PDA

View Full Version : Twijfelgevalletje tussen 2 strats



iron maarten
27 maart 2010, 15:05
Hey allemaal

Twijfelgevalletje tussen 2 strats.
Ik vind ze allebei lekker klinken voor een budgetstrat.

1) Squier Classic Vibe 50s strat
2) Vintage v6

Ikzelf neig toch meer naar de squier CV strat, omdat deze louter positieve reacties krijgt.
De prijs/kwaliteitverhouding is geweldig als ik anderen moet geloven.
Sommigen beweren zelfs dat de Squier CV serie nog iets beter klinkt dan een std. Fender strat made in Mex.

Wat vinden jullie van deze 2 strats?

Mikos
27 maart 2010, 15:18
Squier Classic Vibe 50s strat
definitely

Vadim
27 maart 2010, 16:20
Ik heb zelf laatst een Vintage v6 icon gekocht, maar ik heb ook op de gewone v6gespeeld. De v6 is wel minder dan de icon, maar toch wel een leuke dingetje. Toch zou ik ook voor de Squier gaan, omdat dat ding toch iets meer mojo heeft. Ik denk trouwens ook dat je hem makkelijker verkoopt, als je hem ooit nog is weg zou willen doen.

Squier4ever
27 maart 2010, 16:28
Heb je ze al getest? Heb wel eens V6 icon getest en die vond ik te gek! Heerlijke bluesbak. CV heb ik nog nooit getest, maar krijgt wel goeie reviews.

Exi
27 maart 2010, 16:30
Ik heb een Classic Vibe 50s strat gehad en ik heb nu een Vintage V6 ICON.
(zegt genoeg lijkt me;))

Beide gitaren zijn zeer goed voor de prijs, maar er zitten wel wat verschillen in.
Classic Vibe is uiteraard vintage correcter, heeft een maple hals die in mega (en dan bedoel ik ook mega) dikke lak zit. Vintage heeft een platter fretboard (hogere radius) en 22 frets tegenover de 21 frets van de CV. (V6 is moderner dus.) Het fretboard van de CV zie je duidelijk in een ronding lopen. Van frets heb ik weinig verstand, maar bij de Vintage hoef je minder hard je snaren in te drukken om een zuivere toon te krijgen en speelt dus wat sneller/makkelijker.
De hals van mijn V6 ICON is heerlijk glad, omdat daar de lak van is 'weggesleten' wat het spelen (imo) nog makkelijker maakt.

De CV is gemaakt van Alder en dat is dus ook het juiste hout voor een strat.
De Vintage is gemaakt van Poplar, wat niet ver afwijkt van het geluid van Alder.

De CV heeft zeer tamme (Alnico II?) pickups die ik voor mijn doeleinden (RHCP, lichte overdrive) ruk vond en heeft geen tone control om de brugpickup te temmen. Die brugpickup is zo schel als de neten en ik had er dus een mod voor moeten uitvoeren om hem regelbaar te maken met een van mijn toneknoppen.

De Vintage heeft Alnico 5 Wilkinson Pickups met veel meer bite en kunnen komen ook zeer goed naar voren met overdrive. Hij klinkt in wezen dus wat ruiger en heeft (imo) ook meer karakter. Ook zijn de tussenstandjes veel bruikbaarder dan bij de CV die wat modderig klonk.

Hardware van de CV is vrij degelijk en het deed zijn werk alleen de tuners vond ik niet erg lekker.

De Vintage heeft Wilkinson hardware en je merkt dat het net even een stapje beter is. Hij heeft bijvoorbeld een stalen tremolo blok (sustain, tone) en EZ-lok tuners (behoudt zijn stemming beter in theorie). Ook voelen de controls wat degelijker aan.

Conclusie
CV: Vintage correcter, iets mindere hardware en wat tammere pickups en een hele schelle brugpickup
Vintage: betere hardware, pickups met meer bite, blijft wat beter overeind met meer overdrive.

Verder zou de Squier beter verkopen als je er ooit nog vanaf wilt

Het is eigenlijk net wat je van plan bent om erop te gaan spelen.
Speel je uitsluitend clean dan is de CV lekker.
Als je ook wat meer gain erbij wil draaien zou ik voor de Vintage gaan.

Hope this helps:)
enne... wel allebei gaan proberen, misschien lul ik wel uit mn nek.

en nog een link voor de goedkoopste ICON op het net: http://www.gak.co.uk/en/vintage-v6-distressed-laguna-blue/18119 ^^

dutch.idiot
27 maart 2010, 16:46
Het hangt natuurlijk ook erg af van het exemplaar wat je hebt, en het geluid dat je wilt hebben. Zelf testen is hierbij dus ook erg belangrijk. Het verschil tussen verschillende exemplaren kan groot zijn, bijvoorbeeld wat frets betreft en ook de bolling van het fretboard kan verschillen, de bespeelbaarheid kan dus anders zijn op verschillende exemplaren van hetzelfde model.

