PDA

View Full Version : Aardlus probleem?!



DeBôdy
26 maart 2010, 14:00
Ik krijg het niet voor elkaar om m'n rack helemaal bromloos te krijgen. Er zit dus ergens nog een aardlus die ik er maar niet uit krijg.
M'n opstelling is alsvolgt:

http://img404.imageshack.us/img404/8552/rigsetup.jpg

In m'n rack heb ik ook nog een zwanenhals lampje (met dimmer) ingebouwd zodat ik, mocht het nodig zijn, op het podium ook nog wat zie als het donker is. Nu las ik hier en daar dat lampjes met dimmers ook een aardlus kunnen veroorzaken, maar het gebrom hoorde ik ook al voordat ik dat lampje erin had gemaakt... Dus waarschijnlijk zit de lus ergens anders...

Op het plaatje is te zien dat m'n pedalsnake voor m'n gitaarsignaal zorgt en tegelijkertijd m'n wah en tuner (en m'n ground control pro die niet op het plaatje staat) voedt met 9v. Het rare aan de pedalsnake is dat als ik op de kabel van de pedalsnake tik/klop, dat ik dat hoor uit m'n speakerkast van m'n amp. Oftewel het lijkt dat de buitenkant van de pedalsnake ook iets van een geluidssignaal doorstuurt (wat eigenlijk niet zou mogen lijkt mij).
Hebben jullie misschien een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van de brom (aardlus) die ik maar niet weg krijg?

Ik heb btw ook alle patch kabels gecheckt dus daar kan het niet aan liggen...

DeBôdy
26 maart 2010, 15:45
Net toevallig ff bij de locale muziekzaak geweest en gelijk ook even gevraagd of hij wist hoe ik dit aardprobleem op zou kunnen lossen. Hij gaf mij de volgende tip: Als je gewoon de aarde losschroeft in 1 van de stekkers in de stekkerdoos, dan kan er geen aardlus meer ontstaan en is het probleem dus opgelost... Een van jullie dit wel eens gedaan?!

Schunhart
26 maart 2010, 16:12
Je kan zomaar je aarde eraf halen, dat kan geen kwaad. Dit kan het probleem zijn, maar kan het ook goed niet zijn.

Het kan misschien ook zijn dat de brom vanuit je snake komt. Dit kan meerdere redenen hebben:

- Je stroom naast je gitaar signaal,
- Slechte gitaarkabel in je snake
Ik zou zeggen, gooi eens een losse gitaarkabel richting je rack en kijk of dat wat scheelt. Experimenteer dan ook gelijk of het aan de stroom in je snake kan liggen door je kabel er naast en verder weg neer te leggen.

Jedeel
26 maart 2010, 16:27
Ik heb wel eens een brom in de installatie opgelost door slechts
een stroomstekker een halve slag te draaien.
Wat er dan precies veranderd weet ik niet, maar soms werkt dat.
Probeer eens één voor één je stroomstekkers te draaien.
(Slechts een kleine inspanning :) )

DeBôdy
26 maart 2010, 18:59
Je kan zomaar je aarde eraf halen, dat kan geen kwaad. Dit kan het probleem zijn, maar kan het ook goed niet zijn.

Het kan misschien ook zijn dat de brom vanuit je snake komt. Dit kan meerdere redenen hebben:

- Je stroom naast je gitaar signaal,
- Slechte gitaarkabel in je snake
Ik zou zeggen, gooi eens een losse gitaarkabel richting je rack en kijk of dat wat scheelt. Experimenteer dan ook gelijk of het aan de stroom in je snake kan liggen door je kabel er naast en verder weg neer te leggen.

Zou het dan aan de stroom liggen als ik een normale gitaar kabel gebruik (ipv de snakekabel) en hem vervolgens naast de snake zou leggen en kijken of het uitmaakt qua gebrom als de kabel er vlak naast ligt of als ik hem er verder vandaan leg... ?!

Is er btw een mogelijkheid om die midi pluggen van de pedalsnake te controleren of deze nog helemaal functioneren en een goed signaal doorgeven?

nocaster
26 maart 2010, 21:58
welke racktuner gebruik je ?

DeBôdy
26 maart 2010, 22:12
welke racktuner gebruik je ?

Korg DTR-1

Schunhart
27 maart 2010, 02:47
Zou het dan aan de stroom liggen als ik een normale gitaar kabel gebruik (ipv de snakekabel) en hem vervolgens naast de snake zou leggen en kijken of het uitmaakt qua gebrom als de kabel er vlak naast ligt of als ik hem er verder vandaan leg... ?!

Is er btw een mogelijkheid om die midi pluggen van de pedalsnake te controleren of deze nog helemaal functioneren en een goed signaal doorgeven?

Ik weet niet zeker of dat trucje helpt, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb er wel eens wat over gelezen. Sowieso kun je beter geen DC voeding over een lange afstand laten lopen gezien t feit dat je op die manier wat stroom verliest (dat is ook de reden dat er uit je stopcontact AC komt, terwijl 9 van de 10 apparaten DC nodig hebben).
Ook dit zou je nog kunnen testen door je tuner en je wah te voeden met een 9v batterij. Mocht je brom dan over zijn, dan ligt het weer aan je voeding...

Heb je trouwens altijd last van de brom, ongeacht waar je je set hebt aangesloten (thuis, repetitie, optreden) of alleen op een specifieke plek?

Je midi-kabel controleren heeft in dit geval trouwens geen zin, midi is namelijk niks meer dat data, 1-en en 0-en. Dat werkt, of dat werkt niet ;)

Om het kort samen te vatten: soms is het k*t om zoveel apparatuur te gebruiken, 1 foutje kan ik een klein (of meerder) ding zitten...

Succes er mee!

ateng
27 maart 2010, 13:59
Ik zou elk pedaal/fx/apparaat 1 voor 1 uit de keten halen en als het niet meer bromt weet je dus dat het daar aan ligt. Kan dus aan de kabel liggen die daar op is aangesloten of inderdaad de aarde van afhalen.

DeBôdy
2 april 2010, 11:56
Ik heb ook een keer alles 1 voor 1 aangesloten, alle kabels gecheckt, maar als je dan weer de repetitieruimte ingaat dan is er toch ergens iets wat een brom veroorzaakt, terwijl thuis alles vrij 'schoon' klinkt. Eerst maar is ff kijken hoe het nu klinkt in de repetitieruimte nu ik de aarde van 1 stopcontact eruit hebt gehaald...

Jelle6
11 april 2010, 13:23
Ik heb ook een keer alles 1 voor 1 aangesloten, alle kabels gecheckt, maar als je dan weer de repetitieruimte ingaat dan is er toch ergens iets wat een brom veroorzaakt, terwijl thuis alles vrij 'schoon' klinkt. Eerst maar is ff kijken hoe het nu klinkt in de repetitieruimte nu ik de aarde van 1 stopcontact eruit hebt gehaald...

Het kan ook zijn dat er in die ruimte veel lampen zijn.
Die lampen kunnen via je elementen de brom veroorzaken.
Dat heb ik vaak.