PDA

View Full Version : nieuw bas, fretless



arcane
28 maart 2010, 11:47
aangezien ik graag wat nieuws wilde proberen voor de band, en ik toch altijd graag een fretloze bas wilde hebben, is het er eindelijk van gekomen.

Ik had altijd het gevoel dat het enorm wennen is, en aangezien ik geen honderden euro's wilde uitgeven aan een bas waar ik misschien helemaal niet mee uit de voeten kan heb ik gezocht naar een goedkope fretloze bas. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij deze Harley Benton voor €155,-
De afwerking is absoluut oké voor het geld. een van de pots zat scheef, dat was enkel een kwestie van eraf halen er opnieuw opzetten.
Verder moet de halspen wel wat bijgesteld worden, gisteren heb ik de eerste kwartslag gedraaid en vandaag de 2e. Hij gaf een soort fretbuzz, jaja, ook zonder frets kan het dus buzzen ;)
En daar waar normaal gesproken fret 23 ongeveer zit, zit een kleine beschadiging bij de g-snaar op het fretbord. Echter is het niet storend.
Verder heeft de bas een actieve eq.
al met al ben ik er erg blij mee. Waar ik nog veel blijer om ben is het feit dat ik al aardig goed overweg kan met het basje, het viel me echt reuze me.
De headstock vind ik zelf wat minder mooi, maar ach, voor €155,-
Oja, de bas is niet helemaal zwart, het hout schijnt er nog heel lichtjes doorheen zeg maar.
Genoeg verhaal, foto's:

http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/fretless%20bass/28-03-2010113000.jpg

http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/fretless%20bass/28-03-2010113009.jpg

http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/fretless%20bass/28-03-2010113026.jpg

http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/fretless%20bass/28-03-2010113429.jpg

(Sorry, de telefoon maakt geen betere foto's en een andere camera heb ik helaas niet bij de hand.)

skabouter
31 maart 2010, 18:38
tof man!! fretless 5 string roeleerd!! (heb ook net een nieuwe....)
Ziet er niet verkeerd uit, en al helemaal niet duur zeg!
veel plezier!

guitarXlord
2 april 2010, 09:14
Mooi dingetje;) En zeker dat voor de prijs! Het speelt zeker wel een stuk lekkerder mijn bas die speelt echt verschrikkelijk zwaar:(

Brewskie
2 april 2010, 09:46
De headstock vind ik zelf wat minder mooi, maar ach, voor €155,-

En ja, die headstock hadden ze wel wat groter mogen maken. Misschien klein gehouden, om 'm niet topzwaar te maken ? Je ziet ook dat de stemmechanieken te dicht op elkaar zijn geplaatst. Die laagste snaar maakt ook wel een extreme knik. Stemt het wel goed ? ...en ga je er nog flatwounds op zetten ? Zie je al afdrukken van de roundwounds in het fretboard ?

Mooie bas. Flinke humbucker bij de brug! Knort ie lekker ? Ik heb een paar maanden geleden zelf een fretloze jazzbass geassembleerd. Ben ik ook erg tevreden over. Met name de lage actie, voordat ie gaat buzzen of doodslaat vind ik erg prettig spelen. En slides zijn leuk om te doen. Ik mis wel een vijfde snaar. Veel succes met je HB. Post je nog een detail van het hout door de laklaag ? Even een lampje erop schijnen.

arcane
3 april 2010, 11:59
En ja, die headstock hadden ze wel wat groter mogen maken. Misschien klein gehouden, om 'm niet topzwaar te maken ? Je ziet ook dat de stemmechanieken te dicht op elkaar zijn geplaatst. Die laagste snaar maakt ook wel een extreme knik. Stemt het wel goed ? ...en ga je er nog flatwounds op zetten ? Zie je al afdrukken van de roundwounds in het fretboard ?

Mooie bas. Flinke humbucker bij de brug! Knort ie lekker ? Ik heb een paar maanden geleden zelf een fretloze jazzbass geassembleerd. Ben ik ook erg tevreden over. Met name de lage actie, voordat ie gaat buzzen of doodslaat vind ik erg prettig spelen. En slides zijn leuk om te doen. Ik mis wel een vijfde snaar. Veel succes met je HB. Post je nog een detail van het hout door de laklaag ? Even een lampje erop schijnen.


Stemmen gaat prima, blijft ook goed op stemming. en ik ga zeker flatwounds op zetten;)

Ik vind het brugelement echt prima, lekker helder en inderdaad een flinke knor. het hals element is niet helemaal mijn ding, in ieder geval niet voor de muziek die ik er mee speel. Is meer geschikt voor jazz. De bas nodigt overigens wel uit om jazz te spelen... Misschien dat ik het hals element toch wat meer ga gebruiken hehe.

En ik zal eens proberen nieuwe foto's te maken.