PDA

View Full Version : Batterij gebruikers?



Realeigo
24 maart 2010, 19:50
Ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die zijn/haar pedalen voeden op batterijen en wat daarvan de ervaringen zijn.

Ik wil het misschien wel eens proberen met oplaadbare 9v blokbatterijen.
Ze geven ongeveer 200mAh wat ongeveer goed is voor 10 uur gebruik met een pedaaltje wat 20mA trekt. Mijn zwaarste pedaal trekt 20mA en de lichtste 4mA het zijn maar 4 pedalen.

Het is de beste vorm van voeding en ik denk als je vooraf een gig volle batterijen in je pedalen doet, dat je dan geen problemen krijgt met lege batterijen.

Bates15
24 maart 2010, 20:16
Hmmmm. Net gekeken en mijn pedalen hebben geen batterijen. . . . Sorry.

Oplaadbaar heb ik ooit eens getest met een serie draadloze mics. Gelijk weer terug naar mijn vertrouwde Duracell Pro cells. . . Vaag, als aan het einde van een concert de batterij nog maar 1 knipperende spannings indicator aangeeft. . . Dat creeert stress :-) Red ie t of red ie t niet. .

DeiDRagonas
24 maart 2010, 20:21
Het lijkt mij zeer onpraktisch eigenlijk... Iedere gig en repetitie batterijtjes erin en eruit enzo. Waarom zou je dat willen, heb je last van brom ofzo met een adapter??

D.

Realeigo
24 maart 2010, 20:35
Het is idd stiller dan met een daisy chain. Neemt minder ruimte in. (geen voeding nodig) en et verwisselen van de batterij is echt niet zon groot probleem.

Scrollcock
24 maart 2010, 20:51
dit zag ik laatst bij een vriend, vind ik veel makkelijker als batterijen of losse adapters: http://www.rockpalace.com/product/Visual-Sound-1-Spot-Adapter


mart

The Running Man
24 maart 2010, 21:03
En dat ding is echt goed.

Zeker wanneer je meer dan 1 pedaal gebruikt zit je altijd met het preventief opladen van die 9V blokjes. Na 1000x opladen is het vaak over.
Om die reden al m'n pedals true bypass laten maken. Zodra de spanning wegvalt
hoor je anders niks meer. Is me heel vroeger 1 x overkomen; natuurlijk tijdens een optreden:angry:
Toen ik hoorde van die One spot, heb ik er een gekocht en was meteen bekeerd; hallelujah!
Dit ding levert onwaarschijnlijk veel power en is stil.

Aanrader:rockon:

Realeigo
24 maart 2010, 21:08
En dat ding is echt goed.

Zeker wanneer je meer dan 1 pedaal gebruikt zit je altijd met het preventief opladen van die 9V blokjes. Na 1000x opladen is het vaak over.
Om die reden al m'n pedals true bypass laten maken. Zodra de spanning wegvalt
hoor je anders niks meer. Is me heel vroeger 1 x overkomen; natuurlijk tijdens een optreden:angry:
Toen ik hoorde van die One spot, heb ik er een gekocht en was meteen bekeerd; hallelujah!
Dit ding levert onwaarschijnlijk veel power en is stil.

Aanrader:rockon:

T schijnt dat die one spots als geschakelde voeding niet echt wil opschieten met alle effecten. Enneuh 1000x opladen, das op zn minst 3 jaar met een batterij.

DeiDRagonas
24 maart 2010, 21:19
De One-Spot is een prima adapter (Heb er 3 nu)... Erg stil over het algemeen en niet lastiger met pedaaltjes dan een ander willekeurig merk. Maar ze gaan wel snel kapot!!! Heb er inmiddels een stuk of zeven a acht versleten. Drie daarvan gingen zelfs binnen een week stuk! Overigens dikke pluim voor Westerhaven Groningen, want ik kreeg elke keer zonder problemen een nwe mee.. Zelfs na 2,5 maand na aanschaf nog.

Of batterijen handig is hangt ook af van hoeveel je speeld.. Ik speel zo'n 5 uur per dag gemiddeld en zou met 6 pedaaltjes dus elke week zo'n 25 batterijen verbruiken.

Met 4 pedaaltjes en weinig speeluren per week moet t te doen zijn lijkt me. Maar dan nog is het teveel gedoe -denk ik- en kan het niet tippen aan een degelijke gestabiliseerde adapter.

D.

Realeigo
24 maart 2010, 21:27
De One-Spot is een prima adapter (Heb er 3 nu)... Erg stil over het algemeen en niet lastiger met pedaaltjes dan een ander willekeurig merk. Maar ze gaan wel snel kapot!!! Heb er inmiddels een stuk of zeven a acht versleten. Drie daarvan gingen zelfs binnen een week stuk! Overigens dikke pluim voor Westerhaven Groningen, want ik kreeg elke keer zonder problemen een nwe mee.. Zelfs na 2,5 maand na aanschaf nog.

