PDA

View Full Version : Marshall speelt te hard



torgal
24 maart 2010, 16:07
Hoi,

Ik heb nu al enige tijd een Marshall JVM 410C.
Ik wou een 100 Watt buizenversterker en heb daarom deze versterker gekocht. Er is echter een maar... Hij speelt veel te hard om hem gewoon te gebruiken. Hij staat namelijk in een ruimte waar ook de computers staan, dus ook de computer van 't vrouwtje.
Wanneer ik ook maar even de volumeknop aanraak, speelt hij onmidellijk te hard om er gewoon maar bij te kunnen blijven zitten. Tot zelfs vooraan in het huis is hij heel duidelijk hoorbaar en moet de tv harden en de enige deur die de bureau van de salon scheidt, dicht. En dan hoor je hem nog.
Mijn speelruimte is achteraan het huis, in een tot bureau omgebouwde garage. Tijd om deze te renoveren en goed te isoleren en te voorzien van een deur, is er niet. Andere werken in het huis gaan voor.

Er staan 4 kanalen op deze versterker, allemaal met hun eigen volumeknop. Deze staan allemaal maximum op 1, meestal zelfs nog niet. De master volumeknop staat ook nog niet eens op 1.
Elk kanaal heeft nog eens 3 settings en enkel het meest cleane werkt maar op 1 volumeknop, zodat dit volumeniveau niet echt overeenkomt met de rest (maar dat doet niet echt meer ter zake).

Wat ik me nu afvraag, en ik heb het er al over gehad met een collegagitarist die af en toe eens langskomt: Heb ik een miskoop gedaan? Ja, omdat hij veel te hard speelt om hem op mijn niveau te gebruiken, nee, omdat dat wel eens van pas zou kunnen komen wanneer ik eindelijk eens in een band geraak. Hem verkopen voor een 50 Watt-versie zie ik niet zitten, en mijn medegitarist raad het me ook af.
Is er geen mogelijk om dit wattage naar beneden te krijgen, zonder teveel van de sound te verliezen? Ik weet dat er apparaten voor bestaan (de namen onglippen me even), maar die dingen kosten ook weeral hopen geld en de vrouw des huizes vindt dat ik al genoeg geld uitgegeven heb aan gitaarmateriaal.

Nu is mijn uiteindelijke vraag: Is het niet mogelijk om er een lamp of twee uit te halen? Is er een manier om dit te doen zodat ze zeker niet kapot gaan? Ik zou ze dan in keukenpapier wikkelen en mooi in een doosje ergens veilig opbergen. Ik heb dit maar ergens gelezen op een website van iemand die daar raad om vroeg, maar eigenlijk weet ik niet of dit veilig is voor de versterker?

Kunnen jullie me raad geven?

guitarnijboer
24 maart 2010, 16:13
Je kunt er wel twee eindbuizen uithalen, maar dat helpt letterlijk helemaal niets. Dit verschil is alleen hoorbaar als de versterker al flink open staat.

De enige goedkope oplossing die ik kan bedenken is een 100K logaritmische potmeter in een klein kastje te solderen en aan te sluiten op de fx send en return. Je hebt dan een extra volume knop om zaken nog eens te verzwakken.

Ibanez666
24 maart 2010, 16:19
Niet helemaal gratis maar: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=2880&osCsid=98baced6dd606a4820f14be5c58d69ce

Mr Orange
24 maart 2010, 16:20
waarom koop je dan ook een fucking 100 watt versterker :seriousf:
heb er zelf ook 1 en die kan idd niet harder dan 0,5 thuis

all men play on 10


maar beter koop je iets kleiners

macwilliams
24 maart 2010, 16:20
Je kunt ook op zoek naar een attenuator of een loadbox deze zet je tussen de amp en de speakers. Ze staan ook wel eens op marktplaats/gitaarmarkt/speurders/2dehands en dat kan je een paar euro's schelen.

macwilliams
24 maart 2010, 16:25
waarom koop je dan ook een fucking 100 watt versterker :seriousf:
heb er zelf ook 1 en die kan idd niet harder dan 0,5 thuis

all men play on 10


maar beter koop je iets kleiners

Ik speel op twee 100watt tops en drie 4x12 cabs om stereo te kunnen spelen en dat gaat prima in de woonkamer. Het vergt geen enkele moeite om toch een goed geluid te hebben en de tv toch normaal te kunnen horen. En ik gebruik geen attenuator of loadbox. Alleende 410 van marshall heb ik om dezelfde reden laten staan, moeilijk volume controle.

Realeigo
24 maart 2010, 16:31
Als je een alle volume knoppen op 1 hebt. Dan zal je op je behoorlijk inferieure transistor amp van 20 watt niet veel hoger kunnen.

Beste oplossing is isoleren of een koptelefoon amp kopen.

Rutger Molenberghs
24 maart 2010, 16:44
Ik heb de head versie van de JVM en slaag erin dat ding zowaar op fluiterstand te krijgen. Mijn voorversterkervolumes staan vrij hoog en de master staat laag/bijna dicht. Gewoon voorzichtig aan de master draaien tot je geluid hebt. Ik kan me niet voorstellen dat de combo niet zo stil kan.

