PDA

View Full Version : CTS pots zijn kut...



Realeigo
28 maart 2010, 14:18
Het zijn niet allerbeste foto's maar je kunt goed zien dat de constructie van de potmeter slechts is. Het harnas van de wiper is verschoven ook kun je de as van de wiper optillen. Het is trouwens niet de eerste cts die ik door de handen neem die zo is. Met chineesjes heb ik daar doorgaans geneens last van.

Quickfix is het hele zaakje ff loshalen en dan op zn plekzetten en goed vastdrukken.

http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/dd78429a.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/871c83d1.jpg

spirit
28 maart 2010, 14:20
Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt, maar het blijkt voor te komen.

Orpheo
28 maart 2010, 14:29
ik vind CTS juist beter dan de meeste chinese/aziatische pots. minder verlies van hoog als je je pot dichter draait, sterkere as, geen plastic shaft maar metaal. ik heb nagenoeg alleen maar goede pots gehad.

Hendriks
28 maart 2010, 15:28
ik vind CTS juist beter dan de meeste chinese/aziatische pots. minder verlies van hoog als je je pot dichter draait, sterkere as, geen plastic shaft maar metaal. ik heb nagenoeg alleen maar goede pots gehad.

Sluit ik mij volledig bij aan.

Realeigo
28 maart 2010, 15:32
Tonewise sluit ik me er ook wel bij aan, maar die kutdingen vallen steeds uitelkaar.

Wanneer het schip met geld weer komt ga ik Bourns proberen.

Tupelo
28 maart 2010, 15:34
De meeste potten zijn into kut.

Dirk_Hendrik
28 maart 2010, 17:15
Als ik ga nadenken wat je moet doen om dit voor elkaar te krijgen, namelijk onbeschoft hard je pots open/dicht draaien, vraag ik me af of any pot, kwaliteitsonafhankelijk, dit overleeft. Bourns gaat dat echt niet verbeteren. Is het de kwaliteit van de pots of de behandeling door de gitarist?

@ orpheo,
Met welk extreem budgetmerk gitaren ben jij bezig geweest waar pots met een plastic as werden gebruikt? Ik kan echt geen enkel gitaarmerk, budgetjunk incluis, bedenken waar een pots met een plastic as weren gebruikt.

Pepe
28 maart 2010, 17:24
Ik heb een doos met CTS'en die uit seventies Fenders komen en they do wear out maar ik soldeer ze rustig in nieuwe gitaren. Bij normaal gebruik gaan ze minstens 30 jaar mee.

Realeigo
28 maart 2010, 17:45
Als ik ga nadenken wat je moet doen om dit voor elkaar te krijgen, namelijk onbeschoft hard je pots open/dicht draaien, vraag ik me af of any pot, kwaliteitsonafhankelijk, dit overleeft. Bourns gaat dat echt niet verbeteren. Is het de kwaliteit van de pots of de behandeling door de gitarist?

Nu ik er over nadenk, de volume pot moet redelijk vaak in een 8ste tel van ergens halverwege naar 10. :D

Dirk_Hendrik
28 maart 2010, 17:47
Doe er een tempo bij en je kunt uitrekenen hoe langzaam dat is.

Ik dacht aan echt grof geweld.

fred dons
28 maart 2010, 17:51
@ orpheo,
Met welk extreem budgetmerk gitaren ben jij bezig geweest waar pots met een plastic as werden gebruikt? Ik kan echt geen enkel gitaarmerk, budgetjunk incluis, bedenken waar een pots met een plastic as weren gebruikt.

ik heb er een aantal 25k voor emg's gehad, geen idee wie de fabrikant was maar het waren pokke dingen, de shaft was te dik waardoor ik ze bij moest slijpen (wat dan wel weer makkelijk was met plastic :D ) verder kraakten ze enorm ('t waren wel NOS)

Realeigo
28 maart 2010, 17:54
Bij bourns pots dacht ik eigenlijk aan deze:
http://media.digikey.com/photos/Bourns%20Photos/95A1D-Z28-EA0%20301L.JPG

Dosmanos
28 maart 2010, 20:41
@ Tupelo :-)

GeofJackon
28 maart 2010, 21:27
Ik heb voor de opknapbeurt van m'n Jackson ook een bourns Push/pull besteld, maar het ding staat al 6 weken in backorder >_> . Niet zo extreem duur toch.

