PDA

View Full Version : Nieuwe Marshall maar.. DSL advies aub



universe777
29 maart 2010, 13:49
Ik wil er een top bij hebben voor een tweede bandje.
Heb zelf de JCM 900 DR en ook nog eens met 6L6-en er in. Dus de top waar iedere purist op spuugt... RAT > EQ > Crunch channel op max.
:cheerup:EN IK BEN ER SUPER BLIJ MEE.:cheerup:
Het gaat een Marshall worden = gewoon mijn sound.

Maar om nu exact dezelfde tweedehands te kopen... ik weet het nog niet.
Ik neig er erg naar een JCM 2000 DSL 100 te kopen. Want ik heb een goede deal gezien. Ik weet dat ik op dezelfde manier met het crunch channel van de DSL mijn sound kan krijgen. En de versterker kan toch ook andere dingen dan de amp welke ik al heb.
De JVM valt af, te duur en te veel opties die ik niet nodig heb.

Zijn er buiten het feit dat je de modes in de individuele channels niet via de footswitch kan schakelen nog extra "negatieve"dingen die ik over het hoofd zou kunnen zien...?

Realeigo
29 maart 2010, 13:57
Pssst, in heerenveen staan een paar gloedje nieuwe JVM voor de halve prijs.
En dat vind ik persoonlijk toch de beste Marshalls van dit millenium!

universe777
29 maart 2010, 13:59
Mmmmm... heb je een link desnoods via PM?
Ik heb een gloednieuwe DSL voor 750 gezien..

Realeigo
29 maart 2010, 14:08
Mmmmm... heb je een link desnoods via PM?
Ik heb een gloednieuwe DSL voor 750 gezien..

Bij de snaar, prijs ligt rond de 700-850 euro afhankelijk van het model.

Rick trodat
29 maart 2010, 14:08
Het zijn goede versterkers en zeker het clean channel is goed van deze marshall. Ik vind em zelf beter dan de tsl. En dat switch probleem is wel te modificeren hoor.

big dooley
29 maart 2010, 14:17
Ik wil er een top bij hebben voor een tweede bandje.
Heb zelf de JCM 900 DR en ook nog eens met 6L6-en er in. Dus de top waar iedere purist op spuugt... RAT > EQ > Crunch channel op max.
:cheerup:EN IK BEN ER SUPER BLIJ MEE.:cheerup:
Het gaat een Marshall worden = gewoon mijn sound.

Maar om nu exact dezelfde tweedehands te kopen... ik weet het nog niet.
Ik neig er erg naar een JCM 2000 DSL 100 te kopen. Want ik heb een goede deal gezien. Ik weet dat ik op dezelfde manier met het crunch channel van de DSL mijn sound kan krijgen. En de versterker kan toch ook andere dingen dan de amp welke ik al heb.
De JVM valt af, te duur en te veel opties die ik niet nodig heb.

Zijn er buiten het feit dat je de modes in de individuele channels niet via de footswitch kan schakelen nog extra "negatieve"dingen die ik over het hoofd zou kunnen zien...?


er is een behoorlijk volumeverschil tussen classic gain clean en classic gain crunch... verder vond ik de gedeelde EQ tussen classic gain en ultra gain niet erg handig, maar das persoonlijk... voor mij was het de reden dat ik hem verkocht voor een JVM
meestal had ik de deepswitch aan staan en de toneshift uit... werkte redelijk maar de JVM heeft een potmeter voor dat extra laag en geeft dus meer controle
verder is de DSL erg veelzijdig, alhoewel je een compromis moet zien te vinden in de EQ tussen de 2 kanalen

probeer hem op uit op flink volume en hou die eindbuizen in de gaten! de meesten staan vrij heet afgesteld... dus als je de roosters rood ziet opgloeien, staat ie op standje "tube-selfdestruction"... alleen het binnenste deel mag oranje opgloeien... een blauw-achtige gloed in de buis is normaal en juist een indicatie dat ze hun werk doen
het is erg makkelijk om de bias te stellen, omdat de stelpotmeters en testpunten ervoor vanachter uitsteken, zodat je nieteens het chassis uit de bekisting hoeft te halen... als je het achterpaneel eraf schroeft zie je ze al zitten

ik heb zeer weinig problemen gehad in de 10 jaar dat ik hem heb gehad, op 2 opgeblazen eindbuizen na...

sjaak1990
29 maart 2010, 14:21
Klinkt dun op laag volume, beter vanaf +-2. Deep switch en andere switch zijn rotzooi, gewoon uit laten. Gedeelde eq vond ik een minpuntje, soms te rommelig, rommelige compressie.
Wel lekker clean, lekkere breakup en goede crunch. Vind hem beter dan de JVM, had wel een oude met de trafo's die beter gevonden worden.