Of batterijen handig is hangt ook af van hoeveel je speeld.. Ik speel zo'n 5 uur per dag gemiddeld en zou met 6 pedaaltjes dus elke week zo'n 25 batterijen verbruiken.

Met 4 pedaaltjes en weinig speeluren per week moet t te doen zijn lijkt me. Maar dan nog is het teveel gedoe -denk ik- en kan het niet tippen aan een degelijke gestabiliseerde adapter.

D.

Als ik een adapter zou kopen dan is het de boss psa, die is veel betrouwbaarder dan die 1 spot/godlyke gevallen.

The Running Man
24 maart 2010, 21:30
T schijnt dat die one spots als geschakelde voeding niet echt wil opschieten met alle effecten. Enneuh 1000x opladen, das op zn minst 3 jaar met een batterij.

Als je weinig effecten gebruikt gaan batterijen ook prima hoor. Heb ik 20 jaar gedaan; het is gewoon een stuk gemak en zekerheid (tenzij je Onespot het opgeeft bedenk ik net, reserve kopen dus...).

Het lijkt me als je er een stuk of 4 of meer elke keer preventief moet opladen niet echt handig. Is trouwens ook niet goed voor de levensduur om ze elke keer maar gedeeltelijk leeg te trekken. Heb van mensen van Duracell en Eveready wel eens gehoord dat er toch een soort versnelde degeneratie plaatsvindt.


Ik heb nog geen relatieproblemen tussen mijn pedalen en die One spot opgemerkt.
Heb 1 One spot vast gemonteerd op een pedalboard met
Ibz Ad-9, Fl-9, SD-9, PT-9
Marshall regenerator
Morley Classic Wah, Pro Volume
en dat is een zegen

Realeigo
24 maart 2010, 21:37
Ik heb dus een EH LPB-1, Hardwire CM-2, Ibanez FL-301 en de Turbo Tuner.
Dus dan zou het gaan om 5 batterijen.

De turbo tuner vreet geen stroom wanneer hij uit is. En hij geeft ook nog eens aan wanneer hij bijna leeg is, dus die ga ik zeker op batterij doen.

Cageman
24 maart 2010, 21:44
Als ik een adapter zou kopen dan is het de boss psa, die is veel betrouwbaarder dan die 1 spot/godlyke gevallen.

Heb je daar ervaringen mee dan? ik had eerst ook zo'n boss ding.. en heb echt geen verschil gemerkt met mn boss of mn onespot.. behalve dat de onespot veel kleiner is en veel meer mA heeft. ook zijn geen van mijn 2 onespots (tot nog toe) kapot gegaan/gesleten of wat ook.
Hoezo betrouwbaarder?

Kampenaar
24 maart 2010, 21:53
Ik heb een Boss ds-1 (tot nu toe mijn enige pedaal :p) en die leeft op batterijen, als ik de stekkers er uit haal als ik de pedaal niet gebruik gaat ie een aardig eind mee. Mijn tuner voedt zich ook met een batterij, maar die gaat er heel zuinig mee om.

Realeigo
24 maart 2010, 22:06
Heb je daar ervaringen mee dan? ik had eerst ook zo'n boss ding.. en heb echt geen verschil gemerkt met mn boss of mn onespot.. behalve dat de onespot veel kleiner is en veel meer mA heeft. ook zijn geen van mijn 2 onespots (tot nog toe) kapot gegaan/gesleten of wat ook.
Hoezo betrouwbaarder?

Ik hoor hier en daar nog wel wat verhalen over die "Switching" adapters dat ze het nog wel eens snel begeven of juist een pedaaltje om zeep helpen. Ook schijnen ze een fluittoon te kunnen maken bij sommige (en vooral time based) effecten.

Met de 200 mA van de boss Psa kan ik trouwens 3x al mijn pedalen voeden. Dus die 1400mA van 1 spot is erg overbodig.

hezz
24 maart 2010, 22:11
Hoelang behouden die batterijen hun lading eigenlijk als ze NIET gebruikt worden? Misschien handig als backup in de koffer mee te nemen, mocht je ineens echt batterijen moeten gebruiken.

Cageman
24 maart 2010, 22:14
Ik hoor hier en daar nog wel wat verhalen over die "Switching" adapters dat ze het nog wel eens snel begeven of juist een pedaaltje om zeep helpen. Ook schijnen ze een fluittoon te kunnen maken bij sommige (en vooral time based) effecten.