Chocola
28 maart 2010, 22:34
Hoe doe je de ground makkelijk bij die Bourns dingen?

Mr.Bluesbreaker
28 maart 2010, 22:43
De meeste potten zijn into kut.

GN oneliner van het jaar!:D

HaroldA
28 maart 2010, 23:06
Ik heb net een nieuwe CTS pot in m'n SG Jr gezet, blijkt hij een 'dead spot' te hebben als hij volledig open staat... Alleen als ik een tikje op de knop geef geeft de pot het signaal door.

JohnLord
28 maart 2010, 23:09
De meeste potten zijn into kut.

Nou, ik zou mezelf geen pot willen noemen...

@Realeigo: als het kut is, dan is het goed!


(en die CTS'en zijn écht wel goede pots hoor)

Chocola
28 maart 2010, 23:38
(en die CTS'en zijn écht wel goede pots hoor)

Kan aan mij liggen maar ik vond ze vroeger echt een stuk beter. Nu ben ik er ook niet echt blij meer mee.

Realeigo
29 maart 2010, 10:49
(en die CTS'en zijn écht wel goede pots hoor)

Ik heb alpha pots gehad die nog beter inelkaar steken.

Het gaat hier ook bouw/kwaliteit technisch, kwa klank zijn ze zeer oke. Zoals al eerder gezegd.

lindstrom
29 maart 2010, 10:54
ik vind CTS juist beter dan de meeste chinese/aziatische pots. minder verlies van hoog als je je pot dichter draait, sterkere as, geen plastic shaft maar metaal. ik heb nagenoeg alleen maar goede pots gehad.


Sluit ik mij volledig bij aan.

Ik ook, vind ze erg goed eigenlijk!






De meeste potten zijn into kut.

:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Ricochet
29 maart 2010, 11:02
Dat zou goed kunnen. Maar een goede kwaliteit potmeter staat of valt bij z'n consistentie. Alphas fluctueren wat dat betreft te veel om daar een eenduidig kwaliteitsoordeel over te vellen.(Bijv.: Stew-alphas good, GFS alphas not so good) CTS lijkt me dan een stuk beter(consistenter). Maar goed, ik heb niet alle modelletjes geprobeerd.

Realeigo
29 maart 2010, 11:02
Ik ook, vind ze erg goed eigenlijk!


Heb je ze ooit wel eens vergeleken met andere? Bijvoorbeeld 24mm Alpha pots.

lindstrom
29 maart 2010, 11:08
Heb je ze ooit wel eens vergeleken met andere? Bijvoorbeeld 24mm Alpha pots.

Heb verschillende chinese pots gehad, en altijd ook redelijk tevrede geweest, maar de CTS voelt echt degelijker.
verder heb ik de vergelijking met Gibson pots. ze lopen iets zwaarder maar verder is het in mijn ogen kwalitatief vergelijkbaar.

Realeigo
29 maart 2010, 11:10
Heb verschillende chinese pots gehad, en altijd ook redelijk tevrede geweest, maar de CTS voelt echt degelijker.
verder heb ik de vergelijking met Gibson pots. ze lopen iets zwaarder maar verder is het in mijn ogen kwalitatief vergelijkbaar.

Gibson gebruikte tot 2008 cts.

Edit: Bourns pots zijn bijna even duur als Mil-Spec pots!

Ricochet
29 maart 2010, 11:33
Tja...welke Bourns, CTS of Alphas...

Laatst nog een batch Bourns gekocht voor onder de €4 per stuk ter vervanging van al m'n cheapass Alphas. Over het geheel van de gitaar is dat natuurlijk peanuts.
http://www.banzaimusic.com/Bourns-GTR-KN-Pot-500k-log.html

Hendriks
29 maart 2010, 11:34
Ik koop redelijk vaak pots , eerder vaak goedkopere:GFS, japanse, etc , maar nu alleen nog CTS , hoorbaar beter en degelijker en met hoorbaar bedoel ik dan ook : geen kraken.

GeofJackon
29 maart 2010, 16:20
Gibson gebruikte tot 2008 cts.

Edit: Bourns pots zijn bijna even duur als Mil-Spec pots!

Shadows zijn nog ietsje duurder. Bijna €18 voor een push pull, als ik 't me goed herinner.