SloeGin
24 maart 2010, 16:55
buizenversterker voor thuis is eigelijk overkill. Zo'n amp moet je opendraaien om hem tot zen volle recht te laten komen.Zelfs met 5 watters (en die klinken ook niet goed vind ik).
Vandaar dat ik de Eleven Rack gekocht heb. Misschien is dat iets voor je?

angl2k
24 maart 2010, 17:05
ik heb dezelfde amp en hij gaat idd loeihard zelfs met lage master instellingen

kvind m eigenlijk pas lekker klinken als channel en master volume minstens op 9u staan

twee buizen eruit trekken kan inderdaad maar dat verschil is heel weinig van 100 watt naar 50 watt

een attenuator / loadbox zou kunnen helpen maar de meeste kleuren het geluid.. tenzij je echt van die nieuwe generatie attenuators wilt importeren a 600++ dollar

vandaar dat mijn JVM eigenlijk een beetje ligt te verstoffen en plaats heeft gemaakt voor een BH killer ant..

UnDefined
24 maart 2010, 17:08
waarom koop je dan ook een fucking 100 watt versterker :seriousf:
heb er zelf ook 1 en die kan idd niet harder dan 0,5 thuis

all men play on 10


maar beter koop je iets kleiners

Heb ik ook, maar ik kan hem wel thuis gebruiken.
In ieder geval met die Ibanez Toneblaster cabinet die dus totaal niet luid gaat...
Maar meestal staat hij gewoon in de repetitieruimte. :soinnocent:

big dooley
24 maart 2010, 17:51
je kan proberen de XLR uitgang te gebruiken naar een mixer of versterker... wellicht zelfs op een stereoinstallatie dmv een adapterplug

die XLR-uitgang is geemuleerd, dus je hebt min of meer het geluid wat je zou krijgen uit een 4x12 cab... ik gebruik het zelf tijdens optredens om hem aan te sluiten op de PA
als je de versterker op standby zet blijft de preamp functioneren
de masters hebben geen invloed op het signaal en ook de presence en resonance doen dat niet... de kanaalvolumes echter wel

DeiDRagonas
24 maart 2010, 18:00
Mooi volk is t ook heh, gitaristen... Prachtig: "Een 50 watt amp kopen zie ik niet zitten, en de mede gitarist raadt het ook af."

Haha... :lp:

big dooley
24 maart 2010, 18:38
Mooi volk is t ook heh, gitaristen... Prachtig: "Een 50 watt amp kopen zie ik niet zitten, en de mede gitarist raadt het ook af."

Haha... :lp:

zit wel wat in... als hij dat ding nieuw heeft gekocht krijgt hij er geen hol meer voor terug als ie hem inruilt... en 50 watt maakt ook maar 3dB verschil uit

Ibanez666
24 maart 2010, 19:17
Niet helemaal gratis maar: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=2880&osCsid=98baced6dd606a4820f14be5c58d69ce

Nog maar een keer dan?

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=2880&osCsid=98baced6dd606a4820f14be5c58d69ce

DeiDRagonas
24 maart 2010, 19:28
Hij had een 15 a 20 watt combo moeten kopen. Of hij had mss zelfs het beste een Cube o.i.d. kunnen kopen. Maar nee.. De gemiddelde gitarist heeft natuurlijk helemaal niks aan dat soort lullige ampjes, het moet minimaal 100 watt buizen zijn! ;)

Ik had de JVM denk ik voorlopig op zolder gezet en voor thuis de kleinste Line6 Spider gekocht voor nog geen honderd ekkies. Wil je echter kwaliteit... Dan kun je niet veel meer doen dan de Marshall inruilen tegen een kleinere buizen amp of een loadbox kopen. Buizen trekken gaat niet veel helpen. En veel andere opties zijn er niet.

Yellowjackets veranderen meer de feel en sound van je amp, niet zozeer het volume dacht ik. Je 100watter gaat met Yellowjackets nog steeds knetterhard.

D.

G.G.
24 maart 2010, 20:09
Hij had een 15 a 20 watt combo moeten kopen. Of hij had mss zelfs het beste een Cube o.i.d. kunnen kopen. Maar nee.. De gemiddelde gitarist heeft natuurlijk helemaal niks aan dat soort lullige ampjes, het moet minimaal 100 watt buizen zijn! ;)

Dat was precies wat ik dacht. Heb zelf ook ooit op zolder een 4x12 gehad met een JMP 50 watter erop. de versterker die nu het meeste branduren maakt is mijn +/- 3 watt Champje.

Mijn advies: MV of een klein extra versterkertje erbij.

Thiez
24 maart 2010, 20:34
van 100watt naar 50watt maakt voor thuis helemaal niks. alles boven de 10 watt buizen is voor thuis gewoon te veel. Ik heb thuis een blackstar ht-5 en als ik dat ding open draai is het nog steeds te hard.

