PDA

View Full Version : Aanslag op 'gouden' hardware



j3r03n
26 maart 2010, 13:58
Ik ben van plan om een tweedehands Sheraton II te kopen, maar volgens de verkoper zit er aanslag (corrosie?) op de tuners en op de pickupcovers. Zie foto.

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Sheraton/aanslag.jpg

Er doen vaker verhalen de ronde dat het goudkleurige laagje op den duur eraf slijt. Vandaar mijn vraag: is deze aanslag wel weg te poetsen zonder het goud half mee te nemen? En zo ja: hoe?

For the record: ik ben zelf niet zo fan van gouden hardware, dus als er een manier is om alle hardware te bewerken zodat het hele goudkleurige toplaagje eraf is, ben ik ook al een eind op weg.

Daan_B
26 maart 2010, 14:00
Gewoon laten zitten man, dat is rock n roll!:cooler:

j3r03n
26 maart 2010, 14:02
Op een afgeragde tele is dat inderdaad rock n roll. Op een sjiek model als deze is het gewoon lelijk :soinnocent:

HaroldA
26 maart 2010, 14:03
For the record: ik ben zelf niet zo fan van gouden hardware, dus als er een manier is om alle hardware te bewerken zodat het hele goudkleurige toplaagje eraf is, ben ik ook al een eind op weg.

Kon dat niet met koperpoets opgelost worden?

j3r03n
26 maart 2010, 14:05
Daar is (volgens de zoekfunctie) op dit forum slechts één referentie van, die net zo twijfelachtig is als deze. Vandaar dat ik de optie hier nogmaals aanhaalde. De experts zullen het wel weten ;)

EDIT: Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=46444) is de enige keer dat het resultaat van koperpoets genoemd wordt. Dateert al van vijf jaar terug...

HaroldA
26 maart 2010, 14:06
De knoppen worden trouwens ook los verkocht dus die kun je ook vervangen zonder nieuwe tuners te moeten kopen.

P-Five
26 maart 2010, 14:40
Kon dat niet met koperpoets opgelost worden?

Als je van dat gouden laagje af wilt is koperpoets inderdaad DE oplossing ;-)

Zo te zien zijn het Gotoh tuners. Die kun je ook nieuw kopen...

Mic
26 maart 2010, 14:50
Het spikkelige is oxydatie van het materiaal eronder.
Op die plekken is het doublé dan weg en zie je spikkels.

Nieuwe tuners erop zetten is de beste oplossing.

barno
26 maart 2010, 14:51
je zou idd een nieuw setje kunnen kopen. persoonlijk zou ik er niks aan doen, gouden hardware vind ik maar niks, maar als het er wat oud uitziet, weer wel :)

Ricochet
26 maart 2010, 15:02
Als je het goud wil behouden aceton en een schoon doekje. (niet morsen op je plastic!)

Als je het wil verwijderen. Iedere metaalpoets haalt die dunne goudlaag weg.
Huis-tuin-keuken gootsteenontstopper en ovensprays waarschijnlijk ook wel maar dat is qua werkingsnelheid lastig te controleren..

jannest
26 maart 2010, 15:14
Ik ben van plan om een tweedehands Sheraton II te kopen, maar volgens de verkoper zit er aanslag (corrosie?) op de tuners en op de pickupcovers.

en dat is slecht voor de bespeelbaarheid of het geluid van de gitaar ?

j3r03n
26 maart 2010, 15:23
Beetje loze opmerking. Als de motor van een geroeste auto nog goed loopt, koop je 'm ook niet.

Als het daadwerkelijk corrosie is, is het dus niet weg te poetsen? Ik betwijfel of je met aceton corrosie kan weghalen.

Het is me dus niet te doen om het weghalen van het goud, maar om de mogelijkheid om de hardware er weer fatsoenlijk uit te laten zien.

Ik ben eerlijk gezegd niet van plan om deze gitaar te kopen en dan de hele hardware te gaan vervangen. Dan kan ik net zo goed een nieuwe kopen.

jannest
26 maart 2010, 15:39
Beetje loze opmerking. Als de motor van een geroeste auto nog goed loopt, koop je 'm ook niet.

Als het daadwerkelijk corrosie is, is het dus niet weg te poetsen? Ik betwijfel of je met aceton corrosie kan weghalen.

Het is me dus niet te doen om het weghalen van het goud, maar om de mogelijkheid om de hardware er weer fatsoenlijk uit te laten zien.

Ik ben eerlijk gezegd niet van plan om deze gitaar te kopen en dan de hele hardware te gaan vervangen. Dan kan ik net zo goed een nieuwe kopen.
was een vraag
en je vergelijking klopt niet

j3r03n
26 maart 2010, 18:31
Excuses, de stelling was inderdaad een vraag, maar ik meende een lichte vorm van ironie te bespeuren. Ik weet het antwoord op de vraag niet, maar al zou het niks uitmaken voor klank of bespeelbaarheid, dan zou ik nog van die roest afwillen.

flitslicht
26 maart 2010, 21:15
'Aanslag op gouden hardware' is inderdaad een ernstige zaak. Hoe je het oplost weet ik niet :makeup:

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/aanslag.jpg

Chocola
26 maart 2010, 21:32
was een vraag
en je vergelijking klopt niet

In dat geval kun je natuurlijk op een forum emoticoons of een andere vorm van verduidelijking gebruiken zodat mensen het goed kunnen interpreteren. Ruis ligt bij de zender en niet bij de ontvanger. Ik vatte het trouwens ook ironisch, en eigenlijk zelfs sarcastisch op ;).