Exi
27 maart 2010, 16:52
wat frets betreft en ook de bolling van het fretboard kan verschillen
Medium-jumbo is en blijft gewoon medium-jumbo en er zal uiteraard wel verschil zitten in hoe ze in de hals zijn getikt. Bij het ene exemplaar wat beter dan het andere.
De radius van het fretboard is over het algemeen zeer precies (of ze moeten de machine elke dag net even anders instellen ofzo?):???:

dutch.idiot
27 maart 2010, 17:00
Misschien zijn de pickups van de Classic Vibe '60 karaktervoller en ruiger dan die van de CV '50. Bij Fenders is dat verschil best groot, waarschijnlijk bij Squier dan ook. Ook heeft de CV '60 een rosewood fretboard ipv een maple bij de CV '50, dat kan ook nog wel eens voor verschil in karakter zorgen.

En nee, die machines worden niet iedere dag anders ingesteld maar vaak moet het nog enigzins met de hand bewerkt worden, wat voor verschillen kan zorgen.:(

Exi
27 maart 2010, 17:03
OK, dat wist ik niet.
De CV '60 heeft sowieso andere pickups (Alnico 5) dus het karakter zal wel heel anders zijn dan de CV '50.:) (maar nog steeds een schelle brugpickup ;) )

Squier4ever
27 maart 2010, 17:06
Schelle brugpickup vind ik ook wel (een klein beetje dan) strat eigen. Mijn squier had het iig ook. Nu ligt er een P90 in de brug :D

dutch.idiot
27 maart 2010, 17:09
Van die brugpup weet ik niks, het is al te lang geleden dat ik m geprobeerd heb, maar het is inderdaad goed mogelijk, en een minpunt volgens mij. Van de andere kant hangt dat ook van je smaak af.

@TS: TESTEN dus!

Exi
27 maart 2010, 17:11
dat hoort ook inderdaad bij een strat, maar het 9/10x ontbreken van enige tone-regeling bij de brug vind ik wel wat minder, maar dat hoort ook bij een strat:D

dutch.idiot
27 maart 2010, 17:18
Dat zijn inderdaad typische strat-eigenschappen. En je kunt natuurlijk altijd zelf een tone-control naar de brugpup zetten ipv een andere, dat is alleen wel wat gedoe, maar ja.:dontgeti:

Squier4ever
27 maart 2010, 17:19
dat hoort ook inderdaad bij een strat, maar het 9/10x ontbreken van enige tone-regeling bij de brug vind ik wel wat minder, maar dat hoort ook bij een strat:D

Klopt, toch kan een goeie brugpup in een strat echt supervet klinken, alleen in de cheapo gitaartjes is dat meestal niet het geval :D

dutch.idiot
27 maart 2010, 17:21
Klopt, toch kan een goeie brugpup in een strat echt supervet klinken, alleen in de cheapo gitaartjes is dat meestal niet het geval :D

En dat zegt iemand met als naam squier4ever...

Het klopt alleen wel hoewel ze niet altijd zo slecht klinken, ook moet bij de goedkopere modellen.

Exi
27 maart 2010, 17:22
Dat zijn inderdaad typische strat-eigenschappen. En je kunt natuurlijk altijd zelf een tone-control naar de brugpup zetten ipv een andere, dat is alleen wel wat gedoe, maar ja.:dontgeti:

Kwestie van 1 draadje om-solderen naar een andere plaats op je pickup selector.;)


Klopt, toch kan een goeie brugpup in een strat echt supervet klinken, alleen in de cheapo gitaartjes is dat meestal niet het geval :D
Inderdaad:D Gelukkig hebben we nog after-market pickups om van een no-no een eeh.. go-go te maken;)

Squier4ever
27 maart 2010, 17:24
En dat zegt iemand met als naam squier4ever...

Het klopt alleen wel hoewel ze niet altijd zo slecht klinken, ook moet bij de goedkopere modellen.

Ik heb toevallig een goeie squiert en toen ik hier op het forum kwam wist ik er nog niet zo veel van, alleen dat ik die nooit weg zou doen en nog steeds ben ik die mening toebedeeld, meneer nederlandse idioot :D

dutch.idiot
27 maart 2010, 17:43
Ik heb toevallig een goeie squiert en toen ik hier op het forum kwam wist ik er nog niet zo veel van, alleen dat ik die nooit weg zou doen en nog steeds ben ik die mening toebedeeld, meneer nederlandse idioot :D

Ik vermoedde eerlijk gezegd al zoiets, je bent ook al lang forumlid. Mooi trouwens dat je meteen een goede squier te pakken had.