PDA

View Full Version : buigen van bindings met zwart wit zwart fineer rand



jos geers
27 maart 2010, 16:49
ben bezig met rosewood bindings die circa 2mm dik zijn en voorzien aan de onderzijde van een aangelijmde strook zwart wit zwart fineer.
Het buigen van de taille gaat nu redelijk al rimpelt het fineer aan de binnenbocht wel erg op maar... de cut away kant is een drama weet iemand een betrouwbare manier om deze klus te klaren??

Doe het nu door de binding eerst een minuut of wat in kokend water te leggen en daarna strak in de alu folie wikkelen (keer of 7) en dan mini brandertje erop op de mal voorzichtig drukken en maar hopen dat het rosewood niet breekt. resultaat is nu al twee keer een breuk.

`het al op u tube gekeken maar daar wordt ik niet veel wijzer van.

superfly
27 maart 2010, 17:29
Hoe heb je je zijkanten gebogen? Als ik het zo voor me zie, met een brandertje, verwarm je heel lokaal. Beter is om de bocht die je buigt zoveel als mogelijk in alle richtingen te verwarmen. (De vezels door de hele bocht heen moeten mee willen werken). Een hete buis (buigijzer) wordt het meest gebruikt. Stalen pijp van de juiste diameter en een gasbrander zijn samen een low budget buigijzer.
Als je te veel vocht gebuikt lost de lijm tussen bwb purfling op en gaat de zaak rimpelen. Weinig vocht breed verwarmen zijn mn tips. Ik hoop dat je er iets mee opschiet.

Wim

jos geers
27 maart 2010, 17:41
Hoi wim geloof ik..
Ik ben bezig met een selmer en de zijkanten heb ik van fineer gelamineerd dus mijn buig ervaring is nul tis mn eerste gitaar dus ik loop nu eigenlijk een beetje vast. :(

jos geers
27 maart 2010, 18:12
Hoi Wim,

Wat denk je dat beter werkt een gewone brander of een verf fohn??
en welke diameter pijp is handig??.
K ga vanavond maar vast twee nieuwe bindings maken.
Hen ook ergens gelezen dat de dikte erg veel uitmaakt voor het makkelijk of niet makkelijk buigen. Ik heb een bouwtekening van RF Charle en die geeft iets minder dan 2 mm dikte aan.

Jos

stijnkenens
27 maart 2010, 20:08
Het rimpelen van de fineer kan je gemakkelijk oplossen door het nadien terug even te klemmen met weer wat extra lijm ertussen, gewoon 2 plankjes met daartussen de binding.

2 mm palissander moet normaal wel lukken, heel langzaam en altijd vochtig maken.

Met m'n vorige gitaar was het ook een merde, die binding was in padoek, uiteindelijk heb ik die nog eens ontdubbeld (2x 1 mm) en dat ging vanzelf, je ziet er bijna niets meer van.

Diameter van het buigijzer/pijp moet iets kleiner zijn dan de bocht die je wil maken, dan kan je 'kracht' blijven zetten.


s.

superfly
27 maart 2010, 20:19
Charle??? Selmer?? Cool, die van mij is bijna af.
Kan je wel een paar dingen laten zien de fout kunnen gaan :sssh:.
http://lh4.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/S2WkIap1ErI/AAAAAAAADxQ/kRPAutv7uG0/s144/IMG_1006.JPG
Wat stijn zegt Voor de pijp dikte zou ik plusminus de radius van de smalste bocht nemen. (Centimeter of8?)
Inderdaad de dikte van de binding maakt soms enorm uit als je nog niet gefreesd hebt ka je dunner gaan als 2mm.
Ik heb een electrisch buigijzer staan, als een ritje naar Bussum v.v. de moeite waard is voor je, dan mag je het wel lenen. Stuur maar een PM.

Wim

jos geers
28 maart 2010, 15:10
Hoi Wim

Dank voor je aanbod k houd hem zeker in gedachten.
Hoe klinkt je selmer?? ben erg benieuwd wellicht zien we elkaar op de meeting in juni?
K ga nu even klooien met een buis van de goeie diameter en camping gas brander.

Stijn bedankt voor je tip. Ik heb hier (het buigen van bindings) de hele tijd al tegenop gezien en volgens mij is dit een van de lastigste dingen om te maken maar goed no pain no gain zullen we maar zeggen.

Heb het zelf in de frituur geprobeerd :-) (is niks hoor ... 190 graden is dus ook niet genoeg)

groetjes jos

jos geers
29 maart 2010, 18:55
Hallo Wim en Stijn,

Heb een rvs tafelpoot (rond 7 cm) gekocht bij de gamma brander erin en de binding met koud water telkens nat gehouden..trouwens de binding eerst 2 mm dun geschaafd (hij was 2,6) resultaat is ok.
Beetje rimpels in de taille maar die ga ik er nog uit drukken zoals stijn heeft geadviseerd.
Morgen de cut-away kant die heeft net weer even een strakkere hoek dus ben benieuwd.

Wil graag het resultaat delen maar hoe plak ik trouwens foto,s??

Jos

knarf
30 maart 2010, 01:41
Begrijp ik het goed dat jullie een rosewood binding rond een LP hoorn krijgen in één stuk?
Want da's toch wel een érg krappe bocht?

superfly
30 maart 2010, 10:20
Mooi dat het gelukt is. Plaatje plaatsen? Zet je foto op een gratis foto site (picasa of flickr e.d.) kopieer daar de link naar de afbeelding. Klik op het icoontje plaatje invoegen in de editor van gitaarnet (vierkantje met de bergjes) en plak de link in het tekstvak.

