PDA

View Full Version : Wireless ervaringen / Nieuwe Line 6 Relay



ruezzz
24 maart 2010, 19:33
Met het open-air seizoen in het vooruitzicht wil ik toch weer es kijken voor een wireless-systeem. Heb vroeger ooit een tijdje een Nady gebruikt, maar het lijkt me dat er in de loop der jaren wel het een en ander behoorlijk verbeterd is.

Heeft iemand al ervaringen met de nieuwe Line 6 Relay G30 serie?
Ik zie dat er eind deze maand weer twee nieuwe versies bijkomen (G50 en G90 (19 inch))

Eventueel alternatieven voor de Line 6?

Waar spelen de 'echte' pro's eigenlijk mee tegenwoordig?

Waar moet ik (naast geluidskwaliteit en compressie) op letten?

Heus
25 maart 2010, 20:38
Absoluut nul ervaring met wireless gear,alleen wat ik op het web tegenkom.
Een echte pro als bijvoorbeeld Journey`s Neal Schon heeft zijn Sabine wireless ingeruild
op een Lectrosonics IS400. (www.lectrosonics.com)
Weet alleen niet of er een dealer in Europa is.
Pro spul voor een pro prijs.

ieme
26 maart 2010, 09:50
He Gerwin!

Hoe is het? druk met crystaldream of met U2 tribute? wat doe je eigenlijk tegenwoordig?
About the wireless, ik heb jaren en jaren met de Senheiser EW100 series gespeeld, is in mijn beleving gewoon een heel degelijk en goed systeem. Echter heeft Shure tegenwoordig wel hele dure systemen (ca3000 euro) die gebruikt worden door Luke enz.


Groeten,
ieme

almarvk
26 maart 2010, 10:23
Dat zijn inderdaad prima systemen. De andere gitarist bij mij in de band speelt met een Line6 wireless. En dat is meer dan prima! Klinkt wel erug goed! Ik heb nog geen tone verlies gehoord, geen gezeik mee gehad, batterij gaat lang mee (ook met indicator) en systeem is makkelijk. Enig nadeel zou de ontvanger kunnen zijn.

Volgens mij echt een aanrader!

HaroldA
26 maart 2010, 10:28
About the wireless, ik heb jaren en jaren met de Senheiser EW100 series gespeeld, is in mijn beleving gewoon een heel degelijk en goed systeem.

Ik vond het niks. Veel hoorbare compressie en altijd een ander output volume dan dat er in gaat. Ook overstuurde de zender heel snel.

Ik heb nu de X2 Digital Wireless XDS95... :ok:

ruezzz
27 maart 2010, 03:55
Hey allen, thanx voor de tips.

Ik denk dat ik een dezer dagen ff zo'n Line 6 ga testen.

Heeft Line 6 trouwens niet dat X2 gebeuren over genomen - en is dat nu niet die relay serie geworden?

Ieme ik PM je ff...

ruezzz
28 maart 2010, 13:01
Nou, heb een Line6 G30 Relay, meegehad naar een gig (tentfeest, 1500 man, redelijk groot podium) om te testen.

Met een cleane amp ervaarde ik een strak, helder geluid. Beetje 'harsh' in het tophoog, maar dat is weer te fixen met de 'cable-simulator' (nieuw woord voor high-cut ;-)
So far so good, wat ik minder fijn vond: ik bemerkte een lichte latency. Ik had er al meer over gehoord. Het zou zo weinig zijn dat het bij wijze van spreken dezelfde vertraging is als wanneer je een paar meter van je amp af staat. Ik vond het in ieder geval niet echt prettig.

Vervolgens heb ik een paar drive-pedalen aangetrapt en/of het lead-kanaal van de amp.
Daarmee kreeg ik een enorme brom, die er met kabel zeker niet was.
Meestal zijn dat soort (aarde) problemen net andersom.
Afijn, G30 weer fijn terug in de doos. En komende open-air seizoen gewoon met kabel blijven spelen...

Over het algemeen ben ik altijd blij verrast over wat Line6, technisch en software-matig allemaal voor elkaar krijgt, maar meestal is het het net niet...

Bl44t44p
28 maart 2010, 19:18
Heeft Line 6 trouwens niet dat X2 gebeuren over genomen - en is dat nu niet die relay serie geworden?

