PDA

View Full Version : Optimale opstelling 1 a 2 microfoons in repetitiehok



Fuhgawz
25 maart 2010, 13:04
We duiken binnenkort een echte studio in en willen van tevoren wat redelijke repetitie-opnames maken. Ten eerste om die studio een beetje een idee te geven van wat wij doen en ten tweede om zelf goed te kunnen luisteren naar hoe het als totaal klinkt, zodat we onze nummers van tevoren gewoon goed uit kunnen pluizen om dure studiotijd te besparen. Achteraf op opname hoor je misschien toch dingen die je tijdens het spelen niet opvallen en dat willen wij het liefst uitgeplozen hebben alvorens we de studio in duiken. De opname hoeft dus echt niet pro te zijn, maar we willen wel alles goed horen.

We hebben gisteren al wat opgenomen met één microfoon in het midden van het hok. Het werkt en klinkt best oké, maar optimaal is het niet. De opname is behoorlijk midderig, je hoort niet alle drums even goed, de bas hoor je heel slecht en de andere gitarist beweegt steeds tussen zijn versterker en de opnamemicrofoon wanneer hij naar zijn zangmicrofoon loopt om zelf backing vocals te doen waardoor je soms zijn gitaar niet goed hoort en soms wel. Nou zijn deze problemen natuurlijk gedeeltelijk simpel op te lossen, maar het moet toch echt beter kunnen en hoop dat jullie tips hebben.

Nu vraag ik me af wat volgens jullie de optimale opstelling is om met één of twee microfoons de boel zo goed en gelijk mogelijk te vangen. We beschikken over een cheapass Behringer mengpaneeltje met vier ingangen, een oude laptop met Adobe Audition en een aantal dynamische microfoons van Behringer. Ik heb zelf nog een Shure SM57, maar dat zal voor dit doel weinig nut hebben. Zin om meer te investeren in opname-apparatuur is er niet, want zoals gezegd duiken we binnenkort een echte studio in, maar als het cheap beter kan dan mag je het toch laten weten. ;) Want als we zo redelijke opnames kunnen maken dan doen we dat in de toekomst uiteraard vaker.

Wat ik zelf in gedachte heb is om één microfoon redelijk laag te zetten en alle versterkers (twee keer gitaar, één keer bas) hierop te richten. De tweede microfoon komt dan wat hoger en meer richting de drummer om ook zijn spel goed op te vangen. De zangmonitoren staan ook hoog in ons repetitiehok, dus die tweede microfoon moet ook deze opvangen.

Maar mogelijk zit ik er wel helemaal naast. Ik hoor het graag! Hoe zouden dit oplossen? Hebben jullie nog tips qua indeling van instrumenten en plaatsing van de microfoons?

Alvast hartelijk dank!

JvD.
25 maart 2010, 14:09
We duiken binnenkort een echte studio in en willen van tevoren wat redelijke repetitie-opnames maken. Ten eerste om die studio een beetje een idee te geven van wat wij doen en ten tweede om zelf goed te kunnen luisteren naar hoe het als totaal klinkt, zodat we onze nummers van tevoren gewoon goed uit kunnen pluizen om dure studiotijd te besparen. Achteraf op opname hoor je misschien toch dingen die je tijdens het spelen niet opvallen en dat willen wij het liefst uitgeplozen hebben alvorens we de studio in duiken. De opname hoeft dus echt niet pro te zijn, maar we willen wel alles goed horen.

We hebben gisteren al wat opgenomen met één microfoon in het midden van het hok. Het werkt en klinkt best oké, maar optimaal is het niet. De opname is behoorlijk midderig, je hoort niet alle drums even goed, de bas hoor je heel slecht en de andere gitarist beweegt steeds tussen zijn versterker en de opnamemicrofoon wanneer hij naar zijn zangmicrofoon loopt om zelf backing vocals te doen waardoor je soms zijn gitaar niet goed hoort en soms wel. Nou zijn deze problemen natuurlijk gedeeltelijk simpel op te lossen, maar het moet toch echt beter kunnen en hoop dat jullie tips hebben.

Nu vraag ik me af wat volgens jullie de optimale opstelling is om met één of twee microfoons de boel zo goed en gelijk mogelijk te vangen. We beschikken over een cheapass Behringer mengpaneeltje met vier ingangen, een oude laptop met Adobe Audition en een aantal dynamische microfoons van Behringer. Ik heb zelf nog een Shure SM57, maar dat zal voor dit doel weinig nut hebben. Zin om meer te investeren in opname-apparatuur is er niet, want zoals gezegd duiken we binnenkort een echte studio in, maar als het cheap beter kan dan mag je het toch laten weten. ;) Want als we zo redelijke opnames kunnen maken dan doen we dat in de toekomst uiteraard vaker.

Wat ik zelf in gedachte heb is om één microfoon redelijk laag te zetten en alle versterkers (twee keer gitaar, één keer bas) hierop te richten. De tweede microfoon komt dan wat hoger en meer richting de drummer om ook zijn spel goed op te vangen. De zangmonitoren staan ook hoog in ons repetitiehok, dus die tweede microfoon moet ook deze opvangen.

Maar mogelijk zit ik er wel helemaal naast. Ik hoor het graag! Hoe zouden dit oplossen? Hebben jullie nog tips qua indeling van instrumenten en plaatsing van de microfoons?

Alvast hartelijk dank!
Kun je de bass niet direct in recorden?
dan heb je 1 mic voor tussen de twee gitaar amps.
1 mic voor de drums en vocals.

hoe dat allemaal neer te zetten is pas goed uit te dokteren als we een idee van de ruimte hebben.

