PDA

View Full Version : Probleem met de topkam?



Megadeth22
28 maart 2010, 16:41
Hoi,

Ik heb sinds kort een basgitaar te leen van een vriend, een oud merkloos gevalletje die al een keer mee naar carnaval is gegaan, en ik heb nu een probleem met (denk ik) de topkam.

Ik heb net twee snaren vervangen en ik heb last van zo'n BZZZZZ geluid. Maar geen fretbuzz, het geluid komt van de headstock af. Ook vliegt mijn G-snaar er af, bij de topkam. Weet iemand hier raad mee? Ik wilde ook nog de andere twee snaren vervangen maar als die er ook afvliegen..


Groetjes,

Beau

Megadeth22
28 maart 2010, 18:54
Hmm, ook ratelt de G-snaar tuning peg (zeg maar dat ding waar je aan draait als je een snaar stemt) als ik hard een snaar aansla. :dontgeti:

pueblo
28 maart 2010, 21:43
zijn het zo tuners ongeveer? http://windworld.com/wp-content/uploads/wpsc/product_images/tuner-bass2.jpg
misschien zit het vijsje aan de zijkant wat los, trilt het ook zo als je dat vastneemt? (het rechtse deel op de foto dus)

Megadeth22
28 maart 2010, 22:01
Nee het zijn deze http://freshlyserved.com/derry%20web/FINAL%20PROJECT/images/bassguitar.jpg

En als ik 'm vasthoudt dan ratelt hij inderdaad niet meer. He? :dontgeti: Dat 'hendeltje' zit inderdaad ietsjes los.

Ook heb ik gegoogled vanwege de snaar die er de hele tijd afvliegt, ik heb een snaar van een andere basgitaar eraf gehaald en toen op deze gezet. Dat was dus geen goed plan. Dat wordt nieuwe snaren kopen!

Chapzz
29 maart 2010, 10:18
Hoe zit ie om je stemmechaniek? Zit ie bovenaan of meer onderaan? Ik had er ook last van maar als ik hem onderaan deed was het over. En anders kan je er een geleidertje opzetten.

FromBeyond
29 maart 2010, 11:55
Je snaar moet altijd wat lager om je stemmer zitten idd, ik neem 3-4 keer de snaar om de stemmer als standaardwaarde. Zo blijven ze ook beter in stemming.
Verder is het natuurlijk ook belangrijk dat ze om de goeie kant zitten, anders kan je krijgen dat ze uit de topkam springen.

Rinze
29 maart 2010, 12:24
De gleuf in je topkam moet breed en diep genoeg zijn en de hoek naar het stemmechaniek moet groot genoeg zijn, dat bereik je door een winding of drie om de schacht te leggen, waarbij de laatste winding onderaan zit.

FromBeyond
29 maart 2010, 14:16
De gleuf in je topkam moet breed en diep genoeg zijn en de hoek naar het stemmechaniek moet groot genoeg zijn, dat bereik je door een winding of drie om de schacht te leggen, waarbij de laatste winding onderaan zit.

Dat bedoelde ik, maar jij verwoord het een stuk helderder ;)

Megadeth22
29 maart 2010, 23:26
Ok bedankt allen! Ik heb dus maar driekwart wending eromheen.. hmm.
Het is dat ik nu even geen geld hiervoor heb, dus ik heb de snaar met tape vastgeplakt. Het doet de sound niet echt veel goeds maarja, 't gaat om het kunnen blijven oefenen op de bas.