PDA

View Full Version : Brom door het hele huis.



Ewoud Kuijt
28 maart 2010, 21:53
Ik heb nu een paar maanden de Vox Night Train in huis. Het ding heeft een behoorlijke brom, ook als ik 'm aansluit op een geaard stopcontact. Ik dacht eerst dat het een de goedkope buizen lag die erin zitten. Met nieuwe NOS buizen erin is het probleem niet weg. Door het hele huis hetzelfde probleem. Toen ter controle mijn Multitone geprobeerd en ook die heeft een brom op de drivekanalen die op het oor op dezelfde frequentie zit. En voor de goede orde: Alle dimmers heb ik uitgezet.

Wie heeft dit ook (gehad) en zijn daar oplossingen voor. Zijn er geen apparaatjes die je tussen het stopcontact en de versterker zet en de stroom "balanceert" ofzo?

Ik zal de zaak binnenkort eens bij iemand anders proberen.

Mr.Bluesbreaker
28 maart 2010, 22:46
Het kan ontzettend veel oorzaken hebben, om te beginnen wil je uitsluiten dat het niet in je versterker(s) zit. Heb je het probleem ook als je de nightrain of je multitone in een ander huis/oefenruimte oid aanzet? Plug je je gitaar rechtstreeks in?

Edit: ik lees dat je hem inderdaad elders gaat testen.
Er bestaan trouwens wel zgn. voltage regulatoren, als je bijvoorbeeld op bedenkelijke aggregaten moet spelen in een feesttent die spanningspieken geven is zoiets handig, maar dat is voor huis-tuin-en-keuken gebruik voorlopig te ver gezocht.

Ewoud Kuijt
29 maart 2010, 07:01
Ik heb de gitaar direct in de versterker gegeplugd dus er zit ook niets tussen wat de oorzaak kan zijn. Ik zal als eerste eens een andere gitaar proberen maar daar verwacht ik niet veel van omdat die prima geshield is en tot nog toe geen problemen heeft gegeven.

Maar snel even bij iemand anders gaan proberen als ik even de tijd heb. Twee weken geleden is mijn dochter geboren en met 3 koters in het huis is het een drukke boel.

nico verduin
29 maart 2010, 11:05
Ik heb nu een paar maanden de Vox Night Train in huis. Het ding heeft een behoorlijke brom, ook als ik 'm aansluit op een geaard stopcontact. Ik dacht eerst dat het een de goedkope buizen lag die erin zitten. Met nieuwe NOS buizen erin is het probleem niet weg. Door het hele huis hetzelfde probleem. Toen ter controle mijn Multitone geprobeerd en ook die heeft een brom op de drivekanalen die op het oor op dezelfde frequentie zit. En voor de goede orde: Alle dimmers heb ik uitgezet.

Wie heeft dit ook (gehad) en zijn daar oplossingen voor. Zijn er geen apparaatjes die je tussen het stopcontact en de versterker zet en de stroom "balanceert" ofzo?

Ik zal de zaak binnenkort eens bij iemand anders proberen.Had je die brom gelijk bij het begin? Of is het later ontstaan?

Ewoud Kuijt
29 maart 2010, 15:47
Hoi Nico,

Nu je het zegt is het wel iets van de laatste tijd. Zegt dat jou iets?

nico verduin
29 maart 2010, 15:55
Nou het positieve is.... Dat er iets defect aan het raken is. En dus oplosbaar. Als het er vanaf het begin in zat, kan het een ontwerpfout zijn en ben je verder van huis.

Ewoud Kuijt
29 maart 2010, 17:43
Vergeet niet dat het met meerdere versterkers is!

big dooley
29 maart 2010, 17:59
misschien wat ver gezocht, maar weet je zeker of die aarding wel goed aangesloten is?

doe es een test met een multimeter...de zwarte op de aarding, de rode om de beurt in de gaten voor plus en min... als je plus gevonden hebt via aarde, dan heb je dus aarde, zoniet heb je dus geen geaard contact...

en nou komt het... haal dan de zekering er eens af en meet of de min pool en aarde contact maken... (multimeter in stand met piepertje)
geloof het of niet, ik heb het in ons oefenhok meegemaakt, dat een of andere knutselaar de minpool aan aarde had vastgemaakt!!!!!

Liquid_Metal
29 maart 2010, 18:00
Nieuwe lamp opgehangen?










Nee serieus, ik heb een lamp met dimmer hangen en als die aan is brommen al mijn gitaren gigantisch. Op dezelfde frequentie, op alle stopcontacten.

Ewoud Kuijt
29 maart 2010, 19:17
Dimmer is uit maar die geeft inderdaad heel veel herrie.

nico verduin
29 maart 2010, 19:20
Vergeet niet dat het met meerdere versterkers is!Oeps,
Nog eens goed gelezen. Zit hem niet in de versterkers, maar een of ander apparaat dat een enorm magnetisch veld waarschijnlijk veroorzaakt. Als de brom een 50hz versie is, dan heb je zelfs grote kans dat het inderdaad niet via het net binnenkomt. Dat vangt die voeding wel op. Maar via de omgeving.