Idd zoals iemand al zei een loadbox maar dat is niet goedkoop. Ik denk dat je met die adapters naar EL84 nog maar weinig winst haalt in hoorbaar volume.
En misschien kijken naar een 1x12 cab met g12-K100 speaker ofzo of een 2x12 cab wat 100watt aan kan. is stuk minder hard dan 4x12.

DeiDRagonas
24 maart 2010, 21:24
Die Marshall gaat helemaal niet te hard... Je muren zijn gewoon te dun!!
Muren isoleren, misschien dat dat een optie is?

:ok:

Baker
24 maart 2010, 21:25
zo'n JVM is gewoon een monster van een versterker.
Ik moet er niet aan denken om dat ding thuis te gebruiken....

Maar goed, er zit ook nog zoiets op als silent recording.
Met andere woorden, als je de amp op standby hebt, blijft de pre amp actief. Je kunt dan dus spelen zonder speakers. (en ja, nu geen gezever van ik zou voor de zekerheid... het kan gewoon, klaar) Gebruik de line out met amp simulatie, sluit dit aan op een mengpaneeltje met voor mijn part computerspeakers.

Ideaal? Nee, maar dan kun je in ieder geval thuis spelen en de volle functionaliteit van je amp gebruiken. In ieder geval het proberen waard toch...?

jannest
25 maart 2010, 03:42
iemand neemt hier de boel in de maling

big dooley
25 maart 2010, 08:35
zo'n JVM is gewoon een monster van een versterker.
Ik moet er niet aan denken om dat ding thuis te gebruiken....

Maar goed, er zit ook nog zoiets op als silent recording.
Met andere woorden, als je de amp op standby hebt, blijft de pre amp actief. Je kunt dan dus spelen zonder speakers. (en ja, nu geen gezever van ik zou voor de zekerheid... het kan gewoon, klaar) Gebruik de line out met amp simulatie, sluit dit aan op een mengpaneeltje met voor mijn part computerspeakers.

Ideaal? Nee, maar dan kun je in ieder geval thuis spelen en de volle functionaliteit van je amp gebruiken. In ieder geval het proberen waard toch...?

die extra zekerheid is hier niet nodig aangezien het een combo betreft... niemand die zo gek is om die interne speakers los te halen...
voor de tops vind ik het echter een ander verhaal... zeker als je al jaren met een buizenversterker speelt, sluipt die ene vergissing er heel makkelijk in... master op 7, standby uitschakelen en rammen.... maar.... wat ruik ik toch?

in principe kun je als extra beveiliging de masters volledig op 0 zetten, voor het geval dat... iedereen heeft wel eens een moment dat ie niet zo helder is...

verder ben ik het totaal met bovenstaande eens.... hou dat ding, je krijgt er spijt van als je hem wegdoet!!!!
XLR gebruiken, aansluiten op weet-ik-veel-wat en gaan...
tuurlijk klinkt het niet zoals het hoort, maar een 100-watt buizenversterker op fluistervolume klinkt ook voor geen meter, alhoewel de JVM er wel verdraaid goed in is.... de JCM 800 2210 die onze andere gitarist heeft, is daar veel minder geschikt voor... aan de andere kant blaast die 800 dat "mainframe" weg, als het op puiur volume aankomt

Mr Orange
25 maart 2010, 12:24
Ik speel op twee 100watt tops en drie 4x12 cabs om stereo te kunnen spelen en dat gaat prima in de woonkamer. Het vergt geen enkele moeite om toch een goed geluid te hebben en de tv toch normaal te kunnen horen. En ik gebruik geen attenuator of loadbox. Alleende 410 van marshall heb ik om dezelfde reden laten staan, moeilijk volume controle.ik heb een dsl 100 en die kan echt niet hard hoor . 1960 a kast eronder ...max 1 en dan is tv kijken niet echt meer een optie

Marc Oblivian
25 maart 2010, 12:35
Wie wil er nou tv kijken als je gitaar kan spelen?

Ibanez666
25 maart 2010, 12:45
een hoop goede raad, maar de TS is gevlogen..

Ibanez666
25 maart 2010, 12:46
Wie wil er nou tv kijken als je gitaar kan spelen?

Vingeroefeningen doen tijdens een tv programma: lekker!

Realeigo
25 maart 2010, 12:46
Nee, de TS is gewoon niet zon nerd dat hij 24/7 het forum checkt.

Ibanez666
25 maart 2010, 12:53
Nee, de TS is gewoon niet zon nerd dat hij 24/7 het forum checkt.

nou ja, ik heb altijd zoiets van je maakt een post met een vraag om advies en dan vind ik het niet meer dan normaal om ook even te kijken wat voor hulp er geboden wordt. Als je het over gewoon af en toe eens even rondsnuffelen hebt, ben ik het wel met je eens.

Realeigo
25 maart 2010, 12:54
nou ja, ik heb altijd zoiets van je maakt een post met een vraag om advies en dan vind ik het niet meer dan normaal om ook even te kijken wat voor hulp er geboden wordt. Als je het over gewoon af en toe eens even rondsnuffelen hebt, ben ik het wel met je eens.

