PDA

View Full Version : Gibson 3: Les Paul Junior



Mitch
24 maart 2010, 17:38
Binnen korte tijd is het me weer gelukt: een Japanner verkopen, een Gibson USA kopen en geld over houden. Het moet niet gekker worden...
Maar goed, daar ging het niet om! Ik heb een hele tijd zitten dubben wat ik met mijn Tele zou doen. Hij klonk geweldig, maar zowel qua sound als bespeelbaarheid ben ik gewoon meer een Gibsonman. Dus toch maar de stoute schoenen aangetrokken, advertentie op Gitaarmarkt en zo waar: volgende dag een geïnteresseerde, paar dagen een geslaagde verkoop. In het weekend dat ertussen lag kreeg ik van Luke-Wannabe de tip dat er twee witte (!) Juniors waren binnengekomen bij Feedback Rotterdam. Laat dat nou net mijn favoriete kleur zijn...
Vandaag geweest en er hingen inderdaad een Billy Joe Armstrong Junior en een reguliere Junior. De BJA is glanzend dekkend gelakt, de Junior heeft de Faded afwerking zoals ik die al kende van mijn SG. Allebei effe gestemd en unplugged bespeeld. De BJA was mooi in balans maar resoneerde niet zo duidelijk. De Junior klonk iets levendiger in het hoog maar had ook wel degelijk een duidelijk laag en had een iets mooiere sustain en resonantie. Nog een keer mijn als referentie meegenomen Standard bespeeld, nog een rondje unplugged en daarna ingeplugd in dezelfde AC30CC2 waar ik de vorige keer de SG mee had getest. Eerst allebei de Juniors, daarna de Standard, daarna nog een keer de beide Juniors.
De BJA heeft een afwijkende pickup. Ik had er wat over gelezen, vooral in negatieve zin. Te dun, teveel output, teveel brom ondanks dat het een gestapelde spoel was etc. etc. Nou, dun was -ie niet, brommem deed -ie ook niet, sterker nog... hij was eerder een beetje tam. Scheurde minder dan de toch vrij low output RS/Fralin humbucker die in mijn Standard zit. Hmm, okay :dontgeti:
De Junior daarentegen: ha! Heerlijk! De helderheid die er onversterkt in zat kwam er keurig uit en hij klonk bij de eerste paar aanslagen ook meteen lekker dynamisch. Klankbeeld: niet te neuzig, niet dof, niet teveel compressie maar een mooie attack en bite in het hoog en een prima sustain en drive. Ik heb een paar keer P90's bij Gibsons gehoord die ik niet zo tof vond en ook op andere gitaren vond ik het niet altijd even lekker. Maar halleluja: deze Junior had precies wat ik zocht!
Enige nadeel was dat -ie beschadigd was door een 'foutje' tijdens een poging tot vervangen van de topkam. Mist wat lak aan de onderkant van de hals, ter hoogte van de topkam en iets lager en er zat een stootplek op de kop. Maar daar stond een navenante afprijzing tegenover dus het nadeel werd wat mij betreft een voordeel.

Thuis werd de tas meteen goedgekeurd:
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN4904.jpg (http://s246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/?action=view&current=DSCN4904.jpg)

Leuk detail, hier niet te zien, is dat de rits in de tas ook wit is!

Maar goed, waar het om draait:

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN4905.jpg (http://s246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/?action=view&current=DSCN4905.jpg)

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN4913.jpg (http://s246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/?action=view&current=DSCN4913.jpg)

Vanavond lekker inpluggen in de oefenruimte, ben benieuwd. Hier thuis op mijn kleine DA5je klonk -ie in ieder geval erg lekker!

Realeigo
24 maart 2010, 17:40
Gefeliciteerd met een van de tofste gitaren ter wereld!

HaroldA
24 maart 2010, 17:49
Nice! :ok:

Heeft hij ook een ebben toets?

Ik had met mijn '06 SG Junior trouwens flink "last" van de enorm hoge output van de P90. Gaat deze ook zo hard?

