PDA

View Full Version : men ibanez customizen



YannickH
28 maart 2010, 20:46
ik zou graag men ibanez rg1527 prestige een andere finnish geven.
hieronder zijn de voorbeelden van een rg zoals ik de mijne graag had gehad.
nu ik weet niet juist hoe het zo kan gebeuren en misschien dat jullie iets of iemand weten die het kan doen.ik zou er zelf ook wel aan willen beginnen als ik precies weet hoe... hier foto's
http://i44.tinypic.com/142e81l.jpg
http://i39.tinypic.com/fyfxcl.jpg
http://i44.tinypic.com/213oq37.jpg
http://i39.tinypic.com/2lsgyo6.jpg
ofwel zo:
http://i40.tinypic.com/mn12xz.jpg

alvast bedankt

snaarplukker
28 maart 2010, 22:23
Helemaal kaal schuren tot het blanke hout. Daarna stainen met zwarte beits en schuren tot de gewenste gradatie. Dan een aantal lagen satijn transparant finish of als ie mooi moet glimmen hoogglans en polijsten.

edje kadetje
28 maart 2010, 23:19
ik zou graag men ibanez rg1527 prestige een andere finnish geven.


Ik weet dat ik soms een pietlut ben met m'n taalpolitieactiviteiten.

Maar ...

'men ibanez'.

Dat kan toch echt niet hè?!

HaroldA
28 maart 2010, 23:42
'men ibanez'.

Dat kan toch echt niet hè?!

'Finnish' wel dan? :???:

YannickH
29 maart 2010, 09:21
Helemaal kaal schuren tot het blanke hout. Daarna stainen met zwarte beits en schuren tot de gewenste gradatie. Dan een aantal lagen satijn transparant finish of als ie mooi moet glimmen hoogglans en polijsten.

en met wat moet ik hem dan kaalschuren?gewoon schuurpapier of iets anders?en welk schuurpapier dan?

Hiro
29 maart 2010, 09:54
Ik zou wel een schuurmchine gebruiken anders heb je zo een lamme arm

YannickH
29 maart 2010, 09:57
Ik zou wel een schuurmchine gebruiken anders heb je zo een lamme arm

mja ik ben eens aan het rondkijken dat er in de buurt(ben van belgië) geen gitaarbouwers ofzo zijn die dat kunnen doen.

McVenco
29 maart 2010, 10:13
mja ik ben eens aan het rondkijken dat er in de buurt(ben van belgië) geen gitaarbouwers ofzo zijn die dat kunnen doen.

Komkom, een schuurmachine gebruiken is toch niet zo moeilijk? Als je geen bandschuurmachine op fullspeed gebruikt kan er weinig mis gaan :)

Jilles
29 maart 2010, 10:16
Hehe, ja. Bandschuurmachines, vreten meer kapot dan je lief is.. :makeup:

YannickH
29 maart 2010, 10:21
Hehe, ja. Bandschuurmachines, vreten meer kapot dan je lief is.. :makeup:

ja maar het lakken enzo ik denk dat het niets voor mij is.
ik heb al een site gecontacteerd maar weten jullie misschien nog mensen die het doen?
sites ofzo?

universe777
29 maart 2010, 17:03
Ik ken deze RG toevallig van een ander forum. De reden van die lichte strepen door de top is dat de eigenaar niet alle filler eraf had geschuurd.
Dat is op de zijkant en de achterkant niet erg. Maar op de gestainde top wel. Bij het staine kwam dit pas te voorschijn.
Dat strippen ios nog een rotklus met Ibby lak. Als je het stoot liggeb de stukken er vrij snel af.. maar schuren van dat spul is een dievenklus.

YannickH
29 maart 2010, 17:35
ik had naar een bedrijfje een mail gestuurd en dit kreeg ik terug:

verwijderen onderdelen en losmaken electronica: +/- 85 euro (mag je zelf eventueel ook)
het afschuren van de body is +/- 150 euro
opnieuw lakken met "zwart verbrande" bovenkant en doorzichtige zijkant en achterkant is +/- 250 euro
opnieuw monteren van de onderdelen, heraansluiten van electronica: +/- 85 euro (mag je eventueel zelf ook)
nieuwe snaren leggen + afstellen in uw gewenste stemming: +/- 45 euro


ik heb wel 3 tot 4 maanden wachttijd om herstellingen binnen te brengen, als je nog zolang kan wachten dan laat je maar iets weten en dan zet ik je direct op de wachtlijst.
+/- 14 dagen voor ik tijd kan maken laat ik dan nog iets weten om een afspraak te maken wanneer de gitaar mag binnenkomen (kan alle dagen van 09 tot 21u, behalve op zondag)

eenmaal de gitaar binnen is, duurt het ongeveer 8 tot 10 weken voor ze klaar is. (vanwege het uitharden van de lak)

ik viel bijna omver toen ik het las.en vooral van de lange duur...8-10weken!!
wat denken jullie hiervan?

Johannes
29 maart 2010, 18:02
Dat lijken geen vreemde prijzen voor professionele bedrijven die gewoon een uurtarrief rekenen. De investering is enorm, het veranderd niets structureels aan je gitaar en de verkoopwaarde zal ondanks/dankzij de modificatie zéér waarschijnlijk flink dalen. Ik zou een losse (afgeragde) RG body kopen en een hobbyist raadplegen, of natuurlijk zelf aan de slag gaan.

