PDA

View Full Version : line 6 variax



Danielovich
27 maart 2010, 21:12
Hallo allen,

Ik heb sinds van de week nog maar één gitaar in mijn hoofd zitten: de line 6 variax.
Het lijkt mij een ideale gitaar voor iemand die meestal alleen maar thuis gitaar speelt. Vooral ook omdat je 35 sounds onder één knop hebt zitten. Ook lijkt het mij interessant dat je zelf je eigen gitaar sound kunt samenstellen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze ''ideale'' gitaar? ik hoor het graag.

Mijn speelstijl is pink floyd achtige muziek.

Gothra
27 maart 2010, 21:16
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar denk dat het voor een gitarist die alleen thuis speelt zeker handig is! Maar of het geluid nou net zo goed is als een echte buizenversterker?

McVenco
27 maart 2010, 21:37
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar denk dat het voor een gitarist die alleen thuis speelt zeker handig is! Maar of het geluid nou net zo goed is als een echte buizenversterker?

De Variax is geen modeling apparaat, maar een gitaar die -tig gitaargeluiden kan nabootsen, van Strat en Tele tot resonator en nylonsnarig.

Luke-wannabe
27 maart 2010, 21:40
Het is wél een modeler dus :D Maar hij bootst geen versterkers maar gitaren na!

McVenco
27 maart 2010, 21:42
Sorry, ik zal even herfraseren.



Ik heb er verder geen ervaring mee, maar denk dat het voor een gitarist die alleen thuis speelt zeker handig is! Maar of het geluid nou net zo goed is als een echte buizenversterker?

De Variax is geen versterker modeling apparaat, maar een modeling gitaar die -tig gitaargeluiden kan nabootsen, van Strat en Tele tot resonator en nylonsnarig.







Zo goed? :soinnocent:

grayfink
27 maart 2010, 22:10
Sorry, ik zal even herfraseren.




De Variax is geen versterker modeling apparaat, maar een modeling gitaar die -tig gitaargeluiden kan nabootsen, van Strat en Tele tot resonator en nylonsnarig.







Zo goed? :soinnocent:

Nee, want nylon-snarig zit er niet in, wel in de akoestische variax trouwens.

McVenco
27 maart 2010, 22:20
Nou vooruit dan maar, zo goed ken ik dat ding nu ook weer niet. :makeup:



Om even op de vraag van de topicstarter terug te komen, een zekere Jeff Miller heeft een berg van die Variaxen gesloopt en de electronica (al dan niet aangevuld met gewone pickups) in zelfbouwgitaren gepropt.

Hij heeft ook een berg soundsamples en clipjes op zijn site staan:
http://www.guitaristjeffmiller.com/guitars.htm


Die gitaren van hem zien er trouwens ontiegelijk geil uit, maar dat terzijde....

vettavillenl
28 maart 2010, 11:48
Er is sinds woensdag een nieuwe Variax aangekondigd door de samenwerking / ontwerp met James Tyler.

Alles wat bekend is tot nu is op deze pagina te vinden
Inclusief eerste videos en fotos
http://www.vettaville.nl/page.php?id=141

LaszloVersteeg
28 maart 2010, 15:38
jammer dat de elementen nu te zien zijn, vond ik wel wat hebben bij de 'oude' variax modellen.

lijkt mij trouwens ook 'n geweldige gitaar!!! vooral de 12 snarige sound schijnt echt geweldig te zijn. Wat ik heb gehoord klinkt de les paul stand en strat stand ook erg goed. alleen heb ik nog niks gehoord over de neck en hoe die speelt.

crapton
28 maart 2010, 15:49
Hehe, dat ziet er een heel stuk beter uit dan die saaie (lelijke) oude Variaxen.

En nog een aantal flinke verbeteringen. Wel stevig aan de prijs, zelfs de Korea modellen. Vergelijkbare gitaren van een ander merk kosten zo 500-600 € schat ik, dus de premie voor Variax is 400-500 €.