Chocola
24 maart 2010, 17:49
P90!!! :lovelove:

Zijn zulke mooie gitaren :). Ik hoef echt nooit binding op mijn gitaren enzo, zonder is gewoon mooier. less = more :D.

HaroldA
24 maart 2010, 17:52
less = more :D.

Inderdaad!

Ik heb op mijn SG Jr nu dit al voor de helft uitgevoerd:

Voor:
http://farm3.static.flickr.com/2690/4363151591_520bb6f6c8.jpg

Na:
http://farm5.static.flickr.com/4043/4363896038_577ff99389.jpg

http://www.lespaulforum.com/forum/showpost.php?p=2117297&postcount=16

Mitch
24 maart 2010, 17:55
Nice! :ok:

Heeft hij ook een ebben toets?

Ziet er wel naar uit ja en het voelt en klinkt ook zo. Dus ik heb zo'n zwart vermoeden dat het ebben is :D Vind ik ook wel fijn, een gitaar met ebben toets erbij.


Ik had met mijn '06 SG Junior trouwens flink "last" van de enorm hoge output van de P90. Gaat deze ook zo hard?
Nee, gelukkig niet. Ik was zeer, zeer aangenaam verrast. Ik was eerlijk gezegd een beetje bang dat -ie me tegen zou vallen. Ik heb al tevaak P90's dof horen klinken, of net iets te neuzig in het mid, teveel compressie of juist iets te scherp maar dit is helemaal bingo. Ik had expres mijn Standard meegenomen, die ken ik inmiddels zó goed, dat is voor mij een hele duidelijke referentie. En daarmee zat -ie keurig op hetzelfde niveau. Andere klank en feel, maar de mate van oversturing en volume was mooi gelijkwaardig.
De SG krijgt momenteel wel een nieuw setje hb's, maar da's een ander verhaal ;)

vulvasonic
24 maart 2010, 18:04
Gefeliciteerd Mitch! :cheerup:

De witte uitvoering is imo inderdaad de mooiste. Veel plezier ermee. :cooler:

yanto
24 maart 2010, 18:28
Cool, je hebt hem toch meegenomen. Goeie keuze.
Gefeliciteerd met je aanwinst.

macwilliams
24 maart 2010, 19:03
Wat kijkt die kat pissed zeg :seriousf:

leuke aanwinst :ok:
gottaget me one of those.....

Ukeloeder
24 maart 2010, 19:16
Nice catch!

RoelTM
24 maart 2010, 19:22
less = more :D.
Less mag dan wel more zijn, maar ik vind dit dan toch net iets te veel more.
Bij een Les Paul wil ik toch die luxe; Mooi topje, binding om de body en neck etc.

Desalniettemin een mooie uitvoering van deze junior. Gefeliciteerd, en erg veel plezier ermee gewenst. :ok:

Jimmyvp
24 maart 2010, 19:26
Wauw, erg vet ding!!
Mag ik misschien vragen wat de prijs was van die BJA?? Kan hem nergens vinden op de site van feedback...:???:

Mitch
24 maart 2010, 19:35
@Harold: ghehe, je bent wel lekker hardcore bezig met strippen hè? Ben benieuwd hoe die BK gaat uitpakken voor je!


Cool, je hebt hem toch meegenomen. Goeie keuze.
Gefeliciteerd met je aanwinst.
Ja man! Leuk je weer even te hebben gezien, ik had je niet verwacht daar :D


Wat kijkt die kat pissed zeg :seriousf:

leuke aanwinst :ok:

Ze zat eigenlijk lekker te relaxen op de tas. Ik riep haar, zodat ze omhoog zou kijken in de camera maar na de miauw kreeg ik inderdaad een "wat stoor je me nou" blik toegeworpen :seriousf:


Less mag dan wel more zijn, maar ik vind dit dan toch net iets te veel more.
Bij een Les Paul wil ik toch die luxe; Mooi topje, binding om de body en neck etc.