universe777
29 maart 2010, 14:34
Bij de snaar, prijs ligt rond de 700-850 euro afhankelijk van het model.

mmm, op de site van kost de JVM 1379,- da's hetzelfde als hier in de buurt (R'dam)

Realeigo
29 maart 2010, 14:42
mmm, op de site van kost de JVM 1379,- da's hetzelfde als hier in de buurt (R'dam)

De prijzen op de site kloppen niet. Bel anders maar ff om een prijs check.

universe777
29 maart 2010, 14:43
er is een behoorlijk volumeverschil tussen classic gain clean en classic gain crunch... verder vond ik de gedeelde EQ tussen classic gain en ultra gain niet erg handig, maar das persoonlijk... voor mij was het de reden dat ik hem verkocht voor een JVM
meestal had ik de deepswitch aan staan en de toneshift uit... werkte redelijk maar de JVM heeft een potmeter voor dat extra laag en geeft dus meer controle
verder is de DSL erg veelzijdig, alhoewel je een compromis moet zien te vinden in de EQ tussen de 2 kanalen

probeer hem op uit op flink volume en hou die eindbuizen in de gaten! de meesten staan vrij heet afgesteld... dus als je de roosters rood ziet opgloeien, staat ie op standje "tube-selfdestruction"... alleen het binnenste deel mag oranje opgloeien... een blauw-achtige gloed in de buis is normaal en juist een indicatie dat ze hun werk doen
het is erg makkelijk om de bias te stellen, omdat de stelpotmeters en testpunten ervoor vanachter uitsteken, zodat je nieteens het chassis uit de bekisting hoeft te halen... als je het achterpaneel eraf schroeft zie je ze al zitten

ik heb zeer weinig problemen gehad in de 10 jaar dat ik hem heb gehad, op 2 opgeblazen eindbuizen na...
Die gedeelde EQ heb ik nu ook... op zich niet zo'n probleem voor me. Dat van die buizen had ik gehoord ja... biassen durf ik zelf niet, gewoon te weinig verstand van elektronica.



Klinkt dun op laag volume, beter vanaf +-2. Deep switch en andere switch zijn rotzooi, gewoon uit laten. Gedeelde eq vond ik een minpuntje, soms te rommelig, rommelige compressie.
Wel lekker clean, lekkere breakup en goede crunch. Vind hem beter dan de JVM, had wel een oude met de trafo's die beter gevonden worden.

Dat dunne op laag volume is dat op beide channels?

Mijn 900 klink ook best ok thuis als hij net niet op 1 staat (met een heftig gebooste front-end)

big dooley
29 maart 2010, 15:26
Die gedeelde EQ heb ik nu ook... op zich niet zo'n probleem voor me. Dat van die buizen had ik gehoord ja... biassen durf ik zelf niet, gewoon te weinig verstand van elektronica.


Dat dunne op laag volume is dat op beide channels?

Mijn 900 klink ook best ok thuis als hij net niet op 1 staat (met een heftig gebooste front-end)

biassen lijkt erg moeilijk, maar als je je een beetje in de materie verdiept, is het vrij makkelijk te leren... bijkomend voordeel is, dat je min of meer weet, wat je buizen precies aan het doen zijn... wat dan ook een stukje behoud is van je apparatuur
de JVM bijvoorbeeld is precies het tegenovergestelde, die zijn juist erg koud afgesteld...
meestal wordt als vuistregel aangehouden, dat je op stationair, niet meer dan 70% boven het vermogen mag komen van de buis... let wel... vuistregel, sommige kunnen meer hebben de ander juist niet
de DSL zit al gauw in de buurt van 65 a 68%, terwijl de JVM bijvoorbeeld maar op 57% zit af fabriek... en in mijn geval zat ie zelfs op een schamele 50%... heb er nu KT77 buizen erin gezet (die vond ik al lekkerder in de DSL) en de bias zo afgesteld, dat ie nu rond de 65% zit, en geloof me, dat scheelt behoorlijk wat!!!

de JVM heeft ongeveer dezelfde trafo's als een JCM800 (zijn ook 2 keer zo groot als de 900 en de 2000) en komt daar dan ook iets dichter in de buurt, mits de bias iets warmer staat afgesteld... ik mis de DSL totaal niet aangezien ik hetzelfde geluid eruit kan krijgen

die deep switch en tone switch is geen rotzooi, das iets persoonlijks, je houd ervan of niet, das jouw keuze... ik had profijt van de deep switch, omdat ik geen 4x12" cabs heb... mijn rug is te slecht om die dingen te versjouwen, dus doe ik het met 2 kasten van het type 1936 2x12"... die hebben beduidend minder laag dan een vette 1960B bijvoorbeeld, dus dan komt dat knopje gewoon best van pas

dat dunne op laag volume geld voor elke versterker... de DSL staat er zelfs om bekend, dat ie op laag volume juist nog respectabel klinkt, iets wat je met bijvoorbeeld een JCM800 niet hoeft te proberen... maar daarentegen blaast zo'n apparaat weer alles weg, als het op puur volume aankomt...

