PDA

View Full Version : kopertape



larsje
25 maart 2010, 10:03
hi,

Weet iemand waar ik kopertape kan kopen om mijn gitaar te shielden, het liefste met die geleidende lijmlaag. Autohandelen, electroshop, etc.?

grt. lars

Hiro
25 maart 2010, 10:19
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000009&lang=NL

jutter
25 maart 2010, 20:04
Is kopertape beter dan aluminiumtape?

aaronstonebeat
25 maart 2010, 21:10
Ik denk dat aluminiumtape een betere afscherming vormt; en het is zo bij de bouwmarkt op te halen, inclusief geleidende lijmlaag.
Het enige voordeel van koper boven aluminium is dat je er aan kunt solderen, maar je kunt een prima afscherming maken zonder te solderen.

jutter
25 maart 2010, 21:50
Ik denk dat aluminiumtape een betere afscherming vormt; en het is zo bij de bouwmarkt op te halen, inclusief geleidende lijmlaag.
Het enige voordeel van koper boven aluminium is dat je er aan kunt solderen, maar je kunt een prima afscherming maken zonder te solderen.

Ik kocht ook altijd Tesa alu-tape, beviel mij goed! Van de week zou ik weer even een rolletje halen maar ik kan het nergens meer krijgen en baal daar ontzettend van! Wat ik wel kon krijgen was een rol waar men ondertapijt mee aanelkaar plakt, ook een soort alu-folie. Werkt van geen meter. Zo gauw ik weer ergens die 'good old' Tesa Alu-tape kan krijgen gaat die andere zooi uit mijn gitaar:mad:
Heeft iemand misschien een idee waar ik nog ergens anders die Tesa kan krijgen?

no 1 hops
26 maart 2010, 11:36
kijk eens bij de electronica winkels bij je in de buurt.
de mijne heeft het op rol van meen ik 25 meter.

en over de vraag of alu beter is, volgens bill lawrence wel.

lees zijn artikel hier
http://www.billlawrence.com/Pages/ForTeleLovers.htm

larsje
29 maart 2010, 10:24
hi,

Dank voor jullie reacties!

Ik had het grootste deel al beplakt met kopertape, maar kom een stuk te kort. Is het mogelijk om het restant te beplakken met aluminium of is er dan geen geleiding meer?

grt. lars

Hiro
29 maart 2010, 12:58
nee hoor dat geleid nog steeds, zolang er maar contact is

larsje
2 april 2010, 08:20
hi,

zo de boel is helemaal afgeplakt. Nog een vraagje voordat ik ga monteren op

http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php

Er wordt aangegeven dat ik met een houten schroef moet werken en een zogenaamd 'ring terminal' om te grounden. Kan ik ook gewoon met een draadje werken, (lusje van maken en een ijzeren schroef om de tremolo te verbinden met de cavity?

grt. lars

aaronstonebeat
2 april 2010, 11:56
Een houten schroef :seriousf:

Wood screw = houtschroef. Wat jij voorstelt, kan. Je kunt ook een draad ergens aan het kopertape solderen.

larsje
7 april 2010, 17:24
oke, rechtstreeks gesoldeerd op het kopertape, zit prima vast. Dank je!

Een andere vraag. Ik heb een clapton style midboost van die ik aan het monteren ben. Nu zit daar vier soldeerpunten op:
1) B+ (naar batterij)
2) GND (naar achterkant van de toon pot)
3) IN (naar volume pot)
4) OUT (naar jack)

Moet ik die GND nu nog aansluiten op de achterkant van de toonpot. Op guitarnuts.com wordt aangegeven dat je alle draden tussen de potmeters om te grounden moet verwijderen (i.h.k.v groundloops), geldt dit ook voor deze 'pot', m.a.w. de EC boost.

Dezelfde vraag eigenlijk voor het grounden van de jack. Moet dat ook nog?(naast dat de - kant van de batterij en de out van de EC boost wordt aangesloten op de jack).

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Ik weet neit goed hoe ik een bestand moet uploaden anders had ik het schema er neergezet.

grt. lars

no 1 hops
7 april 2010, 19:02
als je met gitaar elektronica bezig bent is het een goede zaak als je een multimeter hebt waarmee je Ohm kunt meten.

dan kun je met de meet pennen zien of er contact is via de folie of niet.
zelf heb ik geen verschil gemerkt als ik de oude draden liet zitten.

het kan zijn als je de midboost plaatst en je een pen op de GND zet en je centrale massa je meet dat er contact is omdat een metaal gedeelte van die midboost tegen de folie aanzit, bv net zoals en potmeter of vijfstanden schakelaar

larsje
7 april 2010, 19:38
oke helder, ik heb een multimeter, ga het gelijk even uitproberen. Dank je!