O, mij hoor je niet klagen hoor. :D

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSC_5743.jpg (http://s246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/?action=view&current=DSC_5743.jpg)

RoelTM
24 maart 2010, 19:41
O, mij hoor je niet klagen hoor. :D

Ja, maar dat is niet je junior. ;) (Ik vind; Les Paul = luxe. Maar dat is mijn mening En als die LP op je foto echt van jou is, mag je zeker niet klagen :))

vulvasonic
24 maart 2010, 19:44
Wauw, erg vet ding!!


Dat vette krijg je er wel weer af. Pledge er over, vleugje citroensap erbij en vervolgens met een zacht doekje lichtjes opwrijven. Dat moet afdoende zijn.
:cooler:

Mitch
24 maart 2010, 19:45
Ghehe, ik volg je wel hoor. Ik zie de Junior dan ook (letterlijk, in dit geval) als vervanging van de Tele, als no-nonsense rockgitaar. Hoewel, no-nonsense... ik heb het vermoeden dat de Junior er verdomd stijlvol uit kan zien op een podium :)



Wauw, erg vet ding!!
Mag ik misschien vragen wat de prijs was van die BJA?? Kan hem nergens vinden op de site van feedback...:???:

Ik weet 't niet precies meer, iets onder de 1k in ieder geval.

Sinner1980
24 maart 2010, 21:30
Het les paul junior virus verspreidt zich snel zie ik:)

Congrats man,te gekke gitaar.
Het virus is ook een beetje op mij overgeslagen ben ik bang want het lijkt me een fijne aanvulling op mijn huidige arsenaal.
Toch lees ik weer veel klachten over de stemmechanieken (schijnen snel te ontstemmen) en over de 'warparound' brug (slecht intoneerbaar enz).
Hoe ervaar jij dat tot nu toe Mitch (of een ieder ander met een zinnig antwoord)? Die dingen zijn natuurlijk zo vervangen dus als dat het ergtse is...

Verder wel een gitaar die ik niet zomaar blind ga bestellen...dat durf ik niet meer sinds mn laatste Gibson...ik heb er nog een nasmaak van:(

Maar die junior is VET!!!! Veel plezier ermee:crazyhappy:

Rutger Molenberghs
24 maart 2010, 21:43
GVD Mitch. Ik kan me nog herinneren wat er gebeurde toen jij je vorige Gibson kocht. Even later stond hier ook zo'n SG faded.
En nu alweer een prachtgitaar. Ik moet maar eens wat minder op deze site komen. :soinnocent:

Jay75
24 maart 2010, 21:56
Erg mooi ding, zou er toch graag zo een willen met 2 P90s

G.G.
24 maart 2010, 22:13
Toch niet die tele die je bij FB bij je had met Rick en Hans? :crazyhappy:

Luke-wannabe
24 maart 2010, 22:45
Ha! Die heb ik bespeeld ja! Was niet zo kapot van de afstelling, maar vond het meteen al een lekker gitaartje in de 15 seconden dat ik hem vast had :)
Congrats! Érg gaaf ding!

Noid
24 maart 2010, 23:06
Inderdaad is de junior de tele onder de Les Pauls. No nonsense en lekker puur. Mooie plank man! Smaakvol in dat wit. Dat je toch meer met Gibsons hebt dan met Fenders, zit dat in de mensuur, of in iets anders?

Mitch
25 maart 2010, 01:25
Toch lees ik weer veel klachten over de stemmechanieken (schijnen snel te ontstemmen) en over de 'warparound' brug (slecht intoneerbaar enz).
Hoe ervaar jij dat tot nu toe Mitch (of een ieder ander met een zinnig antwoord)? Die dingen zijn natuurlijk zo vervangen dus als dat het ergtse is...