Met de 200 mA van de boss Psa kan ik trouwens 3x al mijn pedalen voeden. Dus die 1400mA van 1 spot is erg overbodig.

ah, nee oke, had ff je hoeveelheid pedalen niet gelezen srry xD heb zelf wat meer te voeden namelijk. maar voor jouw situatie zou ik het dan, zeker vanwege die verhalen, idd zo'n boss ding nemen

Realeigo
24 maart 2010, 22:16
Hoelang behouden die batterijen hun lading eigenlijk als ze NIET gebruikt worden? Misschien handig als backup in de koffer mee te nemen, mocht je ineens echt batterijen moeten gebruiken.

Alkaline batterijen hebben na 3 jaar nog ongeveer 80% van hun lading.

hezz
24 maart 2010, 22:37
Alkaline batterijen hebben na 3 jaar nog ongeveer 80% van hun lading.

Good to know. :)

the sure thing
24 maart 2010, 22:51
Is het niet zo, dat als je je pedaal NIET gebruikt, maar de plug zit er nog WEL in, de batterij ook langzaam op gaat? Dan dien je dus telkens de pluggen uit je pedalen te trekken.

FruscianteFan
24 maart 2010, 23:20
Is het niet zo, dat als je je pedaal NIET gebruikt, maar de plug zit er nog WEL in, de batterij ook langzaam op gaat? Dan dien je dus telkens de pluggen uit je pedalen te trekken.
Dat staat vaak op het pedaal zelf of anders in de gebruiksaanwijzing, hoe te voorkomen dat-ie de batterij onnodig leegtrekt.

Ik zou niet graag met batterijen werken, dan heb ik liever wat brom en meer bekabeling. Trouwens, mijn Moogerfooger, Blackstar en Holy Grail werken überhaupt niet met batterijen.

TimS
24 maart 2010, 23:22
Klopt, als je wilt beginnen met spelen moet je alles dus inpluggen en aan het einde er weer uit trekken. Niet echt praktisch als je een aantal keer per dag even een kwartiertje speelt.

stikel
24 maart 2010, 23:39
Ik pingel alleen thuis wat en bij mijn eerste pedaal met batterij (chromatische tuner) liet ik de gitaarkabel 's nachts zitten. U raad het al de batterij was de volgende dag leeg. Voor mij alleen bijbehorende voedingen bij de pedalen. Leveren het correcte amperage , brommen niet en de pedalen leveren wat de fabrikant belooft. Kost wat, heb je ook wat.

Groet Jan

Midwolda
25 maart 2010, 06:39
Ik werk ook alleen met adapters, batterijen is me teveel gedoe en inderdaad,
ik wil ook niet steeds alle "input"-jacks los moeten trekken na een kwartiertje pingelen...
Ik koop m'n adapters meestal op rommelmarkten en dergelijke.
Vaak staat er wel een bak met die dingen, niemand kijkt er naar,
dus voor een euro per stuk wil ik er wel een paar meenemen.
Even opletten voor voltage, gelijkspanning, amperage en polariteit,
desnoods thuis even de juiste stekker er aan solderen, en hopla.
Soms is het troep en bromt het of gaat het na een paar dagen kapot,
maar ik heb er ook èèn die al ruim een half jaar stilletjes z'n werk doet.
En als die het opgeeft heb ik nog wel ergens een reserve liggen... :D

Realeigo
25 maart 2010, 16:32
Zo dan maar, moet nog ff wat plugjes bestellen om een daisy chain te maken.
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/4b2ebc42.jpg

Het is een Ibanez adapter, de gewone van boss is nu uit de productie en vervangen door een geschakelde voeding van 500mA.

HaroldA
25 maart 2010, 17:41
Ik heb dus een EH LPB-1, Hardwire CM-2, Ibanez FL-301 en de Turbo Tuner.
Dus dan zou het gaan om 5 batterijen.

De turbo tuner vreet geen stroom wanneer hij uit is. En hij geeft ook nog eens aan wanneer hij bijna leeg is, dus die ga ik zeker op batterij doen.

De TT moet je toch openschroeven om de batterij te kunnen vervangen?

En wat nou als je een soundcheck hebt en daarna X uur moet wachten? trek je dan overal je kabels uit? En continue alles los trekken om batterijen te vervangen is ook niet goed voor je kabels/jacks/etc.

Ik zou het niet willen iig. Ik zal altijd wel ergens vergeten een kabel uit te trekken...


Overigens lopen oplaadbare batterijen uit zichzelf ook leeg.


Edit:
F*ck, ik heb niet heel het topic gelezen dus ik zal wel weer spuit 11 zijn...

Realeigo
25 maart 2010, 17:51
Edit:
F*ck, ik heb niet heel het topic gelezen dus ik zal wel weer spuit 11 zijn...

Spuit 11!!
:seriousf:

JvD.
25 maart 2010, 17:54
oplaadbare 9volt blokjes halen (heb ik mij laten vertellen) net de 9v niet.
en als je iets met modulatie doet is binnen 20min je batterij leeg.