Funkblaster
29 maart 2010, 16:14
Ik wil er een top bij hebben voor een tweede bandje.
Heb zelf de JCM 900 DR en ook nog eens met 6L6-en er in. Dus de top waar iedere purist op spuugt... RAT > EQ > Crunch channel op max.
:cheerup:EN IK BEN ER SUPER BLIJ MEE.:cheerup:
Het gaat een Marshall worden = gewoon mijn sound.

Maar om nu exact dezelfde tweedehands te kopen... ik weet het nog niet.
Ik neig er erg naar een JCM 2000 DSL 100 te kopen. Want ik heb een goede deal gezien. Ik weet dat ik op dezelfde manier met het crunch channel van de DSL mijn sound kan krijgen. En de versterker kan toch ook andere dingen dan de amp welke ik al heb.
De JVM valt af, te duur en te veel opties die ik niet nodig heb.

Zijn er buiten het feit dat je de modes in de individuele channels niet via de footswitch kan schakelen nog extra "negatieve"dingen die ik over het hoofd zou kunnen zien...?

U heeft PM...

sjaak1990
29 maart 2010, 16:25
Dat dunne op laag volume is dat op beide channels?

Mijn 900 klink ook best ok thuis als hij net niet op 1 staat (met een heftig gebooste front-end)

Allebei de kanalen klinken dun op laag volume, het drive kanaal is altijd een beetje dun naar mijn mening, het cleane kanaal op crunch mode is een stuk dikker. Vond hem zelf niet zo geweldig op boost pedalen reageren, de gain werd snel te verzadigt en het smeerde allemaal dicht.

Biasen is HEEL makkelijk bij de dsl, je hebt alleen een multimeter nodig en de waardes waarop je hem moet biasen, de achterkant moet er alleen vanaf. Standaard staan ze vaak wat heet waardoor ze heel fizzy zijn, een beetje koeler vond ik lekkerder klinken.

Vond de amp met afstand het lekkerst klinken met greenbacks en g12-65's. g1275t's vond ik helemaal niks voor de amp omdat hij al weinig mids heeft, v30's was wel beter maar toch nog niet helemaal 100%.

big dooley
29 maart 2010, 16:40
Biasen is HEEL makkelijk bij de dsl, je hebt alleen een multimeter nodig en de waardes waarop je hem moet biasen, de achterkant moet er alleen vanaf. Standaard staan ze vaak wat heet waardoor ze heel fizzy zijn, een beetje koeler vond ik lekkerder klinken.

+1
ik vond de DSL zelf ook wat lekkerder bij een wat koudere afstelling... dat je tot 70% KAN gaan wil niet zeggen, dat dat ook MOET... je moet het zien als de limiet tot waar je kan gaan, om te kijken wanneer je je versterker het lekkerst vind klinken

om er wel zeker van te zijn, dat je niet te heet afgesteld staat is het wel handig om het voltage op de anodes een keer te meten (pin 3 van de eindbuizen)... met de waardes die je op de achterkant kan meten, weet je alleen nog maar de hoeveelheid stroom (ampere's) die door de kathode gaan, per paar buizen voor de 100-watter, en per buis voor de 50-watter...
deze stroom gaat door een weerstand van 1 ohm en dus kun je dit aflezen in millivolts (U = I*A)
let wel, dit is de stroom door de kathode en niet de anode, dus in feite kloppen die cijfers niet helemaal, maar met die fout ingecalculeerd ga je meer de koudere kant op, dus das alleen maar veiliger

universe777
29 maart 2010, 16:49
Vond de amp met afstand het lekkerst klinken met greenbacks en g12-65's. g1275t's vond ik helemaal niks voor de amp omdat hij al weinig mids heeft, v30's was wel beter maar toch nog niet helemaal 100%.
Da's eigenlijk grappig.. omdat Marshall altijd de reputatie heeft van een wat middy amp. I.t.t. een Mesa met veel midlaag.

sjaak1990
29 maart 2010, 22:05
Marshall>midhoog
Mesa>midlaag

Maar oudere Marshalls, mijn london city heeft een 1959slp circuit dus klinkt ook aardig zo, hebben meer mids.