Het enige ontstemmen dat ik vanavond had kwam door de manier waarop de snaren op de mechanieken gewonden waren had ik de indruk (ik had de originele laten zitten, ze klonken nog prima). De intonatie was met deze brug vrijwel perfect! Hebben ze blijkbaar goed over nagedacht én hij is dus netjes afgesteld in de winkel of bij de fabriek.


GVD Mitch. Ik kan me nog herinneren wat er gebeurde toen jij je vorige Gibson kocht. Even later stond hier ook zo'n SG faded.
En nu alweer een prachtgitaar. Ik moet maar eens wat minder op deze site komen. :soinnocent:
Ik bied mijn welgemeende excuses aan :D


Toch niet die tele die je bij FB bij je had met Rick en Hans? :crazyhappy:
Juistem. Je kan je voorstellen dat ik er toch wel even over moest nadenken of ik die zou wegdoen of niet.


Ha! Die heb ik bespeeld ja! Was niet zo kapot van de afstelling, maar vond het meteen al een lekker gitaartje in de 15 seconden dat ik hem vast had :)
Congrats! Érg gaaf ding!
Aktie kan iets lager, maar voor de rest paste hij me prima.


Inderdaad is de junior de tele onder de Les Pauls. No nonsense en lekker puur. Mooie plank man! Smaakvol in dat wit. Dat je toch meer met Gibsons hebt dan met Fenders, zit dat in de mensuur, of in iets anders?
Mensuur, maar da's niet het voornaamste. Op mijn Jazzmaster kan ik ook prima uit de voeten. 't Zit 'm meer in de vintage frets (laag en smal) en de bolle radius. De radius van mijn Jazzmaster is net iets minder bol dan die van de Tele. Maar nadat op de JM medium frets kwamen was de bespeelbaarheid voor mij ineens super. Wat dat betreft denk ik dat het formaat van de frets voor mij doorslaggevender is dan het formaat van de hals. Dik en dun kan ik beide mee overweg. Iets vlakkere radius vind ik prettig, erg bol of erg vlak vind ik dan weer niet fijn spelen.


Maar goed, vanavond in de band mee gespeeld en wat een lekker ding zeg! Prima balans tussen hoog en laag en een zeer, zeer bruikbaar middengebied. Hij is absoluut niet honky of nasaal, écht te gek voor mijn speelstijl. En de intonatie was dus ook gewoon prima. Hij was tot mijn grote verrassing eigenlijk in onze totale set wel bruikbaar waar ik had gedacht dat -ie alleen voor het beukwerk geschikt zou zijn. De overlap met de SG is groter dan met de Standard, grappig genoeg. Die heeft een veel meer aanwezig laag en heeft een wat geprononceerder middengebied.
Happy camper :)

Pepe
25 maart 2010, 01:58
Mooi, gefeliciteerd. Welkom in het kamp van de volumeriders. Want dat kan de junior als geen ander. Goeie lead sound en de rest met de pink.

Mitch
25 maart 2010, 02:06
Dank u, heer Pepe!
Overigens behoor ik alweer een tijdje tot zowel de volumeriders als de pedalentrappers, de combinatie werkt voor mij het beste. Ik heb wél vanavond meer gespeeld met de toonknop dan op andere gitaren.

lindstrom
25 maart 2010, 10:11
Wat een heerlijke plank man!!! :ok:

JeroenSchaaf
25 maart 2010, 10:23
Mooi ding Mitch!

GASS:cheerup:

schizo910
25 maart 2010, 10:51
Mooie plank, maar heb je je 52RI weg gedaan?

Mitch
25 maart 2010, 11:13
Jep. Ontzettend lekker rocker en clean ook erg mooi, maar ja... Die bolle radius en die dunne draadjes van frets liggen me gewoon niet zo. Op de Junior had ik gisteren meteen zo'n blindelingse manier van spelen en dat maakte me duidelijk dat ik, hoe goed die Tele ook klonk, ik toch de juiste keus heb gemaakt. Gemak is ook een onderdeel van speelplezier wat mij betreft.
En ach... de ene 'echte mannen' gitaar eruit en een ander er voor in de plaats... nu nog een keer naar Eurodisney en dan hoor ik er écht bij
:gitarist:

Nagramoth
25 maart 2010, 12:23
nu nog een keer naar Eurodisney en dan hoor ik er écht bij

Als je dat kan van je Douwe Egberts-punten, dan hoor je er pas echt bij...