Fuhgawz
25 maart 2010, 14:37
Direct out voor de bas is wel een goed idee! Bedankt!! Dat kan ook gewoon via een kabel in het mengpaneeltje en dan heb ik die bas zeker goed.

Wat betreft het idee van de ruimte, tja, ik vind dat moeilijk in te schatten. Je bent zeker nooit bij de PopEi in Eindhoven geweest? :P

De ruimte is behoorlijk vierkant. Ik schat zo'n zeven tot acht meter breed aan alle kanten, maar ik ben slecht in schatten dus het kan goed een meter meer of minder zijn. Ik heb onze huidige opstelling zo goed mogelijk proberen te tekenen in dit plaatje:

http://dl.dropbox.com/u/5258607/Indeling%20oefenhok.bmp

De monitoren staan op hoge palen. Verder staan er nog wat stoelen en een kar om spul te vervoeren in het hok.

O ja, de versterkers staan normaal gesproken natuurlijk ook wat schuiner, maar in Paint is dat moeilijk te tekenen. ;)

Mijn idee was dus om één microfoon laag te zetten, waar in dit plaatje ongeveer de footswitch van de andere gitarist staat met de andere versterkers er dichter op, en de tweede hoog te zetten ongeveer tussen de drums en de FX van de bassist. Maar als we de bas direct opnemen dan kan de lage microfoon misschien beter op de plek van mijn effectenplankje, terwijl we beiden onze versterkers op die microfoon richten. Andere ideeën zijn welkom!

Fuhgawz
25 maart 2010, 16:38
Nog iets: ik zie dat condensatormicrofoons helemaal niet duur hoeven zijn. Check bijvoorbeeld deze duo set van Behringer: link! (http://www.thomann.de/nl/behringer_c2_stereoset.htm) Ik moet toch binnenkort bij Thomann bestellen en dit heb ik er nog wel voor over. Ik heb mijn mengpaneel al gecheckt en er zit idd phantoomstroom op dus ze zouden moeten werken.

Zou een setje van zulke kleinmembraanmicrofoons de ruimte beter 'vangen' dan een tweetal goedkope dynamische microfoons (volgens mij zijn het deze: link (http://www.thomann.de/nl/behringer_xm1800s_set.htm))? Of maakt het op dit prijspunt niet zo veel uit?

bert k
25 maart 2010, 18:33
Kan ik niets over zeggen, maar de mics van Behringer zijn meestal wel ok.

Maar begin eens bij het andere uiteinde. Terug naar de dagen dat er maar één mic beschikbaar was.
Maak een opname zoals je dat al eerder gedaan hebt, en noteer alle posities. Ga dan kritisch luisteren hoe de 'mix' is, als er wat te zacht is, zorg dat hij dichter mij de mic staat, of zet de mic dichter naar hem toe. Zo ga je de hele balans af, steeds een stukje spelen en dan luisteren. Op die manier kan je een heel goeie balans krijgen.
Maar dan moet iedereen zich er wel aan houden! Een gitarist die door het geluidsbeeld loopt, gaat maar ergens anders staan! Wees creatief, het kan echt.

Fuhgawz
25 maart 2010, 20:21
Je hebt helemaal gelijk, maar die shit is toch lastig af te stellen met maar één mic hoor! In het oefenhok over de PA klinkt die playback toch weer anders dan over de PC en vandaag kwam ik achter dingen die ik gisteren niet hoorde. Daarbij sta je er niet al te lang bij stil, omdat je toch wilt spelen. Die nieuwe mics laat ik zitten en ik ga volgende week woensdag gewoon weer verder met de bestaande mics om dingen te testen.

Het door het geluidsbeeld lopen dat gebeurt vanaf nu uiteraard niet meer bij opnames, aangezien we daar tegenaan zijn gelopen. En zo moet ik ook tegen andere dingen aanlopen. Toch zijn tips wat betreft de opstelling van microfoons in een repetitiehok welkom, want uiteraard spenderen we liever tijd aan het spelen van muziek dan aan het kloten met de plaatsing van spullen.

bert k
25 maart 2010, 21:28
Vergis je niet, als je tijdens het repeteren vooral wilt spelen, en weinig aandacht geeft aan de mic opstelling, krijg je nooit een goeie opname. Bovendien gaat het opnemen met meerdere mics nog veel meer tijd kosten, dus daar win je niks mee.

Het gaat bij het maken van zo'n oefenopname niet om hoe het klinkt, maar om de balans, je wilt gewoon horen wat alle instrumenten doen. Geluidskwaliteit hoef je geen tijd aan te verknoeien, dat komt in de studio wel. Het is niet zo moeilijk. Gebruik die handige werktekening die je hebt gemaakt. Maar een opname en stel jezelf de vraag: 'Hoor ik alles? Gewoon instrument voor instrument nachecken. Als er iets wegvalt, ga je schuiven, en dat een paar keer. Moet echt te doen zijn.

Fuhgawz
25 maart 2010, 22:42
Tja, grote ambities he. ;) Als je tóch gaat opnemen, dan het liefst zo goed mogelijk. Hoe beter de geluidskwaliteit, hoe beter je je nummers ook kunt beoordelen. Maar wat je zegt geldt uiteraard voor alles; eenvoudig beginnen en hoe meer tijd je erin steekt, hoe beter het resultaat. In ieder geval hartelijk dank, Bert!!