Je kunt toch een vraag stellen en de volgende dag kijken wat voor antwoorden er zijn?

torgal
25 maart 2010, 13:06
Bedankt voor de vele reakties en de waardevolle info.
Het is inderdaad een versterker die ik nieuw gekocht heb en eigenlijk voor geen geld zou willen wegdoen.
Ik zal eens proberen of ik heb kan aansluiten op een (wat oudere) versterker van een stereoinstallatie die ik een paar weken geleden heb binnengekregen.
Alleen heb ik totaal geen verstand hoe ik al die dingen met mekaar moet verbinden... Ik hoop maar dat ik niets kapotmaak.

Zoals DeiDRagonas zei: opnieuw isoleren. Inderdaad, zal ik ook doen, maar eerst andere werken in huis zoals de slaapkamers, living, salon, terras, keuken. Die is allemaal nog een paar jaar werk eer ik aan mijn "studiootje" kan beginnen.

Ik zal eens kijken of ik zo'n attenuator of loadbox aan een scherp prijsje kan vinden.

En wil het nu net ook vandaag zijn dat mijn 4 jaar oude oproep naar een groep eindelijk wordt aanhoord. Heb net een mailtje gekregen om eens met een covergroepje te gaan spelen. Dus mijn versterker gaat nog van pas komen.

torgal
25 maart 2010, 13:08
Je kunt toch een vraag stellen en de volgende dag kijken wat voor antwoorden er zijn?

Héhé, dat is net wat ik gedaan heb. Ik zit inderdaad niet constant voor het computerscherm.

Ibanez666
25 maart 2010, 13:14
Ik zal eens kijken of ik zo'n attenuator of loadbox aan een scherp prijsje kan vinden.

.

volgens mij is mijn oplossing dan goedkoper.

Ibanez666
25 maart 2010, 13:14
Héhé, dat is net wat ik gedaan heb. Ik zit inderdaad niet constant voor het computerscherm.

Volgens mij ben je hier gewoon vanwege mijn opmerking :)

torgal
25 maart 2010, 13:16
volgens mij is mijn oplossing dan goedkoper.

Maar blijkbaar heeft het niet zo'n goede reakties bij het publiek hier..., maar ik kan het wel overwegen.

torgal
25 maart 2010, 13:19
Volgens mij ben je hier gewoon vanwege mijn opmerking :)

Nee hoor. De laatste post was deze:

Wie wil er nou tv kijken als je gitaar kan spelen?

Toen mijn reaktie klaar was, waren er plots alweer 5 posts bijgekomen over het feit dat ik niet zou terugkomen.

Ibanez666
25 maart 2010, 13:19
Maar blijkbaar heeft het niet zo'n goede reakties bij het publiek hier..., maar ik kan het wel overwegen.

Ah ok, ik heb zelf wel de duurdere gehad http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=8982&osCsid=c0e2c8de35ed3e5e37abe64bbe0a17a7 maar die waren prima te pruimen, mn 100 watt JCM 900 klonk op superlaag volume erg goed.

Ibanez666
25 maart 2010, 13:20
Nee hoor. De laatste post was deze:


Toen mijn reaktie klaar was, waren er plots alweer 5 posts bijgekomen over het feit dat ik niet zou terugkomen.

Ah, dus je bent gewoon een trage lul :)

torgal
25 maart 2010, 13:23
Ah, dus je bent gewoon een trage lul :)

Zo hard zou ik nu ook weer niet van stapel lopen... Ik zal anders morgen nog eens terugkomen ;)

Ibanez666
25 maart 2010, 13:25
Zo hard zou ik nu ook weer niet van stapel lopen... Ik zal anders morgen nog eens terugkomen ;)

een beetje de Erik Clapton van GN :)

Realeigo
25 maart 2010, 13:37
Zo is het wel weer genoeg iba. Je bijdrages voegen niet echt iets toe aan dit topic zo.

Ibanez666
25 maart 2010, 13:50
Zo is het wel weer genoeg iba. Je bijdrages voegen niet echt iets toe aan dit topic zo.

Man de zon schijnt cheer up!

Marc Oblivian
25 maart 2010, 14:37
Vingeroefeningen doen tijdens een tv programma: lekker!

Zulke tv programma's zie je niet zo vaak (zeker niet voor 23:00). Bovendien speelt het lastig met 1 hand en ligt mijn vriendin na die tijd vaak te maffen:-)

Baker
25 maart 2010, 21:11
volgens mij is mijn oplossing dan goedkoper.

die van mij ook....

big dooley
26 maart 2010, 08:15
torgal, heb je het volgende al geprobeerd?

als je geen effecten gebruikt, maar de FX-loop WEL inschakelt wordt de mix-knop aan de achterkant een derde volume

stel dat je op de JVM de master op 1 houdt, dan kun je met de mix-knop achterop het boeltje met veel meer controle op zachter volume zetten....