Niet helemaal. Line 6 heeft wel X2 producten in de VS uitgebracht, maar omdat die op een frequentie werkte die in Nederland (en Europa?) niet is toegestaan, zijn ze in Europa met de Relay serie gekomen (2.4 Ghz, net als de stageClix).

JohnLord
28 maart 2010, 20:37
Als je wat verder van je amp afstaat, is er ook vertraging tussen speakers en je eigen oren. Mijn drummer had iig geval veel minder last van de vertraging dan ikzelf, toen ik plm. 50 meter weg stond. Overigens gebruik ik een Sennheiser Freeport.

Liquid_Metal
28 maart 2010, 20:49
Als je wat verder van je amp afstaat, is er ook vertraging tussen speakers en je eigen oren. Mijn drummer had iig geval veel minder last van de vertraging dan ikzelf, toen ik plm. 50 meter weg stond. Overigens gebruik ik een Sennheiser Freeport.

50 meter?!?! Dan heb je echt een ziek grote oefenruimte of podium.
Aangezien de snelheid van het geluid +- 340 meter per seconde is, ontvang je dus op 50 meter je geluid 1/7 seconde nadat je het hebt gespeeld. Oftewel, een 'lag' van 140 milisecondes.

Rick trodat
30 maart 2010, 12:04
Als je wat verder van je amp afstaat, is er ook vertraging tussen speakers en je eigen oren. Mijn drummer had iig geval veel minder last van de vertraging dan ikzelf, toen ik plm. 50 meter weg stond. Overigens gebruik ik een Sennheiser Freeport.

50 meter? Wij staan soms op 5 m2 met 4 man. Dan neem ik niet eens een pedalboard mee.

Rongear
31 maart 2010, 19:09
Heb zelf de relay g30 , over het geluid niks anders dan lof. De constructie van de zender is bagger. Heb vanmiddag met mijn leverancier afgesproken dat ik hem mag ruilen met bijbetaling ... tegen de G50. De beltclip van de G30 zender dondert er steeds af waardoor de zender ins blauwe hinein gaat. De zender van de G50 en dus ook de G90 want die zijn dezelfde, zijn van metaal en schijnen een betere beltclip te hebben. Mijn advies is dan ook, mijdt de G30 en ga voor de G50 of G90. Zodra ik m heb zal ik mijn bevindingen doorgeven... :strat:

JohnLord
31 maart 2010, 19:24
50 meter?!?! Dan heb je echt een ziek grote oefenruimte of podium.
Aangezien de snelheid van het geluid +- 340 meter per seconde is, ontvang je dus op 50 meter je geluid 1/7 seconde nadat je het hebt gespeeld. Oftewel, een 'lag' van 140 milisecondes.

Nou nee hoor, onze oefenruimte is slechts 15 x 15 :)

Bij gigs wil ik nog wel eens het publiek inlopen en dan kom je een stuk verder dan dat. Die 140 ms. zijn zéér goed hoorbaar zoals je weet.

@Ricktrodat: lekker kabeltje inprikken dan!

Mr.Bluesbreaker
21 juni 2010, 13:52
Ron of anderen, al ervaring opgedaan met de G50? Zit er aan te denken om deze aan te schaffen. Kan de zender makkelijk in/aan je broekzak, Zodat je zowel LP/strat/Tele stijl insturmenten kunt wisselen?

almarvk
21 juni 2010, 13:57
Zweetbandje aan je strap en daar die zender in proppen. Blijft bij de bassist van mijn band meer dan prima zitten. En die jongen staat eigenlijk amper stil op het podium.

Mr.Bluesbreaker
21 juni 2010, 14:12
Goede oplossing, maar als je dan van gitaar wisselt moet je steeds de zender loshalen. Dat werkt niet praktisch en vertraagt de boel.

showband
21 juni 2010, 15:34
ben erg blij met mijn G30. Gebruik hem nu sinds sept 2009. Nooit enige storing gehad.
Latency, ja. Maar ooit nog met midigitaar gespeeld... dan lach je om dat pietsje vertraging.

