PDA

View Full Version : Paco de Lucia, Al DiMeola en John McLaughlin



telecastermaster
21 april 2003, 17:38
Ik hoorde laatst de CD "A Friday night in San Fransisco" van bovenstaande heren. Geweldig zeg. Ongelofelijk snel en virtuoos. Vooral het nummer Mediteranian sundance. Heren shredders: put that in your pipe and smoke it

http://www.google.nl/search?q=cache:9KLkjVkr02UC:rateyourmusic.com/view_album_details/album_id_is_13822+friday+night+in+san+fransisco&hl =nl&ie=UTF-8

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: telecastermaster op 2003-04-21 17:41 ]</font>

Elaine
22 april 2003, 13:46
yay!!!


is goed!

moretel
22 april 2003, 14:44
Ik heb foto's van de heren op mijn site staan, afkomstig van een concert uit 1980 !

http://home.hccnet.nl/m.spaans/foto/concert.htm

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-04-22 14:44 ]</font>

Ohzoso
22 april 2003, 17:19
Tsja, als je die heren hoort dan voel je je weer zo`n beetje een beginner,niet?

moretel
22 april 2003, 20:18
Nu ik serieus aan het spelen ben voel ik me steeds meer een beginner, ha ha

Vanavond naar Pink Floyd sessie, een van mijn favorieten,
binnenkort weer foto's van.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-04-22 20:18 ]</font>

vulvasonic
23 april 2003, 00:10
klassieker!

delphiro
23 april 2003, 08:35
mwaa, ik vind het een beetje overdone al zijn de nummers ongetwijfeld erg knap en speel ik ze nooit van mijn leven na.

Maar persoonlijk hoor ik veeeeel liever Paco de Lucia met bv El Cameron gewoon flamenco puur spelen. Of wat dacht je van Concerto Aranjuez met Paco de Lucia. Daar komt hij veel beter tot zijn recht als echte flamenco god :smile:

Het is overigens wel grappig dat Paco de Lucia vreselijk bang was dat hij tijdens die sessies niet zou kunnen improviseren. Hij is tenslotte een flamenco gitarist en die improviseren ook wel maar niet echt op een jazz rock manier. Maar aan deze opnames te horen is het hem goed afgegaan :smile:

telecastermaster
23 april 2003, 14:19
Maar persoonlijk hoor ik veeeeel liever Paco de Lucia met bv El Cameron gewoon flamenco puur spelen. Of wat dacht je van Concerto Aranjuez met Paco de Lucia. Daar komt hij veel beter tot zijn recht als echte flamenco god :smile:


Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik heb de indruk dat de Lucia juist door dit soort jazz uitstapjes als te weinig tradioneel (te weinig 'gypsy') wordt gezien en in traditionele kringen daarom niet als de flamenco koning wordt gezien die hij had kunnen zijn.

vulvasonic
24 april 2003, 00:42
Er zijn vele flamencogrootheden, maar juist door het feit dat de Lucia meedeed met di Meola en mc Laughlin heeft hem in ieder geval wat mij betreft op eenzame hoogte gebracht. Wat die vent laat horen met zijn afwijkende geluid t.o.v. die andere 2, grenst aan het ongelooflijke.

philbee
28 april 2003, 17:11
heeee Moretel,
coole foto's ik was toen ook bij dat optreden, back in 1980, gvd was denk ik 90% van de forum leden nog niet geboren of nog ruim in het broekje aan het plassen

jeroenmoore
1 september 2003, 17:26
Inderdaad beestachtig goed die CD

taylor
2 september 2003, 12:39
improviseren doen ze in flamenco juist wel, bulerias heet dat in het dat in spaans.

opzich luister ik ook liever naar lucia dan naar al of john.

al dimeola vind ik niet eens zo geweldig heeft wel speed maar weinig emotie zit erin,maar het is zeker en goeie gitarist daar niet van.