@Knarf = Geen Lespaul in dit topic. Hoewel de cutaway van een Selmer wel ongeveer dezelfde radius heeft. Moet te doen zijn: de hoorn van een Lespaul (extra voorraad inslaan met oog op breken) Als je echt strak buigwerk wil zien moet je eens bij de mandoline bouwers gaan kijken.

jos geers
31 maart 2010, 20:30
Hoi Wim,Ok ga ik doen want beeld erbij is natuurlijk veel leuker.
Ben trouwens benieuwd hoe je selmer klinkt moet een mooi moment zijn om er snaren op te zetten en de eerste klanken te horen. Gave hobby gitaarbouw :)


Ben vandaag begonnen de rechte versie te lijmen voor de binding aan de cut away kant.Heb trouwens al plannen voor een tweede selmer maar dan ga ik wel eerst een nieuwe mal maken (een die echt haaks is) en een goede go bar deck.
Heb begrepen dat er bedrijven zijn die mdf met water kunnen snijden misschien is dat iets.

Kzie tegen het frezen van de zijn kanten wel op. Heb recent een stewmac router base gekocht voor de dremel ben benieuwd hoe dat gaat.

jos geers
2 april 2010, 22:10
http://www.flickr.com/photos/selmer3/4478989341/

jos geers
2 april 2010, 22:13
Hier even een foto van de binding aan de eenvoudige zijde van de selmer.
De cutaway kant moet ik eerst nog maar eens goed zien te krijgen.http://www.flickr.com/photos/selmer3/4478991555/

superfly
3 april 2010, 09:08
Hallo Jos
De foto's zijn linkjes geworden.
ik maak er plaatjes van (vind je niet erg he?)
http://farm3.static.flickr.com/2723/4478989341_1ef4723f98.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4014/4478991555_88d0f76faa.jpg

Ik heb meteen even bij je foto's rondgeneusd, ziet er goed uit. De pliage in je top is zo te zien mooi gelukt.

jos geers
3 april 2010, 22:06
Hoi Wim

Dank voor de service.

Was me ook opgevallen dat er geen foto kwam maar hoe doe je dat nou (die foto,s)

Pliage is inderdaad iets wat me meeviel :sssh:alleen heb ik wel een schroef door de top heen gedrukt (arghhh!)

Het is omdat het hout voor de top al een jaar of 25 met alle verhuizingen mee is gegaan en de verhuizingen overleeft heeft dat ik heb besloten het naar beste eer en geweten te repareren (je ziet het bijna niet meer)
dr zitten zowieso nog wel meer leermomenten in deze gitaar maar goed ik troost me met de gedachten dat de tweede beter wordt.

Het begrepen van je foto,s dat die van jou klaar is ziet er echt super uit.
Kun je trouwens geluid samples op het forum zetten? (lijkt me wel cool)

Nou even een update over het buigen van de binding aan de z,g lastige zijde
het is puur lastig!!! heb zelfs zoals stijn aangeeft de bindings (het rosewood deel) uit drie lagen fineer gemaakt dat buigt wel ook maar telkens laat de bwb purfling los ik wordt erg gek van.
Gitaarbouw is een echt vak dat is me inmiddels wel duidelijk geworden.

Heb vandaag watervaste bison gekocht en ga (weer) een poging wagen.
De aanhouder wint zullen we maar zeggen.

Moet van mijn zoon aan je vragen (ben zelf ook wel benieuwd) welke lijm jij hebt gebruikt.

Groeten Jos

superfly
3 april 2010, 23:08
Dag Jos

Die foto's: in het edit schermpje (als je reageert op een discussie, zeg maar)
zit een icoontje waar 2 bergjes op te zien zijn. als je de muis er op mikt komt de tekst afbeelding invoegen in beeld. klik daar op en kopieer de link naar je foto in het tekstvakje. (moderators moeten toch eens eens een instructie in een stickie zetten. Die feature is te goed verstopt)
Geluid samples ga ik proberen.
Ik heb mijn binding steeds kant en klaar gekocht. Meestal gaat het dan om "fiber" voor de zwarte en witte randjes, dat is geen fineer. ik denk dat dat zich wat makkelijker laat buigen.De meeste gitaarbouw leveranciers hebben het wel. Voorbeeldje;
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/index.php?cPath=99_718_331&sort=2a
Maar purfling van echt fineer is veel ambachtelijker natuurlijk, maar dan laat ik de adviezen graag aan Stijn en anderen over.
Tot nu toe gebruik ik voor alle hout op hout verbindingen Titebond (original) En daar heb ik wel met succes kleine reparaties mee uitgevoerd op stukjes purfling, maar nooit over een volle lengte. Bison lijmen worden t.o.v titebond harder en wat meer broos.

Succes met het gevecht:seriousf:
Wim
Edit:
Ik heb even op mijn favouriete US forum gekeken, en daar gebruikt de meerderheid Titebond voor purfling.
http://www.luthiersforum.com/forum/viewtopic.php?f=10101&t=26403&p=355302&hilit=purfling+making#p355302
Bepaalde houtsoorten worden hier vervloekt voor purfling gebruik, misschien moet je het daar ook in zoeken.

jos geers
4 april 2010, 13:18
Gave site wim!
Heb eindelijk een 90 graden bocht kunnen maken.. Wel de purfling er af gebakken dus dat is nog wel een ding. Heb een rvs tafel poot diameter 12 cm ovaal gemept (even afreageren) brander er tegen en dat ging wonderwel :-) waarschijnlijk omdat dan het raakvlak met de hete buis groter is wordt de buiging makkelijker. groeten jos