PDA

View Full Version : Vintage (merk) ervaringen?



Il_Falco
26 maart 2010, 10:06
Wie heeft er ervaringen met het merk 'Vintage'?
http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html

Die Icon serie maakt me toch gasserig...

stratlover
26 maart 2010, 10:11
Heb zelf een SGtje van Vintage, beste Sg waar ik ook op heb gespeeld (persoonlijk) !! :D Super vette gitaartjes

Chocola
26 maart 2010, 10:13
Wie heeft er ervaringen met het merk 'Vintage'?
http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html

Die Icon serie maakt me toch gasserig...

Nooit een gedacht aan de zoekfunctie?

Vintage maakt leuke gitaren voor weinig geld. Verwacht geen superkwaliteit maar ik vind ze persoonlijk een heel stuk beter dan die kut Squiers enzo. Ook die LP's vind ik niet slecht van ze, de sound moet je alleen liggen ;).

En ga gewoon eens die shit proberen, en oordeel zelf ;).

Il_Falco
26 maart 2010, 10:17
Ik heb de zoekfunctie geprobeerd via google. de website heb ik gevonden, maar het topic leek me dood.

snaarplukker
26 maart 2010, 11:10
Ik heb de zoekfunctie geprobeerd via google. de website heb ik gevonden, maar het topic leek me dood.
Er wordt hier bedoeld de zoekfunctie op GN. Zolang er op een topic geen slotje zit kan je het weer bumpen.;)

Nagramoth
26 maart 2010, 11:46
Ik heb ook een SG-model van Vintage. Erg fijn gitaartje voor het geld. Kan natuurlijk niet tippen aan de feel van een echte SG, maar speelt en klinkt fijner dan een doorsnee Epiphone. Nu wil ik de pickups van Wilkinson niet meteen bewierroken, maar voorlopig doen ze wat ze moeten doen. Ik had geen fretbuzz whatsoever, maar zoals bij iedere gitaar moet je d'r wel even goed af (laten) stellen.

Punten van aandacht:
- Twee van de standaard Kluson-type tuners rammelden bij mij als een zak knikkers. Was versterkt niet zo storend, maar onversterkt des te meer. Ik heb ze inmiddels vervangen door Gotoh locking tuners.
- Gitaren zijn overduidelijk van de lopende band gerold. Ik heb een aantal exemplaren in mijn handen gehad waarvan de toets en frets niet mooi glad waren afgewerkt, of waar de tuners gewoon scheef gemonteerd waren.

Advies: zoveel mogelijk exemplaren bekijken / bevoelen / bespelen voordat je iets koopt. Maar wie doet dat niet?

Riky
26 maart 2010, 11:58
Ik speel al 2 jaar vol enthousiasme op een v6 icon. Gebruik ff de zoekfunctie. Heb er genoeg over geschreven. Staat zelf nog een revieuwtje bij gitaren van 350 tot 500euro.

Exi
26 maart 2010, 12:28
Toevallig! Ik heb net mijn nieuwe V6 Icon binnen gekregen.
Ik moet zeggen dat ik het niet beter had kunnen treffen mbt de afwerking. Hij is gewoon helemaal perfect. De frets zitten allemaal goed etc.
Ook is hij prima afgesteld. Lage actie, hals staat goed en hij is zelfs perfect geïntoneerd. Het was dus even stemmen en spelen.
Verder draaien de knoppen goed en de pu-switch voelt heel degelijk aan.

Het is mijn tweede Vintage. Ik heb ook een V100 staan en daar ben ik ook zeer tevreden over (hoewel een Les Paul niet echt mijn ding is).

Ik zal zo even een NGD topic aanmaken als ik de camera van mijn zusje kan vinden :)

UnDefined
26 maart 2010, 13:12
Wow, ik dacht dat Vintage slechte gitaren waren maar ik checkte zonet youtube...

http://www.youtube.com/watch?v=5bsQ4w3jGNA&feature=player_embedded
Mooi gitaartje en klinkt nog zo slecht ook niet :P

SRV2000
26 maart 2010, 13:53
Bij toeval heb ik een maand geleden een aantal Vintage gitaren bespeeld bij een muziekzaak in Putten.

Mijn Conclusie:

De afwerking kwa prijs kwaliteit viel mij absoluut niet tegen, je krijgt een ogend gitaartje voor een leuke prijs.

Om te beginnen bij de Icon series stratocaster:

Gitaar ziet er leuk uit en heeft een mooi vintage uiterlijk.

Gewicht: het is geen gitaar waar je een hernia van kunt oplopen ( ik vind ze wat aan de te lichte kant )

Prijs technisch: leuke gitaar voor weinig maar wel een beginners gitaartje.

Speelbaarheid: niet helemaal goed afgesteld maar ook dat is de prijs, maar prima te doen.

Geluid: de naam Vintage kan ik niet vergelijken met het geluid.
Met de 3 wilkinson single coils moet je geen top geluid verwachten en het hangt er dan maar net vanaf waar je deze gitaar voor wilt gebruiken.
Clean zit er een mooi helder strat soundje in is zeker geschickt voor pop en funk muziek.

zodra je de overdrive gebruikt om het geluid een randje te geven klapt hij finaal dicht en klinkt hij erg rommelig.