YannickH
29 maart 2010, 18:05
nee ik koop geen ander body,ik wil deze veranderen.
nu heb ik al aan iets anders zitten denken(men eerste gedacht)...
witte binding rond body en een pearl krasplaat op de gitaar.krasplaat laten maken is geen probleem maar kan ik gewoon een binding op het body maken?of moet dan de rand van de gitaar bewerkt worden?
en waar kan je binding matteriaal krijgen?

Jilles
29 maart 2010, 21:00
Ik vrees dat een binding maken een hels karwei gaat worden. Je body heeft zo te zien een arm-rest en een carved top (EDIT: geen carved top zie ik; witte streep bij de hoorn wekte de illusie van wel..). Als je een randje weg wil frezen voor de binding gaat dit ongetwijfeld problemen opleveren met het steunvlak van de frees op de gitaar. Er zijn hier mensen die er een pak meer vanaf weten dan ik, maar ik denk dat je eerste idee (nieuwe kleur) makkelijker haalbaar is dan het zelf plaatsen van een binding.

De kleur, daar is trouwens toch niets mis mee? Ik vind het wel een ruige kleur zo. Beetje een 'worn and used' look.

McVenco
29 maart 2010, 23:20
Vraag eens aan een van de (vele) Vlaamse zelfbouwers op dit forum of ze je kunnen/willen helpen. En wees niet bang om zelf iets te doen: zoals ik al zei is schuren een simpel klusje, maar het kost wat tijd, zeker als je echt alles (lak, grondlak en filler) wilt verwijderen.

Of PM macwilliams even, die steekt hem graag in de fik voor je :D

YannickH
30 maart 2010, 21:48
ik ga volgende week of dit weekend al is langs bij het bedrijfje.
ik heb een paar ideeën en ik wil eens weten wat ze er zelf van zeggen en denken.
ik ga waarschijnlijk dit laten doen: hele achterkant en zeikanten af laten schuren en een kleine rand op de voorkant van het body tot op het hout zelf en dan laten lakken ofwel iets donkerder laten spuiten en dan lakken.
en de voorkant gewoon blauw laten.
nu men gitaar is glinsterend blauw en ik zat te denken om er nog een pearl krasplaat voor te laten maken en trusrod cover.
alleen zit ik nog te twijfelen over de krasplaat.

niekb
30 maart 2010, 22:30
Waarom doe je het schuurwerk niet zelf? Scheelt een hoop geld.

YannickH
30 maart 2010, 22:39
Waarom doe je het schuurwerk niet zelf? Scheelt een hoop geld.

heb beetje schrik om iets stuk te doen.
en ze raden het me hier thuis ook af

niekb
30 maart 2010, 22:47
Waarschijnlijk is die RG met poly lak afgewerkt. Trust me daar ga je niet snel iets aan verklooien dat is namelijk een erg harde laksoort.

Als je oplet wat je doet is het goed zelf te doen. Misschien is er iemand in je oimgeving die je daar bij kan helpen. Dan heb je die 150 euro mooi nog in je zak.

Als je een schuurmachientje hebt kom je al een heel eind. Anders een schuurblokje, schuurpapier en wat zweet.

YannickH
30 maart 2010, 22:50
Waarschijnlijk is die RG met poly lak afgewerkt. Trust me daar ga je niet snel iets aan verklooien dat is namelijk een erg harde laksoort.

Als je oplet wat je doet is het goed zelf te doen. Misschien is er iemand in je oimgeving die je daar bij kan helpen. Dan heb je die 150 euro mooi nog in je zak.

Als je een schuurmachientje hebt kom je al een heel eind. Anders een schuurblokje, schuurpapier en wat zweet.

welk type van schuurpapier heb ik daarbij nodig?

niekb
30 maart 2010, 23:20
Ik zou denk ik beginnen met een goede p100 als dat te langzaam gaat kan je nog terug naar 80. Koop dan wel goed schuurpapier en niet zo'n hele set cheapo papier want dat werkt niet fijn. Bij een verfhandel hebben ze wel goed papier. Let wel alle krassen die je maakt met een schuurpapier moet je er ook weer uitschuren met een fijner papier. Ik maak meestal de stappen 100, 150,180, 220, 320, 400. Niet te hard drukken maar het papier zijn werk laten doen.

Belangrijk is dat je een klosje gebruikt zodat je geen gaten schuurt (dat kan gebeuren als je met je vingers schuurt en te lang op 1 plek zit)

Afbijt kan je proberen maar ik heb er (op poly) nog niet echt bevredigend resultaat mee gehad. Misschien dat iemand anders daar goede ervaringen mee heeft.

McVenco
31 maart 2010, 09:24
en ze raden het me hier thuis ook af

Ze zijn zeker bang dat alles onder het schuurstof komt te zitten? :D

Hiro
31 maart 2010, 09:41
inderdaad gewoon een schuurmachientje gebruiken en van 80 grot naar boven werken. Je kan heel weinig kapotmaken met alleen lak verwijderen, als je maar niet te snel wilt gaan is er heelmaal niets aan de hand.
En als je de lak half verwijderd hebt zie je misschien wel een tekening erin komen die je eerst op t oog had ;) eerst schuren dan verder kijken.
Er varanderd niets structureels aan je gitaar dus wees niet bang ;)