Overigens ik heb een Variax Acoustic 700 gehad, aardig ding ook best duur. Maar dan heb je ook wat, nooit meer rondzingen en een redelijk akoestisch geluid - wat je pas krijgt na zorgvuldig instellen en uitversterken. Ik vond de models toch net niet helemaal je van het, heb het idee dat bv de Fishman Aura beter is. Maar geen 1 op 1 vergelijking gedaan. Het jazz model in de Acoustic 700 vond ik niet geweldig, de Gibson SJ200 (of zoiets ??) klonk wel prima.

Voor thuis is een Variax een prima ding als je van veel verschillende sounds zoekt voor covers en daarbij snel moet wisselen (dus live). David Gilmour speelt alleen op een Strat en klinkt heeeeel erg goed... Ik ken verder weinig profs die met een Variax op het podium staan.

Nicks
28 maart 2010, 21:47
Hehe, dat ziet er een heel stuk beter uit dan die saaie (lelijke) oude Variaxen.


Voor thuis is een Variax een prima ding als je van veel verschillende sounds zoekt voor covers en daarbij snel moet wisselen (dus live). David Gilmour speelt alleen op een Strat en klinkt heeeeel erg goed... Ik ken verder weinig profs die met een Variax op het podium staan.

Voor thuis is hij goed maar voor live niet?

crapton
28 maart 2010, 22:23
Sorry ik was niet duidelijk...

Voor mij was de Variax met uitstek een live instrument waar veel variatie in toon nodig is - snel & makkelijk sounds wisselen via de X3Live, geen rondzingen.

Voor thuis lijkt me dat minder belangrijk, het enige publiek ben je zelf. Als je thuis iets naspeelt hoe belangrijk is het dat je gitaar exact klinkt als het origineel?

Zo je dat wel belangrijk vindt dan kan je de Variax overwegen, het kost wel een paar centen zeker inclusief een X3Live oid.

Ik ben er toch vanaf gestapt en ben tevredener met de recht-toe-recht-aan gitaar, paar effectjes en buizenamp: geen eindeloos getweak en een duidelijke eerlijk sound.

wise
29 maart 2010, 18:44
deze gitaar heeft ook speciale drop tuning mogelijkheden maar doet deze gitaar via de pick- ups of nog via de digitale weg :soul::punk:

vettavillenl
29 maart 2010, 20:47
deze gitaar heeft ook speciale drop tuning mogelijkheden maar doet deze gitaar via de pick- ups of nog via de digitale weg :soul::punk:

James Tyler Variax heeft beide, normale pickups en piezo met modeling. Drop tuning via software gaat alleen via de digitale weg (dezelfde 1/4 " kabel). Zoals bij elke fysieke gitaar kun ook hier je gitaar gewoon in een drop tunning zetten.

edje kadetje
29 maart 2010, 23:57
David Gilmour speelt alleen op een Strat en klinkt heeeeel erg goed...

het laatste deel is in ieder geval waar.

Maar ... bij Pink Floyd speelde hij ook op een tele (Run like hell). De solo van another brick in the wall schijnt op een les paul gespeeld te zijn. En solo speelt hij op verschillende gitaren, ik dacht oa een gretsch en een goldtop les paul met bigsby.

En inderdaad, het klinkt altijd goed (en dat is dan nog het understatement van het jaar).

fransoos
30 maart 2010, 01:00
Is de modelling software ook aangepakt of is het alleen een toevoeging van
normale elementen zoals bij de zelfbouwers al toegepast werd.

joke
30 maart 2010, 07:39
ik speel zelf live op een variax in het trio waar ik al 10 jaar in zit. ( www.triojoyride.nl)
ik bedien de gitaar met een x3live pedaal die dus de gitaar met een ethernet kabel verbind.
je kan dan de keuze in soort gitaar opslaan en hoef je niet meer met de knop en 5 standen schakelaar aan de gang.
je kunt dus per geluid/patch een andere gitaarklank kiezen , ideaal.
je staat dus met een 6.12 snarige gitaar en een rickenbacker of les paul of fender of banjo noem maar op on stage!!
geen rondzingen meer en met een pedaal als de xt en x3live van line 6 kun je de geluiden nog behoorlijk equalizen enzo
zoals je op gitaarmarkt ziet staan doe ik mijn variax back up gitaar weg want er valt weinig te back uppen er is nooit iets mee aan de hand namelijk .
het is een customized goldtop 500 op zich al een unieke kleur natuurlijk!

