PDA

View Full Version : Aluminium gitaar



maartenot
24 maart 2010, 21:37
Beste forumleden,

dit jaar moet ik gaan beginnen aan mijn profielwerkstuk voor school. Samen met een vriend ben ik op het idee gekomen om als hoofdonderwerp gitaarbouw te nemen, en niet zomaar één, een aluminium gitaar. Nu kwamen er enkele vragen bij ons naar boven borrelen en we hopen dat jullie ons daar misschien mee kunnen helpen. De vragen zijn:

-Wat is een redelijk gewicht voor de body?
-Moet er in de uitgeholde aluminium body die uit twee 'deksels' bestaat nog een opvulling van hout in? Tijdens het internet afstruinen kwamen we namelijk enkele tegen die dat hadden, wat voor voordelen heeft dit?

We twijfelen ook nog tussen stratocaster/telecaster. Heeft er één van de twee de voorkeur om te bouwen als eerste zelfbouw gitaar?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Maarten

Noid
24 maart 2010, 22:13
Beste forumleden,

dit jaar moet ik gaan beginnen aan mijn profielwerkstuk voor school. Samen met een vriend ben ik op het idee gekomen om als hoofdonderwerp gitaarbouw te nemen, en niet zomaar één, een aluminium gitaar. Nu kwamen er enkele vragen bij ons naar boven borrelen en we hopen dat jullie ons daar misschien mee kunnen helpen. De vragen zijn:

-Wat is een redelijk gewicht voor de body?
-Moet er in de uitgeholde aluminium body die uit twee 'deksels' bestaat nog een opvulling van hout in? Tijdens het internet afstruinen kwamen we namelijk enkele tegen die dat hadden, wat voor voordelen heeft dit?

We twijfelen ook nog tussen stratocaster/telecaster. Heeft er één van de twee de voorkeur om te bouwen als eerste zelfbouw gitaar?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Maarten
-Wat is een redelijk gewicht voor de body?
Het liefst minder dan 2 kg (1,5 kg zou mooi zijn, om met hardware en neck rond de 3 kg uit te komen). Maar da's dan voor een tele/strat.
-Moet er in de uitgeholde aluminium body die uit twee 'deksels' bestaat nog een opvulling van hout in? Tijdens het internet afstruinen kwamen we namelijk enkele tegen die dat hadden, wat voor voordelen heeft dit?
Niks moet, alles mag: redenen varieren van persoonlijke voorkeuren, tot (verwachte) klankkleur (hout resoneert anders dan alu: wil je toch wat hout in het geluid, dan kun je dit proberen te bereiken door hout in het product op te nemen)

Al eens gekeken op de site van James Trussar (http://www.jamestrussart.com/Newsite/Models.htm)t voor inspiratie? Hij gebruikt staal voor body's.

We twijfelen ook nog tussen stratocaster/telecaster. Heeft er één van de twee de voorkeur om te bouwen als eerste zelfbouw gitaar?
De tele is het eenvoudigst.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Succes met je werkstuk.

Gearjunkie
24 maart 2010, 23:14
Mooi project, maar ook technisch ECHT lastig lijkt me.
Met hout opvullen heeft als voordeel dat de gitaar minder gaat feedbacken.
Een Telecaster lijkt mij het makkelijkst, omdat je dan geen countoured body hoeft te maken.
Je spreekt over een uitgeholde body, maar het lijkt mij logischer om twee panelen te maken en deze dmv een tussenstrip tot een body te lassen. Zie ook een topic over iemand die recent een zeer strakke stalen gitaar gemaakt heeft.
Ik zou trouwens niet weten hoe je voorkomt dat het hout ernstig in de fik vliegt als je gaat lassen...

maartenot
25 maart 2010, 00:02
Mooi project, maar ook technisch ECHT lastig lijkt me.
Met hout opvullen heeft als voordeel dat de gitaar minder gaat feedbacken.
Een Telecaster lijkt mij het makkelijkst, omdat je dan geen countoured body hoeft te maken.
Je spreekt over een uitgeholde body, maar het lijkt mij logischer om twee panelen te maken en deze dmv een tussenstrip tot een body te lassen. Zie ook een topic over iemand die recent een zeer strakke stalen gitaar gemaakt heeft.
Ik zou trouwens niet weten hoe je voorkomt dat het hout ernstig in de fik vliegt als je gaat lassen...
In mijn geval zou een uitgeholde body een stuk makkelijker zijn omdat ik de beschikking heb over meerdere professionele CNC machines. Kwestie van tekenen, converteren en op de startknop drukken. Ik zit alleen nog een beetje met de gewetensvraag, is het misschien leuker om als eerste zelfbouw een houten body met de hand te maken, omdat het dan toch meer als je eigen bouwsel voelt. Dilemma!