On-topic:
Brute plank zeg !:ok:

rupke
25 maart 2010, 13:01
Shitttttt Mitch wat een lekker gitaar en ik ben een beetje jaloers, want ik kon die witte nergens meer vinden. ik moest kiezen tussen de rode en bruine. Uiteindelijk alleen gelet op sound en bespeelbaarheid. En het is die bruine geworden. Beetje classic uiterlijk. Maar zo'n witte is Geil mannnnnnnnn.

Veel plezier er mee. Ik heb op de mijne gisteren weer lekker staan te rocken.

PS de vergelijking die jij gedaan had met die signature ha dik ook gedaan en de faded klonk echt wel beter

Greetz Rupke

E-J
25 maart 2010, 13:10
Kijk maar uit Mitch! Toen ik nog in een bluesrock band speelde had ik voor slidewerk een oude Junior die ik mocht lenen van de bassist... geweldige gitaar en inderdaad een verschrikkelijke hoge output vergeleken met mijn Telecaster en Les Paul Standard. Ik moest altijd flink het volume/gain terugdraaien. Kreeg wel redelijk vaak opmerkingen dat die Junior wel erg lekker klonk :sssh: Stiekem wil ik graag weer een Les Paul met P90s... maar eerst mijn komende Vernet halfstack afbetalen en dan... vakantie alweer. Nog even wachten dus...

Ik vond die P90 Gibsons zoals die Junior (uit '86 geloof ik) en mijn vroegere SG Classic wel vrij dik en donker klinken vergeleken met andere gitaren. Een 500k ohm potmeter kan dan weleens dat verschil maken: net dat beetje extra helderheid geven zodat de boel minder snel dichtsmeert. Hoe is dat bij jou? Al moet ik zeggen dat mijn gitaren tamelijk helder klinken... ja ook mijn Les Paul (beetje 1960 reissue van gemaakt met PAFs, andere potmeters en hardware enzo).

schizo910
25 maart 2010, 15:25
Jep. Ontzettend lekker rocker en clean ook erg mooi, maar ja... Die bolle radius en die dunne draadjes van frets liggen me gewoon niet zo. Op de Junior had ik gisteren meteen zo'n blindelingse manier van spelen en dat maakte me duidelijk dat ik, hoe goed die Tele ook klonk, ik toch de juiste keus heb gemaakt. Gemak is ook een onderdeel van speelplezier wat mij betreft.
En ach... de ene 'echte mannen' gitaar eruit en een ander er voor in de plaats... nu nog een keer naar Eurodisney en dan hoor ik er écht bij
:gitarist:

auw, auw, auw...

Ik snap wat je bedoelt met die frets, maar ik zou dan eerder de frets laten vervangen... :( Zo'n Junior, is té gek, heb ze ook wel in m'n handen gehad, maar ik zou zo'n gitaar er dan graag bijhebben en niet m'n Tele ervoor inleveren :seriousf:

Nogmaals gefiliciteerd ;)

Riky
25 maart 2010, 16:00
Super gitaar mitch! Echt heel vet!!

Tupelo
25 maart 2010, 16:08
Onvoorstelbaar Tele eruit voor zoiets.
Best een gaaf ding, maar toch, onvoorstelbaar. :dontgeti:

Congrats ermee !

Orpheo
25 maart 2010, 18:48
prachtige gitaar, prachtige setup. echt, werkelijk. het is totaal mijn soort gitaar niet (houd niet echt van p90's).

DaveItUp
25 maart 2010, 19:26
Wat moet je dan met p-rails? Gewoon om meer opties te hebben, ook al gebruik je ze niet? ;)

kenx
25 maart 2010, 20:39
Gefeliciteerd!