er zijn ook mensen, die met een patchkabeltje de loop doorverbinden en de mixknop precies in het midden houden... als je dan de loop inschakelt resulteerd dat in meer volume... op die manier zijn er dus 4 schakelbare volumestanden te creeren:
master 1
master 1 met FX-loop "boost"
master 2
master 2 met "boost"

torgal
26 maart 2010, 10:06
Big Dooley, ik ga dat dit weekend eens proberen. Maar wat bedoel je met "de loop doorpatchen"? Vanwaar naarwaar gaat dit kabeltje? Het lijkt misschien stom, maar ik heb geen idee hoe ik dit allemaal moet doen. Er zijn zoveel aansluitingen achteraan die versterker en heb totaal geen idee waarvoor die allemaal dienen. En als je er geen verstand van hebt, ga je het ook niet zomaar lukraak uitproberen uit schrik iets stuk te doen natuurlijk...
Ik plug gewoon m'n gitaar in, draai wat aan de knopjes tot ik een mooi geluid heb, en speel dan.

Thiez
26 maart 2010, 13:45
met doorpatchen bedoeld hij een patchkabeltje (kort kabeltje) van de send naar je return van de fx loop. dan krijg je in principe hetzelfde als zonder fx loop alleen nu heb je dus die extra volume knop.

torgal
26 maart 2010, 15:14
Ok, bedankt. Ik probeer dit weekend en laat wel iets weten.

big dooley
26 maart 2010, 17:16
hoho... in jouw geval moet je juist niets in de loop hebben en ook niet doorlussen!!!!
ff wat uitleggen:

je hebt 2 FX-loops, degene die in en uit te schakelen is heeft een bypass, met een mixknop
de mixknop zorgt ervoor hoeveel signaal er daadwerkelijk door de loop gaat en hoeveel er door de bypass gaat... staat de loop niet ingeschakeld, gaat alles via de bypass
als je niets in de loop plugt, maar de loop schakel je wel in... je zet de mix op "full wet", en dan wordt al het signaal naar de loop gedirigeerd... maar dat is een doodlopende straat, dus er gaat helemaal niets naar de uiteindelijke eindversterker... zet je de mixknop nu ietsjes open, kan er een kleine hoeveelheid signaal er toch doorkomen... voila, je hebt een derde volumeknop gecreeerd

LaszloVersteeg
26 maart 2010, 18:18
Misschien 'n effect pedaal ertussen Zetten? Daar zit meestal 'n volume knop op, ben je wel je buizen overdrive kwijt tho.

budje
26 maart 2010, 18:21
tho? wat heeft die ermee te maken?

macwilliams
26 maart 2010, 18:29
die kwam per toeval langs

LaszloVersteeg
26 maart 2010, 19:33
Dan ben je wel je overdrive kwijt.
"Tho" zetten Engelse achter 'n zin als er 'n tegenstelling inzit.

budje
26 maart 2010, 19:34
ik weet t, alleen ze schrijven het heel anders (http://nl.wiktionary.org/wiki/though)

LaszloVersteeg
26 maart 2010, 19:40
Natuurlijk! Ff vergeten ghehe

big dooley
26 maart 2010, 20:04
Misschien 'n effect pedaal ertussen Zetten? Daar zit meestal 'n volume knop op, ben je wel je buizen overdrive kwijt tho.

dan beter een volumepedaal... overdrivepedalen zou ik persoonlijk nooit in de FX-loop plaatsen... zijn ook overbodig met de JVM...
nadat ik de JVM had gekocht heb ik al mijn pedalen de deur uitgedaan
heb alleen een delay en choruspedaal gehouden
verder heb ik een NS2 noisegate gekocht omdat de JVM op de OD kanalen zo achterlijk veel distortion eruit perst... de NS2 houd alles netjes stil

Henri H
26 maart 2010, 20:06
Ik vind dit best een hilarisch topic tot nu toe. :seriousf:
zo'n JVM is gewoon een monster van een versterker.
Ik moet er niet aan denken om dat ding thuis te gebruiken....

Maar goed, er zit ook nog zoiets op als silent recording.
Met andere woorden, als je de amp op standby hebt, blijft de pre amp actief. Je kunt dan dus spelen zonder speakers. (en ja, nu geen gezever van ik zou voor de zekerheid... het kan gewoon, klaar) Gebruik de line out met amp simulatie, sluit dit aan op een mengpaneeltje met voor mijn part computerspeakers.

Ideaal? Nee, maar dan kun je in ieder geval thuis spelen en de volle functionaliteit van je amp gebruiken. In ieder geval het proberen waard toch...?Dit lijkt me de beste oplossing, speakers losmaken is niet nodig, dat zegt mbakker ook helemaal niet, gewoon je amp op standby zetten, voilá.

Wat ik nog hilarischer vind: in je sig staat behoorlijk wat gear! O.a. een Line 6 Pod!!!!???
Waarom gebruik je die niet i.c.m. een paar PC speakers of een stereo setje!?

Chocola
26 maart 2010, 20:17
Ik vind dit best een hilarisch topic tot nu toe. :seriousf:Dit lijkt me de beste oplossing, speakers losmaken is niet nodig, dat zegt mbakker ook helemaal niet, gewoon je amp op standby zetten, voilá.

