PDA

View Full Version : fretwear?



telecastermaster
21 april 2003, 17:34
Ik zag dat de frets van mijn strat een beetje beginnen te slijten. Hoe ernstig is dit? Wanneer moet je er wat aan doen?

ieme
21 april 2003, 17:44
Als je snaar die begint aantelopen/kletteren op de andere frets is het al te laat, tevens als je duidelijke inkepingen/slijtage ziet. Bij twijfel gewoon langs verschillende gitaarwinkels vaan en vragen wat het beste is, herfretten of frets weer level maken(allemaal t zelfde zodat niets aanloopt)

Succes

Luca P
21 april 2003, 23:11
Na 6 jaar intensief gespeeld te hebben waren mijn frets toe aan vervanging, dacht ik.
Ik bracht hem bij een reparateur en die zei dat hij alleen gevlakt hoefde te worden.
En hij is nu weer als nieuw.
Bij jou zullen natuurlijk niet alle frets versleten zijn. Dus nieuwe frets erop betekent dus alle frets eraf! Ook degene die nog goed zijn. Want het is maar de vraag of die enkele frets die je wilt vervangen ook precies hetzelfde zijn als de oude.
En daar zit ook weer een prijskaartje aan.

Ik speel een Les Paul Classic en die heeft aan het uiteinde van elke fret een stukje verhoging van de binding. En als alle frets vernieuwd moesten worden, moest hij dus de hele binding om de toets ook verwijderen om die opstaande randjes te behouden.
Heb jij even mazzel met je Stratocaster.

Ik zou eerst laten nagaan of ze te vlakken zijn!

guitarmusicman
22 april 2003, 20:03
ik heb me ook laten vertellen dat een nieuwe hals kopen uieindelijk zelfs voordeliger uit kan komen al je het moet laten herfretten:
1 herfretten is ontiegelijk duur
2 nieuwe hals is net iets duurder, scheelt niet zo veel, en je hebt natuurlijk weer een splinter nieuwe hals. Ja als dat niet is wat je wilt omdat je langzamerhand een relic strat hebt dan is het geen uitkomst.

ben er allemaal overigens niet zeker van dat het zo duur is, heb het me ook maar laten vertellen.
Maar je fretten laten vlakken is zeker de moeite waard als dit kan.
succes

Casey
22 april 2003, 20:33
Voor rond de 180 € is ie herfret (frets verwijderen, toets vlakken, frets installeren, vlakken, intoneren), hals met een binding kost rond de 50€ meer , voor dat geld heb je natuurlijk geen nieuwe hals compleet met toets en frets plus dat je gitaar daarna niet meer origineel is .
Je gaat je hals toch niet vervangen als je fretjes vernieuwd moeten worden ?
Alleen vlakken is ongeveer 80 € dus voor rond de 100 € meer is ie herfret !