En om antwoord op je vraag te geven:

Klank: In theorie maakt alles uit, en dus ook corrosie. In de praktijk zul je hier 0.0 van merken.

Bespeelbaarheid: Ik heb zelf op vrij veel Les Pauls gespeeld met een gecorrodeerde brug en tailpiece en ik vond hem wat anders glijden, niet per se minder goed of beter, maar wel anders. Bij snaren merk je het vrij snel natuurlijk en bij stemmechanieken hoort het eigenlijk niet uit te maken qua bespeelbaarheid.

Het zal dus geen grote invloed hebben. De factor "mens" daarentegen kan een beetje roest waarderen (vintaaaaage :rockon:), of verafschuwen waardoor de lol van gitaarspelen er kapot aan kan gaan, in een wat extreem geval.

Overigens vind ik zijn vergelijking prima.

Dan ontopic. Zoals je zelf ook kunt zien op de foto is er al goud af. Als je het met een middel schoonmaakt dat een minder snelle werking heeft dan koperpoets e.d. zal het moeten lukken om het goud intact te laten terwijl de corrosie er (deels) af zal gaan. Vergeet niet dat er al een deel van de dunne "goud"laag af is en dat je dus sowieso wat van de laag eronder zal aantreffen. En als jij die gitaar mooi vind, en lekker vind spelen, en voor een zacht prijsje kan kopen... Who gives a fucking fuck dan dat er hier en dat wat van het nepgoud af is? Er zijn gitaristen die hele schuurmachines erbij pakken om die look te krijgen. Zolang het ding lekker speelt is er niets aan de hand. Als je een gitaar wil in nieuwstaat moet je niet zeuren en gewoon nieuw kopen, maar zo denk ik er natuurlijk over ;).

En in het extreemste geval: wat kosten die 6 tunertjes nou joh?

snaarplukker
26 maart 2010, 23:23
Ik ben van plan om een tweedehands Sheraton II te kopen, maar volgens de verkoper zit er aanslag (corrosie?) op de tuners en op de pickupcovers. Zie foto.

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Sheraton/aanslag.jpg

Er doen vaker verhalen de ronde dat het goudkleurige laagje op den duur eraf slijt. Vandaar mijn vraag: is deze aanslag wel weg te poetsen zonder het goud half mee te nemen? En zo ja: hoe?

For the record: ik ben zelf niet zo fan van gouden hardware, dus als er een manier is om alle hardware te bewerken zodat het hele goudkleurige toplaagje eraf is, ben ik ook al een eind op weg.Ik zou me meer zorgen maken om de conditie van het houtwerk dat aan dezelfde slechte klimatische omstandigheden heeft blootgestaan als de tuners.

j3r03n
27 maart 2010, 11:17
Bedankt voor de reacties :)

@ flitslicht: extra dank, erg verhelderend :seriousf:

@ Resonare: Zo denk ik er ook over. In verhouding met andere tweedehands Sheratons wordt er qua prijs echter weinig rekening gehouden met die spikkels, vandaar dat ik wilde weten of ik er gemakkelijk vanaf kon komen. Het blijkt wel dat dat niet zo is, dus ben ik van mening dat de gitaar minder waard is. Maar: als ie perfect speelt en er verder goed bijligt, zal ik m toch wel kopen.

@ snaarplukker: Inderdaad. Die corrosie op zich is misschien niet schadelijk, maar die is er niet vanzelf opgekomen. Bij een gitaar van een ruime 10 jaar oud vind ik dit best overdreven 'slijtage.'

jan jansen
27 maart 2010, 11:54
Ik ben van plan om een tweedehands Sheraton II te kopen, maar volgens de verkoper zit er aanslag (corrosie?) op de tuners en op de pickupcovers. Zie foto.

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Sheraton/aanslag.jpg

Er doen vaker verhalen de ronde dat het goudkleurige laagje op den duur eraf slijt. Vandaar mijn vraag: is deze aanslag wel weg te poetsen zonder het goud half mee te nemen? En zo ja: hoe?

For the record: ik ben zelf niet zo fan van gouden hardware, dus als er een manier is om alle hardware te bewerken zodat het hele goudkleurige toplaagje eraf is, ben ik ook al een eind op weg.

Waarschijnlijk slechte kwaliteit tuners geweest.Als je daar aan begint te poetsen zul je zien dat alles eraf bladert.Was het massiever geweest dan zouden ze in mij ogen gewoon groenachtig/dof zijn uitgeslagen.

De enige remedie zal zijn die krengen te vervangen voor een ander setje.Bij tonefactory heb je voor een paar tientjes beter spul...

:blast::blast:

rozh
27 maart 2010, 12:31
joh op mijn gitaar zit ook die aanslag en die is pas 3 jaar oud