Tunners zijn trouwens ook van wilkinson en die doen trouwens prima hun werk.

Betreft de 5 standen schakelaar zijn er maar 3 die goed bruikbaar zijn.

Betreft de Vintage V100 Series.

Ook hier is de afwerking een plus puntje leuk gitaartje maar wel een budget.

Gewicht: staat gelijk aan een Epiphone en voelt wel prettig aan.

Prijs technisch: is het te doen.

Speelbaarheid: vergelijkbaar met een Epiphone of een Greg Bennet, Tokai enz.

Geluid: Viel mij tegen hij klinkt voor een Lp te dun, om dat een Lp een vol

uiterlijk heeft verwacht je ook een vol geluid, en dat is bij deze gitaar niet

het geval en is een Epiphone beter aan te raden.

Tuners: zelfde verhaal niet mis mee.

Vintage Sg.

Ziet er goed uit.

Gewicht: licht maar dat zijn de SG`s in het algemeen ook.

Prijs: geen miskoop.

Speelbaarheid: ook niet mis mee hals voelt goed aan.

Geluid: ik vond dat deze kwa prijs en kwaliteit het beste uit de test kwam.
Clean laat hij je niet in de steek, maar ook met een TS zorgt deze gitaar voor een prima geluidje.

Tuners: net als alle anderen niets mis mee.

Kortom een leuke gitaar voor weinig,
Verwacht niet dat het topkwaliteit is maar voor een beginner geen miskoop.
Wel vond ik de SG serie het beste uit de test komen, vervolgd met de stratocaster en de V100 ja die viel me tegen.
het geluid van een LP heeft een bepaald karakter sound wat deze Vintage niet laat horen.

Trouwens nog een tip wat ik van een mede forumer/kennis heb mee gekregen.
Ga niet uit van youtube fimpjes, het is leuk dat ze er zijn maar zodra jij de gitaar in handen hebt klinkt hij toch weer anders.
Zo heb ik ooit eens een gitaar op you tube gehoord namelijk een Greg bennet avion 3.
Deze klonk nergens naar bij elk filmpje wat ik heb bekeken. maar in werkelijkheid klonk hij toch anders en heb ik er nu wel 1 staan.
Ook noem ik geen namen maar is er een frima die promo filmpjes op youtube zet voor Epiphone gitaren die uitgerust zijn met een Gibson topkam en Gibson elementen. Word leuk gepromoot maar is uiteindelijk niet de gitaar die in de winkels hangt.

Succes;)

Riky
26 maart 2010, 14:12
Grappig. Ik vind juist dat de pickups bijzonder goed hun werk doen met overdrive. Krijg er zelfs een dikke metal scheur uit. Ik vind het juist verbazend hoe strak ze blijven klinken. Als he teen rommeltje wordt zou ik het eerder gaan zoeken bij de amp ipv de pickups.

Dat er van de 5 standen maar 3 bruikbaar zijn is natuurlijk smaak. Ik gebruik er eigenlijk maar 2. Sterker nog, ik gebruik eigenlijk alleen het nek element.
De andere standen zijn zeker wel bruikbaar. Nek + midden = stevie ray vaughen achtig geluid en voor clapton zet je hem in het midden. Maar net wat je mooi vind.

Verder ben ik het wel met je eens. Ik weet maar al te goed dat ik op een budget gitaar speel en ook dat ik er zelf 2 van heb:D Ik had dus een fender kunnen hebben, maar vind de v6 iets bijzonders hebben.

Exi
26 maart 2010, 15:16
Grappig. Ik vind juist dat de pickups bijzonder goed hun werk doen met overdrive. Krijg er zelfs een dikke metal scheur uit. Ik vind het juist verbazend hoe strak ze blijven klinken. Als he teen rommeltje wordt zou ik het eerder gaan zoeken bij de amp ipv de pickups.

Dat kan ik beamen. Ik was verbaasd hoe goed hij klonk toen ik mijn amp aanzette die nog op dikke overdrive stond.
Ik heb ook op menig Fender gespeeld en ik vind deze Vintage ook wel wat hebben. Vooral die gerelicte hals vind ik heerlijk (evenals de prijs):lovelove:

roel-snip
26 maart 2010, 15:21
Ben afgelopen woensdag naar de Frankfurter messe geweest , en daar stond Trevor Wilkinson ook met de Vintage gitaren. Hij vertelde dat hij gitaren uit Korea , China en Japan haalde als casco en ze zelf afbouwd met zijn eigen Hardware. Hij heeft 3 verschillende gitaarlijnen , van heel goedkoop , tot de flink wat duurdere Fret King gitaren. Een heel aardige man die vol vuur over zijn producten stond te praten.

Riky
26 maart 2010, 15:32
Dat kan ik beamen. Ik was verbaasd hoe goed hij klonk toen ik mijn amp aanzette die nog op dikke overdrive stond.
Ik heb ook op menig Fender gespeeld en ik vind deze Vintage ook wel wat hebben. Vooral die gerelicte hals vind ik heerlijk (evenals de prijs):lovelove:

Mooi dat hij je bevalt en dat het de goede is! Jij hebt toch ook een daphne blue?

