PDA

View Full Version : Vraagje ivm snaarspanning



Sarco
27 maart 2010, 20:39
In m'n band spelen we momenteel in soort dropped tuning waarbij de laagste snaar in A# staat en de rest allemaal een halve toon lager dan standaard tuning (A# G# C# F# A# D# dus). Na een eind sukkelen met verschillende snaarsets had ik uiteindelijk het idee om een set voor een 7-string te kopen en de tweede snaar eruit te laten. Op deze manier voelt deze tuning nog vrij natuurlijk aan qua snaarspanning en dergelijke. De set in kwestie is deze: http://www.thomann.de/be/dean_markley_2504c_lthb.htm , met dus een .60 als dikste snaar.

M'n probleem is nu dat ik ook af en toe nog in drop C# speel. Dit lukt wel, maar op m'n bovenste snaar zit er dan natuurlijk wel een vrij hoge spanning (die .60 waar ik normaal met een .52 zou spelen).. Ik heb hier geen last van maar ik vraag me af of m'n gitaar dit wel aan kan? Ik speel op een ESP LTD EC-400 AT trouwens. Vind ik persoonlijk een massas goeie gitaar, dus ik zou die liever niet kapot maken :)

Kampenaar
27 maart 2010, 21:35
Ik heb me`n gitaar in AEADGB staan en ik gebruik snaren van 011 tot 050, Dus ik vindt het knap dat je überhaupt een 060 voor C# gebruikt ;). In prenciepe kun je iedere snaar op je gitaar spannen, het is een kwestie van het juist afstellen van de hals, en een vaste of klemgezette brug. Ik ken een verhaaltje van iemand die 020 tot 090 snaren op zijn gewone gitaar heeft zitten(?).

Ik zou nog even wachten op mensen die het gebrobeert hebben ;)

aaronstonebeat
27 maart 2010, 23:49
prenciepe, gebrobeert? Pas op of je krijgt moeilijkheden met het Neederlandsche Taalfront :seriousf:

0.060 voor een Cis; er zijn mensen die die dikte voor een E gebruiken. De rest staat allemaal een halve toon lager dan berekend; in z'n totaliteit lijkt de spanning me geen probleem, misschien een beetje scheef verdeeld. Maar ik denk dat ESP stevige gitaren maakt (als ik me Kirk Hammett's pogingen om er in Time Warp een kapot te slaan goed herinner :)

Sarco
28 maart 2010, 11:10
Ok, merci voor de reacties! Ik ben er toch al iets meer gerust in nu.

Fenderfan
1 april 2010, 10:48
Je kunt natuurlijk ook ophouden met die dropped tuning onzin. Is imo voor veel bands een doel, en geen middel. Orginaliteit zou uit een andere hoek moeten komen.

superken_nl
1 april 2010, 15:46
Je kunt natuurlijk ook ophouden met die dropped tuning onzin. Is imo voor veel bands een doel, en geen middel. Orginaliteit zou uit een andere hoek moeten komen.

+1


Ik heb me`n gitaar in AEADGB staan en ik gebruik snaren van 011 tot 050, D

Cool, hoe bevalt nou dat touwtje springen met je lage E?

Kampenaar
1 april 2010, 20:23
Ik ben te lui om touwtje te springen ;)

Ik heb binnenkort me'n nieuwe 7 snaar dus ik vindt het nu niet meer belangrijk om voor de 6 snarige gitaar dikkere snaren te halen, Die ga ik weer (terug)stemmen naar drop C. De snaren die er nu opzitten vervang ik niet. Niet zolang ze nog zwart zijn ;)

Wabbie
1 april 2010, 20:35
Gaat prima hoor. Ik gebruik op mijn twee fenders een setje 012-056 in E. Gewoon even als het nodig is de hals afstellen en dan is alles prima in orde, die LTD van je kan dat wel aan.

Laat ik maar niet beginnen over het nut van een gitaar zooooo laag stemmen....

Kampenaar
1 april 2010, 20:39
Laat ik maar niet beginnen over het nut van een gitaar zooooo laag stemmen....


Om een weddenschap aan te kunnen gaan met Meshuggah ;)

Wabbie
1 april 2010, 20:42
Mja, daar was ik al bang voor :P :hippie:



koop dan een barritone :hippie:

Sarco
3 april 2010, 13:20
Je kunt natuurlijk ook ophouden met die dropped tuning onzin. Is imo voor veel bands een doel, en geen middel. Orginaliteit zou uit een andere hoek moeten komen.

Voor de band in kwestie is het een middel om een bepaalde sound te verkrijgen (denk aan oude Mastodon). Het doel is om vette muziek te maken en dat staat los van de stemming, hoewel A# blijkbaar wel werkt voor ons.

Ik was vroeger ook niet echt voor dropped tunings (altijd standaard E of Eb) dus ik snap je reactie wel ergens, maar het "onzin" noemen vind ik nogal close-minded...

Fenderfan
7 april 2010, 17:36
ja misschien heb je wel gelijk over mijn closed mindedness. Maar dat komt vanwege die indruk die ik heb beschreven. Heb eens een auditie gedaan voor een band. Ook een stemming die anders was dan normaal. Arme zangeres kon niet een haar -intrinsieke- echte stem gebruiken. Maar het is wel stoer, snap dat wel.