En klinkt mijlen beter dan de sennheisers, shure's en AKG's van de band. (we hebben 12 zenders in de lucht. 5x in-ear, 3x zangmicro, gitaar, bas en 2x sax)

Hij zit gewoon in de pedalenbak. Dus prima " line of sight" op elk toneel.

oh, ja. Kooptip. Op de markt een oversized GSM leatherpouch kopen. Daarmee kun je elk beltpack voor een knaak aan je gitaarband doen. En het ziet er nog geweldig uit ook. Gewoon aligatorskin-look met magneetsluiting. Erg makkelijk in gebruik.

schizo910
21 juni 2010, 15:48
Ik gebruik nu al een tijdje de G30 en hij bevalt me prima. Ik heb de zender altijd gewoon in mijn kontzak dus die clip kan me aan m'n kont oxideren.

Ik gebruikte voorheen een Sennheiser ew100 wireless, maar deze bevalt me beter. Ik stoorde me niet zo heel erg aan de geluidskwalitiet van de Sennheiser, tuurlijk hij suckte tone, maar dat valt wel wel wat op te lossen met EQ en sowieso in een live situatie mijns inziens vaak overdreven. Waarom ik in eerste instantie over ben gegaan is het prettige formaat van de G30. Prima ding, ik heb geen last van latency. Ik weet ook niet of bij degene die er wel last van hebben dit ligt aan de G30 of gewoon de afstand tot de amp in het algemeen.

Mr.Bluesbreaker
5 september 2010, 23:22
Update:

Ondertussen 2 maand de G50 in mijn liveset gehad. Alles ging goed, tot vorige week het lullige standaardkabeltje ging storen als je er tegenaan kwam, plus dat de 9volts aansluiting op de ontvanger geen goed contact meer maakte. Gelukkig kan ie met UPS gratis naar Thomann terug en hoop ik dat het goed wordt gefixed door Line 6. Voor de rest was ik erg tevreden ware het niet dat ik het wel erg snel stuk vond gaan:d Maar we houden moed. Stond ik godQ#$&^Q%$ toch nog met een navelstreng aan mijn plank in Paradiso vrijdag, daar baalde ik echt van.

Yek1
15 september 2010, 08:43
Update:

Ondertussen 2 maand de G50 in mijn liveset gehad. Alles ging goed, tot vorige week het lullige standaardkabeltje ging storen als je er tegenaan kwam, plus dat de 9volts aansluiting op de ontvanger geen goed contact meer maakte. Gelukkig kan ie met UPS gratis naar Thomann terug en hoop ik dat het goed wordt gefixed door Line 6. Voor de rest was ik erg tevreden ware het niet dat ik het wel erg snel stuk vond gaan:d Maar we houden moed. Stond ik godQ#$&^Q%$ toch nog met een navelstreng aan mijn plank in Paradiso vrijdag, daar baalde ik echt van.

Mijn G50-kabeltje ging ook stuk. @#$%
Ff gegoogled, en de Shure-kabel zou er ook goed mee werken. Inmiddels getest, klopt. Zie hier:

http://www.thomann.de/nl/shure_wa302.htm



.

el loco
18 september 2010, 18:59
Mijn G50-kabeltje ging ook stuk. @#$%
Ff gegoogled, en de Shure-kabel zou er ook goed mee werken. Inmiddels getest, klopt. Zie hier:

http://www.thomann.de/nl/shure_wa302.htm



.

Dat is wel een goeie tip! Mijn G50 bevalt erg goed, geluid is super, alleen het kabeltje van de zender vind ik te kort.

BobvanKempen
13 juni 2011, 15:22
Ik ben ook op zoek naar zon setje maar is het niet gewoon mogelijk er losse zenders bij te kopen zodat je niet bij iedere gitaarwissel je dat ding in de nieuwe gitaar moet inprikken (gebruik zelf 3 gitaren dus zat er gewoon aan te denken 3 zenders te kopen).

dml
13 juni 2011, 16:09
Ik ben ook op zoek naar zon setje maar is het niet gewoon mogelijk er losse zenders bij te kopen zodat je niet bij iedere gitaarwissel je dat ding in de nieuwe gitaar moet inprikken (gebruik zelf 3 gitaren dus zat er gewoon aan te denken 3 zenders te kopen).

Voor de G30 zijn gewoon losse zenders te koop, kost je € 129,- per stuk.

DemolitionColorScheme
13 juni 2011, 23:46
Ik heb sinds kort ook een G30. Erg tevreden mee. Niks op aan te merken. Ik hoor zelfs een helderder geluid. Prima!