PS: als het een houten wordt, is dit topic niet voor niets geweest. Ik ben al bezig met het ontwerpen van een elektrische aluminium ukulele! Iemand ideeën voor een pickup voor een ukulele?

spirit
25 maart 2010, 06:35
Een body uit een blok aluminium frezen is natuurlijk mogelijk, maar zo'n blok zal niet goedgoop in aanschaf zijn denk ik.
En 80 á 90% van het blok is afval inde vorm van spanen.

Ik heb mijn tele van plaatstaal gemaakt :ok: (zie link)http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96035

flitslicht
25 maart 2010, 08:46
In mijn geval zou een uitgeholde body een stuk makkelijker zijn omdat ik de beschikking heb over meerdere professionele CNC machines. Kwestie van tekenen, converteren en op de startknop drukken. Ik zit alleen nog een beetje met de gewetensvraag, is het misschien leuker om als eerste zelfbouw een houten body met de hand te maken, omdat het dan toch meer als je eigen bouwsel voelt. Dilemma!


Het zou misschien ook een leuk project zijn om te kijken of en hoe je relatief goedkope gitaren in serieproductie kan maken. Zelf heb ik een Chinese import Tele van €88 waar ik, na het nodige afstelwerk, ontzettend blij mee ben, zie: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129993

maartenot
25 maart 2010, 13:37
Een body uit een blok aluminium frezen is natuurlijk mogelijk, maar zo'n blok zal niet goedgoop in aanschaf zijn denk ik.
En 80 á 90% van het blok is afval inde vorm van spanen.

Ik heb mijn tele van plaatstaal gemaakt :ok: (zie link)http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96035
Dat is natuurlijk ook heel mooi, maar is ie niet loodzwaar geworden? We gaan waarschijnlijk toch maar voor een houten versie. Ik ga sowieso wel nog een keer een aluminium of misschien dan zelfs een plaatstalen gitaar maken, omdat het toch wel heel erg interessant klinkt.

De aluminium ukulele komt er wel zeker binnen enkele weken. Ik moet alleen nog een goede oplossing voor de pickup vinden. Ideeën? Ik hoor ze graag!

oigun
25 maart 2010, 13:45
De aluminium ukulele komt er wel zeker binnen enkele weken. Ik moet alleen nog een goede oplossing voor de pickup vinden. Ideeën? Ik hoor ze graag!

ls je nylon snaren gebruikt kan je een piëzo pickup gebruiken Aaron-stonebeat heeft geloof ik bij conrad iets bruikbaars gevonden voor 20 cent per stuk ofzo:seriousf:
Als je stalen snaren gebruikt kan je zelf een pickup (laten)wikkelen of een pickup schuin onder de snaren monteren.

maartenot
25 maart 2010, 14:05
ls je nylon snaren gebruikt kan je een piëzo pickup gebruiken Aaron-stonebeat heeft geloof ik bij conrad iets bruikbaars gevonden voor 20 cent per stuk ofzo:seriousf:
Als je stalen snaren gebruikt kan je zelf een pickup (laten)wikkelen of een pickup schuin onder de snaren monteren.
Staalsnarig zou natuurlijk wel het leukste zijn om er wat moois van te maken. Zelf wikkelen zou wel moeten lukken. Weet iemand een goede webshop die veel elementonderdelen verkoopt?

oigun
25 maart 2010, 14:18
http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups.html

Je kan ook alles zelf maken:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128334

Javaca
26 maart 2010, 06:29
Dat is natuurlijk ook heel mooi, maar is ie niet loodzwaar geworden? We gaan waarschijnlijk toch maar voor een houten versie. Ik ga sowieso wel nog een keer een aluminium of misschien dan zelfs een plaatstalen gitaar maken, omdat het toch wel heel erg interessant klinkt.

De aluminium ukulele komt er wel zeker binnen enkele weken. Ik moet alleen nog een goede oplossing voor de pickup vinden. Ideeën? Ik hoor ze graag!

Neem een P-bass pickup.
Dan heb je er meteen twee. Een voor bij de brug en een voor de hals.
Heb er zelf ook al ontwerpen mee gemaakt. Spacing is vrij aardig.

http://www.rainbowguitars.com/imagesproduct/SD/SD1140206-xl.jpg

maartenot
29 maart 2010, 23:48
Neem een P-bass pickup.
Dan heb je er meteen twee. Een voor bij de brug en een voor de hals.
Heb er zelf ook al ontwerpen mee gemaakt. Spacing is vrij aardig.

http://www.rainbowguitars.com/imagesproduct/SD/SD1140206-xl.jpg
Dat is een mooi idee! Dacht eerst dat de spacing kleiner was dan een ukulele, maar na goed googlen blijkt het ongeveer gelijk :D