Exi
26 maart 2010, 15:37
Klopt! Ik wilde eerst een Fiesta Red, maar die hadden ze niet meer op voorraad.
In het blauw ziet hij er in ieder geval ook zeer goed uit.
Ik heb eindelijk weer een pure strat om op te spelen, dus uiteraard ben ik zeer tevreden:)
hoe zit het eigenlijk met dat plastice folie laagje op de slagplaat. Heb jij die eraf gehaald, of hoort hij erop om krassen op de slagplaat de simuleren oid.
Hij is er heel moeilijk af te krijgen. Vandaar de vraag.

BamBuFan1
26 maart 2010, 16:55
Ik heb twee Vintage gitaren (LP en SG, beiden uit Korea) en destijds uit een aantal Vintages de beste uitgezocht (net als ik met Epiphones zou hebben gedaan).

De LP is doorzichtig en daaronder zit een mahonie body uit één stuk met een half inch top (dus een wat dunnere top dan een Gibson). De SG is zwart dus daar valt niet veel over te zeggen, behalve dat je aan de cavities kunt zien dat het om mahonie gaat.

Ze klonken en speelden allebei net wat beter dan de Koreaanse Epi's en met wat goedkope tweaks (opnieuw vlakken/afstellen, benen topkam, betere potmeters en een setje GFS) zijn het hele fijne gitaartjes.

Dommedik
26 maart 2010, 20:26
Heb afgelopen dinsdag een vintage op het podium bespeeld en beluisterd. Hij klonk best aardig! Koste 275 ofzo geloof ik, maar klonk vrij goed! Beter als ik verwacht had! Geluid was niet zo vol en warm als een gibson. Maar ook zeker niet zo als een strat/fender. Afwerking was ook goed naar mijn mening. Het was trouwens een LP!

iron maarten
27 maart 2010, 14:38
Ik wil ook ff inhaken op dit onderwerp.
Ik heb vorige week een Vintage V100 (les paul) gekocht.
Bij een zaakje in Rotterdam.
Daar was hij 250, en bij feedback rott. 100 piek duurder.
Dan ga ik toch echt niet naar feedback toe!
Maar ik vind de v100 een prettige les paul.
Klinkt inderdaad niet zo vol als een gibson les paul, maar hij kan er goed mee door.
Het meest positieve van de v100 vind ik toch wel de bespeelbaarheid.
Maar ik ben wel van plan om wat later in het jaar de pickups up te graden.

Heeft er iemand nog suggesties voor het upgraden van een v100??

roel-snip
27 maart 2010, 16:41
Setje P90 van Delano

SRV2000
27 maart 2010, 17:25
Setje P90 van Delano

Setje Gibson Burstbuckers of een setje Gibson Pu uit een Gibson worn brown.
Die heb ik in mijn Greg Bennet laten zetten en ben er erg attent mee

Exi
27 maart 2010, 17:30
content bedoel je?:soinnocent:
voor een voller geluid zou ik niet zo snel aan P-90 pickups gaan denken hoor.
burstbuckers gaan zeker goed klinken (zo vol als een Les Paul ja) en als het te duur wordt kan je nog naar GFS kijken.

(@SRV Die burstbuckers zijn duurder dan je hele gitaar for Gods sake:D)

BamBuFan1
27 maart 2010, 23:25
content bedoel je?:soinnocent:
voor een voller geluid zou ik niet zo snel aan P-90 pickups gaan denken hoor.
burstbuckers gaan zeker goed klinken (zo vol als een Les Paul ja) en als het te duur wordt kan je nog naar GFS kijken.)

D'rom, setje 59ers van GFS erin en gasssssssssss!

Nomad
28 maart 2010, 13:21
Toch even een wat negatiever bericht

Ging trots met een glimmend rood Vintage SGtje naar huis 2 maanden geleden. Ben geen absolute beginner meer! :ok: Fijne arm, prachtige kleur, mooi model, waan me al helemaal Kim Thayil (al speelde die op Guild SG).

Na een week deed de brughumbucker het niet meer. 2 weken later kreeg ik van de winkel een nieuwe. Mooi!
Na een paar weken merk ik dat de snaren trillen tegen de frets. En hij blijft ontstemmen. Wat ik dacht dat een slechte afwerking was op de arm (330euro is geen topgitaar hé) is in feite een zware fabricagefout. De arm is niet af te stellen. Met de nieuwe snaren erop 10-52 is het probleem erger geworden. Hij is nu terug naar de winkel. :angry:

Ik ga het geen derde keer proberen. Ik krijg een waardebon van de winkel. Ik spaar wel even door.

mooie gitaren, maar als je ze koopt, goed uitkijken .

kokeleko
28 maart 2010, 13:44
Arm? tremolo arm?

Il_Falco
28 maart 2010, 20:46
@nomad: bedankt voor het delen van je ervaring!

hmm, hier in de omtrek kan ik ze niet testen. het lijkt me risicovol. Hoe verhouden ze zich tot harley benton of een jack and danny?