Wat ik nog hilarischer vind: in je sig staat behoorlijk wat gear! O.a. een Line 6 Pod!!!!???
Waarom gebruik je die niet i.c.m. een paar PC speakers of een stereo setje!?

Als ik een 100 watt Marshall zou hebben... Zou ik poepen op mijn Line 6 apparaten :p. Misschien heeft het daar wat mee te maken? :D.

Baker
26 maart 2010, 20:19
Wat ik nog hilarischer vind: in je sig staat behoorlijk wat gear! O.a. een Line 6 Pod!!!!???
Waarom gebruik je die niet i.c.m. een paar PC speakers of een stereo setje!?

:eek:
Dat had ik helemaal niet gezien!
Wat moet je dan nog met een JVM thuis?

Ik oefen al jaren met een pod 2.0 thuis. Die JVM blijft lekker in de oefenruimte :cooler:

Baker
26 maart 2010, 20:20
@resonare

dat zeg je nou wel,

Maar zo'n pod 2.0 met een paar redelijke speakers klinkt nog beter dan je zou denken hoor. Beter dan de line out van een Marshall JVM schat ik in.

Henri H
26 maart 2010, 20:25
En beter dan een JVM op standje 0,0001. :D

Edit: ik moest wel even ROFLMAO toen ik Resonare's post zag.:seriousf:

big dooley
26 maart 2010, 20:41
vergis je niet in de (ge-emuleerde) xlr-uitgang van de jvm.. ik gebruik hem tijdens optredens om signaal door te sturen naar de PA... precies, ik hoef geen microfoon meer voor mijn cab... dat doe ik alleen nog tijdens opnames

de geluidsman vind het prachtig...tegenwoordig is mijn soundcheck alleen een controle of er signaal binnenkomt... geen gedonder meer met mic-plaatsingen of EQ-instellingen... inpluggen, aanzetten, klaar... geweldig...

alleen wel oppassen, want het signaal ervan is gebalanceerd en errug hard!!!
ik gebruik een verloop van XLR/gebalanceerd naar mono jack... op die manier komt het wat minder hard de mengtafel binnen


maar dat xlrsignaal kan toch naar die lijn-6 I-pod en vandaar uit naar een stel speakers? (of koptelefoon?!?!)

Chocola
26 maart 2010, 22:16
@resonare

dat zeg je nou wel,

Maar zo'n pod 2.0 met een paar redelijke speakers klinkt nog beter dan je zou denken hoor. Beter dan de line out van een Marshall JVM schat ik in.

Haha ik maakte maar een grapje. Ik heb hier 3 Line6 devices en speel er nog steeds met erg veel plezier over ;).


En beter dan een JVM op standje 0,0001. :-D

Edit: ik moest wel even ROFLMAO toen ik Resonare's post zag.

Ik heb nog dagelijks extreme GAS voor een JVM410H, eigenlijk voor veel teveel dingen... Eigenlijk zou het niet goed zijn als ik erg veel geld zou hebben, want dan heb ik al snel ruimte tekort :-D. Ik vind die JVM-serie zo lekker veelzijdig, en dat clean!!! Grandioos clean (voor een Marshall dan hé, we moeten het niet overdrijven :-D). Maar je moet hem wel beetje opengooien, standje 10-11 uur, voor hij echt lekker klinkt. Dus dat is tevens de reden dat ik hier een Toneport en POD heb, en er nog niet op kan poepen :D. Maar maar maar anders!!!! :-D.


:dance: <-- Al eens opgevallen trouwens dat dit echt een mega oversekste emoticoon is? Ze zouden hem moeten verbieden, al dat aanzetten tot seks tegenwoordig :(. Hij verschijnt wel eens rechts, en dan vaak ook nog onder dat meisjes-emoticoontje met dat roze rokje en die roze dingen aan haar spastische armpjes, en ik kan een glimlach toch niet onderdrukken :D. Het zal wel aan mijn geest liggen, maar toch :D.

:cheerup:
:dance:

Henri H
26 maart 2010, 23:30
vergis je niet in de (ge-emuleerde) xlr-uitgang van de jvm.. ik gebruik hem tijdens optredens om signaal door te sturen naar de PA... precies, ik hoef geen microfoon meer voor mijn cab... dat doe ik alleen nog tijdens opnames

de geluidsman vind het prachtig...tegenwoordig is mijn soundcheck alleen een controle of er signaal binnenkomt... geen gedonder meer met mic-plaatsingen of EQ-instellingen... inpluggen, aanzetten, klaar... geweldig...

alleen wel oppassen, want het signaal ervan is gebalanceerd en errug hard!!!
ik gebruik een verloop van XLR/gebalanceerd naar mono jack... op die manier komt het wat minder hard de mengtafel binnen


maar dat xlrsignaal kan toch naar die lijn-6 I-pod en vandaar uit naar een stel speakers? (of koptelefoon?!?!)Mijn Mesa Stiletto heeft ook zo'n emulated output met een volume regelaar, misschien ook maar 's proberen, ben benieuwd.

