PDA

View Full Version : Hollow Body



Reintje
26 maart 2010, 14:52
Aangezien ik mij aan het oriënteren ben op het kopen van een nieuwe gitaar heb ik de volgende vraag. Ik zoek een gitaar die ook onversterkt een goed geluid laat horen. Nu kan ik natuurlijk een semi-acoustische gitaar kopen, maar ik vind de modellen niet zo fraai. Daarom zat ik te denken aan een hollow body gitaar. Heeft iemand ervaring met het onversterkte geluid uit zo'n gitaar. Wat is een goede om te kopen. Ik zag ergens de Paevey Rockingham deze is redelijk geprijsd enmooi om te zien.
Graag wat advies, mijn budget is max. 400 euro.

hezz
26 maart 2010, 16:50
Lijkt me een prima gitaar, die Peavey! Check ook als het mogelijk is de Ibanez Artcore gitaren.

FruscianteFan
26 maart 2010, 16:56
Vraag jezelf af hoe hard je het precies wilt hebben. Mijn Fender Jaguar gaat akoestisch al véél harder dan mijn Squier Strat, gewoon doordat het een betere, resonantere gitaar is. Mijn Jackson gaat ook vrij hard, sinds de floyd rose-brug is vervangen door een vaste brug. En inderdaad, mijn semi-hollow gooit er nog een schepje bovenop.

In de buurt bij een akoestische gitaar komt het niet, maar als je jezelf wilt kunnen horen pingelen als je op de bank zit, met de TV aan, dan heb je niet per se een hollowbody of semi-hollow nodig. Dan kun je beter flink wat gitaren uitproberen, een luide ervan kiezen en er een dikker setje snaren op leggen.

Tupelo
26 maart 2010, 16:57
Peavey Rockingham ziet eruit als een gitaar waar onversterkt ook wel wat geluid uitkomt, maar vergelijken met een nylon gitaar of een western, moet je niet doen.

Uiteindelijk is zo een ding toch bedoelt om uitversterkt te worden.
De echt oude archtops hebben doorgaans dan ook een wat grotere en dikkere klankkast, alsmede een gestoken bovenblad voor meer resonantie.

Niettemin, wanneer je op de bank zit te pingelen zul je er onversterkt aardig mee aan de slag kunnen, bescheiden huiskamerfeestje kom je ook nog wel boven het geroezemoes uit, maar als akoestische gitaar voor op een podium is het niet bruikbaar.

Verder; richt je op tweedehands en niet op nieuw, 't is hetzelfde als auto's, eenmaal de showroom uit ben je al 30% van de nieuwwaarde kwijt.
Ik heb veel goeds gehoord over de 'Godin 5th Avenue Kingpin CB P90', Hendrix2 op dit forum heeft er één. Die zit nieuw wat boven je budget, tweedehands mogelijk ook, als je er al één kan krijgen, maar ik denk dat je aardig in het bereik ervan zit met je € 400,-, dat het om laatste loodjes gaat. Zoiets zou ik proberen.

Of anders volledig el cheapo gaan, en een oude jazzer op Markplaats scoren voor enkele honderden euro's, en daar zelf een element op monteren of laten monteren. Elementje kost in de States niet veel. Zitten wat angles aan, en je moet goed zoeken, de gitaar mag vooral niet te duur zijn, maar dan heb je uiteindelijk wel een gitaar met charisma.

Succes !

Nicks
26 maart 2010, 17:17
koop een akoestische gitaar en laat daar een element inzetten :ok:

of deze:
http://www.thomann.de/nl/crafter_sa_tm_vs_b_stock.htm

Tupelo
26 maart 2010, 17:19
Sla je slag ! http://link.marktplaats.nl/331330195

Als je 'm voor 400 meekrijgt, dan heb je een leuke deal.

Reintje
27 maart 2010, 10:02
Bedankt voor de reacties.
Het is niet de bedoeling om ooit op het podium te staan met de gitaar. Althans, dat kan ik me niet voorstellen. Maar thuis op een feestje of tijdens de barbecue is het wel aardig om even wat te spelen zonder daarbij direct een versterker bij nodig te hebben. Daarom dacht ik aan zo'n hollow body.
Zelf elementen zetten op een acoustisch exemplaar zie ik niet zitten en wat betreft het exemplaar op marktplaats (Höfner), ik kan niet beoordelen of het wat is en wat de waarde van zo'n gitaar zou zijn. Ik heb al wat gegoogled, maar geen informatie erover kunnen vinden.