Hoe zit het met de jack moet ik die wel gewoon aansluiten op de ground?

grt. lars

larsje
7 april 2010, 19:45
hij maakt contact, die hoef ik dus niet meer te aarden als ik het goed begrijp.

no 1 hops
8 april 2010, 09:35
hij maakt contact, die hoef ik dus niet meer te aarden als ik het goed begrijp.
kan je volgende tip geven.
meet op de laagste stand de ohmse waarde tussen het punt van je massa draad van de jack en het verste punt daarvan af bij de gitaar.
doe dit ook wat dichterbij.
zie je de Ohm waarde dan afnemen dan weet je dat dus de folie net zoals bv de kabel van je gitaar er een interne weerstand heeft.

zoals kabel met een hoge weerstand invloed op je geluid heeft zal denk ik ook weerstand dmv folie invloed kunnen hebben.
daarom wil ik het geluidsignaal niet via de massa van de folie lopen laten
voor mij is dat de reden om toch ook zoals in een normaal schema de aarde draden te laten zitten.
klinkt misschien onlogisch, kan het ook niet bewijzen maar zo bevat ik het tenminste.
de folie is er immers alleen maar om de elektronische storm om je heen bij je signaal weg te houden en dat doet het en geleid dat nu ook naar de massa

Duhsjaak
8 april 2010, 14:09
Hi
Koper laat magnetische velden door. Ik heb mijn zelfbouwers altijd gewoon met zilverpapier van je chocolade letter of (als dat teveel basic is naar je zin) alufolie afgeschermd. 25 meter bij de Blokker voor weinag (poging Q65 tongval na te doen)
Probeer het maar eens. Wordt je gitaar heerlijk stil van en hou je geld in da pocket voor een setje snaren. Ideaal.
Groet Gus a.k.a. DuhSjaak

larsje
8 april 2010, 14:20
oke, het werkt allemaal behalve de EC mid boost. Ik had daar nog geen groundingsdraadje aan vastgemaakt, maar eens proberen of dat het is. Ik wilde even een foto uploaden van mijn input jack ter check voor jullie. Weet iemand hoe dat moet?

grt. lars

nb. de gitaar is heerlijk stil!

aaronstonebeat
8 april 2010, 14:33
Hi
Koper laat magnetische velden door. Ik heb mijn zelfbouwers altijd gewoon met zilverpapier van je chocolade letter of (als dat teveel basic is naar je zin) alufolie afgeschermd. 25 meter bij de Blokker voor weinag (poging Q65 tongval na te doen)
Probeer het maar eens. Wordt je gitaar heerlijk stil van en hou je geld in da pocket voor een setje snaren. Ideaal.
Groet Gus a.k.a. DuhSjaak

Het gaat niet om magnetische velden maar om elektromagnetische straling; het één heeft met het ander te maken maar het is niet hetzelfde:

Uit Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday):

"Kooi van Faraday, genoemd naar Michael Faraday, is de benaming voor een kooivormige constructie van elektrisch geleidend materiaal zoals koper of ijzer die er voor zorgt dat statische elektrische velden niet tot binnen de kooi kan doordringen. De kooi is wel doordringbaar voor statische magnetische velden als het aardmagnetisch veld. Ze geeft een bescherming tegen statische ontladingen als bliksem.

De kooi van Faraday is als vuistregel ook ondoordringbaar voor elektromagnetische straling als de maaswijdte kleiner is dan een tiende van de golflengte van die straling, dit is afhankelijk van de gewenste uitdoving. De golflengte van een magnetron is ongeveer 12 cm en de maaswijdte ongeveer een mm, zodat er een zeer goede afscherming is. In de praktijk wordt de term "kooi van Faraday" tegenwoordig hoofdzakelijk gebruikt voor ruimtes die elektromagnetische straling uitsluiten."

De straling waar we als gitarist het meeste last van hebben heeft een frequentie van 50 Hz en dus een golflengte van 6000 km. Elk elektrisch geleidend materiaal is in principe geschikt.

@ larsje:

De aarde van de midbooster moet absoluut aangesloten worden, anders is er geen gesloten stroomkring.

Plaatjes moet je eerst uploaden naar een host (photobucket, imageshack, mijnalbum ed.). De URL van je plaatje moet je hier in een bericht tussen IMG-tags zetten; doorgaans kun je bij zo'n host de URl inclusief tags kopiëren.

larsje
8 april 2010, 17:14
hi,

de aarde nu ook aangesloten en nog steeds geen midbooster die werkt. Als ik de midbooster uitzet, krijg ik wel gitaarsignaal.

Eerst maar eens een foto van de jack

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/DSCF0519.jpg

- zwart is het draadje dat afkomt van de min-kant van de batterij en verbonden aan het uitstekende grote clipje van de jack.
- Rood is het aarde draadje verbonden aan de achterkant van de volume pot aangesloten op het middelste clipje van de jack
- paars komt vanuit de 'out' van de midbooster en is aan het buitenste clipje

is dit goed aangesloten?

grt. lars

snaarplukker
8 april 2010, 21:18
Ik zou proberen het draadje van de GND van je booster naar de achterkant van de pot te verwijderen en het zwarte draadje van de min kant van de batterij te solderen op de GND van je booster. Naar mijn mening moet de batterij je booster voeden en niet het hele circuit.

no 1 hops
9 april 2010, 13:31
controleer goed dat contacten of draadeinden van de booster (heb geen idee hoe dat ding eruit ziet) de folie niet raken ander heb je een kortsluiting en geen signaal.

@Duhsjaak.
huishoudfolie is echt niet werkzaam voor dit soort dingen, neem alleen maar het snelle scheuren.
en de alufolie is met een euro of 12 voor 25 meter echt niet duur en plakt uitzichzelf. en ook nog eens erg goed.

maar ja ieder zijn voorkeur natuurlijk