PDA

View Full Version : Probleem met Hughes & Kettner (of Ruis en Knetter) Edition Tube 20th ann.



Bernd Veenema
28 maart 2010, 17:49
Ik heb afgelopen vrijdag een tweedehands Hughes & Kettner Edition Tube 20th ann. binnen gekregen die ik als backup voor de Bandmaster Reverb heb aangeschaft. Nu klinkt dat ding best goed. Hij heeft echter kuren.

Als ik de versterker aandoe klinkt hij het eerste kwartier zoals hij zou moeten klinken. Na ongeveer een kwartiertje begint hij heel erg te ploppen en te knetteren. Als ik vervolgens nog een tijdje doorspeel houdt de versterker er op een gegeven moment mee op. Ik heb de versterker een aantal keren uit en weer aan gedaan en het probleem ontstond telkens na ongeveer een kwartier, ook als ik de kabel uit de input trok. Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt!

EDIT: Nog even een aanvulling. De verkoper heeft verzekerd dat de versterker goed was. Waarschijnlijk is het defect onderweg opgetreden. De verpakking zag er wel onbeschadigd uit. Ik heb de buizen al even gecheckt, die zaten wel gewoon vast, maar zitten er al wel een jaar of 5 in.

E-J
28 maart 2010, 18:56
Rot zeg!!

Maar de buizen zitten er wel al 5 jaar in. Ik zou daarom ze vervangen, het zijn tenslotte maar 4 buisjes toch? Ik heb niet veel verstand van buizenversterkers maar ik denk dat het aan je eindbuizen ligt.

G.G.
28 maart 2010, 19:24
iedere keer na 15 minuten lijkt op iets, een verbinding, die minder werkt als hij warm wordt ofzo....

sjaak1990
28 maart 2010, 21:29
iedere keer na 15 minuten lijkt op iets, een verbinding, die minder werkt als hij warm wordt ofzo....

Denk dat helaas ook. Voor de gein eens op de preamp buisjes tikken als hij hard zonder signaal staat, ik heb ook wel gekke geluiden gehoord met kapotte preamp buizen en dat is een peulenschilletje om te vervangen.

cluseau
29 maart 2010, 09:53
..... Na ongeveer een kwartiertje begint hij heel erg te ploppen en te knetteren. Als ik vervolgens nog een tijdje doorspeel houdt de versterker er op een gegeven moment mee op.......


Kan vanalles zijn. Gezien de buisjes al vijf jaar oud zijn kan het idd geen kwaad om er vers glas in te zetten, daar is niets mee verloren. Wel is de kans aannemelijk dat het iets anders is omdat een rotte buis er niet mee ophoud maar lekker door blijft ploppen, uitzonderingen daar gelaten. Een lekke cap bv zou zomaar kunnen.

Frans.

nico verduin
29 maart 2010, 11:04
Zal niet de eerste keer zijn dat een anode weerstand of een koppelcap raar doet.

sjaak1990
29 maart 2010, 14:23
Ik heb wel een dergelijk probleem gehad met een preamp buis, tung-sol's gingen op gekke manieren kapot in de PI van de Marshall DSL... Maar normaal gesproken is het gerinkel, gepruttel en gefluit bij kapotte preamp buisjes, maar het kan sowieso geen kwaad ze te vervangen zoals al gezegd werd.

Bernd Veenema
29 maart 2010, 15:39
Bedankt iedereen. Ik breng de versterker maar even naar de tech toe. Dan laat ik de buizen sowieso even vervangen.

zeiler
30 maart 2010, 10:05
heb 'm zelf ook, en toen ik 'm (2ehands) kocht had een soortement probleem :)!

bleek uiteindelijk een voorversterkerbuisje te zijn... SChijnt dat hij op clean maar 1 van de 2 gebruikt, dus die brand sneller dan de andere :)!

succes iig! *fijne versterker ^^!*

cluseau
30 maart 2010, 10:10
......dus die brand sneller dan de andere ......

Das nie helemaal waar Jaap, ondanks dat het buisje niet gebruikt zou worden betekend nog niet dat hij niet werkt. Hij gewoon op een werkpunt ingesteld en is actief ook al voert hij geen signaal. Slijtage hierdoor is wel minimaal hoor net als de andere prebuisjes.

Frans.