PDA

View Full Version : Invloed dikte gitaarkabel



Bl44t44p
25 maart 2010, 19:01
Ik wil de snoer van mijn gitaar > X2 wireless vervangen om met kwalitatief hoogwaardige kabels + pluggen zo min mogelijk signaalverlies te lijden. Tussen de receiver en mijn versterker zit momenteel een patchkabel met Neutrik pluggen.

Hoeveel invloed heeft een kabeldikte van 4,5 mm ten opzichte van plusminus 7 mm (zoals mijn kabel als ik niet met wireless speel). Of is dit verschil totaal te verwaarlozen en is een dikkere kabel alleen zinvol voor robuustheid? Het gaat over een kabellengte van hooguit 60 cm per kabel.

Het punt is namelijk dat de huidige patchkabel ook een dikte van 4,5 mm heeft, en ik moet voor de Switchcraft locking mini jack bij mijn wireless ook maximaal 4,5 mm gebruiken, tenzij ik een ander 'houdertje' haal. Maar als dat verschil van 4,5 -> 7 mm te verwaarlozen is, dan doe ik het natuurlijk liever met die 4,5 mm kabels :) Maar: heeft dat hoorbare invloed?

kalmah
25 maart 2010, 19:35
Ik ben sterk van mening dat over 60 cm het verschil niet hoorbaar is. Over langere afstand (vanaf een metertje of 4-5) dikkere kabels verschil kunnen bieden.

Gearjunkie
25 maart 2010, 20:42
Ik ben geen techneut, dus kan het niet uitleggen, maar ik heb begrepen dat een wireless systeem je signaal laag-ohmig maakt. Hierdoor heb je al minder signaalverlies.

Bl44t44p
26 maart 2010, 00:26
Hm oke, thanks :) Dus met langere kabels zou het wel invloed kunnen hebben? En gaat het er dus niet alleen om dat een dikke kabel gewoon robuuster is op het podium?

Liquid_Metal
26 maart 2010, 13:24
Het gaat eigenlijk om de hoeveelheid koper. Op een paar meter merk je dat niet, maar stel nou dat je een kabel van 1000 (duizend) meter zou gebruiken, dan zou een verschil van 0,19 mm en bv 0,4 mm wel erg merkzaam zijn. Da's ook precies de reden dat ik voorzichtig met kabels ben en liever relatief goed materiaal heb.
Overigens zit het meeste verlies in de pluggen omdat je daar van 1 materie overgaat naar een ander. Ik denk dat het gebrek aan soldeerverbinding relatief veel verlies geeft.

Heynis
26 maart 2010, 16:38
Soldeerloze pluggen maken juist beter contact dan gesoldeerde pluggen, omdat soldeer niet zo'n heel geweldige geleider is. De hoeveelheid koper (als in massa of volume) maakt verder ook niet heel veel uit, maar de capaciteit en weerstand van de kabel wel. Dunnere kabels hebben volgens de natuurkunde een hogere weerstand, maar over 60 cm is dat zo'n verwaarloosbaar kleiner weerstand dat je daar niks van merkt. Overigens kunnen dikkere kabels weer relatief meer weerstand bieden aan hogere frequenties als gevolg van het skin-effect, maar dan zit je ver boven het hoorbare gebied.

Hiro
29 maart 2010, 08:45
pfff ik heb in een jaar tijd al 3 kabels gesloopt, ben er heel voorzichtig mee rol ze iedere keer netjes op, maar ga er 1 keer per ongeluk op staan of trek m per ongeluk mee en hij is kapot, en t is niet dat ik bezuinig op kabels :S