PDA

View Full Version : Beste gitaarhoes?



EuroCinema
24 maart 2010, 23:40
Koffers heb ik, maar voor een vliegreis heb ik een hoes nodig. (zie http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132574 voor discussie over inchecken, handbagage etc etc). Vraag: welk merk maakt nou echt verschrikkelijk goeie hoezen waar ik m'n gitaar veilig in kan vervoeren? Mag wat kosten, ik ben van plan lang met zo'n ding te doen.

Tankman
25 maart 2010, 00:08
Rockbag Deluxe Line. 30 Euro.

Ze hebben ook een premium line. Zal wel rond de 40-50 kosten. Beter heb je niet.

Thmz
25 maart 2010, 19:06
Ze hebben ook een premium line. Zal wel rond de 40-50 kosten. Beter heb je niet.

Die heb ik! Inderdaad voor 40 euro. Zeer degelijke hoes. Mijn vader had hem gekocht omdat hij 3 cm voering had. Ik vondt het wat te veel maarja, mijn gitaar zit nu wel veilig.

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die gewoon zo'n zak hebben die gewoon uit een doek stof bestaat zonder enige voering.

RammerStein
25 maart 2010, 19:15
ik heb thuis een fender gitaarhoes, heeft ook een lekkere dikke binnenvoering. Ik heb alleen geen idee hoe duur ze zijn aangezien ik de mijne gekregen heb:soinnocent:

Tupelo
25 maart 2010, 19:16
De trein geen optie...?

PT1989
25 maart 2010, 19:18
heb vaak genoeg met een koffer gereisd

kalmah
25 maart 2010, 19:28
Nah, een koffer bied alleen meer bescherming voor als je 'm laat vallen. Neem toch aan dat dat niet gebeurt, dus heb je aan een goede, gevoerde tas wel genoeg. Zo bescherm je de gitaar tegen stoten en dus deuken en krassen.

FruscianteFan
25 maart 2010, 19:49
Ik begrijp niet dat er mensen zijn die gewoon zo'n zak hebben die gewoon uit een doek stof bestaat zonder enige voering.Als het moet, vervoer ik mijn gitaren zonder hoes.

marter544
25 maart 2010, 20:42
Ik begrijp niet dat er mensen zijn die gewoon zo'n zak hebben die gewoon uit een doek stof bestaat zonder enige voering.

Ik ga toch geen hoes kopen die duurder is dan mijn gitaar.. Mijn gitaar die ik overal heen sleep, is niet kapot te krijgen, is nog geen 4 tientjes waard (naja, behalve het element dan), en krassen en butsen daarop word ik niet andwers van.

Chocola
25 maart 2010, 21:15
Ik ga toch geen hoes kopen die duurder is dan mijn gitaar.. Mijn gitaar die ik overal heen sleep, is niet kapot te krijgen, is nog geen 4 tientjes waard (naja, behalve het element dan), en krassen en butsen daarop word ik niet andwers van.

Je hebt een oude Custom? :D.

Tupelo
25 maart 2010, 21:19
Koffer is handig voor vervoer in de auto, opslag, en langdurig en intensief gezeul.
Om even mee op en neer te gaan naar de oefenruimte, vrienden, of de muziek zaak, is een hoes gemakkelijker vind ik.
Ik merk dat ik met een koffer gewoon sneller ergens tegenaan zit.
Dingen zijn behoorlijk lomp en je stoot aan één stuk door tegen van alles aan.
Een solide hoes biedt dan uiteindelijk meer bescherming, omdat je die op je rug kunt dragen.
Andere optie is natuurlijk een koffer die je als rugzak kunt dragen.

Anyhoe.
Ik kocht een Flamenco gitaar in Barcelona.
Was onweerstaanbaar, liep er tegenaan en het was of het voorbestemd was.
Schimmig zaakje in een achterbuurt, geen plek waar je snel toeristen treft.
Goede deal gemaakt, fijne handgemaakte gitaar uit '74, koffer erbij, stemfluitje en een shitload vergeelde bladmuziek die ik niet kan lezen.
Kostte me honderdnegentig euro, en tot mijn verrassing zat er een waardige koffer bij.
Met Ryanair zou ik dat niet proberen, maar ik vloog Transavia en was eventueel bereid om het ding in te checken.
Gelukkig mocht ik de gitaar gewoon als handbagage meenemen.
Tenminste, pas in het vliegtuig begon men wat moeilijk te doen.
De eerste steward die ik passeerde vroeg me af te wachten tot hij zeker wist dat er voldoende lege plaatsen beschikbaar waren, dan moest ik maar een plekje kiezen waar ik het ding naast me kwijt kon.
Leek me uitstekend.
Toen kwam er een stewardess die het ding liever zelf in ontvangst nam.
Ik gaf aan dat de steward me reeds toestemming had gegeven om het ding op de plek naast me te installeren, er waren immers lege stoelen zat.
Vervolgens ging zij de gezagvoerder erbij halen die in eerste instantie wat moeilijk begon te doen.
De gitaar stond netjes onder een hoek met de stoel voor me zodat die geen kant in kon.
De gezagvoerder had respect voor mijn wens het ding gewoon bij me te houden, maar zag de gitaar liever ingesnoerd.
Resultaat slapstick; tot de beste man er zelf ook niet meer uit kwam en het ding maar weer gewoon onder de hoek schoof zoals ik hem had staan.
Daarna geen problemen meer, behalve dat ik mezelf afvroeg of de gezagvoerder van plan was loopings te maken ofzo.

Ryanair en bagage is een ander verhaal.
Recent was ik in Porto en in de gelegenheid een heel fijn Fado snareninstrumentje te kopen, een achtsnaar mandoline alike dingetje, en dat heb ik maar gelaten.
Het kan vriezen en het kan dooien met die lui, maar soms kunnen ze ontzettend zwammen over die handbagage.
Het gaat daar echt om size, dus je schoudertas in een koffer mag, ook al haal je 'm er later weer uit, maar niet samen door het inchecken, want slechts één stuk bagage is geoorloofd.
Daarnaast zijn de kosten om op het vliegveld nog bagage in te checken wat hoog.
Heb mezelf bedacht, en besloten dat het een mooi doel is om een volgende keer voor op en neer te gaan.
Check ik van te voren alvast wat extra bagage in voor de terugreis.

Anyhoe; bla....

Ik zou denk ik toch voor een koffer gaan, en het ding bij de stewardess afgeven, maar de topicstarter heeft al besloten en anderzijds; een goede hoes is ook prima ook.
Wanneer de gezagvoerder loopings maakt is toch alles overboord... :D