lucia zet ik eigenlijk nooit meer op omdat ie gewoon TE goed is :)

maartenv
8 september 2003, 22:11
Bulerias is een bepaalde stijl (ritme) binnen flamenco net zoals een rumba en een tango. Eigenlijk binnen flamenco wordt er niet zo veel geimproviseerd. Men speelt volgens een zeer strak schema. In een intervieuw zei Paco de Lucia dat hij in het begin dat ie met die twee heren ging spelen, hij iedere avond hoofdpijn had om dat ie nu heel veel moest improviseren. Al met al vind ik dat Paco er moet kop en schouders bovenuit steekt !!

telecastermaster
9 september 2003, 12:26
Waar zit wie trouwens in het stereobeeld??

taylor
10 september 2003, 11:33
nee bulerias is geen ritme !maar en soort jam zeg maar.

telecastermaster
10 september 2003, 23:18
BULERIAS
(SONG AND DANCE FORM) The words bulla (noise) and burla (to mock) both apply to the character of Bulerias, but no one really knows how the name came about. It is believed to have evolved as a faster version of Alegrias in Jerez. Full of fun and frivolity, Bulerias is considered the ultimate expression for the skills of both dancer and guitarist.

Although the compas is unvarying within its 12 beat structure, Bulerias is rhythmically very flexible, and open to sudden bursts of spontaneity and melodic variations. It occupies a central position in any dance or guitar repertoire and is usually reserved as the flashy final number in performances. Alegrias and Solea will often build up in speed and change into a Bulerias to finish off. This is referred to as ending the dance "por Bulerias".
Pronounced (BULL-ER-EE-US)
See also SOLEA POR BULERIAS and SOLEA.

http://herso.hypermart.net/dict.html

telecastermaster
12 september 2003, 15:57
Ah, ik heb 't al. From the liner notes:

Track 1: DeLucia, left; DiMeola, right.
Track 2: McLaughlin, left; DiMeola, right.
Track 3: McLaughlin, left; DeLucia, right.
Tracks 4/5: DeLucia, left; McLaughlin, middle; DiMeola, right.

guitartub
13 september 2003, 18:16
Bij dit trio heb ik de bezetting ook weleens zien wisselen.
Als John Mc Laughlin niet kon werd die bijv. vervangen door Larry Coryell
en ik heb de heren ook wel zien optreden met Birelli Lagrene.
Iedere keer was de uitkomst:
Verbaas je niet, verwonder je slechts,
zet je gitaar in een hoekje en ga stil zitten genieten.

Groetjes,
Bert. :roll:

delphiro
15 september 2003, 11:03
bulerias is

(12) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

en ^%$# wat krijg je er dat als kaaskop moeilijk in (het is overigens een snellere vorm van de Soleares met dezelfde structuur)

Het is wel zeker een ritme en het staat wel zeker vast. Er wordt alleen wel eens gevogeld door ipv 12, 6 tellen te gebruiken.

Dus zet eens een mooie Paco de Lucia Bulerias / Soleares op en luister goed naar de accenten of luister naar de begeleiding. Goed om je westerse ritme eens los te maken.

rien
15 september 2003, 17:28
Ik heb het als 19 jarige live in den haag gezien ...werkelijk waanzinnig
Mc Laughlin is technisch nog beter als al di miola.. Ik heb de LP nog ergens liggen..\

Di miola mocht van zn ouders vroeger niet veel sound maken vandaar dat ie heel veel van zn gun solo's dempt.. Slaat ook werkelijk alle noten aan.. Dat is ook het enige want ie kan..mooie fingerstyle of flamenco heeft ie geen benul van en maakt het toch wat eenzijdig..

maar goed wie ben ik in godsnaam om dat soort lui te bekritiseren
misscien haal ik ooit in mn leven de snelheid van 1 lick 30 seconden foutloos en dan? voor een volle zaal herhalen zekere ha ha no way

Rien