Mitch
25 maart 2010, 22:55
PS de vergelijking die jij gedaan had met die signature ha dik ook gedaan en de faded klonk echt wel beter
Gitaren moet je per stuk beoordelen maar wel grappig dat jij dezelfde ervaring hebt!


Kijk maar uit Mitch! Toen ik nog in een bluesrock band speelde had ik voor slidewerk een oude Junior die ik mocht lenen van de bassist... geweldige gitaar en inderdaad een verschrikkelijke hoge output vergeleken met mijn Telecaster en Les Paul Standard. Ik moest altijd flink het volume/gain terugdraaien. Kreeg wel redelijk vaak opmerkingen dat die Junior wel erg lekker klonk
...
Ik vond die P90 Gibsons zoals die Junior (uit '86 geloof ik) en mijn vroegere SG Classic wel vrij dik en donker klinken vergeleken met andere gitaren. Hoe is dat bij jou? Al moet ik zeggen dat mijn gitaren tamelijk helder klinken... ja ook mijn Les Paul (beetje 1960 reissue van gemaakt met PAFs, andere potmeters en hardware enzo).
Dat -ie verrassend goed is qua helderheid had ik hier al een keer of twee, drie enthousiast gemeld maar ik wil het met alle plezier nog een keer bejubelen :D
Mijn Standard heeft ook mooie low output PAFs, RS/Fralins, en ik houd zelf ook niet zo van dat té dikke geluid. I catch your drift!


auw, auw, auw...

Ik snap wat je bedoelt met die frets, maar ik zou dan eerder de frets laten vervangen... :( Zo'n Junior, is té gek, heb ze ook wel in m'n handen gehad, maar ik zou zo'n gitaar er dan graag bijhebben en niet m'n Tele ervoor inleveren :seriousf:

Heb ik overwogen, maar dat kost me een slordige 250E en dan nog zit ik met die kleine radius. Kijk, als ik ruimschoots geld over had zou ik die Tele ook niet verkocht hebben natuurlijk... maar nu heb ik tenminste weer een gitaar erbij die ik met veel plezier gebruik én ik heb nog een beetje geld over. Da's me nu toch meer waard. :harmony:

Henri H
26 maart 2010, 00:40
Ik had waarschijnlijk graag die Tele van je willen overnemen Mitch, maar ik heb er geen haast mee.
Gefeliciteerd met je Junior, geen idee of zoiets wat voor mij is, maar qua looks doet het me niet zoveel in ieder geval.

rickert
26 maart 2010, 00:49
Zonde van je telecaster, dat was ook een meesterlijk ding, maar soms moet je keuzes maken! Deze plank ziet er in ieder geval zeer appetijtelijk uit, beuken op dat ding!

vulvasonic
26 maart 2010, 01:47
Goed dat je de witte hebt gekozen. Die hebben toch net iets meer 'bite'. Een toch wat transparanter geluid, minder vettig dan de zwarte uitvoering.

Realeigo
26 maart 2010, 11:55
Goed dat je de witte hebt gekozen. Die hebben toch net iets meer 'bite'. Een toch wat transparanter geluid, minder vettig dan de zwarte uitvoering.

"Red one goes faster!"

Alhoewel, je kunt er natuurlijk ook gewoon wat go fast stripes op zetten.

Jay75
2 april 2010, 00:30
http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_junior_1958_swh.htm

Is het nou deze, satin white, of heb jij faded white?
Wat is het verschil.

Ik heb die Billie Joe vandeweek even bespeeld en die vond ik te gek maar deze lijkt bijna hetzelfde, alleen goedkoper en een koffer heb ik toch nog wel een liggen.

Hmm, ik heb hetzelfde met mijn 52RI Telecaster, precies wat jij hebt, klinkt te gek, maar op de een of andere manier is het niet mijn gitaar. Dus ik ben eigenlijk wel heeeel erg benieuwd naar zo'n mooie WITTE junior :)

HaroldA
2 april 2010, 00:39
Ik heb die Billie Joe vandeweek even bespeeld en die vond ik te gek maar deze lijkt bijna hetzelfde, alleen goedkoper en een koffer heb ik toch nog wel een liggen.

