds kort een 5 snarige budget Cort ( voor 200 euro tweedehands ergens gescoord) en die klinkt best goed en speelt erg fijn.

Ik denk dat je op marktplaats een kwalitatief betere bas kunt vinden dan zo'n budget bas online bestellen. Plus dat je dan die bas niet eerst kunt vasthouden voordat je hem koopt, en dat vind ik toch altijd wel belangrijk.

Duhsjaak
2 april 2010, 13:10
Hi
Ik heb geprobeerd je een persoonlijke mening te geven. Vandaar dat ik begin met... als je overweegt een budget bas te kopen...
Ik heb 37 jaar op zelfbouw gitaar en bas gespeeld en let daardoor op andere zaken dan anderen.
Natuurlijk kun je voor relatief weinig (bijvoorbeeld) een tweede hands Les Paul kopen. Vintage biedt net zo'n gitaar die verdomd goed of misschien beter in elkaar zit, nieuw is en waarbij bovendien met een potmeter traploos de elementen van humbucker naar single coil zijn in te stellen. Dat doet veel voor het geluid en daar ging het toch om denk ik. Ook bij een bas.
Duitsers kennen een 30 dagen geen gelul geld terug systeem; Engelsen een 14 dagen geen gelul geld terug. Kun je m op je gemak proberen. Zegt mij meer dan 10 minuten bij iemand anders over de vloer, niet te hard denk om de buren, op een ander zijn combo of versterker etc.
Germanen zijn op het gebied van doom, metal en dat soort extremere soorten muziek soms fundamentalistischer dan anderen. Naar mijn smaak zit er in op Engelse specs gebouwde gitaren en versterkers in het algemeen meer laag en hoog, meer gain etc. en klinkt dus wat minder netjes, scheurt wat meer enzovoorts.
Het is niet mijn bedoeling anderen te vertellen wat ze moeten doen; wel heb ik een beetje afwijkende opvatting over muziek maken. Het leek mij leuk die mening naast die van anderen te zetten.
Nadat ik mijn zelfbouwers naar de schroot heb gebracht, heb ik een flink aantal verschillende gitaren en bassen gekocht. Er is een hoop te winnen bij het regelen van een goede bedrading in je bas. Als je daarover tips wilt hebben, dan hoor ik dat wel.
Ik wens je wijsheid bij het nemen van je beslissing. Het gaat om de muziek tenslotte.
Met vriendelijke groet
Gus a.k.a. Duhsjaak

Wabbie
2 april 2010, 15:09
Duitsers kennen een 30 dagen geen gelul geld terug systeem; Engelsen een 14 dagen geen gelul geld terug. Kun je m op je gemak proberen. Zegt mij meer dan 10 minuten bij iemand anders over de vloer, niet te hard denk om de buren, op een ander zijn combo of versterker etc.

Iedere bas, ook van hetzelfde merk en type speelt en klinkt anders. Daar heb ik het liefste meerdere bassen ( of gitaren for that matter) vast en bespeelt voordat ik mijn keuze maak. Als het klinkt weet ik dat binnen 5 minuten. Dat gaat dus niet bij zo'n toko als Thomann.de, daar moet je "mazzel" hebben met het exemplaar wat ze je toesturen.

For the record, ik speel ook onderhand alweer 20 jaar gitaar en iets van 17 jaar basgitaar en heb dus ook een heleboel bassen en gitaren in mijn handen gehad ( van 65' Fenders tot Warwick thumbs)



Germanen zijn op het gebied van doom, metal en dat soort extremere soorten muziek soms fundamentalistischer dan anderen. Naar mijn smaak zit er in op Engelse specs gebouwde gitaren en versterkers in het algemeen meer laag en hoog, meer gain etc. en klinkt dus wat minder netjes, scheurt wat meer enzovoorts.

Wat bedoel je met engelse specs? Ik ken genoeg duitse bouwers die traditionele bassen bouwen naar stijl van bijvoorbeeld Fender. Duitsers bouwen niet alleen maar metal gitaren/bassen/versterkers hoor.



Het is niet mijn bedoeling anderen te vertellen wat ze moeten doen; wel heb ik een beetje afwijkende opvatting over muziek maken. Het leek mij leuk die mening naast die van anderen te zetten.


Andere meningen zijn natuurlijk altijd welkom! Altijd leuk om met mede muzikanten over dit soort dingen te discussieren.

Duhsjaak
3 april 2010, 09:25
Hi Isabella/Candisa
Weinig chique dat mensen over je hoofd heen debatteren. Als ik debater had willen worden was ik wel in de politiek gegaan.
Ik heb je vraag als volgt begrepen:
Is het een goed idee om een HB bas gitaar te kopen.
Daar heb ik een paar andere inzichten naast willen plaatsen:
- Overweeg ook eens een vergelijkbare club uit Engeland die (zie YouTube) heel veel waar voor zijn geld biedt - Gear4Music
- overweeg eens te kijken naar het Engelse merk Vintage, die werkelijk fantastische kwaliteit voor zijn geld levert en echt in opkomst is
- HB is prima spul, maar klinkt wat anoniem; ik heb dat geprobeerd te verklaren aan de hand van de Engelse/Duitse muziektradities, omdat ik ook geen echt concrete andere verklaring heb
- de klank (en voor welke muziek je m wilt gaan gebruiken dus) is het allerbelangrijkste
Op jouw vraag kan ik niet HET antwoord geven; ik heb wel geprobeerd daar EEN antwoord op te geven.
Veel succes en plezier!!
Met vriendelijke groet
Gus (we moeten onszelf echt niet TE serieus nemen) Duhsjaak

Candisa
3 april 2010, 14:53
Aangezien zowel de klank als kwaliteit van basgitaren flink uiteen blijkt te lopen en zeker de ervaringen met goedkope gitaren nogal verschillen, van waardeloze muurdecoratie tot goed instrument, heb ik besloten:
- Een gitaar te nemen van een merk waar ik vertrouwen in heb en/of een merk dat zichzelf reeds bewezen heeft en ook effectief gebruikt wordt door serieuze muzikanten.
- Een gitaar te nemen die ik eerst kan irl horen en vastpakken.
- Een gitaar te nemen die ik naar de lokale gitaarwinkel kan brengen om afstelling/onderhoud aan uit te voeren zonder "ga maar naar die webshop waar je die gitaar gekocht hebt" als antwoord te krijgen.

Gezien het budget, wordt het dus een tweedehandsje...

groetjes,
Isabelle

Duhsjaak
4 april 2010, 07:37
Heel veel plezier!!
Ik ben benieuwd naar het instrument en naar wat je ermee gaat maken.
Have fun.
Groet Gus / Duhsjaak