Die "lijn 6 I-pod" is een soort van preamp maar dan van het zgn. modelling type.
Een Pod, GT-8/10, Tonelab, etc. hebben een soort van software die versterkers emuleren, en werken tegelijk als een preamp.
Je kunt ze dus niet direct op een set speakers aansluiten, maar wel op een koptelefoon en een paar PC-speakers of een stereo-installatie.
Mijn ervaring is dat dat best goed klinkt, voor thuisgebruik op laag volume is dat verreweg het meest ideaal.

Er zijn echter ook genoeg buizenamps die op "acceptabel" huiskamer-volume ook erg goed klinken.
Macwilliams heeft daar 2 goeie voorbeelden van (ENGL Steve Morse en Marshall JCM 900), maar mijn Mesa Stiletto kan dat ook best goed.
Met m'n 50W JCM 800 is dat niet echt te doen, en ook m'n HOOK heeft er problemen mee.

Als je een buizenamp open gooit, zul je merken dat ie meer gaat leven, zeker bij een JVM/JCM.

FruscianteFan
26 maart 2010, 23:55
Zo is het wel weer genoeg iba. Je bijdrages voegen niet echt iets toe aan dit topic zo.
moderator spelen?

big dooley
27 maart 2010, 09:05
Mijn Mesa Stiletto heeft ook zo'n emulated output met een volume regelaar, misschien ook maar 's proberen, ben benieuwd.

Die "lijn 6 I-pod" is een soort van preamp maar dan van het zgn. modelling type.
Een Pod, GT-8/10, Tonelab, etc. hebben een soort van software die versterkers emuleren, en werken tegelijk als een preamp.
Je kunt ze dus niet direct op een set speakers aansluiten, maar wel op een koptelefoon en een paar PC-speakers of een stereo-installatie.
Mijn ervaring is dat dat best goed klinkt, voor thuisgebruik op laag volume is dat verreweg het meest ideaal.

Er zijn echter ook genoeg buizenamps die op "acceptabel" huiskamer-volume ook erg goed klinken.
Macwilliams heeft daar 2 goeie voorbeelden van (ENGL Steve Morse en Marshall JCM 900), maar mijn Mesa Stiletto kan dat ook best goed.
Met m'n 50W JCM 800 is dat niet echt te doen, en ook m'n HOOK heeft er problemen mee.

Als je een buizenamp open gooit, zul je merken dat ie meer gaat leven, zeker bij een JVM/JCM.

xlr uitgang met aparte volumecontrol? das nog beter... ik kan het signaal ook wel beinvloeden, maar dan moet ik gaan klooien met de channelvolumes van de JVM... als je dan net alles in balans hebt, doe je dat niet graag

de JCM800 is geen huiskamer versterker nee... mijn JVM en vroeger mijn DSL100 klinken veel beter op heel laag volume, dan de 800 channelsplitter van mijn medegitarist... gaat alles vol open dan bijten ze ook in het stof van die 800, dat dan weer wel
maar inderdaad, buizenversterkers dienen lekker opgeschroefd te zijn.... toch ook zeker de JVM omdat die vanuit de fabriek HEEL erg koud staat afgesteld...

Realeigo
27 maart 2010, 09:07
moderator spelen?

Meer iemand die iba er op attendeerd dat hij bezig is met een doelloze catfight.
Of moet je daar moderator voor zijn om dat te mogen zeggen?

macwilliams
27 maart 2010, 09:22
:dance: <-- Al eens opgevallen trouwens dat dit echt een mega oversekste emoticoon is? Ze zouden hem moeten verbieden, al dat aanzetten tot seks tegenwoordig :(. Hij verschijnt wel eens rechts, en dan vaak ook nog onder dat meisjes-emoticoontje met dat roze rokje en die roze dingen aan haar spastische armpjes, en ik kan een glimlach toch niet onderdrukken :D. Het zal wel aan mijn geest liggen, maar toch :D.

. http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/nopompom.gif
:dance:



Ik denk dat ze er nu genoeg van heefthttp://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/no.gif

Baker
27 maart 2010, 09:43
geweldig :seriousf:

Ibanez666
27 maart 2010, 10:11
Meer iemand die iba er op attendeerd dat hij bezig is met een doelloze catfight.
Of moet je daar moderator voor zijn om dat te mogen zeggen?

dude, het was geen catfight

LaszloVersteeg
27 maart 2010, 16:58
dan beter een volumepedaal...

Is toch ook 'n effect pedaal?:dontgeti:

Henri H
27 maart 2010, 18:20
Een volume-pedaal is geen effect-pedaal, het voegt geen effect toe, zoals chorus, EQ o.i.d.

FruscianteFan
27 maart 2010, 18:30
Een volume-pedaal is geen effect-pedaal, het voegt geen effect toe, zoals chorus, EQ o.i.d.
Ik kan het nog met je eens zijn dat een volumepedaal geen echt effect is, maar dan is een goede EQ ook geen effect. Als een volumepedaal het algemene volume regelt, regelt een EQ het volume van verschillende frequenties op zich.