Daar zit een H90 in volgens Wikipedia:


Gibson also makes a new P-90 version called H-90. This version is built into the Gibson Billie Joe Armstrong Signature Guitar (Les Paul Junior). The H-90 has two stacked coils but Gibson claims that it doesn't lose the characteristics of a P-90. It also has a higher output.

Mitch
2 april 2010, 00:43
De gewone Junior is in feite 'Faded', oftewel: vrijwel geen filler en dan niet al te dekkend aflakken. De BJA signature is wel netjes gevuld, vlak gemaakt en dan dekkend gelakt. Maar die ik testte was ovnersterkt al wat saaier en ingeplugd vond ik die H90 totaal oninteressant. Ik heb 'm nou tegenover wat andere gitaren gehoord maar ik ben er toch echt zéér tevreden over, echt ontzettend goeie sound.
Maar ja, gitaren... je moet ze toch echt per stuk bekijken.

Jay75
2 april 2010, 00:56
Dat zeker, en ook per amp combi, mijn Dano klinkt best klote op mijn JMP, maar op de ac30 vind ik 'm te gek.

Maar ik ben benieuwd, jammer dat jij die had gekocht hehe, wat heb je daarvoor betaald omdat ie beschadigd was? Bij Thomann staan ze voor 666 :)

Jammer dat er geen vergelijkings gitaar was, zowieso zie ik vaak weinig gitaren met een P90 in de shops staan.

Mitch
2 april 2010, 14:44
De standaardprijs bij Feedback is volgens mij 650 of 629 of zo, minder dan bij Thomann in ieder geval.

bass blom
2 april 2010, 14:57
thomann wordt stiekum duurder met veel spullen, altijd ff een goeie check doen loont.

BJA
17 mei 2010, 15:15
Sorry voor het kicken van dit topic maar ik heb sinds vorige week net dezelfde LP Junior in mijn bezit.

Geweldige gitaar, alleen ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik de actie op een juiste manier moet afstellen. Ik neem aan dat dat gewoon kan met die twee grote schroeven op de studs van de brug? Daarmee krijg ik de actie wel lager maar er is een merkelijk verschil tussen de actie op de lage en hoge frets.

Ook zijn nog twee kleine schroefjes in de brug en daar weet ik niet meteen het nut van. Zijn die voor de intonatie?


Kan iemand me wat meer uitleg geven hoe je het best zo'n brug afstelt kwa intonatie/actie?

Ibanez666
17 mei 2010, 15:28
Waarin verschilt deze nou eigenlijk met mijn Melodymaker (behalve de headstock dan natuurlijk)?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134901&highlight=gibson

TDZH
17 mei 2010, 16:16
Is dit die gitaar die in Feedback Rotterdam hing? Want dan heb ik hem ook nog bespeeld! Geweldig ding vond ik het:crazyhappy:
Ben voor een nieuwe gitaar aan het sparen en twijfel tussen zoeen als deze en een Fender Telecaster.

Pepe
17 mei 2010, 20:08
Sorry voor het kicken van dit topic maar ik heb sinds vorige week net dezelfde LP Junior in mijn bezit.

Geweldige gitaar, alleen ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik de actie op een juiste manier moet afstellen. Ik neem aan dat dat gewoon kan met die twee grote schroeven op de studs van de brug? Daarmee krijg ik de actie wel lager maar er is een merkelijk verschil tussen de actie op de lage en hoge frets.

Ook zijn nog twee kleine schroefjes in de brug en daar weet ik niet meteen het nut van. Zijn die voor de intonatie?


Kan iemand me wat meer uitleg geven hoe je het best zo'n brug afstelt kwa intonatie/actie?