Tupelo
27 maart 2010, 10:05
Voorzichtige schatting tussen de 600 & 800 euro.
Ding is op eenzelfde wijze gepimpt als die van mij, dus nagenoeg origineel.
Vraag me af wat erop zit; ik vermoed een Kent Armstrong, dat is een aardig element.

Bij de Sting in A.dam. gingen ze voor 800, maar de markt is lauw en het is het type gitaar waarbij je geduld moet hebben.
Indien de verkoop urgent is... wie weet.

FruscianteFan
27 maart 2010, 10:08
Bedankt voor de reacties.
Het is niet de bedoeling om ooit op het podium te staan met de gitaar. Althans, dat kan ik me niet voorstellen. Maar thuis op een feestje of tijdens de barbecue is het wel aardig om even wat te spelen zonder daarbij direct een versterker bij nodig te hebben. Daarom dacht ik aan zo'n hollow body.
Zelf elementen zetten op een acoustisch exemplaar zie ik niet zitten en wat betreft het exemplaar op marktplaats (Höfner), ik kan niet beoordelen of het wat is en wat de waarde van zo'n gitaar zou zijn. Ik heb al wat gegoogled, maar geen informatie erover kunnen vinden.
Op een feestje of bij een BBQ, zeker als je niet heel hard aanslaat, heb je al snel een akoestische gitaar nodig. Pin me er niet op vast, maar ik denk dat een hollowbody dan toch vaak tekortschiet...

Aan de andere kant, het hangt er ook maar helemaal van af of je 'publiek' een beetje stil is.

Tupelo
27 maart 2010, 10:08
Höfner niet. :)

Tupelo
27 maart 2010, 10:09
Crafter maakt overigens ook behoorlijke semiacoustische gitaren, misschien ff googlen...
Zoiets tweedehands kan er ook mee door. http://www.thomann.de/nl/crafter_sa_tm_vs_b_stock.htm of nieuw !!

Nicks
27 maart 2010, 10:46
Crafter maakt overigens ook behoorlijke semiacoustische gitaren, misschien ff googlen...
Zoiets tweedehands kan er ook mee door. http://www.thomann.de/nl/crafter_sa_tm_vs_b_stock.htm of nieuw !!

mijn adviezen worden weer niet gelezen? :dontgeti:

:(


*gaat in hoekje zitten*


PS

hij is overigens ook bij de dirk witte te koop

Tupelo
27 maart 2010, 17:05
Oeps, nou dat is tweemaal dan. :)

Was een beetje haastig, maatje helpen intrekken bij zijn vriendin vanmiddag, en stond op het punt om te vertrekken.

Werkelijke reden; beschouwde mezelf een ogenblik als autoriteit in dezen. :D

Maar best fijne gitaartjes die Crafters ja; anderzijds doen ze het akoestisch weer minder goed dan bijvoorbeeld die Höfner.
In plaats daarvan kun je met de piezo en lipstick wel weer uit de voeten.

Nobler
30 maart 2010, 13:34
Ik heb een Gibson ES-335, een vergelijkbare Epiphone (Sheraton II) en een oude Epi Riviera EA-250, die helemaal hol is (soort ES-330 replica). Het zijn dus allemaal 'thinline's'. Echt waar: geen van deze gitaren produceert voldoende volume om in een kamer met mensen hoorbaar te zijn. Nauwelijks meer dan een solidbody. Dus óf je moet inderdaad een jazzbak kopen, en daarvan zijn er nauwelijks goeie voor weinig geld te krijgen, óf je zult toch een versterker moeten gebruiken. Met een VOX AD5 kun je prima geluid voor een huiskamerfeestje krijgen en het kost aanzienlijk minder dan een goede gitaar.

rijsberman
30 maart 2010, 14:31
je moet inderdaad een jazzbak kopen, en daarvan zijn er nauwelijks goeie voor weinig geld te krijgen.

http://www.godinguitars.com/godin5thaveseriesp.htm of
http://guitarguitar.co.uk/search.asp?search=godin%205th%20avenue&brandname=Godin

:soinnocent:


Ik heb een akoestische 5th ave besteld bij guitarguitar. Goeie service, snel in huis. Die prijs op de site is incl. koffer die elders 80 euri kost. Heerlijke gitaar!

tomdiedom
30 maart 2010, 15:29
die is echt heel fijn die 5th avenue