Ronald.ZaZ
30 maart 2010, 09:34
Ik heb zelf ook een Variax 700
Persoonlijk vond ik alle modellen een beetje goedkoop aandoen, maar die 700 is heel degelijk gemaakt en afgewerkt.
http://www.vettaville.nl/div/variax700_4%20colours%20lg.gif
Geluid is gewoon goed te noemen. Een perfecte allround gitaar om erbij te hebben. Dan heb je meteen van alles wat.

vettavillenl
30 maart 2010, 09:49
Is de modelling software ook aangepakt of is het alleen een toevoeging van
normale elementen zoals bij de zelfbouwers al toegepast werd.

De modeling heeft meer kracht waardoor de klank verbeterd is. Zie eerdere link waar je meer info vindt en vluchtige demos.

ellisvertellis
30 maart 2010, 10:40
Ik speel al eens op een variax 600 van mijn collega hier. De klank is voortreffelijk, de bespeelbaarheid is goed en hij is enorm veelzijdig.

Nadeel vind ik het gebrek aan mojo. Klinkt als tele, maar speelt als variax... :(
Vind het ding ook nog erg lelijk trouwens.

Daarom zou ik het nooit kopen. Tenzij ik er mijn brood mee zou verdienen misschien, dan wordt het allemaal ietwat functioneler aangepakt?

Kim Wilson
30 maart 2010, 11:41
Ik heb eens een Variax (ex-gitaar van Grayfink) ge-A/B'd met mijn Japanse Strat, en het verbaasde mij hoe goed die Variax klonk. Er zat maar bar weinig verschil in geluid tussen mijn Strat en zijn Variax. Ook alle andere gitaren klonken erg overtuigend. Maar zoals gezegd, klank is goed, maar gevoel is er niet echt.

DeiDRagonas
30 maart 2010, 12:01
Daar ben ik het helemaal mee eens... Een leerlinge van me heeft een Variax500. En ik vind dat daar echt prima geluiden in zitten. Zo goed zelfs dat ik ook een Variax ga kopen, zodra ze een model uitbrengen wat enigszins te pruimen is. Want wat zijn ze lelijk idd... Ik mis ook de elementen. Oh, en wat een gepruts met batterijen en/of de voeding..! Ik zal zo die nieuwe serie eens bekijken, bedenk me net dat ik dat nog niet gedaan heb..

D.

:punk:

vettavillenl
30 maart 2010, 13:00
Ik speel al eens op een variax 600 van mijn collega hier. De klank is voortreffelijk, de bespeelbaarheid is goed en hij is enorm veelzijdig.

Nadeel vind ik het gebrek aan mojo. Klinkt als tele, maar speelt als variax... :(
Vind het ding ook nog erg lelijk trouwens.

Daarom zou ik het nooit kopen. Tenzij ik er mijn brood mee zou verdienen misschien, dan wordt het allemaal ietwat functioneler aangepakt?

Wanneer je later in het jaar de kans hebt om de Tyler Variax US or Korean uit te proberen dan kan dat je huidige mojo argument beinvloeden.

ellisvertellis
30 maart 2010, 13:08
Dat zou idd kunnen. Mij ga je niet horen zeggen dat een Variax per se lelijk is. Met het juiste model en de juiste lichtinval (lees: pikdonker :seriousf:) zal het allemaal wel meevallen.
Het 600 model ziet er gewoon niet uit.

Tankman
30 maart 2010, 13:15
We hebben dr nog 1 in de winkel staan waar we maar niet van af komen. Nou heb ik altijd wel leuke dingen gehoord erover, en ik ging me toen ook afvragen waarom we er niet van af kunnen komen. Ik dacht dat het wel een leuk dingetjes zou kunnen zijn voor de demo opnames om wat clean stukjes wat te versieren. Dus ik dat ding ingeplugged, iedere sound ff gehoord. Ik heb over een Koch Twintone gespeeld. Mijn GOD wat een baggergeluiden komen uit dat ding. Ik zou het zeker niet aanraden. Mijn mening over line6 werd er alleen nog slechter van. Je kan beter een modelling versterker nemen zoals de Peavey Vypyr oid, als je thuis wilt experementeren met verschillende sounds.