Tis simpel. Eerst de neck recht afstellen. Mijn junior kon best een half slagje gebruiken. De 2 studs voor de snaarhoogt, de 2 kleine schroefjes voor octaaf zuiverheid.
Dat laatste, daar moet je niet te lang bij stil staan, echt overal zuiver wordt ie nooit met zo'n brug. De G in open en 2e positie....
Maar als je er niet op let merk je er niks van.

Pepe
17 mei 2010, 20:09
Waarin verschilt deze nou eigenlijk met mijn Melodymaker (behalve de headstock dan natuurlijk)?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134901&highlight=gibson


De MM heeft een dunnere body en klinkt, hoe verrassend, daarom ook dunner.

Mitch
17 mei 2010, 20:31
Sorry voor het kicken van dit topic maar ik heb sinds vorige week net dezelfde LP Junior in mijn bezit.

Geweldige gitaar, alleen ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik de actie op een juiste manier moet afstellen. Ik neem aan dat dat gewoon kan met die twee grote schroeven op de studs van de brug? Daarmee krijg ik de actie wel lager maar er is een merkelijk verschil tussen de actie op de lage en hoge frets.

Ook zijn nog twee kleine schroefjes in de brug en daar weet ik niet meteen het nut van. Zijn die voor de intonatie?


Kan iemand me wat meer uitleg geven hoe je het best zo'n brug afstelt kwa intonatie/actie?

Ik denk dat je beter een stukje algemene info kan opzoeken over afstelling. Zoek eens op forumlid Rinze, die heeft een leuke site met goede tips. Even kort: de aktie bij de topkam/eerste frets regel je met de halspen. Die zit verborgen onder het afdekplaatje op de kop. De stelschroef ervoor zit verborgen in het voorvak van je gigbag. De aktie hoger op de toets kun je afstellen aan de hand van de hoogte van de brug inderdaad.
De stelschroefjes op de brug zijn voor het intoneren (octaaf zuiver stellen)


Waarin verschilt deze nou eigenlijk met mijn Melodymaker (behalve de headstock dan natuurlijk)?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134901&highlight=gibson
Nog dunnere body (een Junior of Special is al dunner dan een Standard) en jouw specifieke MM heeft een TOM en staarstuk. Dat hebbe Juniors ook wel eens gehad, maar niet standaard. Er wordt wel beweerd dat die wrapoverbrug redelijk wat impact heeft op de sound, maar hoeveel dat precies scheelt met een TOM/staartstuk.... geen idee.


Is dit die gitaar die in Feedback Rotterdam hing? Want dan heb ik hem ook nog bespeeld! Geweldig ding vond ik het:crazyhappy:
Ben voor een nieuwe gitaar aan het sparen en twijfel tussen zoeen als deze en een Fender Telecaster.
De mijne komt wel bij Feedback R'dam vandaan, weet niet of deze van de vorige poster dat ook komt. Persoonlijk vind ik 'm toch wel toffer dan een Tele, zowel door de hals/frets/bespeelbaarheid, als de sound en looks.

Pepe
17 mei 2010, 21:04
Are you sure Mitch?
De aktie van de topkam regel je met de topkam. Als je gaat draaien een de halsschroef is dat, logisch, het meest effektief in het midden van de neck. Je kan hem hol, recht of bol draaien maar rising tongues haal je er niet mee weg, een te lage of hoge topkam los je er ook niet mee op.

Mitch
17 mei 2010, 21:41
Ja, ik was een beetje kort door de bocht, sorry!

BJA
17 mei 2010, 23:01
Is het aangeraden om als leek (toch op dat gebied) aan de trussrod te prullen?

Henri H
17 mei 2010, 23:07
Dat is niet echt aan te raden, maar als je een beetje begrijpt wat die trussrod doet, dan kan het wel, met enig beleid uiteraard.

Deze website bedoelde Mitch: http://www.rinzesgitaarweb.nl/

BJA
18 mei 2010, 00:02
Thanks, ik ga het bekijken!