Henri H
27 maart 2010, 18:35
Ja, een EQ is een beetje een grijs gebied misschien, maar het verandert de klank van je gitaar, en niet alleen je volume, zoals bij een volume-pedaal.

Realeigo
27 maart 2010, 18:39
Ik kan het nog met je eens zijn dat een volumepedaal geen echt effect is, maar dan is een goede EQ ook geen effect. Als een volumepedaal het algemene volume regelt, regelt een EQ het volume van verschillende frequenties op zich.


Dan is de eq van je versterker ook een effect.... :cheerup:

Edit: Laten we het erop houden dat eq's, volume pendalen, wah, envelope filters in de categorie filters vallen.

Chocola
27 maart 2010, 18:48
Een volume-pedaal is geen effect-pedaal, het voegt geen effect toe, zoals chorus, EQ o.i.d.

Een volumepedaal is wel een effectpedaal. Het woord effect betekend gewoon gevolg. Dit betekend dat iets een effectpedaal is zodra er iets veranderd door iets in de vorm van een pedaal.

Sowieso veranderd puur theoretisch gezien de klank ook als je er een volumepedaal tussenkwakt (ook wel eens goed in de praktijk merkbaar: Behringer, anyone? :D). Maar dit is gemierenneuk.

Ik bekijk het natuurlijk erg rationeel en logisch, maar ik vind het vrij obvious eigenlijk.

Just my thoughts.

FruscianteFan
27 maart 2010, 19:29
Dan is de eq van je versterker ook een effect.... :cheerup:

Edit: Laten we het erop houden dat eq's, volume pendalen, wah, envelope filters in de categorie filters vallen.Aan de ene kant: dat kun je een effect noemen ja. Maar ik noemde volumepedalen niet effecten, EQ's ook niet.

Het kan me verder niets schelen, maar het viel me op dat een volumepedaal niet als effect werd beschouwd en een EQ wel.

Henri H
27 maart 2010, 19:35
Tja, mierenneuken of niet, in mijn opvatting blijft een volume-pedaal gewoon een volume-pedaal, niet meer niet minder, ik zie het niet als een effect.

Het woord effect kan dan gevolg betekenen, in de wereld van gitaar-effecten heeft een een andere betekenis volgens mij.
Maar ik zei het misschien wat stellig, was/ben ervan overtuigd dat het geen effect is.

Wel een beetje een non-discussie eigenlijk...

Realeigo
27 maart 2010, 23:03
Tja, mierenneuken of niet, in mijn opvatting blijft een volume-pedaal gewoon een volume-pedaal, niet meer niet minder, ik zie het niet als een effect.

En een distortion is een distortion, niet meer niet minder en dus ook geen effect!!! :cheerup:

Henri H
27 maart 2010, 23:46
Ja, zo maak je d'r écht een non-discussie van. :seriousf: :cheerup: :rockon:

LaszloVersteeg
28 maart 2010, 15:44
gewoon 'n volume pedaal ertussen zetten:) niet moeilijk gaan doen, want als je alleen de voorversterker gaat gebruiken krijg je niet hetzelfde geluid als met alle buizen. volume ertussen, versterker op 1, en volume pedaal 'n klein beetje open:) that should do the trick:)

hezz
28 maart 2010, 16:44
Volumepedaaltje in de effectsloop zetten zou goed moeten werken. (http://forum.orangeamps.com/viewtopic.php?f=2&t=39829&start=0)

torgal
26 april 2010, 13:12
Als ik een 100 watt Marshall zou hebben... Zou ik poepen op mijn Line 6 apparaten :p. Misschien heeft het daar wat mee te maken? :D.

Tja, wat jij zou doen op je apparaten... ga gerust je gang. Ik gebruik het wel waarvoor het bedoeld is.

torgal
26 april 2010, 13:18
:eek:
Dat had ik helemaal niet gezien!
Wat moet je dan nog met een JVM thuis?

Ik oefen al jaren met een pod 2.0 thuis. Die JVM blijft lekker in de oefenruimte :cooler:

Ik heb me gewoon een versterker gekocht om eventueel later in een groep te kunnen starten en kocht me daarbij een line 6 Pod XT Pro om zodoende wat extra efeecten te hebben.
Een oefenruimte heb ik dus niet, dus alles staat thuis.

torgal
26 april 2010, 13:19
met doorpatchen bedoeld hij een patchkabeltje (kort kabeltje) van de send naar je return van de fx loop. dan krijg je in principe hetzelfde als zonder fx loop alleen nu heb je dus die extra volume knop.

Ik heb nu eens geprobeerd deze door te patchen, maar zonder resultaat. Wanneer je die knop draait, hoor je een heel klein verschil in kleurklank, maar geen volumewijziging...

big dooley
26 april 2010, 15:37
Ik heb nu eens geprobeerd deze door te patchen, maar zonder resultaat. Wanneer je die knop draait, hoor je een heel klein verschil in kleurklank, maar geen volumewijziging...


het is juist de bedoeling om die loop niet te patchen als je de mix knop wilt gebruiken als derde volumeregelaar, wel moet de loop dan aanstaan

ergens in de wirwar van info werd dit verkeerd begrepen