PDA

View Full Version : Sziget 2010



The '59 Sound
24 maart 2010, 19:35
Eerste namen:

Bad Religion
Billy Talent
Children Of Bodom
Danko Jones
Enter Shikari
Faithless
Gentleman
Gorillaz Sound System
Gwar
Ill Niño
Infected Mushroom
Iron Maiden
K.I.Z.
Kasabian
Lyapis Trubetskoy
Monster Magnet
Muse
Papa Roach
Paradise Lost
Ska-P
Skindred
Subsonica
The 69 Eyes
The Cribs
The Hives
The Specials
The Toy Dolls

cerpintaxt
1 april 2010, 18:56
Daar wil ik nog een keer heen, dat lijkt me zo'n vet festival om eens mee te maken!

Zijn er hier ook mensen die er al eens geweest zijn? Zoja, hoe was het?

Squier4ever
2 april 2010, 14:53
Toy Dolls! Supervet!

Robdop
2 april 2010, 16:18
billy talent!

beetje ver weg jammergenoeg:makeup:

Nielsje
9 april 2010, 11:40
Ik ga dit jaar!
Nog geen kaart, maar binnenkort hopelijk wel :)

marter544
7 mei 2010, 17:38
Woei, ik heb kaartjes! Wie gaat er nog meer?

FruscianteFan
29 juni 2010, 17:38
Ik ga misschien, met een vriend en een auto. Heeft iemand ervaring met het meenemen van gitaren? Ik kan namelijk geen dag zonder, maar ik zou niet willen dat een gitaar van me gestolen wordt...

Wausser
30 juni 2010, 17:50
Koop die Harley Benton(thomann) western van 40 euro, schijnt nog een redelijk ding te zijn ook...

FruscianteFan
30 juni 2010, 17:58
Niet nodig, ik heb er al 1 van de Marskramer (gekocht voor €10) die met nieuwe snaren best te pruimen is. Maar als het even kan heb ik liever een gitaar waarvan ik weet dat-ie niet kapot gaat als er per ongeluk iemand op gaat staan. Dus wie weet neem ik die Marskramer en de afgeragde Squier Strat mee, ofzo.

Ik heb trouwens mijn kaartje gekocht dus ik ben er bij!

FruscianteFan
31 juli 2010, 22:11
Ok, begint toch een dilemma te worden: welke gitaar neem ik mee?

- cheapo akoestisch: leuk voor het kampvuur, maar om nou een hele week op een slecht bespeelbare en slecht geïntoneerde gitaar te spelen waarvan de brug twijfelachtig vast zit?

- Squier Strat: onverwoestbaar, maar komt erg weinig volume uit.

- Fender Jag: al even onverwoestbaar en heel fijn instrument, maar oh wee als-ie gestolen wordt!

- Indie: heel luid, maar vast iets kwetsbaarder dan de Fender-achtigen. Ziet er ook wel erg chique uit.

Bassbitch
31 juli 2010, 22:48
De eerste. Het risico dat er shit gejat wordt is heel erg groot. Zeker als je met je gitaar bij je tent zit en iedereen ziet dat dat jouw tent is en dat daar die gitaar ligt.

Bovendien is iedereen bezopen dus niemand hoort het als het wat vals is.

FruscianteFan
31 juli 2010, 23:22
Ok, dankje... tis allemaal wat lastig in te schatten als je er nooit bent geweest.

Maar dan zit ik nog met een gebrek aan gitaar als-ie daadwerkelijk gestolen wordt. Al is het maar omdat ik de afgelopen 7 jaar non-stop elke dag gitaar heb gespeeld :P

Dus misschien dat ik toch een reserve meeneem, en die ofwel in een kluis ofwel in de kofferbak van de auto achterlaat (mits we die ergens bewaakt kwijtraken).

marter544
7 augustus 2010, 14:57
Ik vertrek morgenochtend! Wie gaat?

richwoodplayer
11 augustus 2010, 09:47
mijn zus is er heen, moest 22 uur in de trein zitten, en eenmaal aangekomen nog ff 5 uur in de rij staan wachten voor ze binnen was, lekker in 35 graden..

marter544
12 augustus 2010, 19:24
Ik ben nu op sziget, en dan is ze dom geweest... die rij was alleen voor mensen zonder kaart, met kaart moest je meer naar rechts en kon je in een keer doorlopen :sssh:

FruscianteFan
19 augustus 2010, 23:45
Mijn vriend en ik (geen stel) zijn vrijdagochtend met de auto vetrokken, hebben bij de Duits-Oostenrijkse grens overnacht en zijn zaterdagmiddag in Budapest aangekomen. De eerste paar dagen was er op Sziget niks te doen, en hebben we vooral Budapest verkend. Was ontzettend mooi, heel erg van genoten.