Puerco
29 maart 2010, 22:37
Ook apparaten die uit staan kunnen storing veroorzaken, er was een tijd geleden iemand hier op het forum die een probleem had als de apple laptop van een huisgenoot ingeplugd was, uitgeschakeld en wel.
Verder is alles wat beweegt (ventilatoren, wasmachines) of op een trafo werkt (halogeen, TL, dimmers, laptops etc) straling veroorzaakt (wifi, gsm, bluetooth, dect) en LAN via het stopcontact natuurlijk verdacht.
Hoogspanningskabels, trafohuisjes en zendmasten in de buurt doen het natuurlijk ook erg goed.
Succes!!!

Liquid_Metal
29 maart 2010, 22:50
Wordt inderdaad een hele klus, het heeft mij ook heel veel tijd gekost om erachter te komen dat het die lamp was.
Heb je altijd last van brom? Anders kun je natuurlijk al gaan uitsluiten.

cluseau
29 maart 2010, 22:59
Vergeet niet dat het met meerdere versterkers is!

Dan kun je de versterker wel uitsluiten, zoek in datgene wat je nog niet hebt gewisselt.

Misschien stomme gedachte maar je hebt toch niet per ongeluk een speakerkabel tussen gitaar en amp zitten he?

Probeer iig eerst uitsluitend je amp dus zonder andere componenten aan te zetten en kijk of hij dan ook brom oppikt. Daarna ALLEEN de kabel inpluggen, dan pas je gitaar eraan hangen. Ben benieuwd in welke situatie de brom ontstaat.

Frans.

Ewoud Kuijt
30 maart 2010, 11:15
Fijn dat er zoveel mensen meedenken. Morgenmiddag heb ik even de tijd om door het huis te gaan en te kijken wat de oorzaak is.

Stay tuned!

Ewoud Kuijt
31 maart 2010, 19:45
AAARRRGGGHHHHH, wat een frustratie. Vandaag een uur lang met 2 versterkers, 2 gitaren, 2 kabels en 2 stroomsnoeren door het huis gesjeesd. Overal de brom!

Ik heb alle beeldschermen, adapters, koelkasten, laptops en al het andere spul met een stekker eruit getrokken. Ook verschillende stopcantacten geprobeerd, zowel geaard als ongeaard. De brom op de was er zelfs zonder een gitaar aangesloten dus ligt het niet aan de gitaar of kabel. Toen even de buizen van de Koch gecontroleerd. 1 van de EL34's was wat microfonisch. Maar ook met andere buizen bleef de brom aanwezig. Ook de stroomsnoeren gewisseld: geen verandering. ZUCHT.

Het enige wat ik nig even moet proberen is de zaak even bij mijn broertje in huis proberen. Ik snap er niks meer van. De brom is me pas sinds vorige week opgevallen dus dat vind ik ook heel apart.

HELP!

cluseau
31 maart 2010, 19:56
AAARRRGGGHHHHH, wat een frustratie. Vandaag een uur lang met 2 versterkers, 2 gitaren, 2 kabels en 2 stroomsnoeren door het huis gesjeesd. Overal de brom!



BEDORVEN STROOM :???:


beetje flauw he! Probeer even het volgende:
Een amp aanzetten met een gitaarkabel er in. De jack niet in je gitaar steken maar de tip even met de aarde kortsluiten (paperclip oid). Ben benieuwd of je dan ook brom hoort. Het lijkt er iig wel op dat het iets is in de omgeving.

Kun je het ook opnemen en mailen / hier plaatsen?

Frans.

ME.
1 april 2010, 13:35
Probeer anders uit te vinden in welke groep (in de meterkast) de storing ontstaat.

Dus alle groepen één voor één uitschakelen totdat de brom weg is (uiteraard niet de groep waar de versterker op aangesloten is)

Dan kun je binnen die groep gaan zoeken naar het apparaat dat storing veroorzaakt.

Misschien een stervende dimmer of trafo?

Ewoud Kuijt
2 april 2010, 18:56
Vandaag weer even bezig geweest. Ik ben toch bang dat het de Multitone zelf is. Zonder een gitaar eraan geeft ie een brom die vooral op het drive kanaal (2e) te horen is. Op het gainkanaal (3e) is de brom minder met wat meer ruis (die ruis is te verwachten). Op het cleane kanaal hoor je het niet.

Daarna alle 12ax7's vervangen maar ook dat gaf geen verbetering. Misschien toch maar eens 90 minuten rijden naar Amersfoort voor een goede servicebeurt. O ja, de Night Train geeft zonder de gitaar geen brom maar begint te brommen wanneer ik de gitaar te dichtbij hou. Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt.

Psychomantis
2 april 2010, 19:06
dat hadden wij op de repetitie wel, gitaar te dicht bij de amp gaf ook een hele brom.
Verder had ik ook door dat gitaar spelen met een hoofdtelefoon op die op iets anders is aangesloten een serieuse brom gaf.

Midwolda
2 april 2010, 21:46
... O ja, de Night Train geeft zonder de gitaar geen brom maar begint te brommen wanneer ik de gitaar te dichtbij hou. Dat heb ik ook nog nooit meegemaakt.
Dat heb ik ook altijd al. Ik ben niet anders gewend.
Vooral met singlecoils natuurlijk, humbuckers hebben hier minder last van.
Zodra ik de gitaar een halve meter verderop zet is de brom ook weg.