universe777
1 april 2010, 16:50
Nou ik weet niet of er hier mensen zijn die het wat kan schelen maar ik ben op het moment ernstig blij...
Na Marktplaats/gitaarmarkt/speurders en noem maar op afgezocht te hebben zag ik door MacW z'n tip in mijn speaker topic op de site van Nederland muziek een Gloednieuwe DSL voor 750,-. Een toffe deal, dus vandaag naar NM geweest.
Na het ding geprobeerd te hebben en ik hem eigenlijk al wilde afrekenen raakte ik aan de praat met een van de verkopers. Hij vertelde dat ze aan het stunten waren met speakerkasten (ivm overstock). Ik vertelde dat ik maar een beperkt butget van een kleine 1000 euro had en daarom alleen de top kon betalen; een top + kast trok ik niet. Ook zei ik dat ik deze top kocht en niet de occasion die ze hadden omdat ze voor die tweedehands 700 vroegen. Maar 50 euro minder dan voor die nieuwe. Half grappend zei ik dat als hij wat met de prijs van die tweedehands DSL en een 1960B kon doen er te praten viel.
Terwijl hij aan het rekenen ging heb ik die andere DSL geprobeerd en dat ding klonk beter dan die nieuwe... Iets voller en donkerder op alle channels en minder van de fizziness waarover hierboven wordt gesproken. Net toen ik tegen mijn maat zei dat ik eigenlijk deze amp wilde hebben kwam de verkoper binnen en zei dat ik top + cab mee kon krijgen voor 1000,-.

Nu ik hier thuis ff de looks van de amp wat beter inspecteer vraag ik me af hoe tweedehands de top is... alle sticker van de quality contol etc zitten er nog op... Het is net of het een demo model is i.p.v. een door en door gebruikte occasion.

Anyway, one happy camper in Rotterdam today :rockon:
Thanks voor alle commentaar, en MacW thanks voor de NM tip!

Henri H
1 april 2010, 16:57
Gefeliciteerd!

Maar als je een 2e hands top + cab van MP (o.i.d.) had gehaald, was je misschien nog iets goedkoper uit geweest.
€550,- voor de top, €350,- voor een 1960 4x12.
Wat voor cabinet (welke speakers) heb je nu gekocht?

universe777
1 april 2010, 17:18
Ik heb inderdaad op alle tweedehands sites gekeken maar een DSL vind je niet voor dat geld of zover uit de regio dat de reiskosten ook mee gaan tellen. Ook waren de amps die interessant leken wel toe aan een retube en dat kost ook geld.
Ook heb ik nu een paar maanden garantie en dat is met het donkere wolkje wat ik met dit soort aankopen vaak boven mijn hoofd heb hangen ook wel fijn om te weten..:)

Ik heb gewoon de 1960B met G12T75 speakers. Omdat ik de versterker front-end met die RAT krijgt hij een hele ranzige Mid-range gnarl (haha).
De V30 bij die combie vind ik minder mooi.

Henri H
1 april 2010, 19:00
Als het cabinet nieuw is, heb je zeker geen slechte deal, integendeel. :ok:

YannickH
1 april 2010, 20:56
ik heb zelf de jcm2000 dsl100 en die doe ik nooit weg!
ik vind hem ongelooflijk goed! ik kan hem echt aanraden

AART
1 april 2010, 21:10
De DSL is de jongste Marshall die mij nog kan bekoren. Crunch mode op kanaal één, gain op 10 en gaan.

Agent_Smith
1 april 2010, 22:05
De DSL is de jongste Marshall die mij nog kan bekoren. Crunch mode op kanaal één, gain op 10 en gaan.

Ja, ik moet zeggen: mijn DSL50 bevalt me al vele jaren ook uitstekend! Wel heb ik het 'rode' kanaal iets gemod zodat het wat dikker klinkt en goed bij het 'groene' kanaal in de buurt komt.

bass blom
1 april 2010, 23:53
Terwijl hij aan het rekenen ging heb ik die andere DSL geprobeerd en dat ding klonk beter dan die nieuwe... Iets voller en donkerder op alle channels en minder van de fizziness waarover hierboven wordt gesproken.

dat lijkt mij te liggen aan nieuwe buizen VS ingespeelden.

universe777
2 april 2010, 00:28
dat lijkt mij te liggen aan nieuwe buizen VS ingespeelden.
Kan best, en misschien een iets andere bias waarde...
Anyway daarnet een uur of drie staan blazen.... man wat een bak.
Drie uur met een grijs op m'n bek gestaan.

big dooley
2 april 2010, 01:30
gefeliciteerd joh!!!

wat betreft het verschil met de nieuwe, dat kan van alles wezen...
mods, andere buizen, andere speakers (die hun break in hebben gehad) en inderdaad de biasafstelling...

wat voor buizen heb je erin zitten?