Sziget zelf was vanaf dinsdag ook echt heel leuk. Gezellig, leuke onbekende muziek, coole buren die ik nu mis. En tsjah, kan het uitgebreider verslaan, maar dan is er gewoon teveel om te vertellen.

Zondagavond vrij snel na Muse zijn we weer vertrokken. We hadden zo goed als alles al in de auto, en ik had tijdens Muse nog wat drinken ingeslagen (vond Muse vrij weinig aan). Nog even afscheid genomen van wat mensen, rond 12 uur begonnen met rijden, en in een keer doorgereden naar huis - alleen om de 2 uur gestopt om van chauffeur te wisselen en te tanken - en om 13:30 waren we weer thuis.

Van de rijen heb ik verder niet zoveel last gehad. Goed, je moest weleens wachten, maar geen uren. Maar dat lag er natuurlijk ook aan dat mijn vriend en ik op onze eigen tijden naar binnengingen (zijn dus ook bijna elke dag de stad ingeweest), en niet op hetzelfde moment aankwamen als 10.000 anderen.

Wat betreft de gitaar: dat ging helemaal geweldig. Ik had mijn Squier in de kofferbak van de auto laten liggen. Een zilvergrijze sedan, dus de kofferbak bleef nog koel ook, geen gesmolten slagplaten dus. De cheapo akoestische gitaar heb ik gewoon in mijn tent laten liggen, tenzij ik hem gebruikte. Sowieso verzamelden zich in no time een hoop mensen om me heen toen ik zat te spelen, dus ik was er wel zeker van dat mijn buren - en dat waren er een hoop) - wel wisten dat die gitaar van mij is. In totaal hebben sowieso denk ik een stuk of 10 mensen op de gitaar gespeeld, geliefd object. Ik heb dus gewoon lekker elke dag gespeeld (soms ook echt meerdere uren), zonder enig probleem. Misschien scheelde het ook wel dat ik er vaak trots bij zei dat ik die gitaar voor €10 had gekocht... het enige jammer is trouwens dat de gecoate snaren toch niet zo bestand blijken tegen het camperen daar, maar nog altijd véél beter dan normale snaren.

marter544
21 augustus 2010, 02:51
Sziget was vet, goede sfeer! Weekpas voor het OV, de hongaarse badhuizen zijn uberrelaxt. 5 min lopen van het terrein is een huge ass supermarkt. Heb daar ook een akoestische gitaar gekocht voor 8000,- (iets van 30 euro), eigenlijk kost alles geen fuck. De beveiliging en de politie is zo corrupt als het maar kan (er wordt onder de ogen van die lui drugs op het terrein gedealt, maar drugs het terrein mee opnemen is zwaar strafbaar!), maar het festival zelf en de mensen zijn geweldig!

FruscianteFan
21 augustus 2010, 10:51
Ohja inderdaad zeg, OV is echt zwaar relaxed daar. Afgezien van de depri sfeer in de metro's. Supermarkt zijn we niet zo vaak geweest, we gingen liever even wat langer op reis om naar de markthal te gaan, daar kon je echt verschrikkelijk lekker eten voor weinig (twee enorme puddingbroodjes en wat chocoladebroodjes voor iets van 400 huf). Om dan in een parkje ergens het op te peuzelen, heerlijk!

We zijn ook een dagje in een badhuis geweest, die bij de heuvel aan de Donau. Kost wel wat, maar we hebben daar echt 7 uur gezeten ofzo, dus eigenlijk valt het ook wel mee. Zeker omdat het eigenlijk gewoon een paradijsje in Budapest is.

LaszloVersteeg
21 augustus 2010, 15:04
lijkt mij echt geweldig om er een vakantie van te maken als ik het zo hoor!
Kijken of ik mensen bijeen kan schrapen voor volgend jaar!:cheerup:

tidalwave_sideburns
23 augustus 2010, 14:35
Ohja inderdaad zeg, OV is echt zwaar relaxed daar. Afgezien van de depri sfeer in de metro's. Supermarkt zijn we niet zo vaak geweest, we gingen liever even wat langer op reis om naar de markthal te gaan, daar kon je echt verschrikkelijk lekker eten voor weinig (twee enorme puddingbroodjes en wat chocoladebroodjes voor iets van 400 huf). Om dan in een parkje ergens het op te peuzelen, heerlijk!

