PDA

View Full Version : Op welke manier span je nieuwe snaren op?



Gazpacho
21 april 2003, 17:13
Na een avontuurtje met metalen Thomastik-Infeld snaren op mijn klassieke gitaar heb ik Hannabach MT Carbon snaren gekocht en erop gezet.

Nu zijn nylon/composiet snaren al erg plastisch en duurt het erg lang voordat iets zuiver op toon blijft, maar mijn vraag is eigenlijk: hoe rekken jullie je nylon snaren op?

Draaien jullie hem tot op de juiste toon, wacht 5 minuten, en draai hem dan weer wat strakker om de juiste toon te krijgen? Of draaien jullie hem over de juiste toon heen, laten het een avondje staan, en gaan dan weer verder aanpassen?

Oh, btw, het geluid van nylon klinkt me als muziek in de oren na de stalen snaren! :smile:

Crutch
21 april 2003, 19:13
Ik span ze op toon, en dan trek ik er heel hard en laat ze weer los (als een katapult), dan weer goed stemmen en nog een paar keer doen.
Gaat bij mij altijd goed.

Wilson
21 april 2003, 19:48
staal op nylon gitaar??? isie niet helemaal krom nu dan??

Arbz
21 april 2003, 20:41
Dat setje wat hij heeft gebruikt zijn volgens mij speciale snaren voor klassieke gitaren, die een spanning hebben die overeen komt met die van nylon snaren.

Gazpacho
21 april 2003, 21:02
Klopt. De Thomastik-Infeld snaren hebben een spanning die overeenkomt met nylon extra hard tension snaren. Een leuke afwisseling.

Mijn nylon snaren zijn nog steeds niet op de goede toon, en ik wil zo graag er weer op spelen! :sad:

Kjiratsiekoedel
21 april 2003, 22:09
erop zetten
en eraan trekken
stemmen

dit een keer of 5 per snaar

dan ff wat akkoorden rammelen
stemmen

en dan gewoon spelen en zo af en toe weer stemmen

dag erop nog een keertje rekken, stemmen en dan moeten ze wel goed zijn

Wilson
21 april 2003, 22:42
hey relaxed! zijn dat echt stalen snaren dan? of klinken ze alleen zo? ik houd wel van het stalen geluid maar ik heb voorlopig geen geld een western te kopen. Kun je die snaren gewoon bij de gitaarboer halen?

Wilson
21 april 2003, 22:45
wees blij dat je mijn spaanse gitaar niet hebt trouwens met die snaren die ontstemmen. Mijn spaanse gitaar klinkt fantastisch maar hij is uit 1979 en dus zijn die stemmechanieken niet meer zo best (en dat voor een gitaar die toen 1000 gulden was!) als je nu mn gitaar wilt stemmen, moet je een tang meenemen, want met je vingers krijg je die stemknoppen nauwelijks nog aangedraaid

Stringkiller
22 april 2003, 09:07
Eh....een beetje olie?

Gazpacho
22 april 2003, 13:35
Hmm... dat rekken met de hand doe ik ook wel, maar met mate, ik rek ze liever 'gewoon' op met de stemmechanieken. :smile:

Waar ik mijn snaren altijd bestel, is bij Casa Benelly op http://www.casabenelly.nl . Daar vind je onder snaren voor klassieke gitaren de Thomastik-Infeld snaren. Je betaalt voor de snaren gewoon de winkelprijs, + 1 EUR verzendkosten. Vind ik redelijk.