We zijn ook een dagje in een badhuis geweest, die bij de heuvel aan de Donau. Kost wel wat, maar we hebben daar echt 7 uur gezeten ofzo, dus eigenlijk valt het ook wel mee. Zeker omdat het eigenlijk gewoon een paradijsje in Budapest is.

Dat was dan zeker het Gellért badhuis. Inderdaad erg mooi van binnen, maar wel mannen en vrouwen gescheiden in die thermale baden, met alle ahum gevolgen van dien. Die rots die er pal naast staat op is ook de moeite waard, helemaal als het een beetje gaat schemeren, kijk je zo uit over de Donau, het parlementsgebouw, het visserbastion, Margitsziget etc.

Wat betreft Sziget, het schijnt dat het van oorsprong een studenten festivalletje was, maar een paar jaar later kunnen zij het niet meer betalen en komen er voornamelijk rijkeluiskindjes en toeristen. Is dat nog steeds zo?

FruscianteFan
23 augustus 2010, 22:06
Ik heb er niks van gemerkt dat de baden gescheiden waren...

cerpintaxt
24 augustus 2010, 14:09
Sziget was vet, goede sfeer! Weekpas voor het OV, de hongaarse badhuizen zijn uberrelaxt. 5 min lopen van het terrein is een huge ass supermarkt. Heb daar ook een akoestische gitaar gekocht voor 8000,- (iets van 30 euro), eigenlijk kost alles geen fuck. De beveiliging en de politie is zo corrupt als het maar kan (er wordt onder de ogen van die lui drugs op het terrein gedealt, maar drugs het terrein mee opnemen is zwaar strafbaar!), maar het festival zelf en de mensen zijn geweldig!

Kun je wel sjizzel mee nemen dan? Maar als je alles in shampoo flessen dumpt kan het toch wel?¿

marter544
24 augustus 2010, 16:29
Kun je wel sjizzel mee nemen dan? Maar als je alles in shampoo flessen dumpt kan het toch wel?¿

Dat moet wel kunnen, maar ik zou het niet doen. Als je bij de oostenrijkse of hongaarse grens controle krijgt, ben je mooi de sjaak, en als de beveiliging bij de ingang het ziet wordt je de toegang ontzegt. Op het terrein betaal je 15 euro voor een gram prima spul waar je stoned van wordt. Ik zag zelf alleen het nut niet zo, op festivals en bij concerten drink ik liever bier.

EDIT: Ben zelf ook in het badhuis naast die rots geweest, daar was niks gescheiden hoor. Ja, de kleedkamers.

hoofd
24 augustus 2010, 17:24
Kun je wel sjizzel mee nemen dan? Maar als je alles in shampoo flessen dumpt kan het toch wel?¿
Maatje van me heeft jarenlang gedeald op 't Sziget.. Hij ging er gewoon werken als schoonmaker, verdiend geen hol, maar wel gratis en vrij toegang op 't terrein zonder gefouilleerd te worden. Flinke baal groene lol mee en verkopen die zooi. Verdiende 'ie genoeg mee om de rest van 't jaar z'n school te betalen. Nu zal de markt wel verpest zijn, zoals 't hele Sziget, gezien de populariteit van 't festival de afgelopen jaren. Volgend jaar ga ik maar naar een ander Oostblokland voor een cheaper en onbekender festival met betere bands.

FruscianteFan
25 augustus 2010, 15:42
De sfeer was anders ontzettend goed, en de bands waren ook zeker niet verkeerd. Maar nu scheelt het dat ik voor geen enkele band ging. De grote verrassingen waren juist de artiesten die ik niet zag aankomen: Budapest Jazz Orchestra, Chapelier Fou, Ska-P, An Pierlé & White Velvet, een of ander Hongaars bandje dat Ierse folk speelde, dat soort dingen.

De Oostenrijkse en Hongaarse grenzen stellen trouwens helemaal niks voor. Niet eens een douane die gebaart dat je door mag rijden, ik had het op de terugweg beide keer niet eens door dat we de grens over waren. Terwijl ik één keer daarvan zelf achter het stuur zat. Ok, het is geen garantie, maar toch.